BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Marco1 op 27 August 2008, 23:20:07
-
Ik ben op zoek naar kurk als railbedding.
Niet de standaard bedding uit de treinenwinkel.
Ik zoek tegels van 60 cm x 30cm, en dan 4mm dik.
Er was ergens een draadje en hier werd geadviseerd om bij Ikea langs te gaan. Helaas..... geen kurk meer.
Wie helpt mij ;)
-
Bij Ikea hadden ze toch placemats van kurk? Heb je daar naar gevraagd of alleen naar kurk? Ik heb hier wel gelezen dat die placemats uit het bestand zouden gaan, maar toen dat geroepen werd, was er nog voldoende te krijgen.
-
Zijn inmiddels uit de collectie en niet meer verkrijgbaar.
-
Gewoon naar de decork winkel in de buurt.
Vragen naar kopen van restjes.
-
Onderbehang werkt ook erg goed.
Kan je kopen bij elke bouwmarkt en is makkelijk te bewerken.
(http://www.1op160.nl/images/vitrine/100_2942.JPG)
Het is een rol piepschuim... verkrijgbaar in diversen diktes.
Volgens 3, 5 en 7mm dik.
Gr, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Als je beslist kurk wenst zou je eens bij een vloerbedekkingwinkel kunnen gaan. Ik werk met blauwe ondervloerplaten (twee vierkante meter en 4 mm dik) van een bouwmarkt met blauwe achtergrond en witte letters, om maar geen merk te noemen. Deze platen zitten verpakt per 10 en kosten ongeveer 24 Euro. Wat geluidsdemping betreft werkt het heel goed. Ik gebruik twee laagjes van om een mooie beddinghoogte te verkrijgen.
-
Heeft iemand wel eens gedacht aan vinyl vloerbedekking? Bij een tapijthandel moet je volgens mij voordelig aan restjes kunnen komen. Ik heb nu zelf kurk onder de rails liggen, maar denk erover om bij een eventuele volgende baan vinyl te gebruiken. En dan ondersteboven, dus met de schuimkant naar boven.
-
eventueel een mail sturen naar Kurkland Lommel in belgie:
ik heb dus idd nog een restant van het ikea kurk kunnen bemachtigen, voordat het eruit ging, maar had bij Kurkland ook al geïnformeerd in die zelfde tijd.
Hun aanbieding , welke deze week in mijn mail nog eens werd bevestigd:
8m x 0,5m x 2mm €14,40
8m x 0,5m x 4mm €27,25
exclusief de verzendkosten naar nederland, welke ze als rembours aanboden
voor €15,00
de verzendkosten maakt het duur, maar wie weet is daar anders met hen te overleggen.
hun email adres: kurklandlommel@telenet.be
groet spoor65
-
Als je beslist kurk wenst zou je eens bij een vloerbedekkingwinkel kunnen gaan......
Volgens mij gaat het daar fout, want er is kurk en er is kurk. De kurk die in een modelspoorwinkel als bedding wordt verkocht is zacht. De kurk die als vloerbedekking wordt verkocht is "knetter" hard.
Erik
-
Je hebt helemaal gelijk, sorry voor de verkeerde optie
-
Even gespiekt in een ander draadje de volgende link , Belgie (http://www.brico.be/wabs/nl/bouwliefhebber/2340/kurk-geeft-uw-interieur-een-warme-uitstraling.do)
- mvg Rob
-
heb zelf nog even de link gecheckt, kon geen kurk vinden in het assortiment :-[
Mischien even googelen, maar bovenstaande optie van Klaas is mischien ook eens een
idee om uit te proberen.
- mvg Rob
-
Hallo
Ik heb ook kurk gebruikt en wanneer je in belgie bent het is te bekomen in elke brico groothandel per pak of per stuk.De prijs weet ik niet meer maar ik kocht de kurk van 3 mm en plakte er twee op elkaar volgens behoefte,
zowel in bochten als rechtdoor.Wel niet heel duur maar nadien heb ik ook
gebruik gemaakt van isoleer materiaal voor parket wat zeker goedkoper is
en ook zeer goed.Er zijn wel reeds voorgaande draadjes hieromtrent geweest.
Groetjes
dito
-
Als ik vinyl gebruik kan ik het niet ballasten?
Ik weet niet hoe vinyl zich gedraagd met grint en houtlijm/water.
-
@Michel
Hoi,
Naja, ik denk dat piepschuim toch wel fout gaat, tenminste maakt het echt veeeel lawai (het rijgeluid van de rijtuigen, daar word je geek van >:() en als je gaat knippen heb je gratis sneuw op je baan ::) , dat zijn mijn ervaringen, maar meschien heb je en andere soort piepschuim, denk ik.
Kurk is wel en goeje oplossing, het is snel en simpel te bewereken en je kunt zonder probleemen met houtlijm aan de slag ;) (bedding zelf maaken)
Ik zelf gebruik ook kurk, maar dat moet ieder voor zich zelf weeten ;) ;D
Succes :)
-
Als ik vinyl gebruik kan ik het niet ballasten?
