BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: nscargo op 23 August 2008, 17:11:18
-
Ik heb net een turkooise 1100 van Roco aangeschaft
Het artikelnummer is 63657 en de loc heeft een wit dak en grijze draaistellen.
Maar is de loc nog iets te pimpen ?
Harm
-
Volgens mij heeft Besselspoor zich een keer uitgeleefd op eentje staat me ergens bij.
-
Ik heb net een turkooise 1100 van Roco aangeschaft
Het artikelnummer is 63657 en de loc heeft een wit dak en grijze draaistellen.
Maar is de loc nog iets te pimpen ?
Philotrain nummerschilden sowieso... betere panto sleepstukken (die van Electrotren 1300) doen ook het nodige.
Verder weinig te pimpen IMHO, al is er ooit in Spoorwegjournaal 74 een artikel van Wim Wolters verschenen over het pimpen van een oude Roco 1100, sommige dingen kunnen ook voor de nieuwere uitgave gelden.
-
Hier staat de 'pimping' van @Besselspoor:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11990.msg182858#msg182858
Handig voor als je de Spoorwegmuseum uitvoering wil maken.
Sowieso kan je de lantaarnijzers en kranen van de remslangen rood maken en van de isolatoren op het dak het bovenste deel zwart maken.
Maarten
-
Dank je voor de tips en de link. Ik ga er morgen lekker mee bezig.
Hoewel off topic, zijn de draaistellen van de 1300 in turkooise (Mehano) ook grijs?. En het dak ook wit?
Op Google kon ik daar niets over vinden.
Harm
-
Een beetje inspiratie;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00974_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3863.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3869.jpg)
succes!
-
de kleur klopt niet helemaal van de 1122
bij een 1200 hebben ze orginele kleur groen gevonden onder de buffers staat ergens op een site weet alleen even waar zo niet
-
Bedankt voor de foto's.
Ik heb er echt zin in om de loc aan te pakken.
Alleen is het me niet helemaal duidelijk wat ik zwart moet maken aan de isolatoren op het dak.
En weet iemand al wat de kleuren van de draaistellen moeten zijn van de 1300 in Turkooise
Dat is namelijk het volgend project waar ik mee bezig ga als de onderdelen van de 1100 liggen te drogen.
Harm
-
zelfde lichtgrijze kleur als de 1100.
-
Ik meen dat de draaistellen van een 1300 ook lichtgrijs waren, maar op een film van de openingstrein van de electrificatie Meppel-Leeuwarden/ Groningen rijdt een 1300 met erg lichte bufferbladen. Wit ? Grijs ? Geen blank metaal, lijkt me. Misschien dat iemand daar ook iets over weet ?
-
de draaistellen van de 1300 in turkooise (Mehano)
Electrotren.
mvg,
Sander
-
Ik meen dat de draaistellen van een 1300 ook lichtgrijs waren, maar op een film van de openingstrein van de electrificatie Meppel-Leeuwarden/ Groningen rijdt een 1300 met erg lichte bufferbladen. Wit ? Grijs ? Geen blank metaal, lijkt me. Misschien dat iemand daar ook iets over weet ?
Enkele 1300'en hadden bij aflevering voor de show wit geschilderde bufferstempels, maar ja die blijven niet lang wit....
-
de kleur klopt niet helemaal van de 1122
bij een 1200 hebben ze orginele kleur groen gevonden onder de buffers staat ergens op een site weet alleen even waar zo niet
Hoe bedoel je, 'klopt niet'? Bedoel je de metalen strippen die turkoois zijn?
Op de 1201 hebben ze de juiste (lees originele, niet verkleurde) kleur turkoois gevonden.
(www.klassieke-locs.nl)
Let trouwens op met de band tussen de aluminium strips: deze waren blauw ipv groen.
Bij de 1122 van het Spoorwegmuseum -die eigenlijk de 1125 is-, zijn de aluminium strips meer messingkleurig dan aluminiumkleurig. Hoe komt dit eigenlijk?
Ik zal morgen wel een foto plaatsen van de isolatoren.
Maarten
-
Sowieso kan je de lantaarnijzers en kranen van de remslangen rood maken en van de isolatoren op het dak het bovenste deel zwart maken.
Lantaarnijzers horen toch blauw te zijn (zelfde blauw als ingelegd in de sierstrips op de zijwand) ?
-
Bij deze een 2-tal foto'svan mijn overigens blauwe 1100:
De isolatoren. Ik moet erbij vermelden dat ik de isolatoren die onder de panto's zitten, vervangen heb doorhet goede type van Sommerfeld. Electrotren zou ook kunnen.
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P8240225.jpg)
De kop. Ik heb de remslangen afgesneden zodat ze niet tegen de buffers aan kunnen komen. De hoogspanningskabel is van flexibel snoer gemaakt en zit zowel aan de kap als het draaistel vast.
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P8240227.jpg)
@JAB, de uiteinden waren bij de turlooise locs in ieder geval rood (te zien op een kleurenfoto van de turkooise 1117, achterop het boek ' Elektrische locomotieven NS-serie 1100). Maar het zou kunne dat ze ook (helemaal) blauw waren.
Maarten
-
Op de foto is te zien dat het frame waar de pantograaf op zit, bij de blauwe loc zwart is,en ook het kleine kastje net voor het frame is zwart.
Bij de turkooise uitvoering zijn deze zilverkleurig.
Moeten deze bij de turkooise uitvoering ook zwart zijn.
Ook de pantograaf zelf is zilverkleurig, maar ik meende mij te herinerren dat deze wit horen te zijn, of klopt dat niet?
Harm
-
Harm, ik denk niet dat het frame zwart moet zijn bij de turqooise versie. Of dit dan wit of zilverkeurig moet zijn, weet ik niet. De 1125 van het Spoorwegmuseum heeft trouwens grijze stroomafnemers.
Maarten
-
Bij de 1122 van het Spoorwegmuseum -die eigenlijk de 1125 is-, zijn de aluminium strips meer messingkleurig dan aluminiumkleurig. Hoe komt dit eigenlijk?
Maarten
Gezien de kleur van de aluminiumstrips op de foto's, lijkt het er op dat ze een chroomzuurbad gehad hebben om ze beter tegen corrosie te beschermen.
Jan.
-
Hmm, dan zijn ze beter bestand tegen corossie, maar ze worden er niet mooier op.
Maarten
-
Misschien wat laat maar toch....
In ModelKroniek 8 staat op pagina 4-7 ook nog een stukje van Wim Wolters over het superen van een turkooise 1100.
Op pagina 5 staat een kleurenfoto van een 1100 die vrij duidelijk is; Lantaarnijzers blauw met rode "kop"
Rest van het artikel is ook erg interessant.