BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Marinus vdW op 15 August 2008, 21:46:02
-
Ongeveer 2½ jaar geleden heb ik een startset in N gekregen voor mijn verjaardag. Mijn kinderen kennen mijn voorliefde voor treinen en weten dat ik er vroeger nooit één kreeg.
Nu dus van mijn kinderen wel. Tegelijkertijd begon ik met het tekenen en denken van een baanplan. Ik had wel een aantal eisen.
-station met dubbelspoor en liefst meer stationen
-bergen
-water
-industrie
Al heel snel wist ik dat ik water bij de wijn moest doen. Mijn ruimte was erg beperkt.
Inmiddels zo’n 2½ jaar verder is op zolder al het nodig verschoven en verplaatst. Ik zie geen mogelijkheden om nog meer ruimte voor een baan te vinden.
De tafel is 240 bij 75cm met rechts een stukje van 70 bij 65cm. Dit laatste ligt 10 cm hoger boven de wasmachine.
Een korte beschrijving van het plan.
Rechts een station met dorp op een berg. In de berg een spiraal voor het onderste spoor dat langs het water loopt. Daarbij de mogelijkheid om van een schip in de trein over te laden.
Op de aftakking in het doorlopende spoor kan weer worden overgeladen van trein op auto. Daarna komt de trein op een schaduwstation.
Op het verhoogde gedeelte rechts komt een kolenbunker en nog iets van industrie?
Ik heb de baan maar genoemd naar het station: Swarzach en dat ligt bij het water, dus Swarzach am wasser. Zoals gezegd is het spoor N. tijdperk van mijn startset is V, maar ik wil er ook stoom op rijden. Daarom ook de kolenbunker. Voorlopig rijd ik analoog. In de toekomst misschien digitaal met koploper.
Voor zover ik het nu zie is de baan met enkele aftakkingen een gevouwen hondebot.
Helemaal tevreden ben ik niet, maar ik zie geen mogelijkheden meer. Het lijkt mij op dit moment dat ik alleen maar rondjes kan rijden, al is de afstand dan ook redelijk lang.
Misschien is er iemand die mij nog wat ideeën kan geven?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_150808.jpg
-
Leuk dat zoveel mensen mijn plan bekijken. (de teller staat bij 119) Maar jammer dat er geen reacties komen. Is het de moeite van het beantwoorden niet waard of heb ik mijn vraag verkeerd gesteld? Het is voor mij nieuw om een plan te ontwerpen. Ik heb nooit eerder een plan gemaakt. Vandaar dat ik toch wel graag wat reacties zou willen zien.
Is dit plan te simpel voor deze oppervlakte? Of ...................??????? :-|
-
Hoi Marinus op zich is het voor de eerste keer geen verkeerd plan, maar het is wel een aardig druk plan.
Wat je kan proberen is om van linksboven naar rechtsonder een mooi dubbelspoor parade spoor te maken op een iets hoger niveau en dan ook iets naar achter toe. En dan een goederenspoor lager en ervoor met een aantal van je industriekeuzes ervoor. En dan laat je het paradespoor uit het zicht zakken en sluit dat aan op een schaduwstation waar ook je goederenspoor op uit komt.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik op doel.
Gr. Remco.
-
Bedankt voor je reactie. Het is toch fijn als er eens iemand meekijkt.
Als ik het goed begrijp zou je het spoor dat over de brug gaat en vervolgens rondloopt langs de rechterkant van de plaat verleggen van rechtsboven naar linksonder, daar uit zicht laten verdwijnen met een bocht naar rechts en verdiept naar het schaduwstation laten lopen?
dat zou misschien kunnen, maar ik denk dat ik dan 1 probleem heb.
Het stukje rechtsonder ligt nl zo'n 10 cm hoger, omdat er een wasmachine onder staat.
-
Geen dank,
Maar inderdaad zoiets en als je slim bent doe je het andersom, je laat je spoor niet zakken maar het vanaf het schaduwstation stijg je naar je paradetraject, dan heb je ook geen probleem met de wasmachine ;)
Gr. Remco.
