BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Menno 1846 op 22 August 2008, 10:10:54
-
Mijn vraag is hoeveel NS spoorders zijn er nou eigenlijk in NL.
U mag ook niet leden van BNLS mee rekenen.
Gezien er veel gelimiteerde uitgaven van 500st telkens vaker gewoon worden bij de fabrikanten.
Greetz:Menno
-
Ik rijd voor 100% NL
Greetz:Menno
__________________________________________________
Luister af en toe ook wel es 100%NL v Radio NL
Merendeels Veronica!!
-
Ik rijd Engels
Leen.
-
ik rij engels en duits. Eigenlijk meer met wat ik mooi vind :P
-
Ik rijd nl
een mooier land bestaat toch niet ::)
groetjes Chris
-
Ik rijd nog niks... maar wordt wel duits en af en toe een zwitsers tintje
-
Duits hoofdzakelijk.
Maar ook Oostenrijkse locs ontbreken niet.
Heb ook nog wel wat NL er door heen zelfs, (ICE, DE-IV)
-
ik heb voornamelijk Nederlands, en erg veel Amerikaans,wat Belgisch,Duits,en voor de rest wat ik mooi vind. Alles in H0
Binnenkort begin ik ook met Engels in 00 wat ik ook zeer mooi vind.
Bij alles ligt bij mij de nadruk zoals ik het zelf altijd gekscherend noem "Oude Troep'' ;D,hiermee bedoel ik niet troep in letterlijke zin,maar meer als koosnaam :D
Ik hou erg van stoom,oude stroomlijn(diesels),oude Eloks & Treinstellen,ik ben nogal nostalgisch ingesteld hierin.
Wat de NS betreft Jaren 20,30,40,50,60,70 ;D, Voornamelijk groen,blauw & rood.
Eventueel het latere materieel met een mooie witte Vishaak ;D ;D
Tino
-
Ik rij ook NL, maar hoeveel NL-rijder zijn er in het buitenland ;)
-
Hallo,
Er is ooit al zoeen soort draadje geweest klikerdeklik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8895.0)
Maar ik Rij Zwitsers ;D
-
Zwitsers en dan Rhb
-
Maar Joost, dat draadje is zónder poll. Dit is mét poll, dat is toch een verschil...
Zelf rij ik momenteel niets, maar heb meest duits, wat frans, en een heel klein beetje nl.
Grappig dat nl-rijden iets magisch schijnt te hebben, waardoor je voor nl-materieel veel meer betaalt. De prijs voor chauvinisme? ;)
-
Ik rijd bijna alles wat ik mooi vind en technisch gezien in Duitsland kan rijden.
-
Alles NL en dan voornamelijk tijdperk III afgezien van één bepaald tijdperk V en IV bedrijf.
-
@ Joost Boudewijns:
Dit is meer een poll om er achter te komen hoeveel NS rijders er nu daadwerkelijk zijn.Met name met het oog op de uitbrengsten van de gelimiteerde oplage's van de Fabrikanten die vrij vaak op 500 liggen.
Dit mag wel iets opgeschroefd worden naar mijn mening (1000st. bijv)
Greetz:Menno
-
Dit mag wel iets opgeschroefd worden naar mijn mening (1000st. bijv)
Kun je in dat geval niet beter de pol verder onderverdelen in HO en N?
Robert
-
Ik wil geen piet-domper-op-de-feestvreugde spelen, maar deze poll lijkt me niet de methode om erachter te komen hoe groot de markt van NS-modelspoorders is.
Ik begrijp, tussen de regels door, dat het gaat over je onvrede over de oplage's van Artitec. Wat is het probleem daarvan? Volgens mij zijn er voor de liefhebbers voldoende rijtuigen beschikbaar. :)
-
Hier ook een NL rijder.
En dat is sinds dit jaar. ;D ;D
Groetjes,
Antal
-
@ Marc tram:
Het betreft niet alleen Artitec hoor!!
Er zijn wel meerdere fabrikanten die dat toepassen.
Stel als er nou een kleine 1500 NL epIV rijders zijn en er word een wagonnetje uitgeven van een limeted ed. van 500st en 950-1200 willen er een hebben dan krab je je toch achter de oren.
Een wat ruimere speling is toch wat handiger lijken mij.
Greetz:Menno
-
Ik rij hoofdzakelijn Ned materieel en wat in NL wordt toegelaten.
