BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: eenop87 op 22 August 2008, 18:42:50

Titel: Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: eenop87 op 22 August 2008, 18:42:50
Hallo medeprutsers,



Om wissels op moeilijke plaatsen aan te drijven maakte ik tot nu toe gebruik van allerlei scharnierconstructies. Na wat gepuzzel bedacht ik dat een bowdenkabel een veel betere oplossing zou zijn.

Zo'n kabel is eenvoudig te maken met dunne messing pijp 1,3x0,9mm (buitendiameter x binnendiameter) o.a. verkrijgbaar bij De Metaalwinkel in Rotterdam.
Als binnenkabel gebruik ik 0.5mm verenstaal.

Het is met deze constructie mogelijk om bochten te maken met een straal van 100mm. Het geheel loopt dan nog heel soepel. Rechte verbindingen zijn natuurlijk helemaal geen probleem en ook S-bochten gaan goed (denk eens aan hoogteverschillen).
Je zou op deze manier hele wisselstraten kunnen bedienen met alle aandrijvingen keurig naast elkaar gemonteerd. Afstanden tot 1 meter zijn zonder probleem te overbruggen.

Als aandrijving op de foto gebruik ik een servo, maar allerlei andere typen kunnen hier werden ingezet.
Zo'n kabel is ook uitstekend te combineren met geheugendraad.

Andere bewegende objecten zoals seinpalen, overwegbomen, hekken en deuren zijn hier ook goed mee te bedienen.

Je zou onder bepaalde omstandigheden de boel zelfs nog bovengronds kunnen monteren en alles camoufleren met struikgewas en gebouwen.

Hieronder nog een paar foto's van mijn proefopstelling en een tekeningetje ter verduidelijking.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselbediening_met_bowdenkabel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselbediening_met_bowdenkabel.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0041.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0041.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0043.jpg)



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0044.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0044.jpg)



Groeten,

Gerrit
Titel: Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: Blausee_Mitholz op 22 August 2008, 18:49:26
Slim bedacht, thx voor de tip.
Indien nodig ga ik dit ook eens proberen.

Mvg, Johan
Titel: Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: JaJo op 22 August 2008, 20:39:55
Mooi gedaan Gerrit!
Je bent wel lekker aan het "wisselen" de laatste dagen ;)

Groet Jaap
Titel: Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: Han Zijlstra op 22 August 2008, 21:14:42
Pima oplossing.
Er heeft ooit in Railhobby eens een Engelse baan gestaan die hetzelfde deed maar dan alle hendeltjesin een seinhuisje had ondergebracht. En dat dus netjes met de hand bediende.
Titel: Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: eenop87 op 22 August 2008, 21:32:02
Ja als ik eenmaal op stoom ben, ben ik niet meer te stoppen  ;D ;D ;D

Gerrit
Titel: Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: F.E.M. op 12 May 2013, 10:54:04
Een remkabel inclusief mantel van een fiets, of als je echt iets heel zwaar wil omzetten een koppelingskabel van een motorfiets, zijn misschien nog handiger en flexibeler; alhoewel native gebruik 'trekken' is werkt 'duwen' in de modelbouw even goed.

Groeten,

Franky, ook aanhanger van KISS :-)
Titel: Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: Bert van Gelder op 12 May 2013, 14:03:50
Leuk dat het weer even onder de aandacht komt..;)

Zoek eens bij de RC vliegtuigen. Die gebruiken ook dit soort kabels. Hierbij kun je dan ook de kabeleinden kopen, veelal met verstel/afstelmechanismen.

Gr, Bert
Titel: Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: Ronald Halma op 12 May 2013, 14:08:43
Franky, ik heb fietskabels gebruikt in mijn Lake Louisa RR 0N30 baan maar in mijn opinie zijn die niet echt geschikt omdat er teveel speling in de kabel blijft, en ik zou ze niet meer gebruiken. Denk dat de bowdenkabels zoals in de RC wereld beter zijn. In die dingen zit de binnenkabel strak in de buitenste en zal veel directer reageren.
Titel: Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: F.E.M. op 13 May 2013, 11:42:04
Als je met kabels werkt die teveel speling hebben tov de mantel moet je de hele boel onder 'spanning' houden door een (spiraal)veer op het einde van de bediening steken zoals bij de gasschuif van een carburator, die kun je toch ook in elke gewenste positie zetten tot op een fractie van een millimeter (als het goed gedaan is toch).
En mantels met teflon voering gebruiken is ook wel een aanrader.

Groeten,

Franky
Titel: Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: De Stoker op 13 May 2013, 12:58:57
Dit wil ik graag onthouden, mocht het ooit noodzakelijk zijn
Titel: Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: john26 op 13 May 2013, 14:23:32
Mooi gevonden (y)

Vraagje, hoe buig jij de messing buis zonder dat deze knikt zodat de kabel ( verenstaal) niet klemt?

BVD John
Titel: Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: jerrytrein op 13 May 2013, 15:13:57
In de auto shop als brezan  ed zijn mini pijp buigers te koop(voor remleiding)
Kan je een bocht van een €2 muntstuk mee maken
Titel: Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: eenop87 op 13 May 2013, 15:20:32
De bochten moet je gewoon wat ruim nemen, je kan dan het messing gewoon buigen zonder dat het knikt.
Remkabels e.d. vind ik zelf niet echt handig, je moet dan altijd weer iets aan de gevlochten binnenkabels prutsen om de aansluiting te maken naar de servo en wissel. Met verenstaal gaat dat veel simpeler. Ook is de bevestiging van het messing met printstripjes uiterst simpel en doelmatig.

Nog een tip voor het buigen van messing pijpjes: Als ik de pijp met een kleine radius wil buigen (dus niet voor deze bowden toepassing), stop ik er een passend metalen draad in die ik er met een tang na het buigen weer uit trek. Eventueel een klein beetje olie gebruiken.  

Groet,
Gerrit
Titel: Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
Bericht door: Besselspoor op 13 May 2013, 15:42:47
Dit is wel een heel handige tip, ik moet nog een stoomtram emplacementje van 13 aandrijvingen voorzien, 3 wissels worden digitaal aangestuurd voor de omloop-pendel maar de rest analoog. Ik was hier zelf nog niet opgekomen, maar deze gaat even in het grote ideeënboek! (y)