BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: 2railer op 30 August 2008, 15:32:33

Titel: 2railer - (Baanplan H0)
Bericht door: 2railer op 30 August 2008, 15:32:33
Hoi allemaal,

ik ben nieuw hier dus 't zou kunnen dat ik nog niet alles beschrijf en doe zoals jullie dat graag willen hier, als dat het geval is hoor ik het wel!

Maar nu even to the point: ik ben bezig met het ontwerpen van een H0 baanplan dat ik uiteindelijk in modules wil uitvoeren. Enkele zaken die ik mij van te voren ten doel heb gesteld:

- de baan is gesitueerd in Nederland, Periode III/IV (keuze moet nog gemaakt worden)
- ik houd van mooie slanke wisselstraten dus die moesten erin zitten
- ik wilde een dubbelsporige hoofdlijn voor goederen en personenvervoer in beide richtingen berijdbaar
- een stadje met station
- eventueel een zijlijntje met daaraan een klein industrietje
- ik wil Tillig Elite rails gebruiken omdat ik 2-rail loks/wagons heb en deze rails er zo mooi vind uitzien. Na wat googelen heb ik begrepen dat de engelse wissels van tillig niet zo betrouwbaar zijn dus daarom wil ik in de plaats daarvan Rocoline engelse wissels gebruiken.
- de baan moet uiteindelijk automatisch met koploper bestuurd gaan worden. Over de centrale twijfel ik nog, maar ik neig naar de ESU Ecos op dit moment.

Na enkele weken puzzelen is dit baanplan eruit gekomen. De gekke lijntjes zijn een groffe schets van de eventuele module-indeling, maar daarover kunnen jullie me misschien adviseren.

De vraag aan jullie is wat jullie vinden van de opzet. Gaat dit plan snel vervelen? Heb ik onnodige wissels geplaatst of ben ik juist wissels vergeten? Gaat deze baan er in de praktijk overvol en dus onrealistisch uitzien? Is er genoeg ruimte voor scenery?

Een korte uitleg bij het ontwerp: treinen uit beide richtingen moeten vanuit beide sporen op alle 4 de hoofdstationssporen kunnen komen. Het doodlopende spoor daarachter is bedoeld als perron voor passagierstreinen van het zijlijntje. Het achterste stationsspoor is bedoeld als inhaalspoor voor goederentreinen en eventuele intercity's die het station niet aandoen. De doorzichtige sporen lopen naar het schaduwstation/de schaduwstations die ik nog in detail moet ontwerpen. Maar voordat ik dat ga doen wil ik zekerheid hebben over het zichtbare deel...

(http://www.gamesenhardware.nl/Afbeeldingen/baanontwerp_eerste_opzet.jpg)
http://www.gamesenhardware.nl/Afbeeldingen/baanontwerp_eerste_opzet.jpg (let niet op de site, dit is een site die allang niet meer in gebruik is en dus ook al heel lang niet is bijgewerkt...)

Alvast bedankt,

een enthousiaste 2-railer
Titel: Re: jullie mening over mijn ontwerp
Bericht door: 2railer op 31 August 2008, 19:14:21
Nog even een update:

Een kleine aanpassing ivm met het voorlopig ontwerp van het schaduwstation.

(http://www.gamesenhardware.nl/Afbeeldingen/zichtbare%20sporen.jpg)
http://www.gamesenhardware.nl/Afbeeldingen/zichtbare%20sporen.jpg

(http://www.gamesenhardware.nl/Afbeeldingen/schaduwstation.jpg)
http://www.gamesenhardware.nl/Afbeeldingen/schaduwstation.jpg

Reageer gerust, ik hoor liever teveel dan te weinig!
Titel: Re: jullie mening over mijn ontwerp
Bericht door: Marc M op 31 August 2008, 20:16:31
hoi 2railer,

Op het eerste gezicht ziet je ontwerp er leuk uit. Toch een kleine opmerking.  ;)

Treinen op het binnenste spoor van de hoofdbaan moeten in je station altijd afbuigend door een wissel heen. In het echie doet men dit niet omdat dit betekent dat doorgaande treinen moeten afremmen. Tenzij er hoge snelheidswissels worden toegepast. Misschien dat je je emplacement zo kunt aanpassen dat doorgaande treinen rechtdoorgaand door de wissels kunnen.