Ik weet niet hoe vinyl zich gedraagd met grint en houtlijm/water.
Vinyl is watervast, en houtlijm hecht er uitstekend op. (op de onderkant die in dit geval boven ligt)
-
Ik gebruik behangkurk op een basis van jute,
het is donkergoen, zacht, punaises kun je zo insteken en uithalen
zonder dat er een gaatje achter blijft. Met potlood en krijt is er
op te schrijven en met een vochtige doek er weer vanaf te vegen.
Verdunde houtlijm werkt hier goed op. Voor mij ideaal.
Te krijg of te koop bij behangspeciaalzaken en schildersfirma's
meestal na een project de restjes. Wordt veel gebruikt op kinder-
opvang e.d., gewoon in de telefoon klimmen en vriendelijk vragen.
Groet Frans
-
Ik ben vandaag even de winkels afgegaan.
Curkment (Kurkment) is een optie word gebruikt als onderlaag voor Marmoleum.
Is kurk zacht met een jutelaag in 2 mm en 3,3 mm 2 meter breed per strekende meter 35 euro.
Ik weet niet dat het bruikbaar is iemand hier ervaring mee?
Patrick
-
Ik gebruik sinds enkele jaren AMI-roadbed, het werkt prima.
Het is een soort dubbelzijdig klevende tape met een schutlaag, lijkt veel op bitumen, het wordt geleverd op rollen van 1" breed voor spoor Z en N, 2" breed voor spoor H0 en 3" breed voor spoor 0.
De oude rollen waren 10 yard = 9,144 meter, de nieuwe zijn 10 meter lang.
Als je je tracé hebt uitgetekend, leg je de tape langs je tekening en drukt de tape zachtjes aan. In bogen gebruik je een föhn en dan kun je elke radius leggen.
Het leggen van rails en bedding gaat erg gemakkelijk:
=> Leg je tape op de tafel of baanstroken met de schutlaag van de tape naar boven volgens de tracé-tekening.
=> Leg je railstukken op de schutlaag van de tape.
=>Til het begin de rail van je tracé op en trek de schutlaag rustig los en weg onder de rail.
=> Zorg dat de rail op zijn plaats ligt aan het begin en druk die zachtjes aan.
=> ga nu verder met het verwijderden van de schutlaag.
Wie wil, kan gelijk balasten.
Het grote voordeel van dit systeem is, dat er geen spijkertjes meer worden gebruikt en er dus geen geluid doordringt in het tafelframe. En daarmee hoor je dus: tiktik tiktik en geen kedeng-kedeng kedeng-kedeng.
Correcties zijn achteraf altijd aan te brengen door de föhn op rails en tape te richten en rustig op te warmen en vervolgens te corrigeren.
Alleen bij wissels moet er opgelet worden, dat onder de tongenstang een afdekking, bijvoorbeeld een plaatje styreen, gelegd wordt, omdat de tape daar de neiging heeft om er tussen te kruipen en de zaak bij het omleggen blokkeert.
De tape is o.m. verkrijgbaar bij Locomotion in Gasteren, bij Jophispoor in Steyl
( Jophispoor@xs4all.nl ) en Heijerman Modelspoor in Winterswijk.
Verder bestaan er plannen om op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk het gebruik van dit materiaal te demonstreren. Het is de bedoeling om te beginnen aan het emplacement dat aan de orde is gekomen in het draadje "Zie ik wat over het hoofd....."
Groet, Ruurd
-
Hoi,
Ik ben even aan het googellen geweest en ik heb dit adres gevonden in Lelystad. www.tholeholland.nl .Ze hebben een site met allerlei soorten kurk.
Ik ga er binnenkort kijken.Ik heb ook kurk nodig voor mijn baan.
Mvrgr,
Jan van den berg
-
Hoi allemaal,
Ik gebruik kurkement, dat ik van een bevriend ;D vloeren specialist heb gekregen.
Het wordt als isolerende (geluid en warmte) ondervloer gebruikt bij marmoleum.
Voor mij isoleert het ruim voldoende, en voor diverse spoorders met mij, want er wordt regelmatig om zijn afval gevraagd.
Ik heb wel zijn lijm gebruikt, hegeen niet verhard, maar rubberachtig blijft.
Kosten weet ik niet. :-|
Gr,Co.
-
Google levert een aantal leuke antwoorden: klik (http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=&q=kurk+modeltrein&meta=)
Evenals de interne zoekfunctie: klik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_search&Itemid=99999999&searchword=kurk+bedding&submit=Zoeken&searchphrase=all&ordering=newest)
-
@Ruurd,
Ik heb gisteren ook van dat bitumenachtige spul gekocht. Ik heb een stuk spoor dat hartnekking herrie blijft veroorzaken. Ik ga nu dit eens porberen. Wat ik me wel afvraag is of het spoorbed wel hoog genoeg wordt. Het is toch maar zo'n 3 mm en je drukt het spoor en ballast er in. Wordt het geheel dan niet te laag?
