BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Michael666 op 11 August 2008, 19:17:25
-
Ik kan een nieuwe (oude) marklin hamo model 8389
kopen voor 150 euro
stroomlijn (rood/bruin) met adelaar
kan iemand me zeggen of dit een goede prijs is
-
Ik vind het prima...
-
http://www.kapaza.be/Verzamelen/Spoorwegen/10849615/Marklin_1.html
is de link met foto
-
Hoi,
Veel meer dan 90 euro is het niet waard. 150 is teveel.
De nieuwstaat is ook ver te zoeken, kijk maar eens naar de roest op de windlijplaten.
Bart
-
nene, het is de trein in de doos, de man verkoopt er 2 en nieuwe met doos en een gebruikte
-
Weet je dat zeker??? Of is het gewoon 2 foto;s van hetzelfde model zowel in doos als op de baan.
mvg,
Matthijs
-
Hoi,
de lok in de door is dezelfde als op de losse foto, kijk maar naar de lakbeschadiging bij de cabine. (sierstreep).
Maakt ook niks uit, 150 is ook voor een in nieuwstaat verkerende teveel.
Bart
-
tja, dr zijn mooiere modellen van die loc, van fleischmann bijvoorbeeld... als je n mazzeltje hebt op een beurs heb je die voor t zelfde geld. of minder.
-
Jammer dat er geen foto bij zit van de opschriften van de doos. Is het wel een echte Hamo en geen omgebouwde marklin drierailer ?
Heb ik gehad met een zwart exemplaar, het ding reed al waggelend over de baan. De drijfwielen waren er op gezet door een dronken aardbei. ( er waren wel orginele hamo wielen gebruikt)
Het ding heeft ook nogal forse flenzen dus de rails waar hij op staat op de foto's zal hij niet lekker overheen rijden, fleischmann profirails zo te zien.
Al met al nogal wat dingen die je je kunt afvragen. bovendien is de staat ook niet je van het. meer dan 50 euro zou ik er niet voor over hebben, en staar je niet blind op het feit dat het marklin is. De hamo modellen zijn met een paar uitzonderingen minder waard dan de 3 rail modellen. Pak er maar eens een Koll bij. Altijd nuttig om te hebben als je overweegt dit soort modellen aan te schaffen.
gr Ron
-
Is het wel een echte Hamo en geen omgebouwde marklin drierailer ?
Wat is het verschil? ;)
Het ding heeft ook nogal forse flenzen...
Klopt, want onder Hamo's zitten de originele Märklin wielen. Die hebben ze alleen eenzijdig geïsoleerd.
-
Hallo Klaas
Met een echte hamo bedoel ik een model wat af fabriek geschikt is voor tweerail en dus ook een eigen bestelnummer heeft ( meestal beginnend met een acht). Deze modellen kom je ook tegen met een vermelding in de Koll als zijnde een officieel tweerail model. Dit in tegenstelling tot de modellen die in huisvlijt al dan niet op een goede manier zijn omgebouwd.
Mijn exemplaar van de 03 was in huisvlijt slecht omgebouwd >:(
Ik heb ook een 1600 die wel goed is omgebouwd :) maar nooit officieel als Hamo model door marklin zelf is uitgebracht. Het rijplezier is er echter niet minder om bij deze 1600. ;)
Grtz Ron
-
Ron,
Heeft een officiële Hamo dan echte 2-rail wielen die op de correcte afstand staan?
Ik doelde met name op de 1600, omdat een clubgenoot daar meerdere exemplaren van heeft. Die gaven allemaal problemen op wissels die ik exact volgens NEM-normen had gebouwd. Nadere inspectie gaf aan dat de wielen op de Märklin afstand van 14 mm stonden. Bovendien waren het de originele wielen, die alleen maar geïsoleerd waren. Het verschil tussen het Märklin wielprofiel en het 2-rail wielprofiel is maar heel klein, maar genoeg om problemen te veroorzaken.
De ombouw was gedaan door Keuterman. Toen ik die per e-mail het probleem voorlegde kreeg ik als reactie dat ze nog nooit klachten hadden gehad, en daarom vonden dat ze goed bezig waren.