Groetjes,

Marc
Titel: Re: jullie mening over mijn ontwerp
Bericht door: r0n op 31 August 2008, 20:18:03
Zijn de lussen in je schaduwstation niet te scherp? Aan de banen te zien ben je wel van plan om met langere treinen te gaan rijden. Zal toch jammer zijn wanneer er wat ontspoort onder je zichtbare gedeelte... Hoeveel centimeter komt je schaduw gedeelte on het zichtbare?
Titel: Re: jullie mening over mijn ontwerp
Bericht door: Sander op 31 August 2008, 21:20:11
In je schaduwstation zitten meerdere keerlussen, let hier op!

Tevens strooi je onnodig met dure wissels in je hoofdbaan op het onderste (schaduwstation) nivo.

mvg,
 Sander
Titel: Re: jullie mening over mijn ontwerp
Bericht door: 2railer op 02 September 2008, 20:22:59
van die wissels in het binnenste spoor is inderdaad een goede, ik zal in het weekend kijken of ik het station beter kan krijgen...

En dan over de keerlusen, ik ben er zelf ook niet gelukkig mee, maar ik kon geen ander ontwerp bedenken waarbij ik vanuit 1 schaduwstation de treinen naar de 4 hoofdsporen kan leiden en omgekeerd. Hebben jullie daar een oplossing voor?

Over de opmerking van de dure wissels, bedoel je daarmee dat ik wissels teveel heb gebruikt of dat ik duurdere soorten heb gebruikt waar dat niet nodig is?

En dan tot slot, hebben jullie nog tips over de centrale, zoals ik schreef denk ik nu aan en ESU Ecos, maar misschien hebben jullie een betere in jullie hoofd? En eventuele modules, hoe doe ik dat met het oog op wissels, grootte van de baan enzovoorts?

Bedankt voor het constructieve meedenken!

2-railer
Titel: Re: jullie mening over mijn ontwerp
Bericht door: Han Zijlstra op 02 September 2008, 21:50:13
Na mij lang te hebben ingehouden over allerlei banenplannen die hier passeren dan toch even wat positieve bedoelde opmerkingen.  Je bent op de goede weg. Je definieert tijd, lokatie, te gebruiken railmateriaal, en gedeeltelijk wat je wil uitbeelden. Echter teveel op te weinig ruimte. Dubbelspoor en in het station al 4 sporen + zijlijn veronderstelt al een stad van meer dan 50.000 inwoners. Dat zijn lange perrons, 30 cm per wagon , pak m beet 8 wagons + lok is totaal 2m 70 aan treinlengte. Je effectieve perronlengte is 1m80 dus een flink stuk korter. Daarnaast gebruik je mooie slanke wissels in combinatie met gebogen wissels . Er moet ook in het echt al een goed reden zijn om zoals bv aan de oostzijde van je station 3 gebogen wissels achter elkaar te zetten in combinatie met 2 DKW van Roco. Beter 1 merk van rail mat. gebruiken dat komt het zicht werk ten goede. Bovendien als je een keer de Tillig wissels met doorlopende tongen hebt gebruikt zijn alle wissels met scharniertjes speelgoed wissels geworden.
Probeer ook eens af te stappen van het idee dat een station altijd rechte sporen moet hebben, 4 sporen geplaatst in een flauwe bocht levert een veel fraaier gezicht op.

Je keus voor een Ecos kan ik alleen maar aanbevelen zeker met de laatst software update die een fantastische extra feature kent van 10 loks aanspreekbaar met 1 tikje. Als je in de buurt woont wil ik je best helpen met ontwerpen om een zo leuk (lees zo lang mogelijk boeiend) ontwerp te maken. Liever 10 ontwerpen en 1 goede dan 10 banen en 9 keer afbreken ;D
Titel: Re: jullie mening over mijn ontwerp
Bericht door: Sander op 02 September 2008, 22:36:01
Citaat
Over de opmerking van de dure wissels, bedoel je daarmee dat ik wissels teveel heb gebruikt of dat ik duurdere soorten heb gebruikt waar dat niet nodig is?

Wissels zijn over het algemeen de duurste railsoorten, vandaar dure wissels.
Niks met betrekking tot merk of type.

mvg,
 Sander
Titel: Re: jullie mening over mijn ontwerp
Bericht door: Robin op 07 September 2008, 02:07:04
Dus "dure wissels" is een pleonasme ;D

Maar om in dat gedeelte van de baan te blijven; Ik tel 10 opstelsporen. Hoeveel treinen van welke lengte ben je van plan te laten rijden?
Want als je nu 3 treinen hebt rijden, is 10 opstelsporen aan de ruime kant.

MVG, Robin