BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Geert 84 op 26 August 2008, 10:35:01
-
Dag spoorwegvrienden,
Na een jaartje van modelspoorinactiviteit, op wat aankopen na dan ;) ben ik weer begonnen met de hobby.
Op plantafel liggen spoorplannen voor een stadskop/doorgangsstation (afhankelijk van lengte) en een haventerrein. Meer info volgt nog een keer voor de liefhebbers.
Vorige week heb ik een strukton hippel gekocht van Roco, was er alleen nog in wisselstroomuitvoering. Dus, ik denk, laten we die gewoon even ombouwen.... Moet kunnen voor zover ik weet, aangezien er een DCC decoder en DC motor op zit.
Ben begonnen met het verwijderen van de zwarte draad die links en rechts doorverbindt, en het lossolderen van de bruine draad die aan de sleper gesoldeerd zat. Bruine draad weer vastgezet op de linkse zijde van de locomotief.
Nu valt me echter het volgende op. De stroomafname van de loc gebeurt met een soort lange nietjes, die drukken op de wielen. De puntjes van de nietjes zijn gesoldeerd op koperstrookjes in het raamwerk van de loc.
Echter, als de wielen contact maken met de stroomafname nietjes, drukken de wielen deze zover omhoog, dat de punten met koperstrookjes contact maken met het chassis van de loc. Aangezien het chassis uit één deel bestaat, geeft dat weer een iets te korte stroomkring naar mijn zin ;)
Mijn vraag hierbij is nu, heeft er iemand ervaring met het ombouwen van zo'n loc van wisselspanning naar gelijkspanning?? En hoe heb je dat opgelost.
Evt kan ik vanavond wat foto's van de loc proberen te maken.
mvg,
Geert
-
Heb net even bij mijn eigen Hippels (2-rail) gekeken hoe het zit.
Het "nietje" drukt op twee van de drie wielen. Op het derde wiel drukt rechtstreeks een lip van de koperstrook.
De nietjes zijn niet aan de koperstrook gesoldeerd. De strook drukt er los op. Als het bij jou wel gesoldeerd is, dan is dat niet origineel.
Aan de rechterkant is één van de lipjes van de koperstrook zo gebogen dat hij contact maakt met het chassisblok. Dat is bewust zo gedaan vanwege de lampjes. Die maken met hun huls nl. ook contact met het chassisblok.
Aan de linkerkant is de koperstrook anders gevormd waardoor hij geen contact maakt met het chassis. Om dit contact te voorkomen is de draad naar het lampje tussen de koperstrooklip en de nok aan het chassis doorgevlochten.
-
@Klaas
Dank je voor deze duidelijke uitleg, blijkt dus dat aan één zijde er bewust contact moet zijn.
Hoe dat zit bij de linkerkant van mijn loc zal ik vanavond eens bestuderen, bij mijn weten zat daar geen gevlochten draad...
Eventueel kan ik natuurlijk ook aan de linkerkant wat isolatiespul prutsen tussen koper en chassis, maar ik doe het graag op de manier zoals het zou horen te zitten.
Hier ga ik vanavond iig even naar kijken, of dat klopt met hoe het zou moeten zijn, tevens zal ik even foto maken van de situatie.
Bedankt
-
Deze foto's helpen vast wel:
Links:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hippellinks.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/hippellinks.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hippellinks.jpg)
Rechts:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hippelrechts.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/hippelrechts.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hippelrechts.jpg)
-
Duidelijke foto's, hieronder die van mijn loc.
Links:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3651_Small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3651_Small.jpg)
Rechts:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3650_Small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3650_Small.jpg)
Zoek de 10 verschillen...
Bij mij raken beide koperstrookjes aan beide kanten het chassis....
Het lampje zit bij mij gewoon met twee pootjes op de print gesoldeerd.
-
zullen we die dingen eens normaal bakjes of ns serie 600 noemen ;D
-
wow, dat helpt :o Hij rijdt meteen!! Oh, nee toch niet :-X :P
Wat denk je dat bekender is, Hippel of 600 :P
-
Bakkie natuurlijk. ;)
-
In mijn avatar heb ik ook Bakkie staan. Vroeger stond daar Hippel, maar er waren mensen die daar neerbuigende opmerkingen over maakten. Daarom heb ik het veranderd, maar ik snap nog steeds niet wat er verkeerd is aan Hippel.
Overigens slaan de namen Hippel en Bakkie niet alleen op de serie 600, maar ook op 500.
-
en hippel is gestolen van een oude stoomrangeerlocomotief ;D
-
Dan ben ik lekker eigenwijs, want ik blijf het een Hippel noemen!
Gewoon omdat hij (zij) een Hippel is.
In een bakkie doe je koffie of zo ;)
Harm
-
je bent een fries en woont hier ongeveer 24 kilometer vandaan daarom spaar ik je :P dwars kop ;D
-
Ik hou van dit soort discussies ;D Fantastisch.... :D
alleen m'n loc gaat er niet van rijden :P da's dan weer jammer ::)
Heb al zitten kijken of ik er niet gewoon een stukje karton tussen kan doen ofzo, maar 't lijkt wel te horen dat de 'nietjes' de chassis raken.
overigens apart, als ik de loc gewoon op de rails zet, hop hop.... doet de lichtwisseling het... motor niet.