Mooiste tijdperk vind ik pers.de jaren70/80 en begin 90
Cor
-
@Menno; ik snap wel dat je als fabrikant niet meer produceert dan er afgenomen wordt, en niks "extra's". En als er van de winkeliers veel geluiden komen dat ze veel meer bestellingen krijgen dan er geleverd kan worden dan gaat een fabrikant daar echt wel wat mee doen.
Nog even over de poll; ik denk niet dat je ook maar enigszins een beeld krijgt van de omvang van de NL-modelspoormarkt door hier een peiling te doen. Welk percentage van de NL-modelspoorders is actief op Beneluxspoor?
Nog een directe vraag; heb je achter het net gevist bij een recent model? plan E, ICR of plan W?
-
Ik bouw een Nederlandse baan en dus Nederlands materieel.
Wel komt er een stoomdepot op de baan in de trant van de VSM / SSN, dus de DB en DR stoomlocs komen ook langs met de ternauwernood geredde mastica plan-E's....
-
Alles wat in Nederland gereden heeft. Er zijn hier dus ook een aantal buitenlandse modellen maar dan moeten ze wel in Nederland hebben gereden. Zoals de wereldrecord loc.
-
Plan E's zie je her en der nog liggen, en je moet natuurlijk wel een beetje bij blijven, weten wat er wanneer uitkomt. En dan direct toeslaan. Het is niet anders Menno. De productieruns zijn kleiner en zekerder voor de fabrikant. Die heeft geen zin om financieel risico te lopen omdat jij niet tevreden bent.
Het is aan de andere kant van de plas van hetzelfde laken een pak. Ik heb doordat ik laat ermee begonnen ben, diverse leuke locjes in het amerikaans gemist en die pak ik nu door eBay in de gaten te houden. Er zijn altijd nog wel spullen bij een verdwaalde winkelier blijven liggen of de particulier die ermee stopt oid.
-
Ja als je nog dingen moet hebben gewoon goed marktplaats in de gaten houden en op beurzen kijken dan vind je het vanzelf. In het begin is dat hier ook zo gegaan nu hebben we hier alles wel wat er al uit is en we willen hebben. Alleen nog een boek van de 1000 maar ja wie wil dat nou niet hebben.
-
Plan E's zie je her en der nog liggen, en je moet natuurlijk wel een beetje bij blijven, weten wat er wanneer uitkomt. En dan direct toeslaan. Het is niet anders Menno. De productieruns zijn kleiner en zekerder voor de fabrikant. Die heeft geen zin om financieel risico te lopen omdat jij niet tevreden bent.
Het is aan de andere kant van de plas van hetzelfde laken een pak. Ik heb doordat ik laat ermee begonnen ben, diverse leuke locjes in het amerikaans gemist en die pak ik nu door eBay in de gaten te houden. Er zijn altijd nog wel spullen bij een verdwaalde winkelier blijven liggen of de particulier die ermee stopt oid.
Plan E en ICR zijn nog prima te krijgen, gewoon even een beetje rondkijken en/of bellen naar winkeliers en klaar ben je.
Ik heb bijvoorbeeld, in de afgelopen week mijn ICR stammetje gekocht, 44071 en 44072, gewoon in de winkel.
-
Alleen nog een boek van de 1000 maar ja wie wil dat nou niet hebben.
Was zeker ook gelimiteerd? ;D
Deze poll gaat helaas een totaal niet representatief beeld geven. En los daarvan gaat Artitec zich er hoogstwaarschijnlijk niets van aantrekken.
Bestel nou maar gewoon je plan W's, dan vis je echt niet achter het net.
mvg,
Gert
-
@ Mark tramt: Nee ik heb (nog)niet achter het net gevist met PlanW.(mag hopen dat dat ook niet gebeurt). Het enige wat ik vervelend vind dat er kleine partijen zijn en dat je veelal vooruit moet bestellen.De plaatselijke hier is een veelal late leverancier voor mij dus zoek je het af en toe elders (zo nu ook weer).Ook wil het wel dat het dus echt bij een lim.ed. blijft van 500st.
Met PlanE wacht ik tot de latere serie ivm mijn tijdsbestek.
Greetz:Menno
-
Renault Scenic (da's Frans...). Met m'n treinen (NL,D,F,B,CH,H,L,N,S,USA) rij ik (nog) niet.
-
De plaatselijke hier is een veelal late leverancier voor mij
Gelukkig kun je gewoon via internet bestellen. Met een beetje geluk heb je het dan eerder in huis dan dat 'de plaatselijk' het in zijn etalage heeft.
mvg,
Gert
-
@Menno; Je laatste bericht volg ik niet helemaal meer. Wil je nou wel of niet meer dan 500 stuks ??? ???
