BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Sander op 26 August 2008, 21:02:48
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dilemma.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dilemma.jpg)
Waar komt of komen de keerlusmodule(s)?
Ik ben al aan het schetsen en denken geweest maar ik zie niet de geschikte plek. Toch zitten er 2 keerlussen in....
Met rood heb ik aangegeven de stopsecties zoals ik het in gedachten had, en groen zijn de aanmeldsecties.
Ik rijd met 2 melders per blok gestuurt door IB + Koploper.
mvg,
Sander
-
Dat is toch niet zo moeilijk gewoon in wat nu groen is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sanderlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sanderlus.jpg)
Mvg
Wim.
-
In je plaatje heb ik aan een kant de keerlus-sectie's ingetekend. De sectie's A en E fungeren tevens als meldersectie's voor Koploper.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dilemma_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dilemma_2.jpg)
Edit : Ik zie dat Wim ook al een plaatje heeft gemaakt.
-
Heren bedankt voor de antwoorden.
Kan ik weer verder...
mvg,
Sander
-
Ik loop nu even tegen het volgende probleem aan:
Aan welke kant komen nu de railisolaties?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dilemma2.jpg)
Ik heb het schaduwstation al liggen en daar zitten ze met de rijrchting mee gezien aan de linkerspoorstaaf.
Wie helpt me even verder want ik kom er niet uit.
mvg,
Sander
-
Als ze in het schaduwstation links zitten, is dat prima. Volg de rijrichting maar naar de keerlus aan de linkerkant. De isolatie's komen dus in de binnennbocht van de lus. En vervolgens kom je op de buitenbaan, in rijrichting zitten de isolatie's nu linkss. Tegen de klok in ga je naar de keerlus aan de rechterkant. Isolatie's zitten nog steeds links. Ga de keerlus in en je komt terug op de binnenbaan met isolatie's opnieuw links.
Ik begrijp het probleem waarschijnlijk niet.
Sander
-
Dat ligt eraan aan welke kant van je rails de common-ground zit. bij de IB Brown. derde aansluiting op je printkroonsteen, die dus net naast de trafo spanning zit op je TC.
Dus als je weet op welke rails brown oftewel de commonground zit kun je in het aansluit schema verder wel uitvogelen waar de isolaties moeten komen.
Logisch nadenken en tekening lezen dus.
Suc6
Wim.
-
Het zal wel aan de naam liggen denk ik.
Ik loop tegen het zelfde probleem aan als Santerdam (Sander). Alles lijkt links te moeten maar of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik dus niet zeker en kan ik met tekening en/of dergelijke ook niet vatten.
Loop hier al een aantal dagen tegenaan te hikken en daarom dus ook maar de vraag hier neer gelegd.
mvg,
Sander
-
Sander, dan zal het wel aan mij liggen. maar de eerste isolatie zit aan de rechterkant in rijrichting gezien. de andere zijn allemaal in beide sporen op de laatste na di zit dan in het linkerspoor. En dan is in rijrichting gezien de rechterspoorstaaf aangesloten aan de rode draad, zeg maar even de plus.
Wat is er nu zo moeilijk aan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusuitlegsander.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusuitlegsander.jpg)
Mvg
Wim.
-
Hallo,
Uit het schema heb ik begrepen, dat secties A en D2 liggen aan de kant, waar ook de bezetmelding plaats vind in de gewone blokken die buiten de keerlus liggen.
Maar misschien zie ik het verkeerd........
Mvg. Léon
-
Wim,
dat zal ik je laten zien in volgende plaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dilemma3.jpg)
Daar ik eerst de onderste lus wil maken dus die van het schaduwstation heb ik voor het gemak even het bovenste stuk losgekoppeld dmv de bruine lijnen. Wanneer ik nu met mijn vinger rond zou gaan dan rijd ik in een cirkel. En in een cirkel zit geen keerlus.
Conclusie: Alle onderbrekingen consequent aan dezelfde kant maken.
Mee eens? indien niet, graag even aangeven waarom niet.
