BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: jumboy op 07 September 2006, 18:44:48

Titel: Plan V van Fleischmann
Bericht door: jumboy op 07 September 2006, 18:44:48
Hallo,

Ik heb hier een fleischmann Plan V 4472 voor me liggen.

En nu is mij verteld dat deze digitaal voorbereid is.

Ik dus de kappen eraf halen, maar op de printplaat vind ik geen aansluiting.. hoe zit dat?

En op het motorblok zit een hele rare aansluiting..

Kan hier geen Lenz Gold Dec. in of ?

Wie kan me helpen!

Bedankt

Mvg Jumboy

ps. Boekje staat niks over in!
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Jean_Hoogstad op 07 September 2006, 18:51:21

Fotootje?


groet
Jean
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: jumboy op 07 September 2006, 19:39:28
Ik zal zo even een foto maken, maar weet iemand wel of de dig. nem aansluiting op de printplaat zit of ergens anders?
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Trainmotion op 07 September 2006, 19:48:04
Het kan ook zijn dat het een 6-polige nem stekker is. Fleischmann gebruikt deze namelijk nogal vaak in hun eigen materieel.

Maar foto verricht wonderen
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: RobE op 07 September 2006, 20:16:44
Jumboy,

De eerst uitvoeringen waren niet digitaal voorbereid.

Dus zelf ombouwen.

Motorschild vervangen of aanpassen.

Zie hiervoor:
http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_d7.htm

Groet,
Rob
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: jumboy op 07 September 2006, 20:18:20
Beste Rob,

Ik weet het.
Het is mij verteld dat deze wel digitaal is, maar ik kan de dig. aansluiting niet vinden  :-[

Maar hier een foto(s)...

(http://img520.imageshack.us/img520/6789/planvnz2.jpg) (http://imageshack.us)

(http://img58.imageshack.us/img58/8215/planv2vn3.jpg) (http://imageshack.us)

Dus kan iemand er meer over vertellen of hoe ik de plug eruit krijg?
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Private SNAFU op 07 September 2006, 20:21:40
De plug met je naar boven kunnen trekken.

je kan er dan een decoder insteken die een NEM651 interface heeft.

Gr,
Bart
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: jumboy op 07 September 2006, 20:22:30
Bedankt Bart!

Ik ben niet 100% technisch, maar een Lenz Gold past dat?

Of wat moet ik er nog aan doen?

Thnx!

Gr Jumboy
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Private SNAFU op 07 September 2006, 20:24:06
Ja een Lenz Gold past, maar dan wel de mini uitvoering.

Deze is voorzien van een 6-polig stekker die gelijk aan de decoder vastzit. Je kan er dus niet zonder meer een normale 8-polig decoder aanhangen.

Gr,
Bart
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: jumboy op 07 September 2006, 20:25:37


Ik dank u vriendelijk!

Mvg Jumboy
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 08 September 2006, 13:27:48
is dit de flm plan v 888 of 942 ?

tot zover ik weet is toch alleen de 888 ( die van 2004 ) digi voorbreidend ?

of heb ik dit fout?
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: jumboy op 08 September 2006, 16:04:23
is dit de flm plan v 888 of 942 ?

tot zover ik weet is toch alleen de 888 ( die van 2004 ) digi voorbreidend ?

of heb ik dit fout?

groen ;D

maar de 888 is het ook ja dig. voorbereid!

wel ruk dat flm. er voor zorgt dat er een mini dec. lenz gold in moet :S
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Trainmotion op 08 September 2006, 17:05:56
Op de foto's te zien, is het idd een 6 polige nem 651 interface. Je kan hiervoor bijv. de twin decoders van Fleischmann gebruiken. nr 6846 of 6847.

Daarnaast hebben de andere fabrikanten vaak ook decoders in het assortiment met nem 651 stekkers.
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: jumboy op 08 September 2006, 17:07:57
Het gaat een gewone lenz gold dec. worden.

De mini is niet geschikt voor de plan v.

Moet ff een speciaal stekkertje aanschaffen!

Het gaat me lukken ;!)

Thnx iedereen!
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Sikje248 op 08 September 2006, 21:09:56
Ik heb in mijn (groene) FL Plan V een ESU Lokpilot zitten
Deze werkt goed en ben er erg tevreden over (ook over de silent drive)
nr 52603 met NEM 651 stekker DCC
succes ermee
mcg. laurens
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Private SNAFU op 08 September 2006, 21:19:13
Moet ff een speciaal stekkertje aanschaffen!