-
Ook een NL rijder, schaal H0, tijdperk 3 tot heden, zowel
op de baan als in de vitrine.
Jarno
-
H0: NL tp III 1945 - 1951
H0e: DR rond 1968
tevens verzamel ik NS tot 1966 en rijd hiermee tijdens clubdagen (AMG)
-
voornamelijk DR in tp2, maar ook iets vroeger materiaal is favoriet, echter wat slechter te krijgen. overigens ook enkele NS loks en wagons voor op de club en in de vitrine, omdat ze mooi zijn.
ik vindt trouwens zowiezo dat er vaak eenmalige modellen zijn die je veel te slecht kunt krijgen, ook voor de jaarseries van bijvoorbeeld fleischmann moet je snel zijn en van te voren inschrijven, en daar worden er echt wel meer dan 500 van gemaakt, om maar een voorbeeld te geven!
Timo
-
Ik heb verleden week bij de plaatselijke waar Menno komt gevraagd of we dit jaar nog een verrassing konden verwachten van Artitec. Mij werd verteld dat er nog niets bekend was ::).
Deze week ben ik er weer geweest. Het idee was om een paar Plan W rijtuigen te bestellen van Artitec. Helaas was deze mogelijkheid niet aanwezig.
In die zin kan ik mij de zorg van Menno wel voorstellen. Heel Nederland heeft de gelegenheid gehad om te bestellen, maar in bepaalde delen is het nieuws nog niet doorgedrongen.
Voor mijzelf heb ik besloten om tijdens Eurospoor mijn slag te slaan. 500 tot 750 stuks raak je overigens (uitzonderingen daargelaten) niet binnen een paar weken kwijt. Het lijkt mij dat deze aantallen voldoende zijn.
Grtz,
Willem
-
Dan is jullie 'plaatselijke' een grote sufferd, die alleen plaatselijke klanten kan bedienen die nooit op internet kijken...
Maar Willem, heb jij 'm dan niet even verteld waarmee Atritec gaat komen?
Of zou dat nieuws te schokkend voor 'de plaatselijke' zijn?
mvg,
Gert
-
Nee. Hij gaat uit van INFORMATIE van de fabrikant en niet het roddel circuit.
Hoe goed die ook geinformeerd kan zijn.
-
Volgens mij als willem iets zegt dan is dat altijd waar en niet echt roddelen te noemen. MAar volgens mij waren we hier niet bezig over artitec plan W maar over welke landen je rijd.
-
Die poll geeft echt geen inzicht in het aantal NL rijders. En ook al zouden het er 10500, dan blijft het altijd nog de vraag welk percentage daarvan dat bepaalde model wil hebben en welk deel daarvan zo gek is het gevraagde bedrag ervoor neer te willen tellen.
Wil je weten wat ik rij, doe maar klik (http://www.renez.eu)
-
Nee. Hij gaat uit van INFORMATIE van de fabrikant en niet het roddel circuit.
Hoe goed die ook geinformeerd kan zijn.
Ehm, ik was gister even bij het oude station te papendrecht en die had aan de vitrine een uitgeprint email hangen afkomstig van Artitec, gedateerd 12 augustus (dag van bekendmaking), "geachte winkelier". Waaruit ik opmaak dat er een mailing rond gegaan is met de bekendmaking en bestelnummers. Als jouw treinenwinkel die niet gehad heeft, is hij een grote sufferd want hij is gewoon niet geinformeerd. En aangezien hij zijn brood verdiend met dingen verkopen, moet je altijd snel op de hoogte zijn.
-
Heeft hij ook ontvangen. Maar Rode Duivel praat over een week geleden.
Maar wat rij jij? (Om terug te gaan naar het onderwerp.)
-
Vooral Belgisch, Luxemburgs,Frans en Zwitsers.
Zowel ho als n, maar in n heb ik een baan.
Verder wat Amerikaans, wat TT en enkele LGB
wagons(Zwitsers)
Bijna geeen Nederlands ;D
Grtz,
Tis
-
Heeft hij ook ontvangen. Maar Rode Duivel praat over een week geleden.
Maar wat rij jij? (Om terug te gaan naar het onderwerp.)
Kijk eens naar de datum van vandaag? De 12e was dus 10 dagen geleden. Verleden week viel dus binnen die 10 dagen. Toen hadden ze dus al iets moeten weten...
Maar wat ik rij? Frans, Belgisch, Turks en Japans door mekaar...
