BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: vervallen op 07 August 2008, 16:07:32
-
Even een nieuw draadje, het oude is te oud!
Hallo,
wie kan me meer vertellen over de fietsenrijtuigen in de CITYNIGHTLINE, en dan bedoel ik de ex-NS dubbeldekker. Zijn deze te maken van een LIMA rijtuig??
Wie kan (wil) me helpen,
Frederico
-
Dat zijn geen ex NS dubbeldekkers. Deze zijn nieuw aan DB-AZ geleverd en later in de pool van CNL terecht gekomen.
-
Bedankt
dit is dan een heel kort draadje want ik was verkeerd voorgelicht bedankt voor je info.
Projekt dus maar afsluiten,
Frederico
-
Als je ze goed bekijkt zie je ook dat er maar weinig gelijkenissen zijn met een NS dubbeldekker eigenlijk....
-
Dan nog klopt het hele verhaal niet, de dubbeldekker van CNL/DBAZ zijn slaaprijtuigen daar kunnen geen fietsen mee genomen worden.
De dubbeldeks slaaprijtuigen zijn types WLABm171 en WLBm172.
Fietsen worden in de CNL's vervoerd in 2 type rijtuigen, in 2e klas rijtuigen type Bomdz236.9 en ligrijtuigen type BDcm8??( die cijfers weet ik zo ff niet uit m'n hoofd omdat dat alleen op de rijtuigen in de nieuwe CNL huisstijl staat.
De Bomdz236.9 rijtuigen vind je in NL in de treinen 40483 Kopenhagen-Amsterdam, 378 Praag-Amsterdam, 379 Amsterdam-Praag en 40347 Amsterdam-Kopenhagen.
De BDcm(8??) vind je in de 318 München-Amsterdam, 319 Amsterdam-München, 40319 Amsterdam-Zürich, 40408 Zürich-Amsterdam, 300/1300 Milaan-Amsterdam en 301 Amsterdam-Milaan.
De dubbeldeks slaaprijtuigen WLABm171 vind je in NL in de 312 Wenen-Amsterdam, 313 Amsterdam-Wenen, 40319 Amsterdam-Zürich en 40408 Zürich-Amsterdam.
De WLBm172 rijtuigen zijn niet geschikt voor dienst van/naar Nederland dus die komen hier niet. Van alle WLABm171 rijtuigen is ook maar een deel geschikt voor diensten van/naar Nederland.
Groetjes Michiel
-
@Thom
Dus eigenlijk ben ik gewoon in de war met de fietsenrijtuigen in de nederlandse IC-trein (heerlen?) of hoe je die noemt.
Dan hoeft daar dus alleen het binnenste te worden verandert en de extra opdruk in/uit borden, of moet er meer ?
Leuke reacties,
Frederico
-
Dat zijn geen ex NS dubbeldekkers. Deze zijn nieuw aan DB-AZ geleverd en later in de pool van CNL terecht gekomen.
Nog even deze reactie recht zetten, de rijtuigen zijn niet aan DBAZ geleverd maar aan CNL. DBAZ nam in 1997 4 WLABm's en 8 WLBm's over en nam deze indienst als de WLABm171 en WLBm172. Nu CNL onderdeel is van DBAZ hebben ze in de boeken allemaal die type aanduiding al staat het nog niet op de meeste rijtuigen. Zover ik kan na gaan in de boeken hier had DBAZ in 2006 geen WLABm171ers en WLBm172ers meer in het bestand wat betekend dat ze allemaal weer bij CNL reden.
Groetjes Michiel
-
Michiel,
Zou je in je bericht eens tussen haken achter de aanduidingen van de types rijtuigen kunnen zetten om wat voor soort rijtuigen het gaat.
Vind dit namelijk een leuk draadje maar bij een wlab houdt het voor mij op.
Kees-Jan
-
@Thom
Dus eigenlijk ben ik gewoon in de war met de fietsenrijtuigen in de nederlandse IC-trein (heerlen?) of hoe je die noemt.
Dan hoeft daar dus alleen het binnenste te worden verandert en de extra opdruk in/uit borden, of moet er meer ?
Zoiets, maar die rijtuigen rijden ook al een tijdje niet meer in de 800/900 hoor.
-
Dan even op verzoek: WL; slaaprijtuig A; eerste klas, B 2e klas, m; rijtuig voor lange afstands treinen meteen lengte van meer als 24,5m, met 10 afdelingen 1e klas of 12 afdelingen 2e of 5 afdelingen 1e bij een AB of 6 afdelingen 2e klas bij een BD.
Eigenlijk moet er nog een D; Doppelstockwagen( alleen als de D aan het begin van de afkorting staat) voor staan omdat het dubbeldeksrijtuigen zijn. Of die er bij de nieuw geschilderde rijtuig voor zijn gezet weet ik zo niet want de rijtuigen die in Nederland rijden zijn helaas nog allemaal blauw.