-
Bedankt Remco,
Ik ga kijken of ik hier iets mee kan.
Eerst de tekening maar eens onder handen nemen.
Dan kom ik later wel terug.
groeten Marinus
-
Is goed succes! We horen het wel.
Gr. Remco.
-
Goedenavond.
Ik ben een beetje bezig geweest met tekenen. Voor het gemak heb ik nu maar even de industrielijn weggehaald. Dat praat misschien wat gemakkelijker over het hoofdspoor.
Ik heb nu een paradebaan gelegd zoals werd aanbevolen. Tegelijkertijd is nu wel de doorgaande lijn veranderd in twee aparte lijnen. Die moet ik dan wel ergens aan elkaar zien te knopen.
Verder moet ik eens zien hoe ik het met het water en de brug ga doen, want daar moet ik denk ik ook wel iets aan veranderen.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Groet, Marinus
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_met_paradespoor_200808.jpg
-
Je kunt linksboven waar je je zijspoortjes naast je hoofdlijn hebt liggen ook gewoon 2 wissels aan elkaar knopen zodat je kunt 'oversteken' dat is geen probleem en anders doe je dat in je schaduwstation.
En vanuit het spoor wat nu onder ligt kun je prima een aftakking maken voor een industriespoortje, dit kan je ook linksboven 1 keer doen en 1 keer rechtsonder, dan heb je 2 industrieaftakkingen.
Gr. Remco.
-
Dag Remco,
Wat bedoel je met zijspoortjes?
Ik heb nu toch maar alleen een dubbelsporige hoofdbaan?
Groet, Marinus
-
Ja dat is je paradebaan, deze ligt op niveau 1 zeg maar. Je schaduwstation ligt op niveau 0 en is niet zichtbaar maar vanaf daar kun je op niveau 0 wel een aftakking maken naar een stukje industrie ( De trein komt dus uit een tunnel in de berg ) en rijd lager als je paradebaan maar geeft wat meer vulling aan je baan met wat industrie die je ook wilde.
Gr. Remco.
-
Marinus, het valt me op dat op veel plaatsen gewerkt wordt met veel passtukjes en korte railsstukken. Het kan zijn dat je het bewust gedaan hebt, het kan zijn dat de computer opdracht hebt gegeven het passend te maken. Dat laatste resulteert vaak in 'breiwerk'.
Op deze manier heb je wel erg veel railsovergangen. En, als je het zo wilt kopen, een erg dure baan. Mijn tip is om te orienteren op de geometrie en daar rekening mee te houden. Het zal je baanplan veel verbeteren.
Sander
-
Om met het laatste bericht te beginnen, ik ben van plan om dat nog wel een keer te herzien. Het is maar een eerste tekening om de paradebaan in te tekenen. Volgens mij moet dat ook wel beter kunnen. Als ik overal dezelfde afstand houdt, zal ik al veel minder passtukjes nodig hebben. Daar heb ik nu even niet naar gekeken.
Een ander probleem is de brug.
Als ik de brug op niveau 1 over water laat gaan en ik tak vanuit het schaduwstation af voor een industrie op het rechter gedeelte, zal dat toch ook op enigerlei wijze over het water moeten lijkt mij?
Of ik moet die brug anders in plannen.
Wat betreft het aan elkaar knopen van twee sporen, dat lijkt mij het meest realistisch bij een station en niet zomaar ergens middenop de baan. En aangezien ik bij het station niet zoveel ruimte meer heb, kan ik dat het beste doen bij het schduwstation.
Gr. Marinus
-
Voor wat betreft de passtukjes, als je je rails legt, kan je dat het beste doen met flex rails, dan zaag je dat hele stuk in 1 keer op maat en is het klaar. Dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Voor wat betreft je goederenspoor, dat kan je zoals ik even heb getekend met de rode dunne lijn doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_met_paradespoor_200808_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_met_paradespoor_200808_1.jpg)
Dat is een voorbeeld, je hoeft het water niet over, je kan aan het water een haventje maken waar je trein heen moet om te laden/lossen.
