BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Daan Knoben op 30 August 2008, 17:21:52
-
Zoals jullie in mijn projecttopic al konden lezen ben ik in planningsfase.
Zie hier mijn eerste baanplan versie 0.1 :P
Zichtbare gedeelte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven_3.jpg)
Schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onder_3.jpg)
Links moet het spoor achter de bebouwing verdwijnen. Rechts verdwijnt het spoor in een tunnel onder een kanaal dat onder de (draai)brug van de zijlijn doorloopt. De zijlijn moet een simpel beknopt kadespoortje voorstellen. De hoofdlijn links is enkelsporig en loopt naar een denkbeeldige grote haven. Rechts is de lijn dubbelsporig en rijden er ook personentreinen. Tijdperk V
In het station zijn van boven naar beneden de volgende sporen.
1: (Kop)perronspoor voor stoptreinen.
2,4,5: Perronsporen voor stop/sneltreinen.
3: Doorgaand spoor voor passerende goederentreinen, die niet hoeven te stoppen te Eindhaven.
6,7,8: Goederensporen voor o.a. samenvoegen van kleine treinen uit het zijlijntje en treinen uit de denkbeeldige haven.
9: Spoor met postperron voor mP-tjes etc..
Uiterst links een omloop spoor voor personen tractie. De 3 opstelsporen rechtsboven zijn voor het wegzetten van treinstellen buiten spits etc.. of het parkeren van tractie.
De 3 sporen rechtsonder zijn voor het rangeren en parkeren van postwagens etc.... Het spoor is mijns inziens nog wat kort voor rangeerwerk, maar daar moet ik nog iets op verzinnen.
De wisselstraat heb ik zo gemaakt, dat er rechts altijd 3 trein bewegingen mogelijk zijn tegelijktijdig.
Graag jullie advies/opmerking/aanmerkingen
Het schaduwstation is ook ps een eerste poging.
-
Niemand??
Groeten Daan
-
Hoi Daan,
Het baanplan ziet er goed uit, een gebogen station staat altijd leuk en je kunt op een relatief kleine ruimte meer kwijt dan met een statisch recht perron waar de treinen met R1 de boog omgaan.
Dat postperron, waarom maak je daar geen kopspoortje van? Dat zie je vaker bij postperrons (onder andere Deventer en Amsterdam). De sporenbundel rechts boven in heb je nu min of meer recht in de ruimte getekend, die zou ik laten meelopen met de hoofdlijn.
Waarom maak je de linker hoofdlijn ook niet dubbelsporig? Als je het schaduwstation goed inpast kun je gewoon rondrijden met de treinen en heb je geen keerlus in je baan zitten, ook hoef je dan niet steeds kop te maken met de reizigerstreinen in het station. Als je dit persé wilt houden zit het al goed in elkaar, je kunt in je onderverdieping namelijk van spoor wisselen zodat je van hoofdlijnen kunt keren.
Hou je wel rekening met het feit dat je overal bij moet kunnen? Dat lijkt me met dit baanplan enigzins, tsja, tricky zal ik maar zeggen ;) .
-
Ik ben nog wat aan het puzzelen. Maar het principe van enkelsporige lijn links wil ik graag behouden. Vind het kopmaken met treinen juist leuk. En treinstellen, of die 7 delige ICRstammen met stuurstand en 1700 kunnen lekker pendelen. De postperron kopspoor maken kan natuurlijk wel, levert weer lekker rangeer werk op voor een hippel of sik:)
Ik wil de opstelsporen rechtsboven in de andere richting gaan leggen, tussen het kop-perronspoor en 2e perronspoor in, met een uithaal spoor parallel aan de hoofdbaan. Ik zit te denken aan een spiraal links, en 1 rechts, met 2 shaduwstations, op verschillende hoogte. Dan zit het verkeer links en rechts van/naar schaduwstation elkaar niet in de weg. Verder denk ik erover om het zijlijntje te laten vervallen, en de hoofbaan rechtsonder helemaal naar links door te laten lopen in het zicht. Zodat je mooi een paradebaanvak hebt. Eventueel kan ik dan onderaan, een spooraansluiting maken(er zijn in NL heel wat van die hele korting spooraansluitingen zoals bv de cacao fabriek in bussum die direct naast de hoofdbaan ligt.. Geeft een iets realistischer geheel, en dan blijft de krappe boog in de zijlijn achterwege, en geeft ruimte voor een langer uithaal/rangeer spoor voor goederentreinen in hett hoofdstation.
-
Heeft er iemand goede creatieve oplossingen voor een schaduwstation. Het lijkt erop doordat het een zolder met schuin dak is, ik niet veel hoogte heb voor 2 lagen schaduwstation.
Ik denk er dus nu aan om de enkelsporige lijn, helemaal onderlangs langzaam naar een alger nivo te laten lopen naar de rechteronderhoek. En de hoofdlijn, er voor langs en dan in de linkeronderhoek met een spiraal naar beneden te laten gaan. De hoofdlijn komt dus links onder in het schaduwstation , de enkele lijn, rechtsonder.
Kan iemand helpen, met het schaduwstation, zodat ik in het schaduwstation totaal 6 sporen heb van ca 3,5m. En de treinen moeten via de zelfde spiraal cq/ helling weer terug kunnen.
Paint schetsen ben ik al heel blij mee, ga ik zelf daarna in wintrack wel weer puzzelen.