Zie ook hier (http://www.reisezug-wagen.de/Gattungs-und_Kennbuchstaben.htm#1. Gattungs- und) voor alle betekenissen van letters in afkortingen van Duitse rijtuigen, dan is het uitvinden wat voor'n rijtuig iets is niet zo moeilijk meer ;)
Hier onder wat links naar foto's:
(D)WLABm171 in de oude CNL huisstijl (http://www.bahnbilder.de/bilder/schlaf--und-speisewagen-120936.jpg)
(D)WLABm171 in de nieuwe CNL huisstijl (http://www.bahnbilder.de/bilder/schlaf--und-speisewagen-158534.jpg)
(D)WLBm172 in de oude CNL huisstijl (http://www.bahnbilder.de/bilder/schlaf--und-speisewagen-118517.jpg)
(D)WLBm172 in de DBAZ huisstijl (http://www.bahnbilder.de/bilder/schlaf--und-speisewagen-120183.jpg)
Groetjes Michiel
Ps; Kees-Jan, wlab gaat heel wat anders zijn als WLAB, div. letters hebben als hoofdletter een andere betekenis als dat ze als kleine letter hebben ;)
-
Iedereen bedankt voor de aanvulling en reactie,
ik zit er dus helemaal naast en kan mijn dubbeldek rijtuig nergens meer voor gebruiken :'( :'(
Bedankt nog,
Frederico
-
Wat voor een dubbeldekker?
Kees-Jan
-
@Reel-Cees
mijn Lima NS dubbeldekker 1/2 klasse, hoezoooo
(o ja en de kit was om te kitten ;D)
Prima spuitwerk heer kees,
Frederico
-
zoo zoo,
nee das te veel verbouwwerk zag ik al op de foto's die Neudel geplaatst had.
Kees-jan
-
@Reel-Cees
mijn Lima NS dubbeldekker 1/2 klasse, hoezoooo
(o ja en de kit was om te kitten ;D)
Prima spuitwerk heer kees,
Frederico
Een 1e/2e klas rijtuig, ofwel een ABv is evt. nog bruikbaar als Bv omdat er een aantal gedeklaseerd rondrijden/gereden hebben.
Maar wat rij je dan in model dat je hem niet meer kan gebruiken?
Groetjes Michiel
-
Heris heeft de CNL dubbeldekker toch in het programma gehad en Bij LSmodels komt ie ?
zie hier (http://www.roundhouse.ch/Grafik/Heris/Heris_11054.jpg)
-
@neudalhausenstadbahn
Nou ik rij helemaal niets maar heb het rijtuig over doordat ik per ongeluk een LIMA set gekocht had waarin twee 1/2 klasse rijtuigen zaten, later heb ik alsnog het missende 2 klasse geleverd gekregen. Maar omdat ik ze wil omspuiten zijn die rijtuigen al ontdaan van de oude verf.
Om er dus nog wat mee te doen moet het opnieuw gespoten worden vandaar mijn gedachte er een CityNightLine rijtuig van te maken.
Als ik er een fietsenrijtuig voor de IC van zou maken dan had de verf er niet afgehoeven, want die blijkt niet meer te rijden, wat een ellende allemaal hé.
Bedankt voor jullie reactie's,
Frederico
voor de rest tob ik wel door, hoor.
-
Je hebt dus nu 3 rijtuigen met loc begrijp ik die je opnieuw spuit, kijk dan ook even naar het interieur of daar groene banken in zitten, zo niet spuit ze dan groen. De stammen die met 3 of 4 rijtuigen rijden zijn DDAR stammen met loc en 3 rijtuigen + motorwagen is mDDM dit spul heeft groene banken.
Nu weet ik dat er ABv rijtuigen gedeklasserd zijn geweest tot Bv rijtuigen, alleen weet ik niet of dat om DDM0/1 ging of om DDAR/mDDM en of er nu nog een aantal zo rond rijden weet ik ook niet.
Groetjes Michiel
-
Nu weet ik dat er ABv rijtuigen gedeklasserd zijn geweest tot Bv rijtuigen, alleen weet ik niet of dat om DDM0/1 ging of om DDAR/mDDM en of er nu nog een aantal zo rond rijden weet ik ook niet.
Dat ging om DDAR en die rijden nu nog zo rond. De DDM had dat ook maar die rijden bij mijn weten niet meer zo rond.
PS: DDM0 bestaat niet. ;)
-
Bij DDM 1 rijden er nog een 1 of 2 rond. Deze zullen in toekomst hun 2e klas gedeeltelijk verliezen en weer 1e klas krijgen.
Bij DD-AR rijden er nog een paar rond i.v.m. schade gevallen aan de Bv rijtuigen. Is tijdelijk opgeost door Abv rijtuigen te verbouwen naar Bv. Hoe lang dat nog rond blijft rijden weet ik niet.
Kijk even op de site van http://www.martijnhaman.nl/ daar staan er wel een paar plaatjes van op. ;)