BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Tjeerd op 21 August 2008, 17:32:56
-
Toen ik in dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12909.msg198566#msg198566) draadje het leuke verhaal van Timmo Wijker over de ACTS 1251 las, dacht ik aan mijn ervaringen aan deze loc.
Als broekkie was ik de trotse eigenaar van een 1215 van Fleischmann (wie niet...). Deze reed met M2 "IJssellijn" bakken op de clubbaan. En deze combinatie heb ik ook een keer in Arnhem gezien in het echt. Dat was natuurlijk erg gaaf!
Ook reed m'n 1215 op de clubbaan een keer met een andere 1215 (tja, niet echt verantwoord, dus...). Deze andere 1215 reed iets langzamer, waardoor m'n lok het zwaar had. Sommige clubleden deden voorkomen alsof m'n lok rookte. Hiermee hebben ze me daarna vaker (vriendschappelijk) geplaagd.
In een latere vlaag van verstandverbijsternis heb ik de motor uit m'n lok gesloopt en is het sinds die tijd een dummy. :'(
ACTS heeft de 1215 dus van NS overgenomen en omgenummerd in 1251. Deze mooie machine rijdt nu nog! Nu staat de 1251 van Trix dus ook op mijn lijstje.
Hebben jullie ook leuke verhalen over de NS/ACTS lok, 1:1 of in model?
Groeten, Tjeerd
-
Ja hij staat hier naast een lima 1253 in de vitrine en dat is heel erg grappig om te zien.
-
ik heb wel wat hele mooie foto's van mijn 1251(1215) avontuur. als je intresse hebt kan ik ze je wel even sturen.
-
Zowel in 1:1 als in H0 heb ik wel wat met de loc.
In 1:1 heb ik haar verschillende keren voorbij zien mogen komen in 't Harde. Ik heb haar meerdere malen op de foto gezet en heb door de jacht naar ACTS 1200'en ook een verkoudheid opgelopen een keer, plus daarna nog een weeklang ziek zijn. Tja, je moet toch wat overhebben voor je hobby ;D Ik hoop haar zolang het nog kan nog veel te zien.
In 1:87 heb ik ook wel wat met deze loc. Ik kocht het model van Märklin in Zwolle van mijn langgespaarde en moest daarna weer naar huis fietsen. 20 km was die rit terug die ik toen ook al heen gefietsd had. De terugrit duurde echt heel lang. Het regende behoorlijk die dag dus op een gegeven moment heb ik een half uur onder een viaduct gestaan om droog te blijven en de loc ook. Vervolgens ben ik nog een keer gestopt op een station om maar droog te blijven en uiteindelijk kwam ik dus thuis na een terugreis van ongeveer drie uur! En nu staat de loc hier thuis en ik ben er echt heel tevreden mee. Wat een loc, die gaat nooit meer weg ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
er staat overgens een leuk filmpje op youtube van mijn 1200 ervaring. ik ben dan in de cabine en film de meester tijdens het afschakelen van de rijweerstanden, vul op youtube maar is in ACTS 1251 1200 conatainer shuttle. dan vind je me filmpje vanzelf.
-
Er staat(stond) vandaag een 125x in leeuwarden.
samen met een 670x en 1609.
het blijft een mooie en stoere loc om te zien.
ik heb ze gelukkig regelmatig mogen bewonderen hier in het noorden.
-
Ik heb je filmpje (http://nl.youtube.com/watch?v=tjA3nIVolQU) even zitten bekijken Timmo.
Leuk om te zien!
Maar waarom zit je alsmaar aan een handel te klikken.... Ik ben een leek... Afschakelen van rijweerstanden ???
Groet Jaap
-
je Hebt weerstanden in de loc om traps gewijs de stroom van de bovenleiding op de tractie motoren te zetten, want anders zou het betekenen dat je altijd vol gas rijdt, dus nu loopt de stroom door de weerstand zodat de stroom een beetje afgezwakt is en dan door de tractie motor zodat die mooi rustig op gang komt, dit is een vrij ouderwetse manier. en je schakelt net zo lang door tot je in de eindstand zit zodat je het volle vermogen op de motoren hebt staan, als je dat niet doet en je laat hem in een rijweerstand staan dan word de weerstand te heet en brandt hij door. ik ben geen electronica specialist maar dit is wat ik er van weet als machinist. rij er tenslotte niet iedere dag op. dit is een vrij ouderwetse manier. zelfs mat 64 doet dit automatisch of liever gezegd pneumatisch, via een zogeheten Wals. tegenwoordig gebeurt dit allemaal met chopper installatie's, dat zijn een soort stroom hakkers maar daar zal ik je het fijne van besparen.