Ben heel benieuwd wat voor een stekkertje dat dan is...

Gr,
Bart
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: jumboy op 08 September 2006, 23:47:00

Een stekkertje die in de aansluiting past, weet ik hoe het heet, met losse draden naar de decoder toe ;)!

Zal even bij kennis van me de naam ervan vragen ;)
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: RoSoft op 09 September 2006, 00:56:09
Deze past toch gewoon
(http://www9.yatego.com/images/436230218700a2.7/6847-fle.jpg)
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Monobrachius op 09 September 2006, 01:32:28
Ja, maar die is gelijk weer een stuk duurder...
Kan je beter een ESU LP kopen met een NEM 651 stekkertje, of inderdaad zo'n ding los erbij kopen.
@ Bart, dat stekkertje is gelijk aan het rechter stekkertje op de foto hierboven.

Een ander vraagje: Is de gold vanwege zijn Lenz-stekker niet te dik voor in een plan V?

Gr. Henk
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Private SNAFU op 09 September 2006, 06:21:00
Hoe een NEM651 aansluiting eruit zie weet ik wel :p

Ik dacht dat Jumboy een soort verloop stekkertje bedoelde van NEM652 naar NEM651. Vandaar mijn vraag.

Gr,
Bart
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: RoSoft op 09 September 2006, 11:01:46
Een ander vraagje: Is de gold vanwege zijn Lenz-stekker niet te dik voor in een plan V?
Gr. Henk

Nee, dat denk ik niet, er is meer dan voldoende ruimte.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Hans.F op 03 December 2006, 21:36:28
Spoorgenoten,
Ongeveer 2 jaar gelden heb ik mijn gele plan V laten voorzien van een lenz decoder. De trein reed toen naar behoren. Daarna is de trein weer in de doos gegaan en kortgeleden weer tevoorschijn gehaald. Vervolgens voorzien van binnenverlichting.

Na alles gecontroleerd te hebben is het moment van rijden eindelijk aangebroken. Helaas blijken de rij eigenschappen op dit moment bagger. Heb inmiddels de wielen schoongemaakt en een drupje olie toegediend.
Tot op dit moment geen verbetering.

Ik heb nog een tweede gele plan V en de hierboven genoemde groene uitvoering.

Mijn vraag: is mijn treinstel gedoemd de rest van zijn leven als stilstaand of dummy model te slijten of zijn er wellicht nog mogelijkheden om de rij eigenschappen weer goed te krijgen?

wie heeft er tips?

groet,
Hans
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: en_voyage op 03 December 2006, 22:30:33
Hans,

Wellicht een overbodige vraag, maar toch even voor de zekerheid: heb je het stel al een poos laten inrijden? Dus een half dagje op een schoon railovaaltje met de trafo op half vermogen?

Een poosje inrijden doet vaak wonderen, dat heb ik bij mijn modellen inmiddels wel gemerkt. Ik heb zelf geen vaste baan, dus dit is de enige 'lichaamsbeweging' die mijn locs momenteel krijgen. Zo uit de doos rijden de meeste modellen met tegenzin, maar na een paar uur lopen ze meestal weer voorbeeldig.
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: RobE op 03 December 2006, 22:35:12
Hans,

Het is toch zonde om zo'n mooie trein stil te laten staan.
Zelf heb ik een gele plan V die uitstekend rijdt, weliswaar met een Zimo decoder maar dat zal toch niet al te veel uitmaken.

Het is van belang dat de motor in goede conditie is.
Collector schoon en goede koolborstels.
Eventueel een tussen tandwiel verwijderen en dan eerst zorgen dat de motor goed en rustig loopt.
Verder schone en goede wiel contacten.
Ik zou hem eerst analoog uittesten alvorens digitaal.


