BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: henk op 03 August 2008, 21:52:02
-
In zomernummers van (model)spoortijdschriften is over het algemeen wat meer ruimte voor grootspoor en wat minder aandacht voor modelspoor dan gebruikelijk. Railmagazine 256 is op die regel geen uitzondering. Verder bevatten zomernummers meestal de nodige toeristische artikelen al of niet van Alpine aard. Daar heeft dit nummer van Railmagazine gelukkig geen boodschap aan.
Het eerste grootspoorartikel is nog vrij frivool. Stibans is bezig een NS 162 te restaureren. Het locje werd ooit door de geallieerde strijdkrachten op een Normandisch strand gezet.
Daarna een verslag van de overdracht van de eerste gemoderniseerde Sprinter 2. Op pagina 47 staat een foto van de overhandiging van een door Manuel vervaardigd model. Het model zit in een prachtige buis, waarvan we eerder hebben gehoord (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11389.0).
Verder kunnen we lezen dat er wel eens een loc van SNCF Fret in Nederland komt; dat er in een grote klimaatkamer te Wenen ook Nederlands materieel wordt getest; dat ze bij Siemens voor de hele wereld locs bouwen; dat er bij Gevelco Botlek sprake is van staalvervoer; en dat er bij Vossloh Spanje ook al indrukwekkende spoormaterieel wordt gebouwd.
Tussendoor het tweede fotoverslag van Harrie Peters onder de titel ‘Zomaar veertig jaar geleden’. Deze keer gaat het over de afscheidsrit die ter gelegenheid van de opheffing van de WSM-lijn in het Westland werd georganiseerd. Vier blauwe Blokkendoosrijtuigen bereden met verschillende trekkrachten niet alleen de WSM-lijn maar ook de Haagse goederenlijn. Dat leverde mooie plaatjes op.
In het eerste modelspoorartikel beschrijft Hans Louvet de bouw van een aandoenlijk mijnspoorlocje met bijbehorend diorama.,
Het hoofdgerecht van dit nummer is naar mijn mening het artikel waarin Ad Oudes vertelt hoe hij de afgelopen decennia een NCS trein in spoor 1 heeft gebouwd. Begin jaren tachtig bouwde hij een tweetal life steam tenderlocs in het fraaie oker van de NCS. In de loop der tijd kwam daar een aantal rijtuigen bij, waaronder zeer fraaie teakhouten vierassers.
René Vink laat zien hoe je van een lange loc toch een scherpe foto kan maken.
Otto Dijkstra toont in een vervolgartikel over de geelbanders welke modellen er in de loop der tijd verschenen. Mijn conclusie: het wordt tijd voor een goed en betaalbaar HO-model. Weet Otto meer?
Michiel van Tongeren laat zien hoe de Piko Hondekop met verf flink kan opknappen.
Bill Roberts vertelt over zijn DR-baan in schaal n onder de voor Britten zeer aansprekende titel ‘Colditz Stadt’. Heb ik gelijk het intro (http://nl.youtube.com/watch?v=68KzKOx6vNc) weer in mijn hoofd.
In het vorige nummer beschreef Erik Mosterd zijn Haarlemmermeerlijn modules. In dit nummer een artikeltje over de bewegende draaibrug op één van de modules.
In de productinformatie deze keer niet alleen alle bekende nieuwe modellen, maar ook veel modelautonieuws.
-
Op pagina 256 staat...
Dan is jouw exemplaar aanzienlijk dikker dan het mijne. Bofkont! ;D
mvg,
Gert
-
Ah ja, moet pagina 47 zijn. :-[
Railmagazine heeft tegenwoordig de gewoonte om op iedere pagina, naast het paginanummer, vrij groot 'Railmagazine xxx' te zetten. Tamelijk zinloos als je het mij vraagt en in ieder geval verwarrend voor types als ik die kennelijk een bril nodig hebben (en verder even niet nadenken). ;D
-
Dat "Railmagazine xxx" is niet zo zinloos als het lijkt. En Railmagazine is niet de enige die dat doet, veel vaktijdschriften doen het ook. Als je er nl. een fotokopie van maakt, dan kun je altijd zien waar het vandaan komt.
-
Ah ja, maar dan zie je toch niet vaak dat die tekst aanzienlijk groter wordt gezet dan het paginanummer.
-
Heb hem even in de winkel doorgebladerd en wat ik jammer vond van de hondekop is dat de handgrepen niet even zilver waren gemaakt, daarvan raakt hij pas echt opgeknapperd, kleinste moeite grootste effect.
