BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arnold op 16 August 2008, 11:35:55

Titel: Schutrijtuig
Bericht door: Arnold op 16 August 2008, 11:35:55
In het draadje van Plan W staat iets over een schutrijtuig:

Voor zover ik weet, worden schutrijtuigen ingezet om mogelijk storende invloeden van de loc bij metingen uit te sluiten, danwel te beperken.

Groeten, Bart

en NS1100 schrijft: klopt het zijn een soort horizontale schokdempers.

Vraag: waarom zitten slaapwagens vaak aan het begin (dus direct achter de lok; zie diverse foto's CNL) of het eind van de trein?  Het lijkt mij toch dat je als 'flink' betalende reiziger het meeste recht op comfort hebt ;).


Groet, Arnold
Titel: Re: Schutrijtuig
Bericht door: Rick op 16 August 2008, 11:48:32
Aannemelijk zijn de metingen gevoeliger dan de slapende reizigers. ;)
Titel: Re: Schutrijtuig
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 16 August 2008, 12:26:59
Vraag: waarom zitten slaapwagens vaak aan het begin (dus direct achter de lok; zie diverse foto's CNL) of het eind van de trein?  Het lijkt mij toch dat je als 'flink' betalende reiziger het meeste recht op comfort hebt ;).
Arnold, lijkt me meer een vraag voor het CNL topic toch?, wil hem best beantwoorden voor zover ik kan maar dat doe ik wel daar.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Schutrijtuig
Bericht door: Arnold op 16 August 2008, 13:26:34
Aangezien dit niet alleen bij CNL maar ook b.v. bij de autoslaaptrein het geval is en m.i. bij vele andere nachttreinen daarom een aparte draad. Het onderwerp is immers het 'schut of schud' rijtuig (allebei dus met een andere betekenis).

Michiel:  de uitleg die jij mij geeft m.b.t. de CNL is mij duidelijk maar is niet de reden waar ik naar zoek.  Bij de autoslaaptrein hoeft amper gerangeerd te worden (los dan van de autowagens) maar ook daar zit het slaaprijtuig achter de lok.

Titel: Re: Schutrijtuig
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 16 August 2008, 13:36:39
Ik zag er laatst 3 uit S"Hertogebosch vertrekken en die hadden geen van alle het slaaprijtuig achter de loc. De slaaprijtuigen zaten daar midden in de trein precies voor de autowagens ;).

Ps; dan zullen ze terug mogelijk wel direct achter de loc hebben gezeten maarja je gaat niet meer rangeren als nodig is, en ook daar geld bij iedere trein alles op de zelfde plek is duidelijk voor de reizigers.

Groetjes Michiel

Edit; even 2 foto mappen na gekeken, in 2005 en 2006 was het bovenstaande ook het geval.