Oh ja en vwb het aan elkaar knopen je hebt toch links in de paradebaan zijspoortjes ? Ik neem aan dat dat het station is ? Dan kan je daar nog een extra wissel tussen doen om ze te verbinden.
Gr. Remco.
-
Oké,
Dat lijkt mij inderdaad een mooie oplossing.
Aan de andere kant van het water, dus rechtsonder verzin ik dan wel iets anders.
Linksonder is inderdaad het station met aan beide kanten een uithaalspoortje en 4 sporen. Een verbinding tussen de twee lijnen zal dan wel links of rechts van de nu getekende wissels moeten komen, want anders wordt het perron tekort. (nu zo'n 60 cm met de wissels mee 80cm)
Dat is toch wel een minimale maat voor een beetje perron, of niet?
Groet Marinus
-
Nog een vraag:
Is er een regel voor vanaf welke kant je een spoor oprijdt?
Normaal rijden we rechts, als je een verbinding gaat leggen tussen twee sporen en je gaat over de verbinding het andere spoor op, ga je opeens links rijden.
Groet Marinus
-
In principe rij je rechts maar het is jouw wereld dus wat dat betreft ben je vrij in je doen en laten. Voor de lengte van je perron, 60 cm is 1:1 bijna 100 meter, als je kleinere treintjes rijd kan dat prima anders moet je het iets groter maken, maar zoals ik zeg afhankelijk van wat jij wilt en doet.
Gr. Remco.
-
Op deze oppervlakte is het een beetje moeilijk om lange treinen te gaan rijden en dat vind ik ook niet zo erg.
Heb je nog een idee voor het gedeelte rechtsonder, naast het paradespoor?
groeten Marinus
-
Ja precies, hm voor rechtsonder, je kan het paradespoor eerst nog wat meer naar links laten gaan voor je naar rechts afdaalt maar omdat je niveau 0 eronder loopt heb je niet super veel mogelijkheden daar, maar op zich kun je daar dan wel mooi wat scenery maken waar je treinen dubbelspoor doorheen glijden, een dorpje bijvoorbeeld met een kleine halte bijvoorbeeld.
Gr. Remco
-
Goedenavond,
Na enkele dagen proberen, verbeteren ed heb ik een m.i. redelijk plan gekregen.
Ik heb wat gefatsoeneerd, zodat het allemaal goed past. Ik heb nog wel een vraag of 2.
Eerst even een toelichting bij de tekening.
De hoofdbaan loopt vanaf het station linksonder in dubbelspoor over de brug, passert nog een klein station rechtsonder. Verdwijnt dan uit zicht, komt via wat bochten bij het schaduwstation. Vanaf het schaduwstation via een spiraal linksboven (nu even weggelaten) weer op het station.
Vanaf het station loopt ook via de spiraal een weg van linksboven onder het station door, onder de rivier door naar het schaduwstation het ander spoor.
Als ik polariteit op de hoofdbaan op beide sporen aan dezelfde kant heb (dus ik neem linksboven op beide sporen de plus bovenaan), krijg ik volgens mij geen problemen. Klopt dat?
Via de terugkeerlus kom je ook bij de industrie/haven. Maar dit wordt erg beperkt door de ruimte.
Graag hoor ik nog wat reacties op dit gewijzigde plan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_290808.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_290808.jpg)
-
Hallo,
Dat ziet er mooi uit!
Ik heb alleen 1 adviesje; probeer de opstelsporen van het station vooraan en vooral van het schaduwstation achteraan langer te krijgen. In een schaduwstation wil je zeker wat meer (speel)ruimte omdat je niet kunt zien wat er gebeurt... :-|
Dat moet lukken als er wat creatief met de ligging van de wissels wordt geschoven. Bij het schaduw station zou ik de wissels veel dichter bij de bochten leggen, ik snap niet helemaal waarom je bij het achterste spoor eerst naar voren komt en daarna met de wissel weert naar achter afbuigt?
veel succes en vooral plezier, :)
-
Hallo,
Bedankt voor je opmerkingen.
