BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Robert_N-Nm op 03 August 2008, 19:08:17
-
Hoi,
Aangezien ik een flinke collectie Zwitsers en ook nog Duits materieel heb dat nu vooral z'n benen strekt op Boppard en een testovaal wordt het ook eens tijd zelf een goed plan op papier te zetten.
Als inspiratie heeft station Thayngen in Zwitserland gediend. Dit station is gelegen aan de lijn tussen Basel Bad. bf - Waldshut - Schaffhausen - Thayngen - Singen (Hohentwiel) - Konstanz, de Hochrheinbahn.
Daar ik een klein beetje voorbeeld wil hebben om na te bouwen en het een beetje realistisch moet blijven leek mij dit een goede keuze.
Het is niet al te groot (al hoewel het op schaal nog een stationgebied van 6 meter zou worden), heeft aardig wat rangeermogelijkheden. Ook prettig, je kan er heel veel (bijna) realistisch inzetten. Dat komt doordat het deeltraject tussen Singen en Schaffhausen bruikbaar voor alle zwitserse en duitse e-loks. Ook diesels hebben nog een plekje in deze buurt aangezien er treinen tussen Basel en Konstanz rijden (Basel - Waldshut -Neuhausen am Rheinfall is niet geëlektrificeerd)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Thayngen_Baanplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Thayngen_Baanplan.jpg)
De afmetingen van de L-vorm.
70 (40)x 200 cm voor de vleugel naar Singen en 70 (40) x 185 cm voor de vleugel naar Schaffhausen (op de tekening staat 175cm, een klein foutje). De spiralen zitten in principe op een tafel van 70 x 70 cm en geven beide toegang tot een apart schaduwstation ca 30 cm lager voor Singen en 15 cm lager voor Schaffhausen. Het keerspoor voor schaffhausen loopt om de spiraal van Singen heen. De schaduwstations moeten echter nog getekend worden.
Spiralen.
De spiralen worden op het buitenste spoor 60 cm op een stijging van 2,5%. Als ik goed heb gerekend heb je dan op een omwenteling een overbrugging van ca 4,7cm dus met 3 omwentelingen zak je voldoende om er nog bij te kunnen als er wat gebeurt.
Railmateriaal en omgeving van het spoor.
Vermoedelijk Peco code 55 maar dat weet ik nog niet zeker. Voor de schaduwstations vermoedelijk minitrix. In ieder geval zal het grootste deel van de zichtbare sporen met flexrail worden gelegd.
Qua bovenleiding en seinmateriaal is het simpel, beide Viessmann. Seinen worden de lichtseinen.
Aansturing.
Ik heb al digitaal materieel en het zijn grotendeels pure Sx-decoders net als de centrale (Central Control 2000). Dus het wordt in ieder geval een Sx-protocol. Of daar een computer aan te pas gaat komen moet ik nog even over nadenken, waarschijnlijk wel.
Jullie gedachten zijn welkom..............
wat links:
Thayngen (http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=301483#pid3318182)
Thayngen (nogmaals) (http://home.arcor.de/Museumsbahnen/SBB/Fotoseite_SBB.html)
S-bahn Zürich netplan (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/S-Bahn-Zuerich-Linienplan.svg/681px-S-Bahn-Zuerich-Linienplan.svg.png)
-
Vanaf de noordelijkste stationssporen kun je niet meer vertrekken naar schaffhausen. Met 2 wissels is dit op te lossen, of je moet het voor lief nemen. Verder vind ik je plan er goed en doordacht uitzien, het station ligt mooi in een boog en het is niet symetrisch.
Een kleine opmerking nog wat betreft de spiralen; ik zou ze niet voor zo'n groot deel in het zicht leggen.
Succes,
Frank
-
Hoi,
Met betrekking tot de spiralen heb je inderdaad een punt. Het is misschien toch wel erg verstandig om in ieder geval een groter deel van de spiralen te bedekken met landschap, in ieder geval de spiraal naar "Singen". De lijn van Thayngen naar Schaffhausen loopt door een redelijk bosrijk gebied dus die zou dan wat meer open kunnen liggen.