-
Voornamelijk Duits en Oostenrijks, maar omdat mijn baan een fictief grensstation moet gaan voorstellen wordt dat waarschijnlijk elk land dat aan deze landen grenst (Frankrijk en Nederland excluis)
-
Mijn Thema is Station Maastricht.
-Nederlands, (Plan V, V-IRM, Hondekop, Koploper, 1100/1200/1300/1500/1600/1700/1800 locomotieven, ICR, Plan W, Plan E, ICK, DE 1 en DE 2)
-Duits materieel, (Schienenbus, Accutriebwagen en Euregiobahn)
-Belgisch materieel (HLE1300, I11, AM86 HLE11.8 met Benelux)
-Diverse goederenvervoerders, (NMBS, Railion, DLC, Rail4Chem, ACTS en Veolia
-
Nederland Tp IIc, III en IVa(blauw en groen met vishaak)
Duitsland Tp II(DRG), III(DB), voornamelijk in clubverband op de modulebaan.
Groet, Ronald.
-
- Amerikaans! Tijdperk 4 tot nu. H0.
- Ietsie-pietsie LGB (1 loc...)
- Amerikaans 0N30.
En op termijn iets in een nog iets grotere schaal dan 0... ::)
Oh ja, en nog een restje NL en DB uit mijn treinverleden.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Ik rijd Oostenrijks! (in HO; tijdperk 4/5)
GEEN Nederlands.... zelfs geen goederenwagens ;D
Grtz Marco.
-
GEEN Nederlands.... zelfs geen goederenwagens ;D
Heel goed 8)
-
Nederlands :D en dan alles wat ik mooi vind :) alles eigenlijk :)
-
ik wil nl gaan rijden maar ben nog aan het sparen :-[
nu heb ik alleen een thw die op de baan rijdt ;)
-
Ik heb echt alleen maar NL materieel uit de tijdperken IV en V.
Maurice
-
Tijdperk 4 tot heden en dan alleen duits.\
Richard
-
Hum... nog niets... over een half jaar genoeg ruimte om een baan te kunnen realiseren.... eindelijk :-D
-
Hoofdmoot is nederlands ijdperk IV en V. Rest is een allegaartje aan leuke europese treinen.
Marc
-
Einfag Deutsch!
oftewel in simpel nederlands: Duits, TP II, alleen maar stoom.
Qua baan bden ik nog mijnwerker ('druk' onder de grond bezig).
Groeten
-
Ik rijd nederlands en zwitsers, Zwitsers eind jaren 90, begin nieuwe millenium ;D, Nederlands Tijd perk III-V, Vooral V
-
Ben nog met de onderbouw bezeg. Maar de plannen zijn een stukje Duitsland ,
en tijdperk IV-V
-
Het enige wat ik vervelend vind dat er kleine partijen zijn
@ mark tramt: Deze mening staat als een huis!!Dus graag meer,desnoods nadien nog wat extra levering(en).
(En dat je veelal vooruit moet bestellen.)De plaatselijke hier is een veelal late leverancier voor mij dus zoek je het af en toe elders
@ Willem & Gert you agree with me!! THNX!! ;D
Verder rijd ik dus gewoon NS IV-Heden. 8)
Greetz:Menno
________________________________________________________
En Renault Megane Scenic op de weg!! ;) ;D
-
ik rij met alles wat in NL gereden heeft van ongeveer 1960 tot heden. vooral goederen vind ik mooi. alleen geen HSL want dat vind ik niet zo mooi op een modelspoorbaantje.
-
Nee. Hij gaat uit van INFORMATIE van de fabrikant en niet het roddel circuit.
Hoe goed die ook geinformeerd kan zijn.
Flagrante onzin! Dat Plan W komt, valt nota bene op de website van Artitec zelf te lezen. Om dat af te doen als een bericht uit het roddelcircuit is wel heel erg dom.
Zeker voor een winkelier.
mvg,
Gert
-
Ik rij met Nederlands, Duits en een beetje Belgisch (11.8) materieel.
-
Het overgrote deel is Nederlands beginnend bij tijdperk III tot V. Daarnaast ook Duits materieel waar ik mee ben begonnen, omdat ik dat ooit als eerste locomotieven in 3-rail heb gehad. (Deze duitse modellen later weer in 2-rail gekocht)
Groet,
Roelof
-
Ik rijd Amerikaans tijdperk 1988 heden met vooral veel ouder materieel, Amtrak (Diesel en Elektrisch) en een gemixte groep goederen diesel locs.
ik heb ook een kleine verzameling Nederlands (meeste TP3), Frans en Oost-Duits materieel.