Heel erg lang worden de treinen niet op deze baan, maar misschien is er nog wel wat te winnen aan ruimte.
Ik ben met het schaduwstation begonnen met 1 doorgaand spoor. Dat heb ik later aan 2 kanten uitgebreid.
Linksboven moet ik echter wat wringen met de bocht, anders kom ik met de spiraal en mijn station in de knoei (hoogteverschil is daar nog geen 5 cm)
Plezier heb ik er al in gehad. Ook straks bij het bouwen hoop ik.
Groet,
Marinus
-
Geen kortsluiting op deze manier?
-
Hmm, ja nou je het zegt, ik zie een keerlus.
Als je digitaal gaat rijden is dat redelijk eenvoudig op te lossen.
Voor een analoge baan wordt het interessant, maar kan ook worden opgelost...
Welke van de 2 wordt het?
-
Voorlopig analoog.
Als ik op ieder spoor van de hoofdbaan rechts de plus neem, heb ik geen probleem dacht ik, maar dat kan anders zijn. Soms zie het niet goed als je op je tekening blijft kijken.
-
Hallo,
Zijn er nog meer mensen die een keerlus zien.
Ik zie hem namelijk niet, of het moet de lijn zijn die van linksboven onder het station en het water door op het andere spoor wordt aangesloten.
Dat is toch vergelijkbaar met een wissel? Of zie ik het verkeerd?
Groeten,
Marinus
-
Vertrek op het linker rode spoor met de klok mee. Volg de boog en ga naar het rode spoor in het midden (horizontaal recht spoor). Daar ga je over op blauw, dat volg je (tegen de klok in) bovenlangs en dan de boog aan de linkerkant. Ga vervolgens het rangeer- en opstelsporen gebied binnen. Via wissels kun je weer overstappen naar rood en achteruit naar je vertrekpunt rijden.
Je bent nu precies terug bij het startpunt en je loc is omgekeerd.
In feite is die laatste wissel om van blauw naar rood te gaan de boosdoener.
Sander
-
Marinus,
Dat is toevallig, ik heb als achtergrond op het scherm het Schwarzach-station staan, die vind ik er leuk uitzien. Heb hem nog niet.
Je hebt inderdaad een keerlus, de enkelsporige lijn die van linksboven (naar rechts toe), onder het station door terug komt rechtsboven, in en andere richting (naar links toe) weer aansluit.
Met deze baan koppel je rood en blauw met elkaar.
Als je z.g. denkende wissels hebt en je zet de verbinding tussen rood en blauw ergens open (station of rechtsboven) en er rijd een trein over het enkelspoor dan kan je wel een isolatie in dat spoor hebben maar de trein zal toch in de zelfde richting door moeten rijden en dan heb je kortsluiting.
Groet, Ben
-
Even verder kijkend zie ik er nog een :
Zelfde vertrekpunt, rode spoor aan linkerkant. Met de klok mee boog volgen naar horizontaal rode spoor in het midden. Je gaat over op blauw. Rechtsboven ga je via de wissel op het tweede blauwe spoor. Daar ga je een stukje achteruit en je kunt via de andere wissel weer vooruit het rode spoor op.
En opnieuw kom je op je vertrekpunt terug in omgekeerde richting.
Sander
-
Marinus,
Als je op blauw rijdt (rechts) en je gaat via een van de verbindings wissels naar rood dan kan je nooit meer terug naar blauw ::).
Groet, Ben
-
Dat heb je zo met keerlussen, die werken maar 1 kant op... ;)
Ik zie technisch gezien maar 1 keerlus, gevormd door het enkelspoor traject.
De rest van de baan is een grote dubbele ovaal die in elkaar gedraaid is.
Als je analoog gaat rijden heb je volgens mij 2 mogelijkheden:
1) Je rijdt de keerlus altijd aan dezelfde kant in (links lijkt me het handigst) en maakt aan de rechter kant een blok dat je kunt ompolen.
