BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ziemon op 07 September 2006, 20:33:11

Titel: 189 spoedig in NL?
Bericht door: ziemon op 07 September 2006, 20:33:11
interessant?

http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?2,3026746,3026746#msg-3026746 (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?2,3026746,3026746#msg-3026746)
Titel: Re: 189 spoedig in NL?
Bericht door: Monobrachius op 07 September 2006, 20:57:52
Volgens mij is het gewoon een link, geen plaatje.
Linkje. (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?2,3026746,3026746#msg-3026746)
Maar het is zeker interessant.
Gelijk een vraag erachteraan. Is het nou werkelijk zo dat Railion Nederland (of was het nou Benelux) geen 189'ers zou bestellen?

Henk
Titel: Re: 189 spoedig in NL?
Bericht door: Peter Korsten op 07 September 2006, 21:06:32
Om de vraag op dat forum te beantwoorden: "Weil die niederländische Behörden von den Ratten beschnüffelt sind."

- Peter
Titel: Re: 189 spoedig in NL?
Bericht door: ziemon op 08 September 2006, 00:05:14
tot op heden was het meest voorkomende verhaal:

Railion NL heeft geen eigen loks besteld en ik denk ook niet dat dat de bedoeling was, maar dat ze een deel uit de DB serie tot hun beschikking krijgen. De toelating tot NL heeft zo lang geduurd omdat er en niet genoeg gegevens verzameld waren en omdat een toelating op dit moment, zonder dat de BetuweRoute in gebruik is, nog niet echt nuttig is.

Dat de toelating wel voor de deur staat klopt, de Dispolok ES64F4 096 is daarvoor enkele maanden terug nog uitvoerig getest in Wegberg Wildenrath, deze lok had daarvoor speciale Nederlandse software presets. Daarmee had men dan genoeg gegevens verzameld om tot een toelating te komen.

... en de 186 komt er ook aan, daar gaat de 189, ook bij Railion, nog concurrentie van krijgen!
Titel: Re: 189 spoedig in NL?
Bericht door: Alexander op 08 September 2006, 01:36:13
186 ?

Ik dacht dat de 185 van Bombardier al door ongeveer heel Europa mag rijden. Tenminste de DB versies met 4 stroomafnemers op het dak.

Wat gaat de 186 dan worden ?

Groeten, Alexander
Titel: Re: 189 spoedig in NL?
Bericht door: ziemon op 08 September 2006, 09:34:01
de 186 is de F140MS van Bombardier, technisch gelijk aan de Re484 van SBB cargo (alleen nog wel met een technische upgrade) welke een aantal keer ons land heeft bezocht. de lok is geschikt voor 1,5kV/3kV DC en 15kV/25kV AC.

deze maand wordt op Innotrans het eerste exemplaar op basis van het nieuwste platform gepresenteerd. Spoedig zal deze of een andere in NL aan de slag moeten, deze loks gaan namelijk de HSA treintjes trekken de eerste twee jaar.

Angel Trains heeft 35 exemplaren in Bestelling en CB Rail ook nog eens 25 stuks, waarvan zeker meer dan de helft een toelating tot NL zal krijgen.

Hij zal er zo uit gaan zien:

(http://www.railcolor.net/TRAXX/foto/ATC483_02.jpg)
Titel: Re: 189 spoedig in NL?
Bericht door: Peter Korsten op 08 September 2006, 10:36:44
Ik zit naar die vlaggetjes te kijken. Is dt nou een Franse of Italiaanse vlag en is het nou een Luxemburgse of Nederlandse (ik denk dat laatste) vlag? Duits, Oostenrijks, Zwitsers, Belgisch en Pools is verder duidelijk.

- Peter
Titel: Re: 189 spoedig in NL?
Bericht door: ziemon op 08 September 2006, 11:24:38
Italiaans en Nederlands idd, het zijn de landen waarin deze machine zal gaan rijden

er zijn in principe 3 basisvarianten gepland nu:

de transalp: NL, D, A, CH, I
de oost-west: D, A, P
speciaal voor de HSL: de highspeed: B/NL, D, A
Titel: Re: 189 spoedig in NL?
Bericht door: erwin janssens op 08 September 2006, 11:28:21
Is best wel een mooie loc,zou niet misstaan op mijn baan.
Gaat hij enkel goederentreinen slepen of gaan er ook internationale reizigerstreinen mee gereden worden??
Titel: Re: 189 spoedig in NL?
Bericht door: ziemon op 08 September 2006, 11:32:27
alle bestelde machines zijn goederenloks

de inzet op de HSL is dan ook kurieus, ze kunnen immers wel personentreinen rijden maar zijn er niet voor gebouwd. Bombardier heeft namelijk speciaal daarvoor de 160-200 km/h snelle Hohlwelle aandrijving, echter hebben deze loks de sobere Tatzlager voorstuwing. Tot op heden geschikt tot 140 km/h maar de voortgang van de techniek zou het mogelijk moeten maken toch tot 160 km/h te kunnen gaan.

Dat de loks geen snellere variant representeren heeft te maken met de daaropvolgende periode. Na twee jaar is het afgelopen met de HSA diensten en dan zal men de loks toch vooral gaan gebruiken voor verhuur aan goederenvervoerders.

overigens is het gelijkstroom broertje van de 186 inmiddels gepresenteerd, op het nummer na en het missen van twee stroomafnemers verschilt deze lok qua uiterlijk niet van de 186:

(http://www.railcolor.net/TRAXX/foto/ATC483_01.jpg)

natuurlijk zal kleurstelling van veel loks aangepast worden aan de uiteindelijke gebruiker, maar dit is de basis