BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: fridzie op 13 August 2008, 20:03:38
-
Ik hoor net op et nieuws dat de ns bepaalde prijzen naar beneden gaat halen maar dat de retourtjes net zo duur worden dan twee enkeltjes, op vooruitblik van de ov chip kaart >:(
En dat er een nieuwe soort voordeeluren kaart komt ;)
Vind dat laaste niet erg maar van die retourtjes word ik laaiend word et reizen nog duurder >:(
wil de ns riezigers kwijt ofzo :o
graag wil ik jullie mening hierover wat jullie hier nu van vinden :P
-
Wat wil je nu precies met dit bericht?
Afgezien van dat het geen leestekens bevat, voegt het naar mijn idee weinig toe aan dit forum. Het komt op mij over alsof je alleen maar even stoom komt afblazen.
-
Meschien maar ook mee te delen wat gaat komen en wat zo'n machtig bedrijf in petto heeft wat volgens mij alleen in geld, denkt en niet in reizigers,
Want ik denk dat er straks nog meer mensen de auto, nemen want natuurlijk slechter is voor het milieu, of mensen die helemaal niet meer de trein nemen, mensen net zoals ik die niet vaak reizigen en de prijzen zien al helemaal niet meer gaan reizigen,
ik denk dat ze het beter kunnen laten zoals et is 8)
Of zie ik dat nu verkeerd?
p.s. Dit gaat toch over grootspoor daar horen dit soort dingen ook bij, vind ik!
-
wat ik hoorde op het nieuws, dat volgend jaar met de OV chipkaart de NS de enkeltjes 9% goedkoper wilt maken zodat 2 enkeletjes even duur zijn als een retourtje.
-
nos site geplukt
De NS past komende zomer tegelijk met de invoering van de ov-chipkaart, de prijzen aan. Met de chipkaart moet voor elke reis apart worden betaald.
Een papieren enkeltje wordt in drie stappen tot 2011 9% goedkoper. Met de OV-chipkaart wordt een enkeltje direct 9% goedkoper. Het papieren retourtje wordt tot 2011 elk jaar 2% duurder.
De chipkaart wordt ingevoerd in juni, juli of augustus 2009.Voor de prijs van de abonnementen heeft de invoering van de chipkaart geen gevolgen. Er komt een nieuwe dalurenkaart met 20% korting. De voordeelurenkaart, met 40% korting, blijft bestaan.
toch komt et op me over dat et alleen maar duurder word
-
... maar dat de retourtjes net zo duur worden dan twee enkeltjes
Het is 'als' en niet 'dan'. Dus: dat de retourtjes net zo duur worden als twee enkeltjes. Dit is toch wel een hele grote taalfout (en dan heb ik het nog maar niet over de zinsopobouw, leestekens, meschien, reizigen, et ...
-
mag dit draadje verwijdert worde
en srry et is mijn zere hoge friesisme gehalte wat dit doet,
denk alles in het fries en moet alles omzetten in het nederlands en et is op school spelling nooit mijn sterkste vak geweest
-
Uiteindelijk wordt niets goedkoper.
Wel trekken de NS de prijzen van enkeltjes en retourtjes naar elkaar toe (het één wordt duurder, het andere goedkoper) zodat uiteindelijk één prijs per te reizen afstand ontstaat. En dat is dan ook precies wat de OV-chipkaart doet!
En in 't Frysk:
Uteindeliek wordt nyts goedkoper.
Wol trjekke de NS de priesen fân enkeltjes en rjetârtjes noar elkoar toe (it één woardt turder, it anderje goedkoper) sodat uteindeliek één pries per te rjeisen afstan ontstoat. En dat is dan oak prjecys wat de OV-chipkoart toet!
Mei tank oan:
http://wgo.to/fryskelator/
Groet,
Huibert, die ernstige twijfels heeft bij de vertaalslag.....
-
In België is dat allang zo, een retourtje kost precies twee keer zo veel als een enkeltje.
-
Fijn, nu weten we dat retourtjes duurder worden (al dan niet door inflatie, die inmiddels boven de 3% staat) en enkeltjes goedkoper.
Ook is er in het verleden al eens gezegd dat we elkaar niet gaan aanspreken op taalfouten. Dat geldt nog steeds.
Aan de andere kant, als je serieus genomen wil worden (en je vraag überhaupt leesbaar wil hebben) is het geen slecht idee om leestekens (je weet wel: punten, komma's, een hoofdletter op zijn tijd) te gebruiken en tevens een spellingcontrole. In de Firefox browser zit die al ingebouwd; ik weet niet of er iets dergelijks voor Internet Explorer is.
Dus nu graag verder over het onderwerp: dat tweemaal een enkele reis even duur wordt als een retourtje.
- Peter
-
Ook is er in het verleden al eens gezegd dat we elkaar niet gaan aanspreken op taalfouten. Dat geldt nog steeds.