2) Als je de lus aan 2 kanten wilt in kunnen rijden zul je aan 2 kanten een ompool gedeelte moeten maken.
Voor jouw situatie is het misschien het handigst om dat ompoolblok rechts te maken, dan ligt het in een tunnel neem ik aan.
Je kunt ook de keerlus elimineren door het enkelspoor aan de rechterkant met de rijrichting van het hoofdspoor mee erop aan te sluiten.
succes,
-
Zo bijvoorbeeld?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser.jpg)
-
HansQ, hiermee elimineer je de keerlus niet.
Vertrek middenboven op het rode spoor, vertrek met de klok mee. Blijf het rode spoor volgens. Na de tweede slag door de lus rechts-onder kom je weer middenboven op het rode spoor - maar nu tegen de klok in.
Sander
-
Oh jee, je hebt gelijk... :-X Zo dan? :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_1.jpg)
-
Dat lijkt me iets beter HansQ. Maar ik heb het gevoel dat het een slecht baanplan is - corrigeer me als ik me vergis. Gezien het rode enkelspoor en de wissels tussen de sporen neem ik aan dat je alle richtingen wilt berijden.
- Middenboven op blauwe baan vertrekken met klok mee - je kunt nooit op de rode baan komen zonder achteruit rijden.
- Middenboven op rode baan vertrekken tegen klok in - je kunt nooit op de blauwe baan komen zonder achteruit rijden.
Sander
-
Goedemorgen,
Wat een reacties, terwijl ik al op één oor lag.
Fijn dat er meegedacht wordt.
Dat heb je zo met keerlussen, die werken maar 1 kant op... ;)
Ik zie technisch gezien maar 1 keerlus, gevormd door het enkelspoor traject.
De rest van de baan is een grote dubbele ovaal die in elkaar gedraaid is.
Ik heb inderdaad twee ovalen in elkaar gedraaid. Voor het gemak had ik die even op twee plaatsen met een wissel verbonden, zonder nog te kijken of ik terug kon. Daar moet ik me dus nog even over buigen.
Dat lijkt me iets beter HansQ. Maar ik heb het gevoel dat het een slecht baanplan is - corrigeer me als ik me vergis. Sander
Of het een slecht plan is weet ik niet, ik vindt het wel een redelijk plan, al zeg ik het zelf.
Over die keerlus moet ik nog eens goed nadenken.
Ik heb nu even andere verplichtingen, maar ik kom hier nog op terug.
-
Mijn baan is ongeveer als deze (principe) met ook een derde enkelspoor, dit is geen keerlus maar gaat gewoon rond in dezelfde richting als de hoofdbaan.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12360.0
Groet, Ben
-
Goedemiddag,
Ik heb nog enkele tekeningen geproduceerd die mijn verhaal misschien wat duidelijker maken.
In de eerste tekening heb ik de wissels en de zgn keerlus weggehaald.
In de tweede tekening heb ik aangegeven wat de rijrichting is en waar de plus zit. Steeds aan de bovenkant de plus.
Als ik dat consequent volhoudt kan dat nergens een probleem opleveren.
Vervolgens wil ik (derde tekening) via de zgn keerlus naar het andere spoor (groene lijn) en weer terug (blauwe lijn) kunnen. Als ik wissels ga gebruiken tussen de twee sporen krijg ik volgens mij problemen met de rijrichting.
Als mijn verhaal nog klopt, is het enkelspoor dat eerder werd aangeduid als keerlus, geen keerlus, maar een legale verbinding tussen twee sporen.
Wissels en 'keerlus'verwijderd.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_300808.jpg
Rijrichting aangegeven
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_300808_1.jpg
Opnieuw verbindingen getekend
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_300808_2.jpg
Ik geloof dat BenQ gelijk heeft, maar als er andere meningen zijn, dan hoor ik het graag nog
Groeten,
Marinus
-
Marinus als je die verbinding wilt zonder keerlus moet je die groene lijn op rechts niet omhoog laten gaan maar naar beneden en daar aansluiten op het dubbelspoor. Dan is er geen keerlus maar is het een groot uitgevallen inhaalspoor.