Echter wanneer ik het bovenste gedeelte aansluit heb ik opeens wel 2 keerlussen erin zitten. Dan zullen de keerlusmodules ongetwijfeld hun werk doen daar deze op de goede plek zouden moeten zitten zoals door jou aangegeven. Echter de railstukken A en E liggen dan nog altijd weer inprincipe aan elkaar...toch?
mvg,
Sander
-
Sander we hadden toch al afgesproken dat de keerlussen in de lussen zelf moeten komen, dus niet op de plek waar je hem nu maakt.
Mvg
Wim.
-
Sander,
Het denkprobleem zit hem, volgens mij, in het feit dat de "keerlussen" nu eigenlijk liggen tussen de beide bruine streepjes en de kruiswissels tussen de twee sporen. De "keerlussen" zijn gewoon twee rechte sporen.
Sander
(Ik heb nu even geen tijd om het voor je uit te tekenen)
-
Juist Sanderdam, dus op de verkeerde plaats. Dezelfde denkfout.
Mvg
Wim.
-
Sander, er staat me iets van bij dat ik je deze tekening al eens gezonden heb, of in ieder geval iets wat er op lijkt. Maar zo moet je het dus aansluiten. Dit om de kortsluitingen op de plaats van de overloopwissels te voorkomen, wordt het probleem verplaatst waar het wel eenvoudig is op te lossen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sanders.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sanders.jpg)
Mvg
Wim.
-
Wim, nee, deze tekening heb ik nog nooit gezien. Ook geen vergelijkbare. Ik zal het plaatje straks in detail bekijken en reageren.
Sander.
-
Oke, met dat laatste plaatje Wim ben ik er wel uit denk ik.
Moet ik 1 stukje spoor even los halen en de aansluitingen omdraaien.
mvg,
Sander
-
Maar weer eens verder met mijn baan gegaan, aanpassing gemaakt en lekker fanatiek aan het solderen geweest wat bedrading betreft.
Wat schetst mijn verbazing? De aansluitingen kloppen niet. Waarschijnlijk heb ik door de aanpassing een nieuwe situatie gecreeerd en maakt het nu naar mijn idee flink sluiting.
Geen idee hoe het op te lossen, ik heb een plaatje toegevoegd met de uitbereiding welke paars omcirkelt is.
Wie weet raad want zoals ik het nu heb aangesloten zit er ondanks 2 keerlus modules nog kortsluiting in, moet ik nu een derde keerlusmodule gaan toepassen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dilemma4.jpg)
Er vanuitgaand dat in mijn schaduwstation alle onderbrekingen in de linker spoorstaaf zitten.
Volgens mij zou ik dan in het blauwe gedeelte alle aansluitingen om moeten draaien maar dat weet ik dus niet zeker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dilemma5.jpg)
mvg,
Sander
-
Sander, deze uitbreiding kan geen probleem opleveren, tenminste als jij de binnen en buitenbaan gelijk gepoold hebt. Want anders heb je bij de overloop in je station ook een probleem.
Mvg
Wim.
-
Ik heb gedacht dat het onderste nivo een ovaal was en dus alles zo gepoold als zijnde een ovaal.
Echter begrijp ik dat ik OF het binnenste gedeelte OF het buitenste gedeelte moet ompolen. Dat zou betekenen dat ik ook alle secties in die gedeeltes in de andere spoorstaaf zou moeten maken.
Begrijp ik dat goed?
mvg,
Sander
-
Nee, je snapt het niet, of ik begrijp je niet, maar beide ovalen zijn tenopzichte van elkaar gelijk gepoold.
Mvg
Wim.
Dus nogmaals zoals het hier staat.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sanders.jpg
-
Als je het zo hebt aangesloten kan het nooit kortsluiting maken. En is er tenopzichte van de eerdere situatie niets verandert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sanderlus2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sanderlus2.jpg)
Mvg
Wim.
-
Wim,
ik heb mij er vandaag nog eens rustig mee bezig gehouden en het klopt wat je zei.
Ik had 1 blok in mijn baan verkeerd omgepoold en daardoor kwam ik niet uit. Nu klopt het weer precies zoals het op de door jou aangegeven plaatjes zou moeten zijn.
Bedankt voor je hulp :)
mvg,
Sander