BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Julien op 19 August 2008, 22:20:00

Titel: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Julien op 19 August 2008, 22:20:00
Hoi,

Voor een nog te bouwen baan heb ik de volgende constructie bedacht:

(http://www.xs4all.nl/~jbrouns/modelbouw/lus.jpg)

Het idee is als volgt:
Rechts, waar de tekening ophoudt verdwijnen twee sporen richting schaduwstation (de pijlen geven de rijrichting aan).

Om toch de treinen dubbelsporig een rondje over mijn baan te laten rijden heb ik de lus gemaakt. (De simpele lus is slechts als voorbeeld bedoeld, op de definitieve baan moet dit natuurlijk iets interessanters worden!)

Door de constructie met wissels kunnen de treinen die uit het schaduwstation komen de lus linksom of rechtsom rijden.

Ik ben alleen bang dat ik een complex keerlusprobleem heb ontworpen?

Mijn bedoeling is om digitaal te gaan rijden met koploper.
Ik weet dat er voor digitale systemen ook oplossingen zijn voor keerlussen, maar ik vraag mij af of deze constructie mogelijk is?

Overigens zal het lusgedeelte aan de linkerkant in het echte baanplan nog in meerdere blokken worden opgedeeld. Ik weet niet of dit nog relevant is voor de keerlus?

Heeft iemand tips of ideeën voor dit probleem?

groeten,
Julien
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: santerdam op 19 August 2008, 22:34:56
Wat je nu getekend hebt zijn twee keerlussen.  Uitleg over keerlussen en oplossingen kun je hier (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm#top) vinden.

Het is moeilijk aan te geven of dit zal gaan werken. Je schrijft immers dat je aan de linkerkant meerdere blokken wilt gaan maken. Dat werkt de indruk dat je met meerdere treinen in een lus wilt gaan rijden. Dat kan een konflikt gaan opleveren.

Voor een goed werkende keerlus-oplossing heb je een stuk rails nodig dat minimaal de lengte van je langste trein heeft, plus 4 detectie-stukken (10-20 cm minimaal). In dat railsstuk mag slechts 1 trein rijden.

Sander
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Julien op 19 August 2008, 22:47:22
Hoi Sander,

Ik heb de uitleg over de keerlussen via de link in jouw bericht bekeken.
Ik heb het idee dat inderdaad wel een heel complex iets heb bedacht  :-|

Misschien toch nog maar eens naar andere alternatieve zoeken.

groeten,
Julien
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: santerdam op 19 August 2008, 22:55:07
Op zich is een keerlus geen eng ding, waar je voor weg moet lopen. Het beste kun je eerst een opzet maken van de baan, die je wilt gaan aanleggen. Stap 2 is een check op keerlussen - die kun je vervolgens oplossen (electronisch) of je baanplan aanpassen.

Je schreef al, dat de tekening een vereenvoudigd beeld geeft. Dus zou ik zeggen, maak eerst het plan compleet (zonder vereenvoudiging) en beslis dan of je wel of niet 'n keerlus wilt handhaven.

Sander
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: piksov op 20 August 2008, 07:19:16

...

als je een kruising neemt waar de sporen gekruist worden en verschuift het wissel naar rechts, dan heb je volgens mij geen keerlus, maar heb je een 'simpel station met inhaalspoor' waar voor beide richtingen 1 spoor hebt.

Je hebt dat station dan wel kreatief rond gevouwen, maar het blijft dan een station met een inhaalspoor
...
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Dirk J op 20 August 2008, 10:17:48
Zo complex is dit niet. Het deel rechts kun je gewoon voeden. Het deel links zijn twee keerlussen: de ene keerlus is de buitenboog, de andere de binnenboog.
Met twee keerlusschakelingen los je het zo op.
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Servé op 20 August 2008, 10:22:10
Ik ga met Piksov mee, als de kruising een echte kruising is, en geel halve of hele engelsman, en je de wissel tot voor de kruising verplaatst, is er geen probleem. Moeten wel de sporen naar het schaduwstation ook een keerlus maken, en geen kopstation, want dan heb je wel een keerlus.

[edit] Ik zal vanmiddag wat schetsen met wintrack. [/edit]
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Hans van de Burgt op 20 August 2008, 10:39:57
Ik vind dit wel een heel slimme oplossing.

Volgens mij bedoelt Piksov het volgende:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_zonder_schakeling.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_zonder_schakeling.png)

Als je in dit voorbeeld (gebaseerd op Fleischmann Profi) een zelfdenkende wissel gebruikt, hoeft slechts deze ene wissel aangestuurd te worden. Inderdaad gebruik je verder een gewone kruising en een niet aangedreven "tegenwissel".

