BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: cyberbeast op 07 September 2006, 20:33:41
-
Die Central Station van Marklin lijkt me wel wat.
Alleen wordt er nergens kort uitgelegd wat er mogelijk is of zal zijn naar de toekomst toe.
Heeft iemand hier persoonlijk ervaring mee? Gebruikt iemand CS?
Wat is er nu mogelijk?
Wat is er later mogelijk?
Ik gebruik nu Mobile Station en ben verbaast over het gebruiksgemak.
-
Kijk eens op http://www.marklinforum.nl/
Daar wordt het een en ander besproken over de CS en daar zitten ook gebruikers.
Hub
-
In mijn ogen op dit moment zeker niet, Märklin beloofd een heleboel, maar daar zit al meer dan een jaar geen vooruitgang in. Het is en het blijft een zeepbel. Er is meer toekomst in de ESU centrale ECoS.
Of gewoon in de Intellibox.
Mvg
Wim.
-
Heb vandaag in de Märklin shop mijn eerste ervaringen kunnen opdoen met de CS. ::)
Tja.. het is maar net wat je wilt, maar voor mij.. echt niet! Het touchscreen vind ik niet prettig werken en het viel me ook tegen hoe klein het ding in werkelijkheid is. (In de folder lijkt het allemaal véél groter!) Komt bij mij ook niet echt robuust over :o
Mijn ervaringen met de Mobile Station waren al ontevreden stellend, de CS doet het voor mij niet veel beter.
Ik vernam van de winkelier ook, dat Märklin alle digitale producten van voorheen stopt. Alles gaat dus over op CS. Zelfs de eigen sofware, eens voor ruim 200 euro, is nu al in de uitverkoop voor 30 euro.
Voor de CS zou nieuwe software komen, en alleen DIE is bruikbaar omdat het protocol tussen CS en sofware "Top geheim", gehouden wordt.
Als ik op dit moment zou moeten/willen kopen, dan zou de CS zeker zijn afgevallen na vandaag. Duur en je zet jezelf helemaal schaak-mat voor Märklin.
-
Mij maakt het niet uit.
Zolang het maar niet te technisch wordt enzo want ik ken helemaal niks van electronica enzo.
Met Mobile Station amuseer ik mij te pletter.
EDIT: die ESU Ecos lijkt me wel wat. Hij doet blijkbaar alles wat een CS zal kunnen.
-
EDIT: die ESU Ecos lijkt me wel wat. Hij doet blijkbaar alles wat een CS zal kunnen.
De ECoS kan alles wat de IB kan maar heeft verder o.a. een iets zwaardere interne Booster, Pendeltreinsturing, 1024 rijstraatobjecten, 32 multitractie tot 16 loks per tractie, DCC BiDi terugmelding, mfx voorbereid en is goedkoper in aanschaf dan de IB om enkele dingen te noemen. Een Nederlandse handleiding van de ECoS is hier te downloaden. http://www.loksound.be/
Hub
-
CS is z'n geld echt niet waard. Trafootje van een tientje doet precies wat je wilt: treintje laten rijden. De rest is alleen maar gezeik op je hals halen ;)
-
CS is z'n geld echt niet waard. Trafootje van een tientje doet precies wat je wilt: treintje laten rijden. De rest is alleen maar gezeik op je hals halen ;)
Niet mee eens. Volgens mij zijn die nieuwe dingen hun geld dubbel en dwars waard en maken juist het tijden extra leuk.
Ik ben daarom ook van plan om over enige tijd een CS of ESU Ecos aan te schaffen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Bert
-
Afgaande op de technische specificaties (mogelijkheden) zou ik eerder voor de EcoS gaan. Alleen al het feit dat er meteen alles in zit, zoals S88-bus, sniffer, wisselstraten en meer.
ook het protocol voor richting PC wordt vrij beschikbaar. Dus standaard software kan daarmee gaan werken.
Niet mee eens. Volgens mij zijn die nieuwe dingen hun geld dubbel en dwars waard en maken juist het tijden extra leuk.
Ik ben daarom ook van plan om over enige tijd een CS of ESU Ecos aan te schaffen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Dat laatste vraag ik me nog altijd af... wat heb je dan? En een paar centen vind ik het echt niet..
