BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 23 August 2008, 10:12:09

Titel: Het spoor
Bericht door: Hans Reints op 23 August 2008, 10:12:09
Voor u gelezen in de Telegraaf van 22 en 23 augustus 2008
SK

NS investeert 3,5 miljard euro
Groen licht megaspoor
door Harry van Gelder en Edwin Timmers
 
DEN HAAG -  Het Nederlandse spoor kan flink op de schop. Minister Eurlings (Verkeer) heeft het geld bij elkaar voor zijn mega-investering in het Nederlandse spoornet, waardoor er meer en vaker treinen kunnen rijden en het aantal vertragingen afneemt. Het gaat om 4,5 miljard euro.

Het geld is bestemd voor het opheffen van knelpunten op het spoor, vooral in de Randstad en op de verbindingen tussen Amsterdam en Arnhem en in Noord-Brabant. Op termijn moeten er zoveel treinen op deze trajecten rijden dat een spoorwegboekje niet meer nodig is, omdat de treinen elkaar snel opvolgen.
Overstappen

De miljarden aan overheidsgeld moeten ervoor zorgen dat jaarlijks 5 procent meer mensen in de trein stappen. Dat gebeurt door verbreding van sporen, waardoor er meer treinen kunnen rijden. Door meer parkeerplaatsen rond stations, waardoor automobilisten makkelijker de trein kunnen nemen. En door overstappen flexibeler te maken.

In eerste instantie worden vooral de knelpunten op de spoorlijnen Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, Den Haag-Rotterdam, Utrecht-Arnhem en Eindhoven-Amsterdam aangepakt.

Een woordvoerder van Eurlings wil de solide onderbouwing voor het plan niet bevestigen. "Dat hoort u op de derde dinsdag van september." Maar verscheidene andere bronnen bevestigen het nieuws.
Toen Eurlings zijn miljardenplan vorig jaar november bekend maakte, benadrukte hij vooral het voordeel van de zes intercity's per uur die straks op de verbrede trajecten gaan rijden: "Als er om de tien minuten een intercity gaat, hoef je niet meer te rennen. Je koopt nog een kop koffie, en voor die op is, staat je trein al klaar", aldus Eurlings tijdens die presentatie.
De Nederlandse Spoorwegen hadden substantiële investeringen in het spoor gevraagd aan de overheid. Het bedrijf wil nu niks zeggen. "We reageren pas als het officieel bekend wordt gemaakt", zegt een woordvoerder.
Zelf investeert het spoorbedrijf de komende jaren € 3 miljard in nieuwe treinen en verbeteringen van de stations. Een voorwaarde voor deze miljardeninvestering van de NS was dat de overheid de knelpunten in de spoorinfrastructuur zou wegnemen.
Kritiek

Minister Eurlings wilde dit graag, maar vond tot nu toe niet al het geld. Dat kwam de CDA-bewindsman op flink wat kritiek te staan. Want hoe ambitieus de plannen ook klonken, zonder geld begin je niet veel. Nu zijn de juiste potjes toch gereserveerd.

vr 22 aug 2008, 12:36

Komend jaar honderdduizend treinritten erbij


UTRECHT -  Komend jaar worden op het drukbereden Nederlandse spoornet 100.000 treinritten meer uitgevoerd dan nu het geval is. In totaal zijn voor 2009 3,1 miljoen passagiers- en goederenritten gepland. Dat heeft ProRail vrijdag bekendgemaakt.
“Daarmee is 99,9 procent van de aanvragen toegewezen”, zegt woordvoerster Babet Verstappen. Dit jaar was er voor het eerst sprake van dat niet alle aanvragen konden worden gehonoreerd. Ook voor komend jaar kon niet alles toegekend worden. ProRail moet traditioneel schipperen tussen de belangen van de vervoerders en de noodzaak van onderhoud aan het spoor.

Vervoerders als NS, Connexxion en Syntus, maar ook de goederenvervoerders en ProRail zelf, maken in de loop van het jaar hun wensen kenbaar. Eind augustus wordt aan de hand daarvan de nieuwe dienstregeling vastgesteld.

Op verschillende trajecten zullen komend jaar meer treinen gaan rijden. Op sommige stations worden meer stops gemaakt en het nachtnet wordt verder uitgebreid. Op het traject Utrecht-Schiphol rijden voortaan vier intercity’s per uur in plaats van twee. Op het nachtnet tussen Rotterdam en Utrecht rijdt voortaan op donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht ieder uur een rechtstreekse nachttrein.