Groet,
Rob 
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Hans.F op 03 December 2006, 23:01:03
In mijn bestaande baan heb ik een "klein" lusje opgenomen om locs e.d. op in te laten rijden. Zelfs hierop komt dit treinsstel niet vooruit.
Het is inderdaad zonde om te laten stilstaan.
Om die reden heb ik het wielstel waar de motor op zit iets opgekrikt en de motor laten draaien. De motor draait wel, maakt weinig herrie, maar stopt soms om daarna weer langzaam op gang te komen.
Wellicht dienen de koolborstels vervangen te worden?
Zal teven bij mij treinenzaak informeren.
De wielen zijn welleswaar schoongepoetst, maar zijn wel verkleurd. (beetje koperkleurig??). Moeten deze misschien vervangen worden?

Ik zal morgenavond de motor langer laten lopen en dan ook het tweede gele treinstel uitproberen en vervolgens ook de groene.

Alvast bedankt voor jullie tips.
 
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 03 December 2006, 23:33:13
Hoi Hans,

Meestal is het euvel bij de F* rondmotoren die niet op gang willen komen olie  (of een olie-kool mengsel) op de collector en/of in de koolborstel buisjes/hulzen.

Hier een recept dat ik al zo'n 25 jaar toepas (vroeger zelfs professioneel in een Treintjeswinkel ;) )

Neem eerst de hulsjes eraf, verwijder de koolborstels (met veertjes)

Demonteer het lagerschild,

Maak alles goed schoon in wasbenzine (geen ander goedje zoals terpentine, is vettig)

Neem een worstprikkertje, wikkel daar wat keukenrol omheen, natmaken in wasbenzine en de buisjes van binnen 'schoonpolijsten'

Voer hetzelfde uit met het anker: collector met een katoenen doekje en wasbenzine goedschoonmaken (mag best 'zeiknat' worden) daarna goed droogblazen.

Neem weer een worstprikkertje en krab daarmee de gleuven in de collector schoon, blijft vaak kool van de koolborstels in zitten.

(Bij mijn eigen modellen doe ik meestal de collector nog even met 2000 (beslist niet grover) polijstlinnen, haalt alle krasjes weg en de scherpe hoekjes van de collector lamellen, daarna wel weer even met prikkertje door de gleufjes)

Zet alles weer in elkaar

Plaats een nieuw setje borsteltjes

1 druppel olie in het lagertje van het motorschild (was nu uitgedroogd door de wasbenzine behandeling)

1 druppel olie achter het motorrondsel aan de andere kant

Nu moet de motor weer lekker een half uurtje vooruit en achteruit draaien op een gemiddelde snelheid.

Hierna kan het zijn dat het motorschild lagertje nog wel een druppeltje kan gebruiken

Mocht je de indruk hebben dat e.e.a. nog zwaar draait, verwijder dan alle tandwielen (op het motorrondsel na) en geeft ze ook een goede onderdompelings beurt in de wasbenzien (10 min. laten weken) daarna met een worst- (of sate-) prikker of harde kwast de tandholtes van vet en andere narigheid ontdoen.

Vervolgens weer in elkaarzetten en op elk tandwiel asje een miniscuul drupje olie.

Op deze manier lopen al mijn F* rondmotor al zo'n ruim 30 jaar perfect. Zelfs nu sinds een paar jaar de meeste gedigitaliseerd zijn, waarbij het niet zoveel uitmaakt met welke decoder. Ik heb ze lopen met Lokpilot DCC v1.0, 2.0 en 3.0, Kuehn N025 (ja klopt in een BR64), Kuehn T145 (Viessmann), Uhlenbrock, en Lenz gold.
Overigens heb ik de indruk dat de LoPi 2.0 het mooiste regelt.


Grtzz en Suc6

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Hans.F op 04 December 2006, 07:35:44
Karst,
Door jouw heldere en stapgewijze uitleg, moet ik in staat zijn om de motor te demonteren, schoon te maken, nieuwe koolborstels te plaatsen en weer in elkaar te zetten.
Op zich is het makkelijk om het gehel wielstel waar de motor op vast zit, los te maken, zodat ik overal goed bij kan.
Zal de methode en volgorde die je aangeeft dan ook nauwlettend opvolgend.
Hartelijk dank voor je reactie.

groet,
Hans
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 04 December 2006, 10:18:12
Hans,

graag gedaan en idd is het veel makkelijker om het gehele motordraaistel er uit te halen. werkt veel makkelijker en kun je er overal goed bij.


