BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Laurens op 26 August 2008, 23:11:05
-
Ik heb zaterdag een set sodawagens van Roco gekocht (art. nr. 66016). Gisteravond de wagens in elkaar gezet en helaas bij beide wagens geconstateerd dat er van de benodigde 4 handrails (voor bovenop de wagens) er maar 2 zijn bijgeleverd.
Zijn er meer mensen die bij dit bepaalde model hetzelfde hebben geconstateerd? Zal sowieso Roco mailen, reclamatie bij de modelspoorzaak leverde weer eens een overweldigend vaag "weet het niet" op.
-
voor zover te zien zit er alleen een handgreep aan het begin van het looprooster aan beide zijden van de wagen linksboven. Dan zijn 2 dus voldoende.
-
Vraag ik me dus af waarom er plaats is voor 4. Ik moet zeggen dat de handleiding, voor zover je dat zo kunt noemen, alleen van de zijkant laat zien wat waar moet. Er is geen vermelding van de bevestiging van de handrails op het dak. Voor twee handrails 8 "gaten" maken lijkt me ook niet echt de bedoeling.
Heb jij misschien toch foto's van de bovenkant van een sodawagen?
-
plaatje ter verduidelijking:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soda.jpg)
en dan aan beide zijden, dus ook aan de andere kopse kant
grtz,
Wim
-
Is dat een close-up van die foto van de website/catalogus? Is dit te controleren adhv historisch beeldmateriaal? Catalogus/website model klopt namelijk niet met de uiteindelijke 1/87 uitgave
-
Op de ombouwbouwtekeningen van de Uds-y (rasorietuitvoering) van NS zijn 4 handgrepen te zien, aan beide zijden van het looprooster ééntje.... :-|
Dat verklaart 8 boorgaatjes en dan zou je dus 4 handgrepen moeten hebben.
-
Samenvattend zit er dus op een sodawagen (toch ook Uds-y?) maar aan 1 kant van de looplank aan beide zijdes een handrail. Bij de rasoriet uitvoering dus aan beide kanten (en dus 4). Is het dan logisch dat ik veronderstel dat er een rasoriet uitvoering aan zit te komen?
Fijn trouwens dat we dit hier binnen een half uur kunnen oplossen terwijl we dit ook vanavond op de club hadden kunnen doen :P
-
De sodawagens zijn dezelfde Uds-y als de wagens uit het rasorietvervoer. Er waren 70 Uds-y bij de NS. Toen het rasorietvervoer eind jaren zeventig inzakte, werden in 1984 een tiental wagens aangepast aan het vervoer van soda. De handgrepen zijn daarbij voor zover ik kan nagaan niet gewijzigd, en dus horen er ook in totaal 4 op het dak van de sodawagen.
Roco bracht eind jaren tachtig een losse wagen met opschriften voor het sodatransport uit onder catalogusnummer 46425 en een rasorietwagen met catalogusnummer 46431. Helaas is een DB-zelflosser als voorbeeld genomen voor de onderbouw, waardoor u een handrem op het bordes moet missen. Maar dat is met wat geknutsel snel te verhelpen.
Märklin heeft enkele jaren geleden een setje van 3 Uds’en uitgebracht in de toenmalige blauwe huisstijl van NS-goederen. Het catalogusnummer was 46340. Zonder handgrepen op het dak trouwens... ;D en ook zonder handrem op het bordes.
Het ‘nieuwe Roco’ kwam onlangs met een heroplage van de sodawagen, voorzien van ragfijne en loepzuivere opschriften. Lekker ouderwets bruin en dus weer een mooie tijdperk 4-wagen . Nu is de sodawagen in een set met catalogusnummer 66016 voor iets minder dan 45 euro uitgekomen.
Roco heeft de NS-rijder weer een leuke aanwinst gegeven, dan de handgrepen maar buigen uit dun verenstaal.
@ Laurens; meer info over de wagens en hun model in het volgende Fries Modelbaan Bulletin ;)
-
Ah, ze zullen dus mooi staan in een buurtgoederentrein achter de geel/grijze Roco 2400 met laag A-sein die nog in de planning staat! :)
Bij MTE zijn die sodawagens blijkbaar al uitverkocht.
-
Het zijn sowieso mooie wagens, alleen balen dat de meest in het oog springende details ontbreken. Heb Roco maar gemailt met de vraag of ze de onderdelen kunnen opsturen. Van de modelspoorwinkel ter plaatse kreeg ik as usual weer eens een vaag "ik weet het niet". Vinden ze het ook nog vreemd dat ik bijna alles bij MTE of Licht bestel.
-
De winkelier kan het niet helpen dat de kwaliteitscontrole bij de fabrikant blijkbaar niet nauwgezet is..
Ook bij andere winkeliers krijg je hoogstwaarschijnlijk maar 2 handgrepen bij de wagen. Zij horen wel moeite te doen om ontbrekende zaken snel na te leveren.