-
Ik denk dat zo'n vraag ook niet te beantwoorden is. Diegene die het Marklin systeem hebben en er goed mee kunnen werken zullen er niet over klagen. Datzelfde geld voor alle andere centrales zoals die van Fleischmann, IB, Ecos of welke andere dan ook. Als het goed werkt en aan je verwachtingen voldoet dan het het allemaal zijn geld waard.
Harm
-
Die Central Station van Marklin lijkt me wel wat.
Alleen wordt er nergens kort uitgelegd wat er mogelijk is of zal zijn naar de toekomst toe.
Heeft iemand hier persoonlijk ervaring mee? Gebruikt iemand CS?
Wat is er nu mogelijk?
Wat is er later mogelijk?
Ik gebruik nu Mobile Station en ben verbaast over het gebruiksgemak.
Dat gebruiksgemak is inderdaad ten opzichte van andere digtale symtemen erg groot. Programeren van een locje is seconden werk moet je met een andere centrale eens proberen. Probeer met een IB maar eens een mfx loc te programeren. Je wordt knettergek. Ik doe er 20 seconden over.
En anderen die er geen hebben en nog zitten te kloeien met adressen veel plezier er mee. Ik heb er geen last meer van.
Ik heb vanaf november 2005 een Central Station. Ook het centraal station heeft dezelfde opbouw. Alleen is er nu ook een touchscreen. Al werkt dat makkelijker met een stift dan met een vinger. Ook is dit scherm verlicht. Je kan met een CS perfect werken in een donkere kamer. Moet je met veel andere digitale centrales eens proberen. Qua mogelijkheden is het CS veel uitgebreider. Er zijn 2 aansluitingen 1 voor de baan en 1 voor een programmeer spoortje. Loks met een mfx decoder hoef je maar 1 keer aan te melden daarna staat hij in je eigen locdatabase. Andere geen mfx loks kan je zelf invoeren via de database of wat je zelf wilt invoeren als naam. Ook loks met hetzelfde adres invoeren is geen probleem. Ook is er een functie van dubbeltractie. Ook kan je veel meer programeren. Waardoor het wel wat ingewikkelder wordt programeren van je lok dan met een MS.
Ook heb je met een CS en een mfx lok 128 rijstappen met een mobiel station 28 rijstappen. Vindt je dit te veel dan kan je kiezen voor andere snelheidsgrafieken voor je lok voor diverse mfx loks heb ik dit al gedaan. Met de standaard instelling ga je pas na stap 80 hard rijden dat wil zeggen harder rijden dan 60% van de maximale snelheid. Dit kan je zo instellen dat je na 40 stappen op 60% van je maximale snelheid zit. Andere mogelijkheden zijn ook mogelijk. Met andere centrales is dit bijvoorbeeld niet mogelijk of anders heel moeilijk.
Is het CS perfect echt niet. Bovendien komt er nog een update die de software bevat voor de internet / pc interface en de memory. Elke Marklin handelaar heeft hierover bericht gehad over hoe het nu verder gaat. Ik krijg van mijn handelaar een email als deze update beschikbaar is. En dan krijgt mijn CS ook vier talen waaronder Nederlands. De huidige versie CS heeft al vier talen. Deze zit ook in de startsets met een CS. Deze wordt los verkocht voor rond de 360 tot 400 euro dat is net zo duur als een IB. Ten opzichte van het oude Marklin digitale systeem is Marklin systems veel goedkoper.
Ook kan je met een CS zelf kiezen wat voor symbolen je wilt hebben en op welke plaats je dit wilt hebben. Met een CS kan je met een mfx lok 16 functies bedienen. Ook zijn er andere mobiele station op aan te sluiten. Heeft het central station een nieuwere lokdatabase dan in het MS aanwezig is dan wordt deze automatisch via een update vervangen dat kost je zo'n 5 minuten. Het hele CS is zo ingericht dat de kans dat je fouten maakt die het apparaat kunnen beschadigen bijna onmogelijk zijn gemaakt.