Afgezien van dat het geen leestekens bevat, ...
:-X
-
Elkaar = gebruikers onderling ;)
Maar nu aub on-topic.
-
Als ik het citaat van de NOS site goed begrijp wordt de chip card met door het goedkoper te maken direct succesvol door de reizigers zn strot heen geduwd.
Groeten, Alexander
-
Dingen veranderen soms, maar om dat nou meteen door de strot duwen te noemen :-|.
-
Tja, ik dacht gisteravond al, zal ik er nou wat van zeggen, maar ja...
- Peter
-
Als je straks geen keuze meer hebt is dat zeker het geval...
Mijn grootste zorg voor die chipkaart is, als poortjes gaan weigeren waardoor we straks met zijn alle in de rij staan terwijl de treinen leeg vertrekken :-X
En hoe zit dat toch als je trein door omstandigheden op een ander perron binnenkomt (weer door die poortjes!?) en als er geadviseerd wordt om, om te rijden wegens storingen, dan draait de reiziger voor de kosten op??
Chipkaart: nee dank u!
-
Mijn grootste 'angst' is dat als je net door het poortje bent, dat er dan een stroomstoring plaatsvind.
Dan rijdt er geen trein, en het poortje kan niet open.
Zit je daar met je goeie fatsoen op een station waar je niet af kunt ;D
Maar ik denk zelf, dat het nog niet zo'n vaart zal lopen met die chipkaart ;D
Een vriend van me zat laatst in de Rotterdamse metro, en reisde 'grijs' met de ouderwetse strippenkaart.
Controle. Dus hij geeft zijn OV-chipkaart af, die man kijken met dat apparaat.
'Die is niet goed meneer.' 'Ik heb hem toch echt gebruikt voor het instappen, hoe kom ik anders in de metro?'
Toen zei de controleur 'nou, dat zullen we zien. Als het poortje opengaat, heeft u gelijk, als het poortje niet opengaat kost het u de boete.' Dus met z'n allen naar het poortje, ervoorlangs, PIEP - poortje open.
Controleur zegt 'Er zat een fout in, excuses voor het oponthoudt.' en loopt weg, wat is er gebeurd?
Een poortje gaat open als er wordt ingechecked. Dan wordt er standaard €4 afgeschreven.
Controleur dacht 'als de chip niet ingechecked is, gaat het poortje bij het uitchecken niet open.'
Maar de vriendelijke chip checkte gewoon in i.p.v. uit ;D Uiteindelijke kosten: die €4 i.p.v. €35 boete.
Mijn conclusie is duidelijk. Met een papieren treinkaartje kun je (bijna) niet rotzooien, hij is geldig of is dat niet.
Echter techniek wil nog wel eens weigeren, en het is voor de NS niet te controleren of de reiziger de waarheid spreekt. Gevolg: meer zwartrijders, waardoor de eerlijke reiziger meer betaald.
Mijn advies, hou het zoals het is ;)
MVG,
Robin
P.S. Het papieren enkeltje wordt in stappen goedkoper. Dus voor de enkeltjes is de OV-chipkaart voordeliger.
Maar worden de papieren retourtjes ook in stappen duurder? Of (de NS kennende) in één keer?
-
Retourtje wordt ook in stappen duurder; 3 stappen van 2 procent.
Ik kan er allemaal niet van wakker liggen. Ook met het 'ouderwetse' papieren kaartje zijn we al erg afhankelijk van de techniek. De papieren kaartjes komen immers voor het overgrote deel ook uit een automaat en van die automaten werkt de PIN-automaat ook niet altijd feilloos. Ongedateerde kaartjes (zoals ik meestal koop) moeten gestempeld worden en die apparaten zijn ook behoorlijk storingsgevoelig.
Al echte treinliefhebber pleit ik uiteraard voor herinvoering van Edmonsonkaartjes en loketten met een chagrijnige lokettist erachter. ;D
-
Er moet wel een -mens- in de directe omgeving van de poortjes zijn, en ook niet na een tijdje wordt weg bezuinigd.
-Peter
-
Huibert, die ernstige twijfels heeft bij de vertaalslag.....
nou die kan ik bevestigen die deugt voor geen meiter.
-
'Deugt'... ::)
Kunnen we nou ophouden over spelling, alsjeblieft? En weer teruggaan naar het onderwerp?
- Peter
-
do 21 aug 2008, 05:30
'Retourtje NS moet blijven'
AMSTERDAM - De Tweede Kamer en de Consumentenbond vinden dat het retourtje bij de NS moet blijven. De spoorwegen willen het retour bij de komst van de ov-chipkaart vervangen door twee keer een enkele reis. Ondanks dat de NS de prijzen van een enkeltje met 9 procent verlaagt, betekent dit dat een retour gemiddeld ongeveer 6 procent duurder wordt. Nu zijn retourtjes ongeveer 15 procent goedkoper dan twee enkele reizen over dezelfde afstand.