Zo, ik heb mijn mopperquota voor vandaag weer gehaald 8).
Groet Stephan.
-
Nu jullie ', toch allemaal bij de hand hebben: Is bij jullie de foto onderaan pagina 9 ook zo vreemd? Bij mij lijkt het wel alsof een deel van de lucht gemaskerd is en daardoor blauwer is dan de rest van de lucht.
Misdruk in mijn exemplaar, of foutje bij de opmaak?
mvg,
Gert
-
Jep Gert,
Die foto is hier ook erg vreemd,
Maar was voor de rest wel weer een leuk nummer, en dit keer een foto van de BAM rail die aan het videoschouwen is met tractie van de RFF van Hoek van Holland naar Vlaardingen vice versa ter hoogte van Maassluis.
En dat het goederenverkeer van en naar Vopak te Vlaardingen sterk is afgenomen en juist naar Maassluis is toegenomen.
mvg,
Matthijs
-
Of het is een vreemde wolk.
-
Het is geen wolk. Het is niet alleen de lucht maar loopt over de hele foto.
mvg,
Matthijs
-
Hmm, rechtsboven zit een lichtblauw driehoekje in de lucht, de lucht is verder grijs. Of moet die helemaal blauw zijn?
-
Zou de fotograaf (on)bewust een UFO hebben vastgelegd? In dat geval is deze RailMagazine een gedenkwaardig verzamelaarsexemplaar!
-
Daar hebben ze speciale tijdschriften voor:
http://www.ufomag.com/
:)
- Peter
-
Ik heb genoten van het artikel van Otto Dijkstra over de NS groentenwagens. Veel voorbeeldinfo met bijbehorende foto's en een goede bespreking van het prachtige spoor 0 model van Philotrain.
Meer van dit soort artikelen graag!
Groeten,
Frank
-
Is bij jullie de foto onderaan pagina 9 ook zo vreemd? Bij mij lijkt het wel alsof een deel van de lucht gemaskerd is en daardoor blauwer is dan de rest van de lucht.
Ik zie niks bijzonders aan die foto. Ook geen ufo te bespeuren.
-
(http://members.lycos.nl/alers/upload/p1092.jpg) (http://members.lycos.nl/alers/upload/p1092.jpg)
bron: Rail Magazine
Zo ziet de foto er bij mij uit op pagina 9 van de Rail Magazine nummer 256. En nee dat komt niet door de scanner ;)
mvg,
Matthijs
-
Ja, zo zag 'ie er bij mij ook uit, de RM maakt wel meer blunders met foto's...
-
Nou, dat is volgens mij geen blunder van RM, maar een probleempje bij de drukkerij.
In mijn exemplaar is de lucht vrijwel egaal van kleur, rechts een haartje donkerder dan links. Maar zeker niet van die scherp afgegrensde vlekken.
-
In mijn exemplaar is de lucht vrijwel egaal van kleur, rechts een haartje donkerder dan links. Maar zeker niet van die scherp afgegrensde vlekken.
dat heb ik zelfs niet. Foto ziet er goed uit
SK
-
en ik sluit me bij Sobat aan
-
En ook de foto in mijn RM256 ziet er volstrekt normaal uit. Nix geen mysterieuze verschijningen en/of verkleuringen...
Maurice
-
Ook in mijn exemplaar van RM is met de foto niets mis.
Henk
-
@Mo
Daar sluit ik me ook bij aan, alles normaal.
Wat te zien is op de scan is een drukfout, waarschijnlijk is een ander vel verkeerd gedrukt en dan wil de volgende een beetje doubleren zodat de inkt er niet juis op komt.
Overigens bijna altijd prachtige foto's en prima drukwerk, in al die jaren niet echt veel foutjes tegengekomen, helaas drukt RailHobby niet zo mooi!
Druk ze,
Frederico
-
Met die van mij is ook niks mis mee, die is prima in orde.
Patrick
-
Je moet 'm bewaren!! Wordt een collectors item, brengt over een jaar of zestig vast bakken met geld op... ;) ;)
-
Dat is goed nieuws! Nooit prijs in de Staatsloterij, maar ik heb wel een RM met bijna net zo'n foto. (En bijna betekent dat mijn exemplaar ook uniek is en dus veel waard wordt) ;D
-
@Mo
Overigens bijna altijd prachtige foto's en prima drukwerk, in al die jaren niet echt veel foutjes tegengekomen, helaas drukt RailHobby niet zo mooi!
