BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: janw op 18 August 2008, 17:31:24
-
Van een oudere hobbyist hoorde ik dat Franse postrijtuigen als die hieronder (foto van Railfaneurope) ook in Nederland kwamen. Kan iemand dat bevestigen?
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/mail/Wagon_poste_Paris_Est_1978_007.jpg
-
Hoe oud is dat dan weer met die antieke lichtkap? Grappig ding.
-
Je hebt ze ook zo
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/mail/Paz.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/mail/dsc06697.jpg
-
Oh, afschuwelijk! Dat aubergine kleurtje bevalt me iets beter.
-
Types:
http://pagesperso-orange.fr/mlgtraffic/SNCF_F_V_Poste.xml
-
Bij mijn weten zijn die dingen (noch de OCEM-variant, noch de modernere) nooit in Nederland geweest, zelfs nooit buiten Frankrijk. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben...
-
Vandaar mijn vraag dus...
-
Kom ze in de VRM's van na 1945 niet tegen. Dus officieel niet maar het zou best kunnen dat ze met een Belg in Rsd zijn geweest.
Modelspotter
-
Om te weten of ze in Rsd konden verdwalen, zouden we dan moeten weten of de OCEM-postrijtuigen internationaal toegelaten waren (en dan natuurlijk met name voor België)... iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
-
Ik zal de bron van deze roddel ook nog eens even scherp ondervragen...
-
Ik vind het wel toepasselijk dat een wijnsnuiver het over portrijtuigen heeft.
Gevalletje van beroepsmisvorming? ;D
Gr. Ed
-
Mogelijk, mogelijk... ;D <hips>
Maar waar zie jij dat staan dan? ;D :P 8)
-
Ik weet hier in de buurt nog een 4 tal oude SNCF postwagens staan.
-
En waar is dat? Klinkt interessant!
-
In Hombourg in de gemeente Plombieres (Belgie)
Dat ligt net over de grens bij Slenaken, achter Teuven (Belgie)
Op het oude stations emplacement dat al jaren niet meer gebruikt wordt.
Het heeft ook geen aansluiting meer op het belgisch spoornet.
Maar het stationsgebouw is prachtig gerenoveert.
-
Nou, wat zit je hier nog achter je pc dan? Hup, in de auto! ;)
-
k heb wat foto's van hombourg gezien op een urbex-site, zag er leuk uit. dr is daar in elk geval meer te zien dan franse postbakken, er staat van alles weg te reutelen, ook een paar helemaal ondergegroeide oude ketelwagens.
-
Beter plan, we huren een busje ;D
By the way; is wel België, topic ging over Nederlandsche bodem.
-
Misschien staat er nog wel een technisch blok op de bak met toelatingsaanduiding. Dus wel interessant. Of niet?
Busje huren?
-
Gids nodig.
Ik bied mij aan.
Tomtom thuis laten haha
-
*schop*
Kijk nou wat ik tegen kom...
http://link.marktplaats.nl/208660293
-
Misschien staat er nog wel een technisch blok op de bak met toelatingsaanduiding. Dus wel interessant. Of niet?
Alleen F.
(https://b.geolocation.ws/img/015/064/985-F.jpg)
bron (https://geolocation.ws/v/P/53685194/stationrestaurant-la-gare-hombourg/en#)
Ik weet niet eens of het dezelfde type is. Maar jammer dat het draadje is doodgebloed.
Hmmm, hoe kwam ik hier ook alweer bij? Ohja, zat op de site van REE-Models te kijken (kennelijk erg actueel de laatste tijd) en die hebben ong. dit type postrijtuigen.
Ik zocht een smoes om er een te kopen ofzo.
-
alleen een F hier zichtbaarder in het raster
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6jun2011_Hombourg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6jun2011_Hombourg.jpg)
en een nummer voor het binnenlands regime.
grtz,
Wim
-
Hallo,
Hoewel deze Franse postrijtuigen blijkens de aanduidingen en UIC-nummers op de wagenbak alleen op het Franse spoorwegnet mogen rijden ( en eventueel op een traject naar het grensstation in een naburig land) weet ik wel dat toen er nog een Franse zone was in het door de Geallieerden bezette Duitsland er treinen vanuit Straatsburg via het Zwarte Woud tot aan het Bodenmeer en terug reden waarvan zo'n wijnrood Frans postrijtuig veelal ook deel uitmaakte. Dat was ondermeer ten dienste van de postverzending naar de Franse militaire centra die in de Franse zone lagen. Het waren overigens - naar ik me herinner - de kortere versies postwagens die werden ingezet. REE maakt ze naar ik meen.
Het zou me overigens verwonderen indien Franse postwagens zouden zijn ingezet tussen Frankrijk en Nederland. Ik weet niet beter dan dat de zendingen naar Nederland in grote speciale jute postzakken met Franse opschriften en Franse blauw wit rode vlaggen zaten die op het gare du Nord in Parijs vanuit perronwagentjes werden ingeladen in het bagagerijtuig. Dat kon soms zelfs een Stalen D zijn.
Gegroet,
Rob
-
Dat zouden deze dan kunnen zijn:
http://www.ree-modeles.com/catalogue/voitures-voyageurs/56-voitures-postales/168-voitures-postales-16m
-
Dat zouden deze dan kunnen zijn:http://www.ree-modeles.com/catalogue/voitures-voyageurs/56-voitures-postales/168-voitures-postales-16m
Hallo Rondje,
Inderdaad en dan het postrijtuig met referentienummer VB 046. Het 2e plaatje dus in de door jou afgebeelde REE publicatie.
Ik hoorde van meerdere Franse collega's, dat "iedereen" inderdaad op die wijnrode versie zat te wachten. Die was dan ook al snel bij REE uitverkocht. Maar ik ga ervan uit dat er wel een tweede oplage komt.
Gegroet,
Rob
-
Franse BP-postrijtuigen (Jouef model HJ4075) kwamen wel naar Duitsland, als koersrijtuig bijvoorbeeld in de E433. Die reed Koblenz – Brexbachtal – Siershahn – Altenkirchen – Siegen, een hele aparte route, waarbij de trein bestond uit een AB (DB Eilzugwagen Gruppe 30); B (Gruppe 29) en BP (SNCF); de beide laatste kwamen uit Parijs (!).
Deze treincombinatie uit 1956 staat in Zugbildung deel 1 van de MIBA Report
-
Als je kijkt waar de FFA zat hierzo verklaart dat misschien wat.... https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Deutschland_Besatzungszonen_-_1945_1946.svg
-
Bij mijn weten zijn die dingen (noch de OCEM-variant, noch de modernere) nooit in Nederland geweest, zelfs nooit buiten Frankrijk. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben...
goedenmorgen
deze rijtuigen zijn in de oorlog ook in dienst gekomen bij de DRg en daardoor stonden er diverse
exemplaren bij de DR in de DDR - waar ze in dienst kwamen in de Gex Treinen,die bestonden uit
diverse postrijtuigen van vaak willekeurige series,ook deze wagons,heb ze nog in Gex treinen
gezien in leipzig in de jaren 70/80 - waren oersterk,grappige wagons,ook mooi in DR groen (y)