Ook kan je met een mobiel station bijvoorbeeld een lok volgen als je een grote baan hebt dan koppel je hem los van een CS, aansluitrail, of terminal en ga je naar een andere aansluitrail , terminal een paar meter verderop.
Maar waarschijnlijk gaat er ook een draadloze MS komen de komende jaren. Een MS is altijd een slave op een CS.
Over de bediening van wissels en seinen via een CS kan ik je niets vertellen omdat ik dit analoog doet. Maar anderen hir kunnen je dit hier wel vertellen of ga anders naar het Nederlandse marklin forum.
Maar wel dat je treinen er gemakkelijk mee kan laten rijden. O ja loks met een motorola decoder hebben viertien rijstappen die je ziet in een lineare staafjes grafiek.
Het CS heeft dezelfde hardware als de Ecos van Esu. Beide apparaten lijken erg veel op elkaar. Alleen is de CS veel simpeler gehouden. Wil je een apparaat dat alles kan neem dan een Ecos. Maar deze is ook ingewikkelder. Wil je het simpeler houden neem dan een CS.
De rest is over een paar jaar verouderd. De nieuwe digitale centrales worden grafisch en visueel.
-
O ja loks met een motorola decoder hebben viertien rijstappen die je ziet in een lineare staafjes grafiek.
Hmmm. de meeste MM-decoders van tegenwoordig (Sederd 1994 op de markt) hebben 27 stappen! Daar doet de CS dus niets mee?
De nieuwe digitale centrales worden grafisch en visueel. De rest is over een paar jaar verouderd
Tijd zal het leren, maar ik denk dat de CS sneller verouderd zal zijn, dan zijn voorganger(s). Moderne techniek heeft de neiging snel te worden achterhaald. Smaken verschillen, maar ik vind het veel grafisch gefriemel op een véél te klein schermpje.
-
Marklin geeft het CS een levendsduur van 10 jaar dan komt er weer een nieuw systeem.
En wat betreft 14 rijstappen dat kan met een 60901 ook 28 rijstappen zijn. Dat zijn inderdaad 28 rijstappen. Net als met een MS. Je ziet alleen een tot 14 grafische lineaire staafjes grafiek.
-
En wat betreft 14 rijstappen dat kan met een 60901 ook 28 rijstappen zijn. Dat zijn inderdaad 28 rijstappen. Net als met een MS. Je ziet alleen een tot 14 grafische lineaire staafjes grafiek.
Correctie de 60901 heeft maar 27 rijstappen.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Een mfx decoder heeft in motorola 28 stappen.
-
Een mfx decoder heeft in motorola 28 stappen.
Ja maar een 60901 s geen MFX decoder Davy.
Wim.
-
Davy,
Ik vind je een heel aardige vent maar spring a.u.b. niet van de 60901 naar mfx of wel van de hak op de tak, daar schiet niemand wat mee op.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
In een ecos moet je een mfx decoder invoeren als mm28, een lok met een 60901 decoder met mm27. Een mfx loopt niet goed met mm27. Ja het is ingewikkeld allemaal godzijdank heb ik met een CS nergens last van.
;D
-
Mfx, 60901 of hoe je het ook wilt noemen, in Motorola formaat bestaan maar 27 stappen. 14 standaard (oud) met daartussen telkens één extra stap, de zogenaamde halve stap. 14+13=27. niet meer.
Daar kan MFX dus ook niets aan doen.
Levensduur cs 10 jaar?????
In vergelijking met de 60xx serie die al meer dan 25 jaar bestaat dus een lachertje, al betwijfel ik of de CS die 10 jaar zal halen. ::)
-
De IB in elk geval niet meer. ;D
Trouwens je loopt een beetje achter.
"Decodervorwahl treffen u.a. für MM, in MM14, MM 27 und das wirklich neue Format MM28. "
klik hier (http://stummi.foren-city.de/topic,6235,-ecos-test-positives-u-negatives-vergleich-auch-zur-cs.html[/url)
-
MM 28 ist für die programmierbaren MM 2 Decoder bis Adressen 127 oder 255 und acht Funktionen über zweite Adresse
Dat is dus iets speciaals, wat wellicht nu met de CS op de markt is gekomen. Binnen het MM-2 formaat was dit tot voor kort niet beschikbaar. Er is wel een techniek voor 28 stappen, maar ik ken nog geen decoders die het ondersteunen. 27 stappen is vrijwel standaard in alle Märklin decoders en daar hebben we het over.
