BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Michael Smit op 26 August 2008, 19:13:38

Titel: Gelijkstroom
Bericht door: Michael Smit op 26 August 2008, 19:13:38
Hallo,

Hoe kan bijna iedereen rijden op gelijkstroom want dat zou ik wel eens willen weten?
Titel: Re: Gelijkstroom
Bericht door: stig op 26 August 2008, 19:20:33
Wat bedoel je?
Titel: Re: Gelijkstroom
Bericht door: santerdam op 26 August 2008, 19:23:22
Op zich is dat niet verbazend, Michael. Je bent aangeland op een forum waar "dat soort mensen" elkaar gevonden hebben. Je komt op dit forum relatief minder M* rijders tegen.

Wij spreken liever over 2-rails of 3-rails in plaats van gelijk-stroom of -spanning of wissel-stroom of -spanning.

Sander
Titel: Re: Gelijkstroom
Bericht door: Michael Smit op 26 August 2008, 19:29:42
Oke, dat is goed hoor! ;)
Titel: Re: Gelijkstroom
Bericht door: Robertus op 29 August 2008, 21:51:31
Hoi,

Eerst even dit:
Er is een 3-railforum waar men zich meer toelegt op het 3-rail gebeuren.

Vaak ontaardden discussies over de verschillen tussen 2- en 3-rail op dit forum in oeverloos gezwam en scheldpartijen omdat er blijkbaar nogal heftige emoties loskomen. Kijken of het nu wel goed gaat......

Om nu je vraag te beantwoorden:
Dat is niet eenvoudig uit te leggen. De meesten hebben er vast niet bewust voor gekozen maar zijn afhankelijk geweest van wat sinterklaas ze ooit heeft gegeven. De mensen die er wel bewust voor hebben gekozen deden dat o.a. vanwege de grote keuze door de grote hoeveelheid merken (Dit is tegenwoordig minder van belang, zie volgende alinea), de normering, de prijs en niet in het minst om de natuurgetrouwere rails.
Een nadeel van 2-rail t.o.v. 3-rail is overigens dat je niet zonder meer keerlussen kunt aanleggen.

Ik denk dat je conclusie dat bijna iedereen op gelijkstroom (2-rail, dus) rijdt niet juist is. Ben ik helemaal eens met Sander. Het zou best kunnen zijn dat de meesten 3-rail rijden. Hoe die verhouding hier in Nederland is weet ik niet.
Ook traditionele 2-rail fabrikanten leveren veel lokomotieven in 3-rail en bij aankoop van ander rijdend materieel kun je meestal voor nop 2-rail assen omruilen voor 3-rail (andersom trouwens ook). Die 2-rail fabrikanten doen dat natuurlijk niet zo maar. Daar moet dus wel een afzetmarkt voor zijn.

Groeten,
Rob