BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Loetje op 12 August 2008, 13:49:58
-
Hoi,
Ook ik heb een 1306 van Fleischmann (eerste trein "van" sinterklaas gekregen) welke ik helemaal gaar gereden heb.
Ik heb hem gisteren geolied en een proefstukje laten rijden. Hij doet het alleen nog tussen 3/4 en vol gas, anders blijft ie hangen. Ik zit te denken om het ding te (laten) reviseren. Nieuwe assen, wielen, stroomafnemers (intern) en tandwielen.
Zijn hier nog onderdelen voor te verkrijgen of kan ik beter op jacht naar een ongebruikt exemplaar? Erg kleine kans natuurlijk. Naast dat het mijn eerste loc is vind ik het echt een mooi rangeerlocje. In te zetten bij een cokesoven achter de bluswagen.
mvg
-
Herkenbaar! Ik krijg het ook maar niet over mijn hart om hem weg te doen. Mijn eerste locje, al een jaar of 30 oud en voor de grap van het weekend nog maar eens op de rails gezet na 10 jaar stilstand... En hij deed het; horten en stoten en niet te enthousiast maar wel rijden!
-
In 1963 was de Fleischmann 1306 mijn eerste lokje. Het loopt ook nog steeds maar heeft wel veel geleden........
Ik heb een nieuwe aangeschaft via Ebay-Duitsland, daar zie je ze regelmatig aangeboden voor een redelijke prijs.
Renoveren ? Koop een nieuwe of goede gebruikte (rood of groen) en zet het kapje van je oude lok over op het onderstel.
Let op welke versie je hebt:
- de kap vastgezet aan het onderstel met behulp van de buffers;
- of de versie waarbij de kap vast zit met 4 nokjes (zichtbaar bij de trapjes).
-
Ik herinner me dat de V60 iets duurder was, dus spaarde ik nog wat door (kranten lopen) en sloeg de 1306 over, en ging voor de groene V60 met metalen kap, een as meer en wat beter detailwerk, en bovenal echte lampen.
Nu heb ik wel 4 1306en liggen, met 5 kapjes. Als je het plastic met wat verf camoufleert, lijkt het best een dapper locje.
Nieuw? Zijn die er dan nog? In Houten in de rommelbak voor 5 tot 10 euro zal ook wel lukken.
Probeer anders gerust nog wat verder te gaan met schoonmaken. De koolborstels eruit, motorplaat losschroeven, de stroomfnemertjes los, en dan lekker in de wasbenzine (niet te lang weken) en met een oude penseel/tandenborstel schoonboenen. De stroomafnemers bijbuigen zodat er weer genoeg veerkracht op staat. Een beetje taai, stroperig vet tussen de lagers/tandwielen om de speling wat op te vullen.
Op pulsbreedtemodulatie (PBM) rijden ze ook goed langzaam.
-
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat dit model uit de collectie is gegaan. Het ding dat er voor in de plaats is gekomen is helaas niet mijn smaak, maar daar zullen ongetwijfeld ook liefhebbers voor zijn. Als er een nieuwe versie met ruitjes, lampjes en plaats voor een decoder zou uitkomen heb je toch een super rangeerloc?!
Maar ik zal ebay goed in de gaten houden. Bedankt voor de tip over de nokjes en buffers, wist niet dat daar verschil in zit. Heb overigens de uitvoering met nokjes.
-
je zou toch zeggen dat een mooi model van een O&K-rangeerlocje wel te verkopen moet zijn, met zo'n 49067284 mogelijke kleurvarianten voor heel europa en zo...
-
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat dit model uit de collectie is gegaan.
In 1958 werd de 1306 op de markt gebracht. Dat is een produkt van die tijd: beetje te lang, beetje te breed, beetje te grof, geen ingezette ramen, beetje simpel dus.......
De vervanger (4203) kwam in 1978 op de markt en is dus ook al weer 30 jaar "jong".
-
O, ok. Dan gaat de revisie niet door en staat de 4204 (groen) op het lijstje "nog aan te schaffen".
mvg
PS nog een klein vraagje, heeft een nieuwe 4204 smalle of brede wielen?
(ivm PIKO wissels, heb begrepen dat brede wielen daar problemen op kunnen geven)
-
Ik heb nog wel tandwielen liggen en een stel wielen van latere versies (gebruineerd).
Overgens kost dat locje op Marktplaats niks, je kunt er één scoren voor de omderdelen.