Sander
-
Ik rijd met nederlands materieel. Ik doe niet aan een bepaald tijdperk, ik laat gewoon modellen rijden die ik mooi vind. Verder staan er nog in mijn vitrine kast een ICE 1 (doe ik niet weg vanwege emotionele waarde) en 3 oude Marklin locs van ruim 40 jaar oud (Bolle neus en 2 duitse stoomlocjes)
mvg,
Matthijs
-
ook ik rij nederlands
van 19toen tot nu
gr.jan
-
Hallo,
In H0 -> Deutsche Bundesbahn, van ca. 1980 tot 1985.
Fictieve baan -voor een groot gedeelte nog in opbouw-, gesitueerd in het westen van het toenmalige West-Duitsland.
Ik probeer mij echt zo goed als het gaat aan deze "tijdperk-binding" te houden.
Voertuigen en scenery worden daar waar nodig hierop aangepast.
(Het aantal in te zetten voertuigen is door deze afbakening relatief klein; er bleef hierdoor wél tijd én budget over om alle voertuigen te superen, om te bouwen naar sound, te verouderen en daar waar nodig te faulhaberen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07663.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07663.jpg)
Groet,
sven
-
Hoi
Ik rijd met hoofdzakelijk duits materieel.
Tijdperk I & II DRG
Verder nog 2 nederlandse stoomlocs en wat nederlandse goederenwagons op mijn baan staan, en natuurlijk ook uit tijdperk II. (3700 & 6300)
(6300 moet nog afgebouwd worden)
Groeten richard
-
hallo,
Ik rij naar Scandinavisch voorbeeld (tijdperk 4/5).
Al jaren met tussenpozen met modelspoor bezig. Nadat ik zo'n 2 jaar geleden al m'n NS-materieel gedumpt heb ;D, verzamel ik hoofdzakelijk SJ en NSB, maar sinds kort ook DSB. En uiteraard ook enkele particuliere maatschappijen.
@Sven,
mooie baan!
groet: Marnix
-
Naast dat ik zelf NS rijd vind ik het natuurlijk ook altijd ff interesant om andere landen te bezien!!
Greetz:Menno
-
Ik rij alleen NS + Nederlandse prive spoorwegen (ACTS etc), zowel in personenvervoer als goederenvervoer in tijdperk IV + V (vanaf geel/grijs/blaauw tot nu)
-
Maar Joost, dat draadje is zónder poll. Dit is mét poll, dat is toch een verschil...
Zelf rij ik momenteel niets, maar heb meest duits, wat frans, en een heel klein beetje nl.
Grappig dat nl-rijden iets magisch schijnt te hebben, waardoor je voor nl-materieel veel meer betaalt. De prijs voor chauvinisme? ;)
Ik denk eerlijk gezegd dat als je bijvoorbeeld in zwitserland ofzo woont je hetzelfde 'probleem' hebt, kleinere afzetmarkt --> duurdere modellen. Kijk elke fabrikant maakt wel elk duits model, een 185 bijv. kun je via vrijwel elke fabrikant wel krijgen maar een NS 1800 2 rail alleen van Roco en 3 rail van marklin and that's it.
-
Ik rij zwitsers met eenpaar OBB/FS/SNCf modellen en verzamel NS periode 1958-1992.
Groet,
Ron
-
Ik rijd en verzamel alleen nederlands, ongeveer alles wat na stoom komt.
Maar mischien komt dat ook nog wel eens, ik begin ze steeds mooier te vinden.
Harm
-
Ik rijd in N met : Obb,Sbb, en DB
In HO : Belgisch maar dan alleen de reeksen 51 tot 54
Dan heb ik nog een lange periode Amerikaans gereden in HO.(12jaar)
Maatschappij was Wisconsin Central ltd. periode 1987 tot 1996.
Alexander
-
Ik rijd en verzamel alleen nederlands, ongeveer alles wat na stoom komt.
Maar mischien komt dat ook nog wel eens, ik begin ze steeds mooier te vinden.
Harm
Nou, kom dan maar eens in Middelburg kijken 13/14 sept... ;)
-
Ik rijd ÖBB en DB met een beetje Nederlands(stam plan-D en een 2200 met een goederenwagen omdat IK het mooi vind ;D ;D).
-
@ Danny77: Verrek dat is ook zo die particulieren zoals ACTS rijd ik ook!!
Greetz:Menno