-
naja je hebt licht ;D
-
Op de print van de strukton Hippel zijn twee diodes gemonteerd , die volgens mij zijn toegepast om bij analoog gebruik de verlichting te laten wisselen. (bij gebruik zonder decoder maar met een losse dummy-steker)
Je decoder zal waarschijnlijk geen spanning krijgen.
Het makkelijkste om een DC Strukton Hippel te maken, is kappen wisselen met een DC versie.
-
Op de print van de strukton Hippel zijn twee diodes gemonteerd , die volgens mij zijn toegepast om bij analoog gebruik de verlichting te laten wisselen. (bij gebruik zonder decoder maar met een losse dummy-steker)
Je decoder zal waarschijnlijk geen spanning krijgen.
Het makkelijkste om een DC Strukton Hippel te maken, is kappen wisselen met een DC versie.
Ik heb lichtwissling als ik de loc op een het spoor zet, aangesloten op een Lenz centrale.... lichtwisseling lukt dus via de decoder.... (lijkt me).
-
Dat moet dan haast wel via de decoder lopen lijkt mij ook.
Dan moet je het eens zoeken in de contact-veren die vanaf de print naar de motor lopen. Als de contact-veren niet genoeg op de zeskante koperen koppen drukken zowel onder de motor als aan de bovenkant, dan draait er niets. Heb ik ook al eens gehad.
-
Tex, er zit een tegenstrijdigheid in je verhaal.
Als het echt zo is dat de stroomafnamestrippen aan beide zijden het chassis raken, dan heb je een botte kortsluiting op de rails. Dat moet je dan op de centrale ook merken, die zal afschakelen.
Ergo, de decoder krijgt geen spanning, maar dan kunnen de lampjes ook niet branden.
Er moet dus gewoon iets anders aan de hand zijn dan wat jij veronderstelt.
Als je een universeelmeter hebt, gan dan eens kijken wat er aan elkaar zit. Haal dan de decoder eruit, zodat de interface helemaal vrij is.
Zet de loc op een los stukje rails en meet eerst eens of er verbinding is tussen beide rails.
Meet ook eens of er verbinding is tussen 1 of beide spoorstaven en het chassisblok.
En meet ook eens alle aansluitbussen van de interface ten opzichte van elkaar.
-
Hoe is het afgelopen? Ik heb zelf dit soort plannen... Alleen dan niet digitaal.
-
Kijk eens op deze site.Ombouw Hippel.
http://home.kpn.nl/familiesassen/roco43398.htm
mvg Henk
-
Ik heb het zelfde gedaan, maar ik lijk een ac decoder te hebben en de loc rijdt analoog, nu maar 1 kant op... plus en min kan ik verwisselen maar de loc rijdt 1 kant op (cabinerichting) Kan ik die decoder er zo tussenuit halen? Of is er een andere oplossing?
-
Welke decoder zit er dan in?
-
roco 10738
-
Dat zegt ook niet alles, omdat Roco onder dat nummer decoders van verschillende fabrikanten heeft verkocht. Het zijn in beginsel altijd Motorola-decoders, dus ze hoeven niet geschikt te zijn voor analoog gelijkstroom. Want ik begrijp uit je verhaal dat je analoog gelijksroom rijdt?
Je kunt hem in ieder geval zonder meer vervangen.
-
Ja, gelijkstroom analoog. Ik zal er dus nog ns goed naar moeten kijken wat het dus is. En wat de mogelijkheden zijn. Evt overstappen later naar digitaal, maar er is ook geen mogelijkheid om deze situatie zo te houden met een dingetje ertussen of zo? ac decoder is ac, niet geschikt voor dc.
-
Altijd wat onduidelijkheid over de terminologie.
Maar de 10738 was altijd bedoeld als een decoder voor het Motorola digitale systeem dat Marklin hanteerde. Dat betekende dat de decoder in ieder geval luisterde naar Motorola en overweg kon met AC analoog. Daar bleef het meestal bij, maar soms liet Roco er produceren die ook naar DCC en DC analoog luisterde, overigens zonder dat erbij te vertellen. ESU heeft er wel eens eentje voor Roco gemaakt die gewoon een LokPilot 1 was en waarbij je DC analoog aan kon zetten door CV55 op 3 te programmeren. Dat zit allemaal in de software gebakken en als het niet kan, dan helpt daar geen dingentje ertussen zetten wat aan.
-
Duidelijk! Dank voor de uitleg want voor mij is het dus allemaal chinees. Wat ik begrijp is, dat dat ding er dus tussenuit moet... Bij mij rijdt ie maar 1 kant op nu, met alleen sleper eraf en draadjes omgesloldeerd. Plus en min omwisselen helpt niet: loc rijdt dezelfde kant op (licht brand ook aan die kant dan).
-
Ik heb eindelijk maar eens gelezen wat de bedoeling is en ik begrijp dat je een AC-model wil veranderen in een DC model. ;D Dan zonder meer de decoder eruit slopen, de motor direct op de stroomafname en de lichtwisseling weer via diodes aansluiten. Zelfs al zou de decoder naar DC analoog luisteren, dan nog heb je daar meer last dan gemak van.
-
ok bedankt! Dus een mooie ac motorola decoder over nu (y)
En ik snap dat ik gewoon op zoek moet naar een brugstekker...