-
ik hoop dat je het begrijpt, :P anders leg ik het nog een keer uit ;) :P
-
Prima uitleg aan deze leek. Weer wat geleerd op dit forum. :)
Bedankt.
Groet Jaap
-
Wat ik me ook nog kan herrinderen is dat ik als klein jongen met de trein mee ging, van maastricht naar haarlem en dat was ook met een 1200 voor de trein en ik dacht/gok dat het plan W of E er achter hing. was ook een hele belevenis. :o
-
Jaap,
bij een 1200 schakel je eerst de motoren in serie met de weerstanden ervoor.
Vervolgens schakel je de weerstanden af, dit alles zijn de eerste 16 stappen, dan zit je Eind Serie.
Vervolgens pas je een veldverzwakking toe, 3 stappen bovenste hendel.
Dan doorschakelen naar Serie parallel met weerstanden ervoor, zit je op 26 stappen, zijnde Eind Serie-Parallel.
Vervolgens weer 3 stappen veldverzwakking.
In the good old days, kon je zelfs doorschakelen naar Parallel.
Denk dat de museum 1200 het nog wel ken, de ACTS'ers kunnen het niet meer (begrenst)
Serie = 6 motoren achter elkaar geschakeld
Serie Parallel = 2 x 3 motoren achter elkaar geschakeld
Parallel = 3 x 2 motoren achter elkaar geschakeld
Hier is duidelijk de wet van Ohm van toepassing.
U = I x R (Spanning = Stroom x Weerstand)
Wat betreft het opschakelen en weer uitschakelen en wéér opschakelen, etc........ het moet je hobby zijn ::)
Nog meer geleerd Jaap ;)
-
dit is dus de wetenschappelijke versie, zo diep gaat mijn kennis niet van de 1200 hoor :P ik weet nog steeds niet hoe ik een band van een 1200 moet plakken :P :P :P ??? ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08530_1251_6700_klein.jpg)
hier een mooi plaatje van de 1251 en 6705, dit is bij rotterdam goederen. het weer was fantastisch, koud maar rustig en zonnig. we moesten het ijs van de binnenkant van de ramen halen in de loc :) en toen zijn we met deze combinatie naar de kijfhoek gegaan.
-
Nog meer geleerd Jaap ;)
Zeker weten! Ik wil altijd graag weten als ik iets zie hoe het werkt en kijk dan ook graag naar de NGC- en Discovrij uitzendingen van "How is it made" en "Dirty jobs".
Wat betreft het opschakelen en weer uitschakelen en wéér opschakelen...
Eigenlijk een soort Multimuis dus, maar dan anders.... ;)
Groet Jaap
-
Dan baal je als machinist natuurlijk maximaal als je een extra rood sein krijgt moet je weer van voor af aan beginnen.
-
Wat een info... GAAF!
Leuk filmpje! Moest wel ff de laptop op z'n kant zetten. ;D
Tja, heb het 1200 boek niet ::), dus leuke info.
-
"Dirty jobs".
Perfecte omschrijving van hoe ik het vind, om in dat ding te rijden ;D
-
Kan iemand mij nou in het kort uitlaggen wat de machinist nou allemaal aan het doen was?
klikklak klikklak ??????????
Vindt het wel interessant om te weten.
gr Marcel.
-
Even naar beneden scrollen Marcel, daar staat de uitleg die zelfs ik begrijp....
Groet Jaap
-
Ja,ik heb het gelezen.Dom natuurlijk om niet verder te kijken dan m'n neus lang is.
Heel interessant.
Dankjewel voor de reactie,Jaap.
gr Marcel.
-
Dan baal je als machinist natuurlijk maximaal als je een extra rood sein krijgt moet je weer van voor af aan beginnen.
je baalt zeker weten, het gebeurt nog wel dat de Post(treindienstleider) je vergeet en daar word je dan niet blij van. of het gebeurt soms wel eens dat ze net iets te laat veilig zetten, zodat je je remming al begonnen bent, en dan kan je inderdaad het hele spulletje opnieuw doen. ik moet zeggen dat het vervelend lijkt, maar ik vind het het mooiste werk dat je kan doen op de loc, je voelt je zo machtig op het moment dat je door je weerstanden aan het schakelen bent. die nieuwerwetse spullen zijn heel anders, daar is het allemaal met een klein pookje, en dan gaat alles vanzelf. (beetje saai dus) :P :-|