BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Hansepansje op 18 August 2008, 19:44:19
-
@All,
Zoals beloofd in het draadje over m'n baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9416.0), zou ik uit de doeken doen hoe ik een BR212 van Fleischmann Piccolo aan een kant heb voorzien van werkende sluitlichten.
Bij deze los ik die belofte in.
Aanleiding voor dit project was het feit dat betreffende BR212 in combinatie met een Silberling stuurstandrijtuig heen en weer pendelt. En dan valt het gemis aan sluitlichten extra op.
Op foto's viel het vervolgens ook anderen op dat beige sluitlichten toch niet geheel conform de waarheid zijn... ;)
Dus allereerst de kap verwijderd en de lichtgeleider en het lampje eruit gehaald.
(http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/r_locc01.jpg) (http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/r_locc01.jpg)
Dan kunnen ook de 'beige sluitlichten' worden uitgeboord.
Vervolgens wordt de vervangende verlichting gemaakt op een simpel frame van plastic.
(http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/r_locc02.jpg) (http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/r_locc02.jpg)
Alle smd ledjes worden nu aangesloten en het geheel klaargemaakt voor contact met het frame van de loc.
(http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/r_locc04.jpg) (http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/r_locc04.jpg)
Dan wordt ook de rest van de loc aangepast op de nieuwe verlichting: Er moet een stuk uit het frame voor het plaatsen van een condensator, en de printplaat wordt ietsje aangepast, van een extra weerstand voorzien, en de condensator wordt erop aangesloten.
(http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/r_locc05.jpg) (http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/r_locc05.jpg)
De gaatjes in de kap van de loc worden met behulp van Crystal Clear voorzien van nieuwe 'lenzen'.
Het frame met de verlichting wordt nu voorin de kap geplaatst, en de kap wordt op het frame van de loc gezet.
Proefrijden laat vervolgens zien dat na heel wat uurtjes priegelen het gewenste resultaat is bereikt: De loc heeft nog steeds aan beide zijden werkende frontseinen, maar aan een kant nu ook echt werkende sluitseinen! :D
(http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/PICT3432.jpg) (http://i240.photobucket.com/albums/ff24/Hansepansje65/PICT3432.jpg)
Op m'n website (http://www.hanskamman.nl) kun je nog wat meer details vinden over bovenstaande (kijk onder 'Sluitlichten 1'). Daar vind je ook info over een eerder project met soortgelijke doelstelling, maar dan betreffende een BR218.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groets, Hans
-
Goed en duidelijk verhaal, Hans!!!
Misschien moet ik m'n br141'n ook maar eens te pakken nemen ....
Groet,
Guus
-
Dat ziet er erg netjes uit. Handig om zo'n frame te maken, ik plak ze meestal in de kap. Wat jij doet is natuurlijk veel praktischer, maar heb je niet het probleem dat het ene seinbeeld ook door de gaatjes van het andere seinbeeld schijnt?
Wat is de waarde van die condensator?
-
... Misschien moet ik m'n br141'n ook maar eens te pakken nemen ....
Ik hoor graag als het gelukt is Guus. Ik heb ook nog een BR141 kandidaat... ;)
... maar heb je niet het probleem dat het ene seinbeeld ook door de gaatjes van het andere seinbeeld schijnt?
Tussen de rode en witte leds heb ik heen heel klein stukje zwart papier gelijmd, dat net iets verder uitsteekt dan de leds. Idee is dat dit bij het plaatsen van het 'led-frame' tegen de binnenkant van de kap de ruimte tussen beide leds afsluit. In combinatie met het zwarte papier op het front van het 'led-frame' en het zwart schilderen van de zijkant van de leds blijkt dit inderdaad afdoende te zijn.
... Wat is de waarde van die condensator?
Staat in het schema aangegeven: 100nF :)
Groets, Hans