Dit is er een voor onze nieuwe encyclopedie!

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Servé op 20 August 2008, 10:44:59
Idd, maar dat moet het schduwstation WEL een keerlus zijn, en geen kopstation, anders is er alsnog kortsluiting.
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Hans van de Burgt op 20 August 2008, 10:57:25
@Serve,

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar dat is volgens mij op te lossen met een simpele schakeling.
Je maakt een sectiescheiding tussen de keerlus en het station. Maakt volgens mij niet uit of het een schaduwstation is of een normaal station. Op de scheiding zelf kies je dan voor inkomend en uitgaand verkeer. Beide tegelijkertijd kan dus niet. Als je de treinen voor het inrijden laat stoppen voor een rood sein, heb je bovendien een heel realistische situatie.

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: fridzie op 20 August 2008, 15:52:56
je zou bijvoorbeeld ook zo kunnen maken dat het een y word en dat et net lijkt dat twee sporen bij elkaar komen.
wat ik wel zou doen als je een keerlus er in bouwd bedenk dan wel dat je snelhied dan niet te hoog maakt want anders kunnen ze zo de bocht uit vliegen, het lijkt mij nogal een scherpe bocht daarom zou je meschien een brug profiel in de lus maken om te zorgen dat onder de berg iegenlijkst de boel niet kan op kiepen. soort van rail die de boel tegen houd als dit is toe te passen in een bocht weet ik niet.
wat ik niet zou doen is een schaduwstation hier maken in een keerlus is volgens mij vragen om problemen
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Julien op 20 August 2008, 16:34:38
Het idee van Piksov klinkt inderdaad goed. (bedankt voor het plaatje Hans!)
Zeker het proberen waard.

Het schaduwstation zelf is als een "gewone" lus gepland: de treinen rijden via het bovenste spoor rechts het schaduwstation in en via het onderste spoor rechts komen ze het zichtbare gedeelte van de baan weer op.
Dit zal verder geen probleem zijn denk ik?

In combinatie met het idee van Piksov (gewone kruising met verplaatste wissel) heb je dan een grote dubbelsporige 8 gelegd?

groeten,
Julien
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Hans van de Burgt op 20 August 2008, 16:43:19
@Julien,

Als je ergens een verbinding maakt tussen twee sporen, bijvoorbeeld op een station of rangeer terrein, zul je zonder sectiescheiding(en) al snel kortsluiting maken. Met beveiligingsschakelingen hoeft dat overigens geen probleem te zijn.

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Tim v op 20 August 2008, 16:57:52
hoi julien,

deze contructie word ook door mij
( zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5724.msg84920#msg84920 )
maar b.v. ook door huib maaskant
( zie http://www.floodland.nl/aim/wberg_sporenplan_1.htm )
toegepast,
voordeel is o.a. ook dat treinen door middel van 1 wissel linksom of rechtsom kunnen rijden.
Het keerlusprobleem bij digitaal rijden kunnen worden opgelost door middel van keerlusmodules, die aan 1 kant, (direct waar je de keerlus inkomt) worden ingebouwd.

succes, Tim
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Sander op 20 August 2008, 17:13:18
2 keerlusschakelingen gebruiken.
elke keerlusschakeling verwerken in 1 blok met in acht neming van de lengte van je treinen uiteraard!
Voor de rest kan je ongeremd blokken toepassen in een keerlus. Het is dus niet per definitie zo dat een keerlus maar uit 1 blok mag bestaan.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: santerdam op 20 August 2008, 17:26:08
Sander, ik bespeur enige spraakverwarring tussen sectie's en blokken. In een keerlus mag zich op enig moment maar één trein bevinden - de keerlus is in z'n geheel één blok. Binnen dat blok heb je dan verschillende sectie's, waar de detectie en/of de ompoling zit.
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: Sander op 20 August 2008, 18:55:33
Dat hoeft dus niet zo te zijn. Het blok waar de keerlusmodule zich in bevind zal bestaan uit meerdere secties maar de volledige keerlus kan prima bestaan uit meerdere blokken.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: ReesCees op 20 August 2008, 19:16:55
Sander heeft gelijk.

in je keerlus kun je wel 100 blokken maken als één van die blokken maar het blok is met de keerlusmodule er in. (ik heb in mijn Keerlus wel 20 blokken zitten namelijk, incl een spiraal met aftakking).

Kees-Jan
Titel: Re: Vragen over een keerlusconstructie
Bericht door: piksov op 20 August 2008, 20:55:24
Hans,

je hebt het helemaal goed getekend, dat was inderdaad wat ik bedoelde.

Misschien de pijltjes voor de rijrichting er nog even bij, voor de volledigheid ?

Guus