En daar ben ik nu benieuwd naar; heeft Laurens toevallig een "maandagmorgensodaset" of hebben andere kopers van Roco 66016 ook te weinig handgreepjes in de losse onderdelen aangettroffen?
Wie wil er iets over zeggen?
-
Probleem is inmiddels bekend bij Roco in Oostenrijk. Het lijkt (helaas) niet exemplarisch, maar inderdaad geldend voor alle modellen van de set. nr 66016.
De enige remedie is vooralsnog: melden bij je winkelier waar de set is gekocht. Hij kan via Roco extra handgrepen bestellen. Ik durf alleen geen harde uitspraak te doen over de levertijd ervan. Maar ik ben er van overtuigd dat men z'n best zal doen.
-
Ik heb al maaaaanden onderdelen in bestelling. Hele doodgewone. Besteld bij diverse winkeliers.
Er komt NIETS. Mijn ervaring is dat de onderdelenleverantie van Roco momenteel zeer beneden peil is.
-
De enige remedie is vooralsnog: melden bij je winkelier waar de set is gekocht. Hij kan via Roco extra handgrepen bestellen.
Ben ik helemaal met je eens. Ik ben van mening dat de desbetreffende winkelier hier heel anders op had moeten reageren. Ik kom daar de laatste tijd weer wat vaker, maar heb eerder al eens de zaak maanden gemeden om hetzelfde gedoe. Alles duurt weken, maanden, jaren. Bij reclamatie wordt er onverschillig gereageerd en niet echt een actie benoemd.
Kortom, niet de service die je verwacht. Als winkelier heb je het al zwaarder tegenwoordig, zeker met al die internetwinkels. Ga dit dan ook gewoon aangeven / bestellen bij Roco en zeg niet dat je het niet weet. Kom al jaren in die zaak, krijg soms nog steeds het gevoel dat je alles op z'n beloop moet laten. Ik heb geen zin om 45 euro uit te geven aan iets wat uiteindelijk niet compleet blijkt te zijn. Temeer omdat ik ze wel heel mooi vind en eigenlijk overwoog nog een set aan te schaffen.
-
LaurensK: "Temeer omdat ik ze wel heel mooi vind en eigenlijk overwoog nog een set aan te schaffen."
:o whaaaaa dubbele nummertjes >:(
;D Wim
-
Hierbij nog wat info over het voorbeeld en model van de Uds-y;
Het voorbeeld
Voor het transport van vochtgevoelige goederen (stoffen als kunstmest, soda, kalk) had de NS de beschikking over de bekende bollenwagens (aanduiding Ucs) en over zelflossers met een zwenkdak (Tds). Om begin jaren zeventig aan de groeiende behoefte aan zwenkdakwagens te kunnen voldoen werden onderzocht of tweeassige open zelflossers waren te voorzien van een zwenkdak. Deze zelflossers waren niet meer nodig in het sterk dalende kolenvervoer en konden zo in andere vervoersstromen worden hergebruikt. Het inbouwen van een hydraulisch zwenkbaar dak was echter een kostbare gelegenheid die ook nog al een flinke verbouwing van de wagenbak inhield. Zuinig als de NS is, werd gekeken naar goedkopere alternatieven.
Die werden gevonden in het idee zelflossers te voorzien van een vast dak met daarin vier vulopeningen. In 1967 werd een prototype omgebouwd uit een tweeasser uit de laatste bouwserie. Het dak werd met bouten aangebracht waardoor de wagen zonder veel moeite was terug te wijzigingen in een Eds-zelflosser. Nu benutten de zelflossers het profiel van vrije ruimte volledig met hun grote trechtervormige laadbak. Met het boven op de wagen aangebrachte dak werd de wagen te hoog en werd het profiel overschreden. Hiervoor kwam een creatieve oplossing: de wielen werden dusdanig afgedraaid dat de wagen weer binnen profiel kwam. Daardoor hoefde de bak niet te worden verkleind en bleef het laadvermogen 28 ton met een capaciteit van 40,6 kubieke meter.
De wagenaanduiding werd Uds;
U = speciale wagen op twee assen
d = zelflosser met doseerbare lossing aan beide zijden, hoogliggende losopening
s = geschikt voor maximaal 100 km/h.
Een vast dak met vulluiken heeft als nadeel dat de vulopeningen kleiner zijn. Daarmee kan de Uds nooit een volledige vervanger van de zwenkdakwagens worden. Toch voldeed het prototype, want in 1971/’73 werden 69 wagens omgebouwd uit zelflossers van de Werkspoor-bouwserie met handrem. Er zijn wel enkele aanpassingen ten opzichte van het prototype (zonder handrem uit de Talbot-bouwserie). Zo zijn de wagens inwendig voorzien van een coating, zijn verlenggoten onder de loskleppen aangebracht en is het aantal vulopeningen op het dak teruggebracht tot drie.