Grtzz,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Hans.F op 12 December 2006, 19:45:16
Hallo Karst,
Aan de hand van jouw beschrijving heb ik de motor gedemonteerd, schoongemaakt,voorzien van nieuwe koolborstels en alles weer gemonteerd. (ps; mijn winkelier had de borstels gewoon op voorraad). 
Hierna de draden weer aangesloten en het treinstel weer op de baan gezet, nog voordat de kappen zijn gemonteerd.
De rij eigenschappen zijn super. Niet alleen bij hoge snelheden rijdt de trein goed, ook bij lage snelheid kruipt de trein over de baan.

Ik zal dan ook binnenkort mijn tweede plan V onderhanden nemen.

Nogmaals dank voor je uitleg over het schoonmaken. Ik zal er zuinig op zijn.

groet,
Hans
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 12 December 2006, 20:06:06
Hans, graag gedaan  :D

Ook de oude Lima 'koffiemolens' laten zich op deze manier aardig temmen, met als extra toevoeging wat teflon vet op de tanden van de tandwielen, niet zo fijn als FL* maar toch heel acceptabel.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 26 February 2007, 00:33:38
Dan prop ik mijn vraag maar hierin om beneluxspoor schoon te houden.

ik heb een plan V 942 gekocht.

nu ik net erachter kom is dat die stroomgeleidende koppeling geen stroom meer voert ( die metalen draadjes zijn afgebroken het kunstof is wel goed )

Bestaan hier 5 polige vervangende stekkers voor ?
Dus geen symoba maar gewoon een Flm versie zodat ik in mijn motorloze bak geen funtie dec hoef te plaatsen ?

Anders moet ik een normale koppelingen kopen en een funtie dec dat lijkt me duur...als ik gelijk zon 5 polige koop is het handiger 4 polig is ook welkom :).

Wie weet of deze bestaan bij flm of een andere bedrijf en wat de prijzen zijn :)

Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Rob Ellerman op 26 February 2007, 09:43:42
Misschien is het handig om via de site van hobbytimewww.hobbytime.nl (http://www.hobbytime.nl), de Flm. importeur even door te linken naar hun onderdelenleverancier onder het kopje 'service'. Daar vind je dan het volgende (als je bij zoekopdracht het nummer 4472, het artikelnummer intikt):

FO–344472 – Tussenkoppeling (set) voor 4472
Fleischmann HO – Stroomvoerend met 2 aansluitpunten, voor modellen tot ongeveer productiejaar 2000 – – Levertijd: 4–7 werkd  Prijs 6.30

Een stroomvoerende koppeling van een ander merk is op z'n minst € 15,-

Succes !!
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Rob Ellerman op 26 February 2007, 09:46:33
PS'je: een stroomvoerende koppeling van een ander merk is geen optie, omdat de afstand van de koppelinghouder tot aan de rand van de bak niet overeenkomstig de NEM-norm is, maar speciaal voor dit treinstel. Je moet het dus doen met de hiervoor beschreven oplossing.
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Hans.F op 26 February 2007, 09:50:01
Dezelfde onderdelenleverancier verkoopt ook de originele stroomvoerende koppeling met 4 aansluitingen zoals deze op de groene plan V (nieuwe model) is gemonteerd.
Ze hebben ook een afbeelding op hun site.
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 26 February 2007, 11:01:52
Hoi,

Ik denk dat het deze is:

FO–3444721 – Koppelingsdissel (set)
Fleischmann HO
Levertijd: 15–20 werkdagen
Geschikt voor o.a. modelnummer: – 4472 (vanaf 2004)

Bij twijfel even navragen bij hobbyparts.

En aan 4 verbindingen heb je genoeg bij Fl* modellen, omdat ze de verlichting 'tegen-massa-schakelen'.

In de koppeling moet dus rood, zwart, geel en wit zitten.

Grtzz,

Karst

P.S. Overigens als je iets met binnenverlichting wilt doen, zit je toch aan een functie decoder :(
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 26 February 2007, 11:30:35
Denk ook dat het die setje is :)

nu maar even de prijs zoeken.

Maar verlichting - pool is dus via de massa?

ik gebruik zelf ALTIJD de blauwe draad want als ik de zwarte draad gebruik ben ik bang voor kortsluiting ( want die is in contact met de wielen waar hij stroom van pakt....)


even kort gezegt ik hoe ik aansluit.

