BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: t.koopmans op 08 August 2008, 17:23:15

Titel: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
Bericht door: t.koopmans op 08 August 2008, 17:23:15
Bij mij ligt een in principe rondgaande baan waarbij de lange parallele delen als
dubbelspoor bij elkaar zijn gevoegd. Ik heb daar een afslaand wissel naar een opstelspoor + een overloopwissel. Door deze uitvoering moet ik bij overlopen een baandeel ompolen wat prima lijkt te gaan door de puntstuk schakeling van beide Roco wissels daarvoor te gebruiken. Mijn vraag is of iemand zoiets al heeft toegepast omdat over de elektrische uitvoering van de omschakeling in de wissel-bediening nu een heel bloksegment van stroom moet worden voorzien i.p.v. alleen maar even een puntstuk. Kan het de langdurige en grotere stroom van een trein wel aan?
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
Bericht door: Louis Holleman op 08 August 2008, 21:14:57
Ik zou dat uiteindelijk toch veranderen. In je wisselaandrijving zit een omschakelaar, die zou bij belasting en als je daarbij afschakelt wel eens geleidelijk aan in kunnen gaan branden. Ik gebruik zelf de puntstukschakeling ook om relais mee te voeden (en dus te schakelen) maar in het ergste geval vreten die 50 mA en daar heb ik tot dusverre geen probleem mee. Bij een trein moet je rap op 250 mA rekenen en dat gaat optellen. Ofwel omschakelen als de trein het segment heeft verlaten of anders oplossen. Zolang je tijdens belasting niet schakelt zal die 250 mA niet echt een probleem zijn.

Edit: naderhand bedenk ik dat als je alweer omschakelt terwijl die trein er nog inzit, die trein stil zou vallen. Dus zal je dat in de praktijk niet doen. In dat geval kan je het prima zo laten, die belasting verdraagt de schakelaar wel. Het is nl. bij verbreken van je contact dat er vonkvorming optreedt en daar zal je dus in de praktijk geen last van hebben.
Titel: Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
Bericht door: t.koopmans op 08 August 2008, 21:44:58
Volgens de bijgeleverde papieren kan dat schakelcontact 1A aan. Ze vermelden alleen niet of dat piek- of continue stroom is, vandaar de vraag. In principe zal de trein moeten stoppen na het verlaten van dat overloopwissel dus raar omschakelen zal er niet bij zijn.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
Bericht door: Floris Dilz op 08 August 2008, 22:30:04
hij gaat inbranden na een tijdje, ik heb bij railz een heen-en-weer-baantje gemaakt met een roco-wissel als relais, dat koters dan met 2 knopjes kunnen omzetten om een treintje te laten rijden. Ze drukken natuurlijk steevast op 2 knopjes tegelijk, dan gaat die wisselaandrijving zo'n 3000 keer per seconde op en neer. Als ze dat geklier dan een maand volhouden begint het contact inderdaad te haperen.
Titel: Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
Bericht door: Louis Holleman op 08 August 2008, 22:44:14
Da's wel erg extreem Floris, dat kun je gevoeglijk Hommlz noemen. En zolang ie tijdens belasting niet schakelt, is er nix aan de hand toch?
Titel: Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
Bericht door: Floris Dilz op 08 August 2008, 22:56:08
in principe niet nee. Maar ze zijn dus niet tot in het idiote slijtvast.  ;)
Titel: Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
Bericht door: Louis Holleman op 08 August 2008, 23:09:49
Hallo, alsof het daarvoor gemaakt is.... ik zou er iets anders van maken:
Bouw het op een Noch-Sexy-Scene, hang het aan een geldautomaat (50 ct bv.) die het zaakje 30 seconden vrijgeeft en laat ze maar doen. Niet meer voor de kidz maar voor de echte kleudhommowlz  8)
Titel: Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
Bericht door: Ronald Halma op 08 August 2008, 23:29:22
U is een vies mannetje, Louis.... ;D ;D ;)
Titel: Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
Bericht door: t.koopmans op 09 August 2008, 22:20:33
Intussen is de zaak als ompoolschakeling geinstalleerd. Het blijkt prima te werken. Ik had al wel de beide wisselbedieningen aan elkaar geknoopt zodat ze met 1 knop, zo goed als gelijktijdig, van stand veranderen.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
Bericht door: Bas Valkema op 23 August 2008, 15:55:22
Floris,

Als je een soort wipwap op de knopjes maakt, maak je het tegelijk indrukken onmogelijk.

Daarnaast zijn er tuimelschakelaars die standaard vanuit de middenstand naar 2 kanten een momentkontact kunnen maken. Misschien ook een oplossing.