Groeten
Hans
-
@Hans,
Je kunt natuurlijk een extra laag onder de tape leggen van triplex o.i.d.
Je hoeft de rails niet IN het materiaal van Ami Roadbed te drukken, voor de ballast is dat beter om wel te doen.
De rails licht aandrukken is meer dan voldoende voor goede hechting.
Groet, Ruurd
-
Misschien laat ik dan de kruklaag er gewoon onder zitten. Ik doe het nl om contact geluid tegen te gaan. Dus ik druk nu het ballast er liever in dan weer (hout)lijm toe te passen (of pas je in het geheel geen lijm toe?).
Groeten
Hans
-
V oor Ami Roadbed is helemaal geen lijm nodig. Je kunt de kurk als ondergrond gebruiken en de Ami-tape er over heen leggen. Rails erop leggen, aandrukken, maar er niet IN drukken, klaar en ballasten maar....
Deze werkwijze van rails leggen heeft als voordeel, dat achteraf correcties mogelijk zijn. Je neemt dan de fönh ter hand en verwarmt plaatselijk de baan en verschuift je spoor of neemt het zelfs helemaal los.
Ik heb hetzelfde geprobeerd met gewone dubbelzijdige klevende tape, maar dan kun je correcties achteraf wel vergeten.
Succes ermee,
Groet, Ruurd
-
Ik zag op marktplaats dat Artana uit Capelle a/d IJssel ook adverteert met rollen kurk, specifiek geschikt voor de modelspoorbaan. Zij bieden aan 8m *0,5m en 2mm dik voor €. 16,95.
Heeft iemand hier al ervaring mee?? Wellicht een goede vervanger voor Ikea kurken place-mats.
Frans
-
Ik hoor nooit dat men zachtboard gebruikt.
Is goedkoop en makkelijk te verwerken met de overblijfselen en behanglijm
en/of witte houtlijm ook goed te gebruiken als een soort papier mache.
is ook geluids dempend.
Herwim
-
Ik hoor nooit dat men zachtboard gebruikt.
Is goedkoop en makkelijk te verwerken met de overblijfselen en behanglijm
en/of witte houtlijm ook goed te gebruiken als een soort papier mache.
is ook geluids dempend.
Herwim
Jawel, modulevereniging Bollenspoor gebruik zacht board.
Nadeel, het zacht board zuigt de verdunde houtlijm erg op.
Kurkvloer tegels zijn hard, maar werken prima.
Ik gebruik twee stroken per rail net als de meeste kant en klare uit de modelspoor winkel. Een keer schuin gesneden, dan recht, dan weer schuin, etc tot de hele tegel in stroken van 1,5 a 2cm gesneden is. Geeft niks als je een keer scheef gaat, met de ballast kan je het weer corrigeren.
Het voordeel is, dat je in bogen de kurk makkelijker legt.
Overal lees je dat de ballast met verdunde houtlijm wordt vast gezet. Niks mis mee, maar verdunde latex rubber, dempt geluid beter en het zit net zo goed vast. Dus daarmee hef je het nadeel van hard kurk op. Ik had op mijn modules de ballast met latex vast gezet. 10 jaar lang onderste boven in m'n auto overal in Nederland naar toe vervoerd. Er is geen korrel ballast van af gevallen.
Het grote voordeel van verdunde latex is behalve de geluid dempende werking, dat je de ballast weer kan gebruiken als je de rails weg haalt.
De rails blijft schoner en tussen je vingers kan de ballast weer tot losse korrels geknepen worden. Dan kan je het weer gebruiken.
Onder wissels doe ik natuurlijk wel hele plakken kurk.
Groetjes
Wil
-
Wat voor spul gebruik je dan voor latexrubber?
-
Vloeibaar rubber wordt het ook wel genoemd.
In de hobby winkel te koop, waar ze schilderijdoeken, kraaltjes en andere hobby knutseldingen verkopen.
Het werkt net zo als de houtlijm methode, met water verdunnen, een druppel afwasmiddel erbij, ballast bevochtigen en dan druppelen.
groetjes
Wil
-
Aha, dat spul heb ik nog staan geloof ik. Ik heb het gebruikt om gietmallen te maken. Is dat hetzelfde?
-
Het het spul niet "boekbinderslijm"?
Freek.
-
De plaatselijke schoenhersteller kan ze bestellen (grote kurkplaten)
in div diktes en soorten kurk en afmetingen dus ook grote platen.
mvg wim
-
Aha, dat spul heb ik nog staan geloof ik. Ik heb het gebruikt om gietmallen te maken. Is dat hetzelfde?
Ja, het word gebruikt om gietmallen van te maken staat op de flacon.
De tip heeft een keer in de railhobby gestaan. Ik weet niet welk nummer, want ik had het 15 jaar geleden gemaakt, die modules.
Het verschil tussen M-rails met rubberen dempers en K-rails op kurk met ballast vast gelijmd met vloeibaar rubber was enorm groot.
Groet
Wil