Decoder in de motorbak
Rood Voeding -
Zwart voeding +
Blauw voeding - Verlichting
Wit verlichting +
Geel verlichting +

Dus ik moet eigelijk 5 polig hebben?

of weet iemand een andere manier zodat ik die verlichting via de massa kan voeden zonder kortsluiting.
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 26 February 2007, 11:36:59
Hoi,

je kunt in het rijtuig zelf een 'blauwe' draad maken met 2 diodes:


  zwart ---->|----blauw----|<---- rood

dus in tekst: van de rode en de zwarte draad middels twee diodes die met de kathodes aan elkaar zitten maak je dezelfde gelijkspanning als dat de decoder dat doet. En dan heb je slechts 4 draden in je koppeling nodig ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 26 February 2007, 12:38:18
Hoe heten die onderdelen die ik dan extra nodig heb?

Als dit voordeliger is dan een normale koppeling kopen en een funtie decoder is dat wel handig!

ik sloop nu mn  V even uit elkaar ;D.

Deze V krijgt ook een andere bedrijfs nr ( nu 942 die heb ik nu dubbel )
weet alleen niet welke nr ik die kan geven zat te denken aan een 400 serie of 800 serie die het zelfde eruit ziet op nicospilt is dat moeilijk te zien :(.

Weet iemand raad ?
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 26 February 2007, 13:33:11
Hoi,

Je hebt zowiso nieuwe koppelingen nodig. Beide kosten ong € 6,30

je hebt dan verder 2 diodes 1N4148 nodig (5 cent/stuk) en een stukje draad ;)

De meest goedkope functie decoder die ik heb kunnen vinden bij Brelec is €15...


Grtzz,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 26 February 2007, 14:54:40
ik heb deze 4 polige koppelingen gekocht bij techno hobby ;D gelukkig hadden ze hem op voorraad ze waren maar 9,71 en bij hobbyparts bijna 20,-!

Maar goed ik zie nu dat deze koppelingen NEM schacht zijn...dus met symobas werken?? in die oude vrouwtje koppeling van mn plan V past hij wel in maar die andere moet ik een stuk eruit boren ofzo...

zal vandaag maar eens flink knutselen eraan dit is voordeliger dan een funtie voor mij aangezien mn oude koppeling gebroken is moest die toch vervangen worden  ;D.

Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 26 February 2007, 15:03:33
...ik heb deze 4 polige koppelingen gekocht bij techno hobby...

Maar goed ik zie nu dat deze koppelingen NEM schacht zijn...dus met symobas werken?? in die oude vrouwtje koppeling van mn plan V past hij wel in maar die andere moet ik een stuk eruit boren ofzo...

Hey ! pas op ! dan heb je niet de goede !!  :o

Als je de goede hebt, is het een kwestie van draaistellen er onder uit, koppeling er af, nieuwe er onder, klaar !  :D

Welk onderdelen nummer staat er op ?

En nog meer: de schachten van Plan V zijn NIET NEM ! bij gebruik van NEM koppelingen wordt de afstand tussen de bakken veeeel te groot.  :'(

Grtzz en pas op,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 26 February 2007, 15:25:25
Huh...?

ik zie bij hobbyparts dat zij daar precies dezelfde leveren...

en staat ook bij geschikt voor 4472 enzo...vanaf 2004

Zie ook dat zij koppeling houdertjes bestellen voor deze koppelingen en dan zijn ze wel weer korter.

FO–3444721 – Koppelingsdissel (set)
Fleischmann HO – – – Levertijd: 15–20 werkdagen
geschikt voor 4472 vanaf 2004

Deze zijn het zijn een stuk korter dan de orginele fleischmann koppelingen van de oudere plan V,s...

ik kan ook met Symobas aan de slag dus gewoon zon huisje erop lijmen en die oude koppeling eraf zagen...weet alleen niet waar ik Symobas kan krijgen en of die snel verkrijgbaar zijn
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 26 February 2007, 15:33:52
Zie ook dat zij koppeling houdertjes bestellen voor deze koppelingen en dan zijn ze wel weer korter.

FO–3444721 – Koppelingsdissel (set)
Fleischmann HO – – – Levertijd: 15–20 werkdagen
geschikt voor 4472 vanaf 2004

Deze zijn het zijn een stuk korter dan de orginele fleischmann koppelingen van de oudere plan V,s...