Op het nieuwe station Holendrecht, tussen Amsterdam Bijlmer en Abcoude stopt de hele dag twee keer per uur en in de spits vier keer per uur een trein. Vanuit Arnhem rijdt voortaan weer een doorgaande intercity naar Roosendaal. NS wilde op een paar trajecten nog extra late treinen laten rijden, aan die wens kon niet voldaan worden.

De Nederlandse Spoorwegen zeggen echter overwegend “zeer tevreden te zijn” over de verdeling. “We willen nog wel even kijken of er nog mogelijkheden zijn voor de wensen die niet gehonoreerd zijn”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Verder merkt NS op dat de grenzen van de uitbreiding wel nadrukkelijker in zicht komen. “Daar zijn we als sector mee bezig.” Tenslotte zegt de NS zeer tevreden te zijn over de manier waarop het hele proces verlopen is. “Zeer open en constructief.”

Zo’n 5 procent van de spoorcapaciteit is nodig voor onderhoud aan het spoor. Het onderhoud zal in 2009 voornamelijk ’s nachts worden uitgevoerd. En het werk is zo ingedeeld dat de nacht- en goederentreinen over een spoor kunnen blijven rijden.

Het goederenvervoer per spoor groeit jaarlijks met 10 procent. Ook voor komend jaar is er voldoende capaciteit om die groei te faciliteren, waarmee talloze vrachtwagens van de weg gehaald kunnen worden. ProRail verwacht dat de Havenspoorlijn in de loop van 2009 geschikt is voor elektrische locomotieven en uitgerust zal zijn met een moderner beveiligingssysteem. Dan kan direct worden doorgereden van de Rotterdamse haven naar het Duitse achterland en verder.


Titel: Re: Het spoor
Bericht door: Arnold op 23 August 2008, 10:18:01
Lijkt mij heerlijk  Arnhem-Utrecht  nou eens een keer tempo maken....    echter... volgend jaar verdwijnt de verbinding Arnhem - Den Haag. Ik neem toch aan dat er wanneer de HSL volledig in dienst komt er wel weer een rechtstreekse trein Nijmegen- Arnhem Rotterdam komt? Die verbinding is nu wel abominabel.
Titel: Re: Het spoor
Bericht door: Edde op 23 August 2008, 10:19:28
Ha we krijgen breedspoor ;D!!!!!!!!!!!!

gr Ed.
Titel: Re: Het spoor
Bericht door: Floris Dilz op 23 August 2008, 13:28:25
Ik neem toch aan dat er wanneer de HSL volledig in dienst komt er wel weer een rechtstreekse trein Nijmegen- Arnhem Rotterdam komt? Die verbinding is nu wel abominabel.
ja, want nu moet je wel 1 keer overstappen. 1 hele keer overstappen. boe! ba! een aanfluiting! vreselijk!

de verbinding kesteren-zaltbommel 's avonds laat, DAT is een abominabele verbinding. 4 stations en 3 treinen verder, wachttijd een keer bijna een half uur en een keer bijna een uur.
Titel: Re: Het spoor
Bericht door: Johnnytrein op 23 August 2008, 15:32:59
Ed, rijden ze in NL dan nog steeds op smalspoor ;D
Titel: Re: Het spoor
Bericht door: fridzie op 23 August 2008, 18:38:47
heey we krijgen op de havenspoorlijnen bovenlieding ;D
zullen ze in rotterdam ook leuk vinden met die hoge container picking dingen die hele hoge dingen waar een container onder bungelt.

rijd je er perongelijk tegen aan lkkr een paar volt door het lijf ;D
Titel: Re: Het spoor
Bericht door: André82 op 23 August 2008, 19:04:41
Die bovenleiding hangt er al weer een paar jaar,alleen wordt die niet gebruikt,dat gaat geloof ik aan het einde van het jaar gebeuren.
Titel: Re: Het spoor
Bericht door: elt-178.516 op 23 August 2008, 19:07:44
Aangezien ik werkzaam ben in de spoorwegbranche juich ik het toe dat er geinvesteerd wordt in het spoor.
Ik vraag mij echter af of men wel beseft dat met een zak met geld rammelen niet voldoende is. De aannemers bij het spoor hebben nu al moeite om aan personeel te komen. En zonder voldoende goede monteurs zal er van Eurlings mooie plannen weinig terecht komen.
Titel: Re: Het spoor
Bericht door: fridzie op 23 August 2008, 19:14:56
dat hebben ze zelf gedaan de regering altijd maar iedereen hoog laten opleiden dan ontstaat het dat niemand meer de lage baantjes wil doen. bijvoorbeeld het zware werk zoals spoorwerker vernieuwen enzo.
Titel: Re: Het spoor
Bericht door: Arnold op 23 August 2008, 19:55:55
ja, want nu moet je wel 1 keer overstappen. 1 hele keer overstappen. boe! ba! een aanfluiting! vreselijk!