Gr. Remco.
Ps. Het gaat je steeds beter af of niet dat tekenen ;D
-
Marinus,
Als je uitgaat van het feit dat de rechtse rail plus is dan zit de plus altijd aan de buitenkant en niet zoals jij dat getekend hebt want dan rijden de treinen dezelfde kant op, dus is de tweede baan van het dubbelspoor een inhaalbaan geworden.
Verder sluit ik mij aan bij Remco.
Als ik wissels ga gebruiken tussen de twee sporen krijg ik volgens mij problemen met de rijrichting.
Deze wissels zijn er om als je op het "verkeerde" spoor zit van spoor te kunnen wisselen. Dit kan gebeuren als je via het "Inhaalspoor" weer terug komt op de hoofdbaan.
Groet, Ben
-
Ja, ja,
Dus mijn tweede tekening waar ik de plus in aangaf is verkeerd.
Plus aan de buitenkant van beide sporen.
Ja dan zal mijn derde tekening ook niet kloppen.
Ik ga nog even kijken.
Groet,
Marinus
-
Beste mensen,
Ik heb nog eens goed nagedacht en wat getekend.
We zijn met z'n allen een verkeerd spoor opgegaan denk ik.
De opmerking over de plus aan dezelfde kant ga ik wel in mee, dan heb je inderdaad een 'gewone' inhaalbaan.
Er is eerder al aangegeven dat het om 2 in elkaar liggende ovalen gaat.
Als alle wisselverbindingen eruit zijn heb ik dus 2 losse sporen.
Nu wil ik geen lang uitgevallen inhaalspoor en geen keerlus, maar een verbinding tussen de 2 sporen.
Dat kan nooit een keerlus zijn, want die komt uit op het spoor waar hij eerst afging en dat is hier niet het geval. (ik ga van spoor 1 naar spoor 2)
Wissels tussen beide sporen levert kortsluiting op.
Volgens mij kan ik gewoon de eerder getekende verbinding leggen van spoor 1 naar 2 en omgekeerd. Daardoor komt een trein van zeg spoor 1 in de juiste richting op spoor 2 en omgekeerd. Niks geen last van keerlus, niks geen last van kortsluiting tussen de twee sporen in.
Ik heb het nog een keer getekend. Kijk en oordeel.
Zijn jullie het hier mee eens?
Graag nog wat reacties.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_300808_verbeterd_en_goed.jpg
-
Betekend vandaag ook
"wie zwijgt, stemt toe?"
Groet,
Marinus
-
Hoi Marinus,
Dit ontwerp is gewoon goed, niets mis mee ;D geen lussen oid.
Gr. Remco.
-
Dag Remco en alle anderen die meegekeken en gereageerd hebben,
Ik wil jullie vriendelijk bedanken voor jullie reacties.
Na het uitwerken van de lussen (die moet ik nog tekenen) ga ik langzamerhand eens kijken of er ook iets anders uit mijn handen kan komen dan alleen een tekening.
Al met al is het een heel ontwerp geworden. Voor een eerste keer zoiets bouwen zal wel enige tijd kosten, maar dat is ook de bedoeling.
Ik moet alleen nog eens kijken als ik het spoor wil gaan besturen met koploper. Als ik het goed heb begrepen moet ik dan zorgen voor blokken.
Dat kan natuurlijk beter bij de aanleg dan achteraf gebeuren.
De site van koploper geeft dacht ik daar wel adviezen over.
Nogmaals dank voor de reacties.
Groeten,
Marinus
-
Hallo Marinus,
Heb nog een wijziging aangebracht, misschien vindt je het wat voor je baan (rode lijn).
Je heb een keerlus aangebracht (blauwe lijn) zodat de treinen kunnen omkeren, maar deze kunnen nooit meer terug keren of alleen kop maken in het station om weer de andere kant op te kunnen rijden.
