BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: BertuzZz op 19 August 2008, 18:30:45

Titel: schaduwstation
Bericht door: BertuzZz op 19 August 2008, 18:30:45
Ik bestudeer vaak railplannen en daarbij zitten ook schaduwstations. Sommige baanplannen hebben een schaduwstation van 2 niveau's.
Nu vraag ik me af wat daar het voordeel van is.
In mijn ogen is een schaduwstation een stuk rails uit het zicht waar je de trein (automatisch bij analoog door schakeling en digitaal door schakeling en/of computergestuurd) stil kan zetten, zodat er een andere trein weer als eerste uit de tunnel komt.

Klopt dit?
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: Sander op 19 August 2008, 18:46:44
Bert,

je gedachten kwa schaduwstation zijn helemaal juist.
Het is puur een plek om treinen te parkeren als het ware, zodat er op eht zichtbare stuk meer en andere treinen komen wat de afwisseling groter maakt.

mvg,
 Sander
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: HansQ op 19 August 2008, 18:47:29
Inderdaad, dat heb je goed gezien. De voordelen zijn:
- Je kunt je treinenloop beter varieren en grotere treinlengtes realiseren.
- Het lijkt of treinen 'langer wegblijven', dat is natuurgetrouwer.
- Belangrijk: je treinen kunnen afkoelen en slijten dus minder.
- Ze staan uit het stof (als je de zaak netjes afschermd) zonder ze van de baan te halen.
- Je kunt grapjes uithalen met bijvoorbeeld een lege en een volle kolentrein ie voor de rest identiek is ('leeg' heen, 'vol' terug).
etc...
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: Ronald Halma op 19 August 2008, 18:49:35
Zeker Bert, maar bij de zgn "hondebotten" kan het zijn dat je aan beide zijden een schaduwstation nodig hebt. En als dat met de ruimte zo uitkomt kan het erg handig zijn die boven elkaar te bouwen.

Grtz,  8) Ronald 8)
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: Pheno op 20 August 2008, 12:20:26
Ik zit zelf ook te denken aan een schaduwstation, om meer zichtbare "eye candy" te hebben. maar wat is de aanvaardbare helling om zoiets te regelen? Boor je dan een gat in je tafel en zakken maar?

Ik heb bv een U vorm tot mijn beschikking, mijn idee was om de de twee 'zijkanten' van de U voor een leuk zichtbaar scene te gebruiken en een schaduwstation er onder te bouwen. Probleem is dat het dus in een bocht moet kunnen. Of is dat geen probleem?

Zijn er dingen waarop men zou moeten letten als je zoiets bouwt?
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: HansQ op 20 August 2008, 19:30:19
Daling en vooral stijging zou niet meer dan 2% mogen zijn en liefst minder anders trek je je loks kapot met een zware trein op den duur.
In een bocht kan, met meegebogen wissels, zorg wel voor voldoende lengte van de opstelsporen.
Om het hoogteverschil te overbruggen kun je een daal/stijgspoor aan de achterkant van je baan maken, of een spiraal toepassen.
Pas op met de vrije hoogte, vooral met electroloks (stroomafnemers) en zorg dat je overal goed bij kunt!
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: Sander op 20 August 2008, 19:35:52
Citaat
Daling en vooral stijging zou niet meer dan 2% mogen zijn

3% mag ook nog... aanrader is zeker 2% wanneer je er toch de ruimte voor hebt.

mvg,
 Sander
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: BertuzZz op 22 August 2008, 14:36:01
Oké, dan is dat ook duidelijk, want ik vond het soms zo raar, hele overbodige tracé's onder de tafel.
1. Hoe staan jullie tegenover een schaduwstation die onder een hellingshoek ligt? Want volgens mij laat je toch nooit een wagonnenreeks zonder loc staan?

2. hoe serieus moet ik het punt nemen: gebruik schaduwstation om trein af te laten koelen om slijtage te voorkomen? (@HansQ) Ik heb hier nl. nog nooit eerder van gehoord.
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: genincr op 22 August 2008, 17:47:01
De meeste treinen op een modelspoorbaan staan meer stil dan dat ze rijden. Of dat nu op het station, schaduwstation, het doosje of de vitrine is, dat maakt niet zoveel uit.

En een stilstaande trein slijt natuurlijk minder dan een rijdende.....  ;)
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: Sander op 22 August 2008, 20:04:29
Citaat
Oké, dan is dat ook duidelijk, want ik vond het soms zo raar, hele overbodige tracé's onder de tafel.

Die hele trace's heb je hard nodig wanneer je een hoop materieel hebt en je wat afwisseling op je baan wilt hebben.

mvg,
 Sander
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: BertuzZz op 22 August 2008, 21:34:15
Ja dat snap ik. Maar moet je ze echt af laten koelen om extra slijtage te voorkomen? En wat zou dan te warm zijn? Over welke temperatuur hebben we het dan?? Ik heb hier nl. nog nooit eerder van gehoord.