Druk ze,
Frederico
Op de Rails zeker nooit gezien? ;)
www.raymondkies.nl
-
@Trabantfahrer
Misschien dom van mij, maar wat is Op de Rails?? :-[
Fotootjes,
Frederico
-
Tijdschrift met een eerbiedwaardige geschiedenis van de http://www.nvbs.com/ (http://www.nvbs.com/).
-
@ henk
en is dat een mooier en interresanter blad dan Railmagazine?
Is dat los te koop?, want ik heb het nog nooit in de winkel gezien.
Ik woon dan ook in een dorrepie hoor,
Frederico
-
(http://members.lycos.nl/alers/upload/p1092.jpg) (http://members.lycos.nl/alers/upload/p1092.jpg)
bron: Rail Magazine
Zo ziet de foto er bij mij uit op pagina 9 van de Rail Magazine nummer 256.
Dat bedoelde ik dus! Bij mij precies zo. Toch wel slordig...
mvg,
Gert
-
Geen last van.
-
@ henk
en is dat een mooier en interresanter blad dan Railmagazine?
Is dat los te koop?, want ik heb het nog nooit in de winkel gezien.
Ik woon dan ook in een dorrepie hoor,
Frederico
Tsja, ik ben daar geen lid en heb de afgelopen 5 jaar precies één exemplaar los gekocht, omdat er een foto van een turkooise 1300 in stond. Ze zijn dus los te koop, maar echt kijk heb ik er verder niet op. Twee voorzichtige observaties.
1. Het is dunnetjes.
2. Het is aan de brave kant, zelfs voor een spoortijdschrift.
Maar het bestaat al lang en de oude jaargangen zijn een rijke bron van informatie.
-
(http://members.lycos.nl/alers/upload/p1092.jpg) (http://members.lycos.nl/alers/upload/p1092.jpg)
bron: Rail Magazine
Zo ziet de foto er bij mij uit op pagina 9 van de Rail Magazine nummer 256. En nee dat komt niet door de scanner ;)
mvg,
Matthijs
Is eigenlijk best artistiek.
-
Ik had vorige week een email gestuurd met als mededeling van die misdruk op pagina 9. Kreeg ik de volgende dag een keurige reactie terug van:
De drukkerij heeft gemeld dat zoiets wel eens kan gebeuren, maar dat de man achter de pers dit had moeten constateren.
Als u mij uw adresgegevens mailt, stuur ik u een gaaf exemplaar.
Top service van Rail Magazine..!!!!
mvg,
Matthijs
-
en is dat een mooier en interresanter blad dan Railmagazine?
Jazeker.
www.raymondkies.nl
-
Tsja, ik ben daar geen lid en heb de afgelopen 5 jaar precies één exemplaar los gekocht, omdat er een foto van een turkooise 1300 in stond. Ze zijn dus los te koop, maar echt kijk heb ik er verder niet op. Twee voorzichtige observaties.
1. Het is dunnetjes.
2. Het is aan de brave kant, zelfs voor een spoortijdschrift.
Maar het bestaat al lang en de oude jaargangen zijn een rijke bron van informatie.
Dan heb je het inderdaad al lang niet meer gezien :( Het blad is sinds begin van dit jaar qua layout verbeterd, dikker geworden en biedt veel meer voor de enkel plaatsjes kijkende hobbyïst (meer en grotere foto's).
www.raymondkies.nl
-
Gôh hebben ze dan eindelijk het licht gezien bij Naast de Rails? Plaatjes kijken mag dus ook daar...
-
Ik had vorige week een email gestuurd met als mededeling van die misdruk op pagina 9. Kreeg ik de volgende dag een keurige reactie terug van:
Top service van Rail Magazine..!!!!
mvg,
Matthijs
Noem het maar niet meer dan normaal, zo niet de plicht van Rail Magazine! Jij betaalt voor een goed exemplaar en zij zijn er verantwoordelijk voor dat jij ook een goed exemplaar ontvangt.
-
Dan heb je het inderdaad al lang niet meer gezien :( Het blad is sinds begin van dit jaar
Dat is toch niet zo heel lang geleden? Kennelijk was ik niet de enige die vond dat het blad wel een update kon gebruiken. Ik zal er gauw eens eentje kopen.
-
Nee joh Henk, gewoon lezen (oh, plaatjes kijken) in de Kiosk en dan terug leggen... ;D
-
Vandaag lag er een gaaf exemplaar van de RM 256 op de mat. Een top service van Rail Magazine..!!
mvg,
Matthijs
-
Bij mij ook. Nejes geregeld! RM is en blijft mijn lijfblad.
mvg,
Gert