Ik denk dan dat je ook die dissels erbij moet kopen. :(

Kun je een foto van je aanschaf plaatsen ?

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 26 February 2007, 16:56:56
Dit komt wel goed.

FO–381438 – Koppeling stroomgeleidend (2 stuks)
Fleischmann HO – – – Levertijd: 4–7 werkdagen

Deze heb ik gekocht.

nu heb ik inderdaad die dissels ook nodig die zijn het zelfde als de plan V 888 alleen deze zijn uitgevoerd met NEM en gewoon Kort ( is te zien op de foto )

ik ga eerst zelf proberen een nem houder te maken ik sloop gewoon een lima goederenwagon ;D die heeft ook NEMtjes
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 26 February 2007, 17:03:43
Owkee,

Veel succes  ;D ;D

Plaatje als je het klaar hebt  ???

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 26 February 2007, 17:22:34
Wil ik altijd laten zien.

via mijnalbum.nl kan dat ?

Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Hans.F op 26 February 2007, 18:41:51
De koppelingen voor 4 stroomdraden zijn:
FO 384415 (met afbeelding)
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 26 February 2007, 19:46:59
 :)die heb ik gekocht :)

Merk wel dat revell contacta lijm erg slap is.

hij trekt zo die nem huisje eraf als je die plan V wil ontkoppelen.

nu maar op jacht naar een goeie lijm die echt sterk is desnoods even sterk als het kunstof zelf.

wie weet hier meer over.
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: GerritM op 26 February 2007, 19:52:20
Ligt niet aan de lijm, die is niet voor deze soort kunstof bedoeld.
De kunstof die meestal voor deze koppelingschachten wordt gebruikt is enigzins flexibel en zover ik weet is dit ABS. Hier zul je speciale lijm voor nodig hebben, vrijwel niets dat goed plakt. Ik kan je helaas ook niet verder helpen.

Groet Gerrit
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 26 February 2007, 20:31:34
nu maar op jacht naar een goeie lijm die echt sterk is desnoods even sterk als het kunstof zelf.

Een lijm die je kunt proberen te krijgen is Olba Industrie lijm. beresterk, maar minder bestand tegen buiging. Mijn ervaring: er is geen lijm die op lange termijn houdt...

Misschien toch maar die disseltjes aanschaffen, is in ieder geval goedkoper dan Olba lijm ;)

...zover ik weet is dit ABS....

Was het maar ABS, dan kun je het wel goed lijmen met b.v. UHU Hart of Plastruct Plastic Weld. En blijft het ook wel zitten na 48 uur drogen :)

Ik denk zelf dat het een soort Nylon is, zeer taai, moeilijk te bewerken, bijna niet te lijmen, en kapot is kapot :(

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 28 February 2007, 00:08:58
het is me gelukt om deze koppelingen erop te krijgen...

wel erg lastig te solderen trouwens zulke kleine pinnetjes man...vrijwel niet te doen...

nu heb ik deze V ook digitaal gemaakt.

als ik het motorloze bak de blauwe draad NIET gebruik branden de front en sluit van beide bakken heel vaag.

sluit ik de blauwe draad aan ( dus een los draadje uit de decoder ) branden ze normaal...en als ik die in het motorloze bak los maak is het weer hetzelfde verhaal...hoe komt dit ?

ik wil nu zelf een blauwe maken op de manier wat karst heeft verteld.

moet dit dan in beide bakken of kan het ook gewoon in die motorloze bak en de andere bak via de blauwe draad...
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 28 February 2007, 00:23:33
Gefeliciteerd !

als ik het motorloze bak de blauwe draad NIET gebruik branden de front en sluit van beide bakken heel vaag.

sluit ik de blauwe draad aan ( dus een los draadje uit de decoder ) branden ze normaal...en als ik die in het motorloze bak los maak is het weer hetzelfde verhaal...hoe komt dit ?

Waar sluit je dan de blauwe draad op aan ???

Citaat van: Emmerveen link=topic=1267.msg52757#msg52757 ik wil nu zelf date=1172617738
een blauwe maken op de manier wat karst heeft verteld.

moet dit dan in beide bakken of kan het ook gewoon in die motorloze bak en de andere bak via de blauwe draad...

