BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Loetje op 22 August 2008, 11:39:49
-
Ik had gisteren besloten om toch in spoor N opnieuw te beginnen.
Nu heb ik vanochtend een gesprek gehad met iemand die locs repareert en die zei dat de stroomopname van schaal H0 beter is dan die van N.
Nu begin ik weer te twijfelen. Ik wil digitaal gaan rijden en vraag me af wat de rijervaringen zijn van mensen met N spoor die veel rangeren. Ik wil geen "rondjes" gaan rijden maar stoppen, rijden, stoppen rijden etc.
??? ??? ???
mvg
-
Hoi,
Mijn reactie zal wel geen echte verrassing zijn. In spoor N kan je ook rangeren. Het grootste probleem vormen in ieder geval vuile railsen. Die storen het contact, wat nadelig kan werken. Door het wat beperktere gewicht en de uitloop van de loks heb je daar wat meer last van. Goed schoonhouden en dan komt het helemaal goed.
Een ander probleem zijn de denkende wissels met geisoleerd (plastic) hartstuk. Die moet je niet gebruiken op een rangeerbaan. Kleine loks als de aangegeven V60 (in je andere draadje) hebben daar wel problemen mee. Gebruik geleidende wissels, bijvoorbeeld zoals peco electrofrog, dan voorkom je dat soort stroomloze stukken.
Robert
-
Of je gaat gewoon h0 rijden :P Maar ook daar geld dat de rails goed schoon moet zijn anders wil het ook niet helemaal werken.
-
Dit wordt een "interessante", niks-nieuws, 2-kampen, komen-we-toch-nooit-uit - discussie. ;)
Loetje, voor elke schaal geldt dat wanneer je de rails en de wielen goed schoonhoudt, het niet zoveel uitmaakt. Als je N-spoor digitaal gaat rijden kun je je locs heel mooi laten kruipen. Het schoonhouden onder bovenleidingen is in N natuurlijk wel wat lastiger. Voor de rest geeft Robert al alle pro's en con's aan.
-
Hoi Loetje
Ik sluit me helemaal aan bij de uitspraken van Jeroni en Robert!
Op onze N modules kruipen vele rangeerlocs over pecowissels , mits de baan gewoon schoon is, zonder te haperen!
dus: life is al about making choises....
Jos
Je raadt het al: ook ik ben N spoorderdie ook heel graag naar andere "schalen" kijkt!!
-
Leuk leesvoer: http://www.nproject.nl/modelspoor/waarom-schaal-n-of-niet.html
Zitten wel wat punten in voor discussie / vrije vertaling, maar in de basis kan ik mij er ook wel in vinden.
-
Stroomafname blijft een lastig punt, ook in h0 waar ik zelf mee rijd.
Ik kan je in ieder geval een aantal h0 locs opgeven die steeds problemen geven.
In N zal dat hetzelfde zijn.
Maar als je toch helemaal nieuw gaat beginnen kan je wel op een aantal zaken letten:
- kies locs met meerdere assen. Een tweeasser zal eerder problemen geven dan een vierasser.
- locs met draaistellen staan beter op de rails dan bv vierassige stoomlocs. (Hoewel ik daar ook niet veel problemen mee verwacht) omdat de draaistellen kunnen kantelen.
- koop locs zonder antislipbandjes. Metaal geleidt beter dan rubber....
Als je locs zonder antislipbandjes koopt heb je ook minder last van vuil op de rails. Die bandjes slijten nl. en het rubber blijft achter op de rails.
Zorg dat je ook gelijk een goede railreiniger koopt.
En alles regelmatig schoonhouden is essentieel voor probleemloos rijden.
Laat je keus dus niet afhangen van de stroomafname. Als je op een paar belangrijke punten let kan je met N spoor ook heel goed rijden. (Ik heb zelf een klein n-baantje met Peco rails en zie weinig verschil met de h0 baan).
succes met kiezen!
Jan Willem
-
Theoretisch zal schaal N eerder stroomafnameproblemen hebben. Dat komt omdat een loc in N een stuk lichter is dan een overeenkomstige loc in H0. Maar ik denk dat het in de praktijk erg meevalt. Als ik op tentoonstellingen kijk dan zie ik N-spoorbanen niet slechter presteren dan H0-banen. Integendeel, de meeste lopen als een trein.
-
Misschien even iets heel anders maar het viel mij laatst echt op. N-spoor locs zijn meestal wel 1/3 tot de helft goedkoper vergeleken met h0 spoor locs. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik de geringe nadelen als af en toe wat minder goede stroomafname op de koop toe nemen.
