BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arnold op 16 August 2008, 11:35:55
-
In het draadje van Plan W staat iets over een schutrijtuig:
Voor zover ik weet, worden schutrijtuigen ingezet om mogelijk storende invloeden van de loc bij metingen uit te sluiten, danwel te beperken.
Groeten, Bart
en NS1100 schrijft: klopt het zijn een soort horizontale schokdempers.
Vraag: waarom zitten slaapwagens vaak aan het begin (dus direct achter de lok; zie diverse foto's CNL) of het eind van de trein? Het lijkt mij toch dat je als 'flink' betalende reiziger het meeste recht op comfort hebt ;).
Groet, Arnold
-
Aannemelijk zijn de metingen gevoeliger dan de slapende reizigers. ;)
-
Vraag: waarom zitten slaapwagens vaak aan het begin (dus direct achter de lok; zie diverse foto's CNL) of het eind van de trein? Het lijkt mij toch dat je als 'flink' betalende reiziger het meeste recht op comfort hebt ;).
Arnold, lijkt me meer een vraag voor het CNL topic toch?, wil hem best beantwoorden voor zover ik kan maar dat doe ik wel daar.
Groetjes Michiel
-
Aangezien dit niet alleen bij CNL maar ook b.v. bij de autoslaaptrein het geval is en m.i. bij vele andere nachttreinen daarom een aparte draad. Het onderwerp is immers het 'schut of schud' rijtuig (allebei dus met een andere betekenis).
Michiel: de uitleg die jij mij geeft m.b.t. de CNL is mij duidelijk maar is niet de reden waar ik naar zoek. Bij de autoslaaptrein hoeft amper gerangeerd te worden (los dan van de autowagens) maar ook daar zit het slaaprijtuig achter de lok.
-
Ik zag er laatst 3 uit S"Hertogebosch vertrekken en die hadden geen van alle het slaaprijtuig achter de loc. De slaaprijtuigen zaten daar midden in de trein precies voor de autowagens ;).
Ps; dan zullen ze terug mogelijk wel direct achter de loc hebben gezeten maarja je gaat niet meer rangeren als nodig is, en ook daar geld bij iedere trein alles op de zelfde plek is duidelijk voor de reizigers.
Groetjes Michiel
Edit; even 2 foto mappen na gekeken, in 2005 en 2006 was het bovenstaande ook het geval.