In principe alleen in die bak waar je geen blauwe draad hebt.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 28 February 2007, 00:38:06
Die blauwe draad is de - pool voor die verlichting

als ik hem los maak zeg maar dan brand de front en sluit verlichting allebij

doe ik hem eraan is er niks aan de hand.

heb nu die stekker erop en 1 extra draadje erlangs gedaan ( blauwe draad dus )

ik durf niet met die eenrichtings onderdelen die je net opnoemt want dan ben ik veels te bang dat ik die decoder opblaas...
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 28 February 2007, 00:43:25
Hmmm, toch vreemd...

In de Plan V zitten twee lampjes origineel.
Beide zitten ze aan de massa van het frame.

Heb je dat veranderd ?


Grtzz,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Robkop op 28 February 2007, 09:00:16
Die blauwe draad is de - pool voor die verlichting

Is dat wel zo??
Zelf had ik het idee dat de blauwe draad wel de massa is voor de lampjes en andere functies, echter dat dit wel de gemeenschappelijke + is. Net als de oranje draad bij Märklin decoders (zelfde functie, ander kleurcode).
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 28 February 2007, 10:41:01
Precies Rob,

daarom begon ik me ook af te vragen hoe Emmerveen e.e.a. heeft aangesloten  :-|

Ik heb nog nooit een decoder gezien (en gemeten) met - op de blauwe, altijd + !!

@Emmerveen

Misschien kun je een tekeningetje maken hoe je het hebt aangesloten ?

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 28 February 2007, 10:56:01
Zwart en Rood = Voeding aangesloten
Oranje en Grijs = Motor ( aandrijving )
Geel en Wit Verlichting
Blauw op de Massa dacht dat die de -  is

en als ik die Blauwe draad los maak in  het MOTORLOZE bak branden mn front en sluit verlichting heel donker

dus heb gewoon een los draadje uit die motorbak naar de motorloze bak gemaakt op de massa en als ik die Los maak branden ze allebij heel dof...

niet dat er iets opblaas ofzo want mn meter geeft geen kortsluiting aan....

Maar denk dat ik toch voor 2 polige stekkertjes ga want 4 polig is kwetsbaar en moeilijk te solderen viel me op....wie heeft er nog een orginele plan V stekker voor me ? 2 polig hobbyparts heeft ze niet en bestellen duurt eeuwen :(
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: JoeriL op 28 February 2007, 11:53:42
De blauwe draad is zeker niet de min. Blauw is de plus voor de functieuitgangen, en het is niet de bedoeling dat je deze aan de massa knoopt!

Branden zowel de front als sluitseinen tegelijk als je de blauwe draad los haalt?

Joeri
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 01 March 2007, 11:11:49
Die blauwe draad is inderdaad voor funtieuitgangen en verlichting

deze MOET wel op de massa van die plan V ( dus dat metalen ding daar moet die aangekoppeld worden.

anders kan je geen 1 plan V digitaal maken.

de verlichting + kant zit in dat metalen frame....net als bij de sprinter

de massa is NIET in contact met de wielen.

maar als ik de blauwe draad los maak brand de front en sluit verlichting allebij....geen kortsluiting te vinden
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: Karst Drenth op 01 March 2007, 11:29:04
Hoi,

heb je de seleencelletjes (grijze schijfjes onde de lampjes) overbrugd, er uit gehaald, laten zitten ??

Vreemd overigens dat je geen verbinding meet tussen een van de wielen en het metalen frame. Want aan de kant van de vouwbalgen zit het draastel stroom af te nemen en geeft dit via die metalen 'pilaar' door aan de printplaat  :-|

Even voor de zekerheid: je hebt toch een 'oude' (van voor 2004) Plan V ? Zo ja zal ik vanavond 'even' m'n eigen Plan V (uit 1989 oid) 'slopen' om e.e.a. te bekijken ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Plan V van Fleischmann
Bericht door: ZwolsBas op 04 March 2007, 21:53:41
Denk dat ik toch overstap naar 2 polig

4 polig is kortsluit gevoelig ( die van Flm )

zodra je koppeld ontstaat er soms een (kleine) kortsluiting.

dit komt doordat die pinnen erg dicht opelkaar zitten:S....

heb nu een los draadje eronder hangen ( blauwe draad ) werkt nu perfect.

nu maar eens opjacht naar 2 polige flm koppelingen en ja ik heb een oudere plan V ;D meerdere zelfs  ;) ( 2 stuks )