BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: tinus op 08 August 2008, 20:42:16
-
heb hier een 2384 van roco.
op de printplaat waar ook de decoderaansluiting opzit,
zitten voor de contactlipjes van de motor 2 weerstanden.
nu heb ik vandaag de lok na een hele tijd stilstand weer eens
laten rijden.
dit resulteerde in een flinke rookwolk.
na openen van de lok bleken de weerstanden op de print doorgebrand.
wie kan mij de waardes van deze weerstanden vertellen?
heb al vergeleken met een 2275 maar deze zijn volgens mij verschillend.
tinus.
-
Eh, als ik het goed heb zijn dat geen weerstanden maar spoelen. Groene dingen met een kleurcode, nietwaar? Seriespoelen voor de motor dus. Als die in rook zijn opgegaan, mag je je motorcircuit wel eens nakijken 8)
-
hmmm..
dacht echt dat het gewoon weerstanden waren.
heb bij mijn 2275 gekeken en daar zaten inderdaad 2 groene
"weerstanden" met een kleurcode bruin-zwart-bruin.
deze waren alleen wat groter als bij de 2384.
tinus.
-
Het zijn toch echt smoorspoelen, maar dan vermomd als weerstand. Ik weet alleen niet zeker wat je met die kleurcode aan moet. Bruin-zwart-bruin zou 100 kunnen betekenen. En dan is het meest waarschijnlijk 100uH, want 100mH krijg je niet in zo'n klein dingetje weggestopt.
-
heren,
bedankt voor de andwoorden.
zal hier bij de plaatselijke elektronica-boer eens
verder invormeren.
weet ik iig waar ik om moet vragen.
tinus.
-
Je hebt die spoelen niet echt nodig. Je kunt ze gewoon met een draadbrug overbruggen = kortsluiten. Je mag je overigens wel gevoeglijk afvragen waarom die dingen uitgefikt zijn. Check je motor maar eens direkt op een trafo met een amperemeter in serie, waarschijnlijk wil dat ding veel te veel stroom hebben.
-
na het doorbranden liep de lok nog maar met een iets
lagere snelheid.
wil er toch weer nieuwe spoelen inzetten, en daarna de
lok eerst eens schoonmaken en opnieuw vetten.
misschien zit daar het probleem, aangezien de lok al lang
niet gereden had.
tinus
-
Tinus, ik zou niet vervangen en weer gaan rijden. Waarschijnlijk zelfde euvel. Check of de motor vrij kan draaien, of je cardanaandrijving vrij kan draaien. Bij zware weerstand gaat je motor echt veel trekken en dan fikken de vervangers ook weer uit. Laatste mogelijkheid zou nog kunnen zijn een doorgeslagen condensator, die zit dus tussen je motoraansluitingen op de print, een bruin of blauw "dingetje". En ff een draadbrug over die spoelen leggen kan echt geen kwaad :P
Edit: Pfft, ik moet echt nog wakker worden: als ie nog reed zijn je spoelen nog niet doorgefikt. Alleen maar aan het roken geslagen. Doorfikken betekent motorcircuit onderbroken. En een doorgeslagen C zou dan ook niet echt meer kunnen. Dus aandrijving nakijken :D
-
louis,
daarom wil ik ook eerst alles eens loshalen en goed smeren.
mochten ze er toch weer uitbranden, kan ik altijd nog een
brugje maken.
tinus.
-
mochten ze er toch weer uitbranden, kan ik altijd nog een
brugje maken.
Zou ik niet doen...daarmee los je het probleem van je motor niet op.
Mochten ze er weer uitbranden dan de loc ter reparatie wegbrengen of zelf repareren.
mvg,
Sander
-
Voor de kleucode van spoelen zie:
http://users.pandora.be/laboee/Gegevens/spoel.htm (http://users.pandora.be/laboee/Gegevens/spoel.htm)
Mvg, Jos