-
Michael,
150,-- euro is veels te veel, de helft daarvan komt meer in de buurt.
Met een maximum van 90,-- euro.
Mvg
Wim.
-
Ron,
Heeft een officiële Hamo dan echte 2-rail wielen die op de correcte afstand staan?
Ik doelde met name op de 1600, omdat een clubgenoot daar meerdere exemplaren van heeft. Die gaven allemaal problemen op wissels die ik exact volgens NEM-normen had gebouwd. Nadere inspectie gaf aan dat de wielen op de Märklin afstand van 14 mm stonden. Bovendien waren het de originele wielen, die alleen maar geïsoleerd waren. Het verschil tussen het Märklin wielprofiel en het 2-rail wielprofiel is maar heel klein, maar genoeg om problemen te veroorzaken.
De ombouw was gedaan door Keuterman. Toen ik die per e-mail het probleem voorlegde kreeg ik als reactie dat ze nog nooit klachten hadden gehad, en daarom vonden dat ze goed bezig waren.
De oudere modellen hebben inderdaad gewoon geisoleerde wisselstroomwielen, tegenwoordig zijn ze echter volgens NEM.
Bart
-
Bij de 1600 zal het erom hangen.
De Hamo 1139 van 1980 had nog wielen die niet aan nem voldeden. De Hamo motorpost van een paar jaar later al wel.
Ik weet niet precies wanneer de eerste Hamo 1600 is verschenen, maar dat was ook in die jaren. Ik heb het dan over een door Märklin zelf voor tweerail geproduceerd model en niet de ombouwsessie van Keuterman. Ik vermoed dat die ook geen Hamo werden genoemd.
-
Henk, wat heeft dat allemaal met de vraag van dit onderwerp te maken?
Mvg
Wim.
-
Klaas wilde weten sinds wanneer we genormeerde wielen op een officieel Hamo model kunnen verwachten. De 1600 is daarvoor een goede casus.
Ron,
Heeft een officiële Hamo dan echte 2-rail wielen die op de correcte afstand staan?
Ik doelde met name op de 1600, omdat een clubgenoot daar meerdere exemplaren van heeft. Die gaven allemaal problemen op wissels die ik exact volgens NEM-normen had gebouwd. Nadere inspectie gaf aan dat de wielen op de Märklin afstand van 14 mm stonden. Bovendien waren het de originele wielen, die alleen maar geïsoleerd waren. Het verschil tussen het Märklin wielprofiel en het 2-rail wielprofiel is maar heel klein, maar genoeg om problemen te veroorzaken.
De ombouw was gedaan door Keuterman. Toen ik die per e-mail het probleem voorlegde kreeg ik als reactie dat ze nog nooit klachten hadden gehad, en daarom vonden dat ze goed bezig waren.
Op producties vanaf pakweg 1982/1983 kunnen we genormeerde wielen verwachten.
-
Wim,
het heeft in zoverre met de vraag te maken dat het voor de waardebepaling van belang kan zijn of het een originele Hamo is of een omgebouwde. Voor de topicstarter is het belangrijk dat hij zich realiseert wat hij nou precies gaat kopen.
-
Hoi,
Met deze 03.10 kun je niet over rocoline rijden. Fleischmann profirail gaat wel.
Er zitten geen NEM wielen onder, hou hier dus rekening mee bij aanschaf.
Wat betreft de prijs, bepaal zelf wat het je waard is. Als je er 150euro voor over hebt gewoon doen.
Bart
-
Hallo Klaas en Henk
Mijn 1600 is een niet door de fabriek omgebouwde 1657. met NEM wielen. De loc rijdt op profirail perfect. rijdt soepel op grote snelheid zonder ook maar een kik te geven door alle wisselstraten heen.Ik heb de wielafstand niet gemeten, is ook niet nodig voor mij want ik heb er geen problemen mee.
-
Hoe weet je zeker dat het NEM wielen zijn? Heb je de flenshoogte gemeten?
En meet ook eens de wielafstand, ben ik toch wel benieuwd naar.
Dat hij probleemloos door Profi wissels rijdt zegt me niet zo veel. Bijna alle fabrikanten sjoemelen in hun wissels met de groefmaten.