Met de nieuwe lijn (rood) kan dat weer wel. Doe je voordeel er mee.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_300808_verbeterd_en_goed_2.jpg
Groet Marc.
-
Beste Marc,
Bedankt voor het medenken. Op de tekening gaf je een rode lijn aan. In een vorige tekening was die lijn er al. In het totaaloverzicht kun je hem waarschijnlijk wel vinden. Hij loopt van linksboven, onder het station door, onder de rivier door en komt uit waar jou rode lijn ook uitkomt.
De tekening is wel wat druk, want alles staat hierin, compleet met spiraal. Maar goed, het is ook een heel gebeuren geworden. Misschien is jou lijn wel gemakkelijker aan te leggen. Ik zit nog wel met wat hoogte verschillen, maar die moet ik nog precies vast stellen.
In ieder geval ben ik wel tevreden met dit plan.
Ik hoop dat de uitvoering mij ook zoveel genoegen geeft als het uitdenken.
groet,
Marinus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_02_09_08_totaaloverzicht.jpg)
-
Misschien is een aftakking in de railspiraal ook nog mogelijk als ik die groter ga maken bedenk ik nu.
groet,
Marinus
-
Hai Marinus
Ik volg dit draadje met veel intresse, om te leren van medebouwers waar verbeteringen gewenst kunnen zijn.
Om een antwoord te geven op jouw vraag.
Ik hoop dat de uitvoering mij ook zoveel genoegen geeft als het uitdenken
JAZEKER DE ... het verwezelijken van een baanplan in de realiteit geeft mij nog meer genoegen, laat staan de oplossing ervan. Zoals in mijn geval de schuinte van het dak van de zolder, daar had ik geen rekening mee gehouden.
Maar tussen ons gezegd, dat houd de creatieve geest scherp.
Groetjes
Arthur
-
Beste Arthur,
Kan ook bijna niet anders, want alles aan treinen is leuk, of ook dat moet plezier opleveren.
Als ik de definitieve baan heb, zal ik hem nog een keer plaatsen.
Groet, Marinus
-
Beste mensen,
Ik heb de voorgaande keer aangegeven dat ik nog terug zou komen met een totaal plan. Ik heb nog een kleine wijziging aangebracht in de twee sporen die bedoeld zijn om van spoor 1 naar spoor 2 te gaan en andersom.
De eerste gaat van rechtsonder (het rode spoor) niet over de brug naar het station, maar loopt rechtdoor en komt dan automatisch op het blauwe spoor uit. Dit gebeurd geheel uit het zicht.
Met de tweede heb ik nogal zitten worstelen. Uiteindelijk heb ik van het blauwe paradespoor direct na de brug een aftakking gemaakt. Daarna laat ik hem uit het zicht verdwijnen. Via een kruising komt hij daarna op het rode spoor terecht. Op het moment van verdwijnen en weer tevoorschijnkomen kan natuurlijk een tijdsverschil zijn als de trein uit zicht enige tijd stilstaat. (niemand ziet dat en geen enkele andere trein heeft daar last van)
Dit was naar mijn idee een betere oplossing dan om de railspiraal heen, zoals ik eerder met een blauwe lijn aangaf. In dat geval kreeg ik ook nog te maken met problemen in de hoogteverschillen. Zoals ik eerder al aangaf zijn er nu geen problemen met keerlussen en kortsluitingen. Op beide sporen rijden de treinen tegengesteld. en via de genoemde verbindingen kunnen ze op het andere spoor komen.
Het enige stukje wat ik nu nog moet doen is het stukje industrie, maar ik weet nog niet precies wat daar komt. Maakt ook verder niet meer zoveel uit.
'k Ben nu benieuwd hoe de reacties zijn op de oplossing van de genoemde lussen. Ik weet niet of er nu nog veel te schieten is, maar wat mij betreft mag er nog op geschoten worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_09_09_08_totaaloverzicht.jpg)
groet, Marinus