En hoe denken jullie over een schaduwstation onder een hoek(schuin dus)?

Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: Paul VT 11.5 op 22 August 2008, 21:39:33
Over dat te warm worden, zou ik mijzelf geen zorgen maken. Mits goed onderhouden, kun je gewoon uren en uren rijden.

Het schaduwstation zou ik niet onder een hoek aanleggen omdat je opgestelde materieel dan wegrolt naar de laagste zijde. In het ergste geval doet de zwaartekracht vervolgens altijd zijn werk. .. :o :'(
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: Ben op 22 August 2008, 21:40:05
1. Hoe staan jullie tegenover een schaduwstation die onder een hellingshoek ligt? Want volgens mij laat je toch nooit een wagonnenreeks zonder loc staan?

Niet zo handig. Schaduwstations zijn mede ook om treinen te "parkeren". Je zal maar een lok effe weg moeten halen voor onderhoud. Zie niet in waarom je dit zou toepassen.

Mvrgr.,Ben.
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: Bertje op 23 August 2008, 14:11:57
Niet zo handig. Schaduwstations zijn mede ook om treinen te "parkeren". Je zal maar een lok effe weg moeten halen voor onderhoud. Zie niet in waarom je dit zou toepassen.

Mvrgr.,Ben.

Bij mij komt het schaduw station een klein gedeelte onder een hoek te liggen (kan niet anders ivm baanontwerp). als ik dan onderhoudt ga plegen aan de loc/wagons... zet ik er wel een railschoentje op de rails, zodat de wagons die blijven staan, niet verder kunnen rollen naar het laagste punt
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: Sander op 23 August 2008, 16:27:49
Je hebt altijd bovengronds wel een spoortje vrij om een trein op weg te zetten om onderhoud te plegen aan de loc die voor deze trein staat.

Je maakt m.i. nu meer een probleem van een schaduwstation dan dat het een goede oplossing is.

mvg,
 Sander
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: santerdam op 23 August 2008, 16:45:42
Bertje, nagenoeg iedereen geeft aan dat een hellend schaduwstation niet aanbevolen wordt. Je antwoord daarop is "kan niet anders ivm baanontwerp". Daaruit kun je dus de conclusie trekken dat het baanontwerp gewoon niet goed is voor de beschikbare ruimte.

Sander
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: C_Jabaaij op 23 August 2008, 16:55:40
Sander,

leg mij dan eens uit waarom een schaduwstation op een hellend vlak niet goed zou zijn?
Alleen omdat "iedereen" dat zegt en wie is "iedereen"?

Koos Jabaaij.
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: santerdam op 23 August 2008, 17:00:49
"Iedereen", dat zijn de mensen die hier reageerden, geven allemaal hetzelfde argument - een onderstation fungeert tevens als parkeerplaats en wagons gaan rollen op een hellend vlak. Daarom bevelen ze het niet aan - dat is wat anders dan jouw vraag "niet goed".

Sander
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: C_Jabaaij op 23 August 2008, 17:05:48
Sander,

Zolang er een lok aan een kant van de trein zit zal er niets gebeuren en over het algemeen in een schaduwstation zit er een lok aan de trein omdat anders die trein niet zelfstandig in dat schaduwstation komt.
Ben dus nog niet overtuigd.

Koos Jabaaij.
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: santerdam op 23 August 2008, 17:09:40
En als de loc er nou af moet - onderhoud bijvoorbeeld of omlopen om aan de andere kant te koppelen ? Je kunt een railsschoen plaatsen maar als je aan de andere kant wilt aankoppelen stoot je de wagons even aan en de achterste stuitert over de railsschoen .....
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: genincr op 23 August 2008, 19:01:27
Ben dus nog niet overtuigd.

Ik ook niet....... ik zie het probleem ook niet van een hellend schaduwstation.

Je kunt wel allerlei problemen gaan bedenken, maar dat kan voor elk hellend vlak en elke stopplaats.
Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: Bertje op 24 August 2008, 09:40:26
Tsja als een wagon losschiet van een loc tijdens de klim van een helling of spiraal, dondert die ook naar beneden..

en omlopen doe ik straks met de locs niet in het schaduwstation, ach ik zal mijn bevindingen wel hier neer zetten


Titel: Re: schaduwstation
Bericht door: BertuzZz op 26 August 2008, 10:59:17
Dus als ik het goed heb kan ik samenvattend zeggen:
Het schaduwstation kan prima onder een hoek liggen, maar realiseer je dan wel dat er geen rangeermogelijkheden mogelijk zijn en ook geen onderhoud plaats kan vinden, zonder dat de wagons op hol slaan.
Lijkt me duidelijk! Voor mijzelf is dit geen issue want ik ben niet van plan om dat onder tafel te doen. Rangeren doe ik liever vol in het goede zicht  :)