BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: VincentKloeg op 12 September 2006, 20:42:51

Titel: Die schöne Marklin P8
Bericht door: VincentKloeg op 12 September 2006, 20:42:51
Hallo iedereen,

In 2003 lanceerde Marklin onder catalogus nummer 37030 de nieuwe variant van Marklin's bekende P8. Ik heb al een hele rij prachtige foto's gezien van deze lok.
Nu ben ik heel diep van binnen 'heel blij, want morgen verwacht ik deze machine via de post, op de kop getikt op Marktplaats.nl.
Nu staat er in de beschrijving van Marklin dat de lok hoogvermogen heeft (5 polige motor) met hoogvermogen decoder én een vliegwiel.
Nu is dat vliegwiel helemaal nieuw voor me en ben erg benieuwd in welk opzicht zo'n vliegwiel het rijgedrag verbeterd ten opzichte van een hoogvermogen motor zonder vliegwiel?

Alvast bedankt  :) !

Vincent
Titel: Re: Die schöne Marklin P8
Bericht door: Floris Dilz op 12 September 2006, 20:53:39
je weet wat een vliegwiel is toch? Dan weet je ook wel zo'n beetje wat het doet: de loc rijdt een stukje uit als je de stroom eraf gooit (meestal niet veel, maar vaak wel genoeg om vieze stukjes op de rails wat makkelijker te nemen en zo) en rijdt net wat constanter.
grtz
Floris
Titel: Re: Die schöne Marklin P8
Bericht door: VincentKloeg op 12 September 2006, 20:58:11
Zou ik het lichtelijk mogen vergelijken met de rijeigenschappen van m'n Marklin 39103, een lok met sinus aandrijving?
Titel: Re: Die schöne Marklin P8
Bericht door: FCA op 12 September 2006, 22:06:14
Alhoewel ik zelf geen Marklin rij en dus niet uit eigen ervaring spreek denk ik niet dat je de rijeigenschappen van een hoogvermogens motor en een C sinus motor zomaar kan vergelijken. Kijk maar eens ophttp://www.marklin.nl/nieuws/sinus.html (http://www.marklin.nl/nieuws/sinus.html) .

Als je dat verhaal zo lees dan zou je zeggen dat de C sinus motor een beter toerenregeling heeft bij lage toerentallen. Anders gezegd, een lokomotief met een  C sinus motor zou beter moeten kunnen kruipen en een lage aanzetsnelheid moeten hebben.

Of je dit in de praktijk merkt, dat zou ik je niet kunnen zeggen.

Het voordeel van de hoogvermogensmotor met vliegwiel heeft Floris al gezegd.
 

mvgr,

Pieter

Titel: Re: Die schöne Marklin P8
Bericht door: stig op 12 September 2006, 22:09:55
Een vliegwiel slaat kinetische energie op, dus bewegings energie. Die komt vrij als de motor stopt het aan te drijven en neemt even de functie van de motor over. In normaal bedrijf zou je er weinig van moeten merken. Beter is het om geen vliegwiel te hebben, hoef je het ook niet aan te drijven, kost toch energie. In niet normaal bedrijf, dus wanneer er onderbrekingen zijn in de stroomtoevoer (vuile rail), neemt het vliegwiel de functie van de motor over totdat deze weer van stroom wordt voorzien. Dat overnemen is echter van beperkte mate omdat die opgeslagen energie verbruikt wordt, zie het als een batterij. In de praktijk komt het erop neer dat je als het ware onderbrekingen in de aandrijving "overbrugt". Wat voor soort motor eraan hangt doet er niet toe. Overigens kun je hetzelfde effect ook met een dikke condensator bereiken.

Kortom, als je super schone rails hebt, heeft het gebruik van een vliegwiel geen voordelen. Het rijgedrag hangt dan af van de gebruikte motor en aandrijving (direct of cardan)
Titel: Re: Die schöne Marklin P8
Bericht door: Bello op 12 September 2006, 23:00:55
Kortom, als je super schone rails hebt, heeft het gebruik van een vliegwiel geen voordelen. Het rijgedrag hangt dan af van de gebruikte motor en aandrijving (direct of cardan)

Dit is niet helemaal waar omdat een vliegwiel er altijd vanwege de mechanische kracht voor zorgt dat de loc gelijkmatiger optrekt en afremt.


Bert
Titel: Re: Die schöne Marklin P8
Bericht door: stig op 12 September 2006, 23:09:31
Dat is alleen als je abrupt de spanning erop gooit, of wegneemt. Ik kan een loc zonder vliegwiel ook heel gelijkmatig laten wegrijden of afremmen. Kwestie van de juiste motor (getordeerd 5-polig anker) kiezen en met beleid de trafo openzetten.