In N-spoor verzamel je denk ik veel sneller een grotere hoeveelheid materieel wat het rijden afwisselender maakt en daarom blijft het ook steeds interessant. Niet in de laatste plaats omdat een relatief grotere baan tot de mogelijkheden behoort.
(zegt iemand die zelf altijd lang moet sparen om dr weer eens een H0 model bij te kopen)
MVG, Xander
-
nadeel op de reactie hierboven is dat het n-spoor assortiment geringer is dan met h0
-
Afhankelijk van wat je wilt, Duits is in N net zo goed te verkrijgen als in H0 maar Nederlands is het iets minder. Al hebben wij wel Wadloper. :P
-
n spoor is niks me aan de hand hoor rijd perfect ook digitaal dus weet niet wat het probleem is. wat ze al zeggen je moet de rail iets meer schoonhouden dat is het enigste. maar het stoord echt niet met rangeren. ik ben nu zelf ook bezig een lokdepo te bouwen. met veel rangeer werk. rijd ook perfect zonder storing.
-
Het verschil zit m met name in de kleinere locjes. In H0 kun je met een goed gebouwd tweeassertje nog heel aardig rijden, in N wordt t lastig, gewoon omdat de aandrijving daar nauwelijks in past en ze dus geen vliegwiel en dus uitloop hebben. (neem bijvoorbeeld de H0-hippel of sik, rijden mooi betrouwbaar met goeie uitloop, in N is zoiets gewoon bijna niet te doen zonder ingewikkelde CNC-verspaning-faulhaber-troep.)
Een spoor N class 66 ofzo rijdt natuurlijk gewoon prima. Je kunt t zo'n beetje zo stellen: wil je met grote locs en lange treinen rijden, neem dan spoor N, wil je met klein grut rangeren, neem dan H0 of groter.
-
Qua rijeigenschappen zullen N en H0 elkaar niet veel verschillen om maar niet te zeggen het maakt geen bal uit. Want het rijdt allemaal even goed of slecht nagelang je zelf het onderhoud doet of niet.
Wat inderdaad meer uitmaakt is dat je in N Nederlands net niet zo veel hebt als in H0 hoewel de Wadloper en zo nog een enkele wel uitzonderingen op zijn.
N spoor wint het wel op schaal vastheid (ook niet gigantisch hoor) daarmee bedoel ik dat je in N niet snel een rijtuig met bijvoorbeeld een te kleine lengte schaal aantreft.
En uiteraard kan je met N spoor een groter rangeerterrein bouwen op de zelfde ruimte als met H0.
Qua detaileering moet je al behoorlijk gevorderd zijn denk ik wil dat iets uitmaken want ook daarin is met N spoor steeds meer mee te doen.
Jep ook ik ben N spoorder hoewel ik vroeger wel met H0 begonnen ben in mijn modelspoor carriere.
@ Floris
De Hippel gaat nog best goed al zeg ik het zelf :)
m.v.g.
Mark
-
Ik heb intussen wat materieel gekocht in schaal N. Ook heb ik nu bijna alle gebouwen voor een hoogoventerrein besteld.
Ik heb naast de commentaren hier gelezen te hebben ook filmpjes op YouTube opgezocht waarin de locs goed rijden. Het enige is dat een schommeling in schaal N iets onnatuurlijker over komt dan in schaal H0 maar daar kan ik mee leven.
Ik heb een V200 digitaal gekocht en wil nog 2x een V100, 1x een V60 en een V160 aanschaffen.
Nu maar eerst sparen en intussen een baanplan ontwerpen op een aantal modules.
Bedankt voor de reacties.
mvg
Leo
-
In ieder geval vast veel rijplezier gewenst met je V100!
Nog een kleine tip: je kan strakjes de rails beter schoonmaken met vilt of eventueel een doekje, dan met een schuurblokje.
Schuurblokje maakt hele kleine krasjes in de railstaaf en daarin kan vuil zich makkelijker nestelen.
m.v.g.
Mark
-
Schuurblokje maakt hele kleine krasjes in de railstaaf en daarin kan vuil zich makkelijker nestelen.
O ja?
Mark, dit hebben we in een eerder draadje al eens uitputtend behandeld, en daar is dit fabeltje definitief naar de prullenbak verwezen. Schuurblokjes doen je spoor absoluut geen kwaad.
-
Heb je ook nog een link Klaas?
m.v.g.
Mark
-
http://www.nproject.nl/modelspoor/onderhoud-en-schoonmaken-van-de-rails.html
-
Beste Frans,
In jouw link word alleen bevestigd wat ik hierboven al aangaf. Niet erg hoor! ;)
Maar Klaas heb jij een link van dat draadje waar je het over hebt?
m.v.g.