De IB in elk geval niet meer. ;D
Denk dat de IB nog wel een tijdje meegaat.. CS kan de IB niet verslaan! Never! (al is het alleen al omwillen van DCC!)
-
Let maar op hoe de DCC wereld de komende jaren zal gaan veranderen. De komst van mfx heeft dit proces nog verder versneld. En CV's nummers zullen dan ook voor DCC tot het verleden behoren. ;D
-
De IB in elk geval niet meer.
Wat heeft de IB er nu weer mee te maken ?.
Prima als je van systemen aangeeft wat de voordelen maar ook de nadelen zijn. Doe dat zo objectief mogelijk en niet alleen of de CS het je van het is en de rest niets.
Hier schiet de vragensteller absoluut niets mee op.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
De IB zal met de tijd mee moeten gaan. Zoniet is het over 2 jaar afgelopen.
Ik constateer alleen maar. Een Ecos is met een 90 va trafo kost net zoveel of iets meer als de oudere IB en een trafo. Driemaal raden wat iemand dan over een aantal maanden zal kopen.
En dan komt in het najaar nog de viesmann commander.
En is een CS zijn geld waard. Ja. Persoonlijk vind ik van wel. Ik kon hem toen voor een lage prijs kopen. Maar als je digitaal met Marklin wilt beginnen. Ja dan denk ik dat de CS zijn geld wel waard is. Voor Marklin is het een grote stap vooruit. Want ze liepen wel wat achter. Al moeten er nog wel een belangrijke update komen. Qua marketing hebben ze geblunderd. Maar als die update er is en er is een betrouwbaar software programma dan staat Marklin systems op hetzelfde niveau als DCC of nog hoger.
-
En nu weer back on topic: "Is de CS zijn geld waard"
Andere systemen vergelijken mag best, maar dit begint een beetje uit de hand te lopen.
Dus hou het netjes en beantwoord de vraag van de vragensteller zonder weer een hooglopende woordenwisseling tussen de voor- en tegenstanders van Maerklin te ontketenen.
Bedankt!
Gr,
Bart
-
De IB zal met de tijd mee moeten gaan. Zoniet is het over 2 jaar afgelopen.
Davy, wat Hub ook al zei, alleen de feiten, en verder niet uit je nek lullen.
Als je niets toe te voegen hebt aan de discussie dan alleen te zeggen dat het CS het ultieme systeem is, stop er dan gewoon mee, je verpest de sfeer en de discussie alhier. En daar schiet niemand iets mee op.
Wim.
-
Wil het volgende opmerken over de vraag of CS zijn geld waard is:
Op dit moment niet.
Mijn belangrijkste argument daarvoor, omdat er geen S88 of andere terugmelder mogelijkheid is én ook geen mogelijkheid e.e.a. met de computer te koppelen.
Je hebt er thans dus niet veel meer aan, dan een dubbele rijregelaar en een keyboard om wissels te bedienen.
Als je daar tevreden mee bent!
De vraag is namelijk, wat gaat het later kosten om de nu nog ontbrekende aanvullingen te verkrijgen? ::)
-
Niets. Iedere handelaar heeft bericht hierover gehad. De Ecos kan je ook nog niet koppelen aan een computer / software programme. De S88 uitgang komt aan de mfx booster.
In elk geval heeft mijn handelaar mij dit verteld. Ook totaltrain heeft dit verteld op het Nederlandse Marklin forum.
En de S88 uitgang komt op de mfx booster staat gewoon in de catalogus. Wat betreft de ecos staat gewoon op diverse andere forums.
-
Hierbij een tweede waarschuwing,
Blijf bij de feiten.
Geen voorspellingen in de toekomst, en of beloftes die niet nagekomen kunnen worden, omdat het simpelweg niet na te gaan is.
Interessante discussie, maar de laatste paar treads zijn meer beweringen en fantasie.
Het nogmaals negeren van een waarschuwing, zal niet worden gewaardeerd door de moderators.