Vijftig wagens uit deze serie werden ingezet voor het vervoer van rasoriet (mineraal uit erts) tussen Duitsland en Rotterdam Botlek. Ze krijgen opschriften op de zijwanden in het Nederlands en Duits “alleen voor rasorietvervoer” en “na lossing retour Rotterdam Botlek”. Omdat de wagens daar in depot waren kregen ze de aanduiding Uds-y, waarbij de y staat voor het depotopschrift. De andere 19 wagens kwamen in 1973 in het rasorietvervoer terecht.
In de jaren tachtig liep het rasorietvervoer terug en werden er 10 wagens uit de serie geschikt gemaakt voor het vervoer van losgestorte soda tussen Akzo Delfzijl en Bascharage in Luxemburg. Deze wagens werden in 1984 in dit pendelvervoer ingezet en de kleppen zijn beter afgedicht dan bij de rasorietwagens. De wagens kregen Delfzijl als depot en werden dus ook Uds-y wagens. Ze werden een bekende verschijning in de buurtgoederentrein van en naar Delfzijl, waarin ze met bollenwagens en ketelwagens reden. De opschriften voor het pendelvervoer en voor het sodatransport werden aangebracht op een rood rechthoekig vlak rechts op de bak. De wagens zijn inmiddels allemaal onder de snijbrander geëindigd, maar gelukkig heeft Roco Modelleisenbahnen GmbH ze weer in halfnul laten voortleven.
In model
Roco bracht eind jaren tachtig een losse wagen met opschriften voor het sodatransport uit onder catalogusnummer 46425 en een rasorietwagen met catalogusnummer 46431. Helaas is een DB-zelflosser als voorbeeld genomen voor de onderbouw, waardoor u een handrem op het bordes moet missen. Maar dat is met wat geknutsel snel te verhelpen.
Roco heeft ‘m ook nog in het blauw als wagen voor het vervoer van Borax uitgebracht onder nummer 46248.
Märklin heeft enkele jaren geleden een setje van 3 Uds’en uitgebracht in de toenmalige blauwe huisstijl van NS-goederen. Het catalogusnummer was 46340.
Het ‘nieuwe Roco’ kwam onlangs met een heroplage van de sodawagen, voorzien van ragfijne en loepzuivere opschriften. Lekker ouderwets bruin en dus weer een mooie tijdperk 4-wagen . Nu is de sodawagen in een set met catalogusnummer 66016 voor iets minder dan 45 euro uitgekomen. Daarmee krijgt u twee fraaie wagens.
Echte bloktreinen werden er niet mee gereden; het setje kan dus mooi in de bonte goederentrein. Ze doen het leuk op de zijlijn achter een 2400, 2200 of zelfs nog 6400.
De aanschaf waard dus.
-
Nu heb ik via MP een setje kunnen kopen.
Ben er erg blij mee , zijn mooie TP-4 modellen.
Vandaag dacht ik even wat onderdelen te plaatsen.
Welnu, ook ik mis de handgrepen.
Zelfs bij 1 wagen helemaal geen handgrepen, ik mis er dus zes.
Nu kan ik uiteraard niet bij een winkelier gaan klagen.
Op de MTE site zag ik dat ik de onderdelen setjes voor de wagen kan bestellen.
Maar ja, das 6 nog wat per setje, en ik heb dan 3 setjes nodig.(als in alle setjes de grepen zitten)
Vindt het dan aardig aan de prijs.
Is er voor mij nog een andere weg te gaan?
Is er een vertegenwoordiger cq importeur die ik kan benaderen?
Grtn,
Dennis
-
Roco heeft geen importeur meer alleen een vertegenwoordiger die de winkels langs gaat.
Maar zo'n handgreepje is toch simpel zelf te fabrieken van een stukje messingdraad.
Likje verf erover en klaar is Kees Dennis 8)
Stukken goedkoper.
Gr,
Eric
-
Roco heeft geen importeur meer alleen een vertegenwoordiger die de winkels langs gaat.
Hmmm, das balen :-[
Maar zo'n handgreepje is toch simpel zelf te fabrieken van een stukje messingdraad.
Likje verf erover en klaar is Kees Dennis 8)
Stukken goedkoper.
Gr,
Eric
Dat is de laatste optie.
Gaten zijn behoorlijk groot op het dak.
Dus of ik moet heel dik draad gebruiken of ik moet de gaatjes eerst dicht zetten.
Grtn,
Dennis
-
Een beetje lijm vult een gaatje wel op.
Gewoon met een beetje houtlijm proberen.
Gr.
Eric
-
Vreemd dat mensen zo veel klagen over ( extra) onderdelen die door Roco slecht geleverd zouden worden.
Hangt misschien van het model af maar meer dan een maand heb ik in Apeldoorn nooit hoeven te wachten.