Mark
-
Lijkt me dat een schuurblokje schuurt :P
Ik poets mijn rails met een stukje dik karton, vuil
is er in no time af, en geen krasjes ;)
mvg,
Tis
-
...daar nauwelijks in past en ze dus geen vliegwiel en dus uitloop hebben. (neem bijvoorbeeld de H0-hippel of sik, rijden mooi betrouwbaar met goeie uitloop, in N is zoiets gewoon bijna niet te doen zonder ingewikkelde CNC-verspaning-faulhaber-troep.)
Een spoor N class 66 ofzo rijdt natuurlijk gewoon prima. Je kunt t zo'n beetje zo stellen: wil je met grote locs en lange treinen rijden, neem dan spoor N, wil je met klein grut rangeren, neem dan H0 of groter.
Dit gaat toch niet echt op hoor, als ik met mijn hippel of sik rangeer dan heeft die helemaal niets meer aan dat vliegwiel. Dan gaat de lok zo langzaam dat deze echt niet genoeg uitloop heeft om ook nog maar iets op te vangen.
Wel is dit deel van het probleem wat ik zie. De n banen rijden wel, alleen hebben de treinen dan zulke hoge snelheden dat voor mij de lol er af is.
Mijn ervaring met n ( en die is beperkt, en niet digitaal ) is dat deze toch echt slechtere rij eigenschappen hebben dan H0.
Daarnaast zijn ze minder gedetailieerd, en deze nadelen houden mij op H0, ondanks dat je met n veel meer kunt op dezelfde ruimte.
Groet,
-
Mijn ervaring met n ( en die is beperkt, en niet digitaal )
I rest my case..... ::)
-
Om Jeroni bij de staan
Toen ik zijn draadje voor het eerst bekeek, dacht ik dat hij H0 reed, en H0 foto's zat te bekijken.
-
......N-spoor locs zijn meestal wel 1/3 tot de helft goedkoper vergeleken met h0 spoor locs......
Met als grote voorbeeld de minitrix olympische koploper 8)
Erik
-
Heb je ook nog een link Klaas?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8182.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8182.0)
-
@Chris,
bedankt voor het mooie compliment!
@Erik,
;D . Maar uitgezonderd van die trein is N over het algemeen iets goedkoper dan HO, als je bijvoorbeeld kijkt naar de Fleischmann prijzen. Maar de helft? Neuh....een 101 bijvoorbeeld kost 180 vs 220 euro (N resp. HO). Die orde van grootte.
@ all,
het ging over rij-eigenschappen, niet? Ik heb niks te klagen, en het zou echt geen beletsel zijn. De tijden zijn veranderd. N spoor rijdt subliem, ook kruipend, en digitaal is het helemaal mooi natuurlijk. De N-loks zijn naar verhouding sterker dan de HO-varianten heb ik het idee.
Laatst werd mij bij de Wentinkjes de nieuwe Minitrix 1600/1700/1800 (weet ik veel welke) gedemonstreerd. Dit ding was niet digitaal, en reed zo mooi, stil, kruipend. Mooie LEDjes erin. En voor 100 euro ofzo. Zo zie je maar....
-
In ieder geval vast veel rijplezier gewenst met je V100!
Nog een kleine tip: je kan strakjes de rails beter schoonmaken met vilt of eventueel een doekje, dan met een schuurblokje.
Schuurblokje maakt hele kleine krasjes in de railstaaf en daarin kan vuil zich makkelijker nestelen.
Wat bedoel je met schuurblokje?
Ik ken wel van Roco het railgum en de reinigingswagen waar ook iets dergelijks onder zit, ik kan je verzekeren dat dat geen krasjes geeft.
Vilt of een doekje kan, afhankelijk van het gebruikte materiaal, misschien wel meer kwaad.
Groet Gerrit
-
zolang je iets hebt wat zachter is dan de rails moet het geen kwaad kunnen.
-
Ik doelde op het schuurblokje zoals o.a. Fleischmann die levert. Grijs/zart kleurig poreus blokje.
En ik heb het dan niet over dikke krassen maar hele kleine krasjes die je inderdaad niet met het blote oog ziet maar wel met een vergrootglas.
Ik weet nu dat er dan mensen zijn die zeggen. "Ow maar als je het niet met het blote oog kan zien dat bestaat het ook niet, of is het niet waar, of belangrijk"... don't worry. Dat is aan ieder om voor zich zelf te bepalen.
En nee het doekje is ook niet heilig als je het eerst verzuipt in de thinner ;) ;D
meestal gebruik ik een droog stukje vilt of een droog doekje (bij voorkeur doekjes die geen vezels achterlaten, zoals een vaatdoek dat b.v. doet op ruwe oppervlakten (lees ballast))
m.v.g.
Mark
-
Uit testen is gebleken dat het geen krasjes geeft. ;)