Volgens de NS kan het bedrijf niet anders omdat bij de invoering van de ov-chipkaart is gekozen af te rekenen op basis van een prijs per kilometer.
"Wij willen budgetneutraal operen. Dat betekent dat we de prijs van enkeltjes met maximaal 9 procent kunnen verlagen, anders zouden we miljoenen verliezen", zegt een woordvoerder.
De plannen van de NS zijn in strijd met de wensen van de Tweede Kamer. Alle partijen, op de VVD na, steunden in april 2007 een motie van de CDA'er Jan Mastwijk die vroeg om het retourtje en de tarieven te handhaven. Mastwijk zegt dat hij er dwars voor gaat liggen als de prijsverschillen zo groot blijken.
(http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00128/ns_128254d.jpg)
Foto: Gijs Hoekstra
Bron : De Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/1736421/___Retourtje_NS_moet_blijven___.html?p=16,2)
-
Nu zijn retourtjes ongeveer 15 procent goedkoper dan twee enkele reizen over dezelfde afstand.
Bron : De Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/1736421/___Retourtje_NS_moet_blijven___.html?p=16,2)
Dat klopt voor de korte afstand, maar op de lange afstand is het verschil groter.
-
Vive le retour!!
Maak er zelf af en toe wel es gebruik van.
Dus moet het retourtje naar mijn mening blijven.
Greetz:Menno
-
Als grootverbruiker van retourtjes wordt ik er uiteraard niet vrolijk van.
Het gebruiksgemak van een chipkaart vind ik wel een vooruitgang.
-
Marc, heb jij dan al ervaring met de OV chipkaart? Die zijn er toch nog niet?
Ik heb eens op de site van OV chipkaart zitten kijken, maar er zijn toch nog wel een paar dingen vaag. B.v., je kunt maximaal € 30 aan saldo laden. Maar een enkele reis Middelburg-Groningen kost € 38,10. Hoe moet dat dan? En stel dat ik naar Groningen reis, en zonder het station te verlaten weer terugga naar Middelburg, hoe kunnen ze dan zien waar ik geweest ben?
-
Het is natuurlijk een prijsverhoging - 'n retourtje wordt iets duurder en 'n enkeltje iets goedkoper. Echter 80-90% van de reizigers koopt een retourtje (mijn schatting) !
De echte klap komt later nog - dan gaan ze een 'gewone' prijsverhoging doorvoeren "... omdat de prijzen al lang niet verhoogd zijn ..."
Sander
-
In rotterdam loopt al een tijd een proef. Met wisselend resultaat, daar ben ik me bewust van. Het idee van een chipkaart voor OV-vervoer spreekt me wel aan. Nu reis ik gemiddeld 4x per week met de trein en dat is te weinig voor een abonnement. Ik loop dus altijd met stapels losse kaartjes in mijn portemonee en dat vind ik onhandig. Eén chipkaart lijkt me een goede oplossing, al moet aan de huidige kaart nog wel gesleuteld worden.
-
Marc, heb jij dan al ervaring met de OV chipkaart? Die zijn er toch nog niet?
Ik heb eens op de site van OV chipkaart zitten kijken, maar er zijn toch nog wel een paar dingen vaag. B.v., je kunt maximaal € 30 aan saldo laden. Maar een enkele reis Middelburg-Groningen kost € 38,10. Hoe moet dat dan? En stel dat ik naar Groningen reis, en zonder het station te verlaten weer terugga naar Middelburg, hoe kunnen ze dan zien waar ik geweest ben?
De chipkaart is al in gebruik op de Amsterdamse metro, en in de trams, bussen en metro's van de RET: de NS is (wijselijk!) genoeg gestopt met de proef op de Hoeksche Lijn.
@ Marc tramt: die kaart vind ik op zijn zachtst gezegd geen gebruiksgemak hebben: lees en huiver (http://www.m-voorloop.nl/html/ovchipoverz.html) over mijn ervaringen in de Amsterdamse metro en wat ervaringen bij de NS en de RET.
Ook een aardige site over dat onding: http://www.fransmensonides.nl/ (http://www.fransmensonides.nl/) (even klikken op 'archief'
-
@Menno; ik ken het systeem ook als gebruiker. Ik zeg in mijn laatste zin ook niet voor niets: " al moet aan de huidige kaart nog wel gesleuteld worden.".
-
Sorry, ik zie dat er na het verzenden een reactie bijgekomen was. Anders had ik m'n reactie nog wel even aangepast.
Bedoel je met sleutelen de kraakgevoeligheid? Of gewoon het feit dat hij niet werkt.
-
Gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid voor de gebruiker. Dat mensen de chip kraken en gratis kunnen reizen... tja dat is een probleem voor de vervoerders.