de verbinding kesteren-zaltbommel 's avonds laat, DAT is een abominabele verbinding. 4 stations en 3 treinen verder, wachttijd een keer bijna een half uur en een keer bijna een uur.

ja, Floris, het kan nog erger. Jij moet dus om 20.00 uur de trein hebben. En nog twee spoorwegmaatschappijn ook.. Maar ik heb graag een extra snelle rechtstreekse van koffie voorziene zonder overstappen trein naar RAILZ! ;D
Titel: Re: Het spoor
Bericht door: Reinier Z. op 23 August 2008, 20:04:49
dat hebben ze zelf gedaan de regering altijd maar iedereen hoog laten opleiden dan ontstaat het dat niemand meer de lage baantjes wil doen. bijvoorbeeld het zware werk zoals spoorwerker vernieuwen enzo.

Hè ja, wat een rotstreek van de regering dat we allemaal de kans op een goede opleiding krijgen. Nergens voor nodig, we kunnen beter een deel dom laten zodat die lekker zwaar werk kunnen doen.  ::)

Wat is trouwens "spoorwerker vernieuwen" voor een baantje? Is dat de dokter die de baanwerkers weer moet oplappen als ze versleten zijn?
Titel: Re: Het spoor
Bericht door: fridzie op 23 August 2008, 20:16:01
nee dat snap ik wel maar et is wel zo dat de simpele baantjes steeds minder bezet worden en daardoor steeds meer buitenlandse werkers moeten binnen halen, simpel omdat de nederlander zich daar te goed voor voeld omdat ze een te hoge opleiding voor hebben.

jah wat dat is, is een baanwerker die de spoor banen vernieuwd

mvg fridzie

die merkt dat et onderwerp afdwaalt
Titel: Re: Het spoor
Bericht door: elt-178.516 op 23 August 2008, 20:30:52
Niet alleen de overheid heeft schuld aan dit tekort aan baanwerkers.

De overheid maakt enerzijds middels studiefinanciering het volgen van een hogere of universitaire opleiding  mogelijk voor mensen die daar anders geen geld voor hebben. Gevolg: minder LTS'ers en meer MBO, HBO en universitair geschoolden.
Anderzijds stelt een HBO opleiding tegenwoordig niets meer voor. Ik kom tegenwoordig pas afgestudeerde HTS'ers tegen die helaas niet meer blijken te zijn dan veredelde MTS'ers of zelfs onderdoen voor hun MTS collega's.

Maar vergeet ook de invloed van de ouders niet. Mijn vader was maar wat trots dat ik na de MAVO naar de MTS ging. Daarna heb ik nog de HTS gevolgd, maar dat had van hem niet per se gehoeven. Ik heb de laatste jaren echter ook mensen leren kennen die zich schamen voor hun kinderen, omdat hun kinderen maar een MBO of HBO diploma hebben. De druk van ouders op hun kinderen om door te leren en te kiezen voor een baan met een stropdas speelt zeker een rol bij het tekort aan monteurs.

Tot slot nog de LTS'ers en MTS'ers zelf. Er is een tekort aan goed geschoold technisch personeel. Ze kunnen dus kiezen tussen werkgevers. Zou jij kiezen om in de kou/regen te staan langs het spoor. Zou jij er voor kiezen om van ProRail steeds maar weer 's-nachts en in het weekeinde te moeten werken. Of zou jij er voor kiezen om in een droge hal en hooguit één week en weekeinde per maand 's-nachts te werken. Ik ben blij dat er nog monteurs zijn die langs het spoor willen werken, maar mij krijgen ze zo gek niet meer.

Enfin, hoewel ik hoop dat Eurlings zijn plannen kan uitvoeren, ben ik bang dat hij zich heeft verkeken op de tijd die nodig is om zijn plannen uit te voeren.