Die wissels zijn denk ik ook wel handig.
Robert
-
Als je het S-bahn Zürich netplan (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/S-Bahn-Zuerich-Linienplan.svg/681px-S-Bahn-Zuerich-Linienplan.svg.png) live wilt volgen, is de swisstrains (http://www.swisstrains.ch/) site ook leuk. De positie's van alle lijnen en SBB-treinen worden geplot op Google Maps - je ziet de treinen als het ware rijden.
Sander
-
Ha Robert,
dat begint al ergens op te lijken. Vwb die spiralen, op een tafel van 70x70 is het toch een krap spiraaltje....je schrijft 60 cm diameter als buitenste spoor. Is niet veel, ik heb zelf 75 cm als krapste boog, en je weet dat dat niet een laf hellingkje is.
Ik weet niet wat je langste trein gaat worden, want eea hangt natuurlijk ook daarvan af, maar als je lange goederentreinen wilt laten rijden kan het een issue worden.
Verder vind ik het station er mooi uitzien. Het lijkt mij ook niet een te ambitieus project, dus......bouwen met je kadaver!
J
-
Oja, niet onbelangrijk
Hoe spreek je het nou uit, die naam van dat baanplan van jou? ;D
-
Kun je de spiralen niet omkeren qua draairichting? Dan wordt je station stuk niet zo gebogen .
-
Vanaf de noordelijkste stationssporen kun je niet meer vertrekken naar schaffhausen. Met 2 wissels is dit op te lossen, of je moet het voor lief nemen.
Als de spoorlijn links( wat in Zwitserland standaard is) bereden word bestaat het probleem niet, dus de vraag is dan word links of rechts gereden.
Groetjes Michiel
Ps; Ik heb die lijn zelf ooit wel eens bereden maar toen was ik nog te jong om dat soort details te onthouden.
-
En zorg dat de binnenste sporen gebruikt worden door de treinen om te dalen naar het schaduwstation en de buitenste sporen om te stijgen naar je station.
mvg,
Matthijs
-
Ik zal er eens over nadenken. De spiraal naar Singen ligt nu vlak tegen een looppad aan. De andere spiraal (Schaffhausen) kan in principe gewoon groter gemaakt worden, ik denk dat een diameter van 80 of 85 cm geen problemen mag opleveren. De spiraal Singen zal ik dus even over moeten nadenken.
De rede voor mij om de spiralen zo weg te laten draaien is dat je dan niet in de tunnels kijkt. Het is geen Gotthard of Lötschberg en bij mijn weten zijn er geen tunnels te vinden (Google earth).
Wat betreft de rijrichting. In principe rijden de treinen op deze lijn rechts. De treinen naar Singen wisselen van spoor bij vertrek uit Schaffhausen van links naar rechts. Natuurlijk kan je jezelf daarmee wat artistieke vrijheid veroorloven.
@Jeroen. De uitspraak heb ik geen idee van, het fonetisch alfabet stelt dit [ˈtaː ɪŋən] voor Thayngen.
Ik heb weer stof tot nadenken
Robert
-
Hoi,
Hierbij poging nummer twee,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Thayngen_Baanplan_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Thayngen_Baanplan_2.jpg)
De grootste verandering is dat de spiraal "Singen" nu verplaatst is naar de andere zijde van de baan aangezien ik daar ook meer ruimte heb om een ruimere broogstraal toe te passen. In de dubbelspiraal wordt de buitenste (Singen) spiraal 85cm in diameter en de binnenste (Schaffhausen) spiraal 75 cm in diameter met een daling van 2,5%. Schaffhausen komt dan het diepste te liggen.
Blijft alleen nog het issue van bereikbaarheid van de binnenste spiraal over mocht er wat gebeuren. Dus in ieder geval nog steeds stof tot nadenken.
Robert
-
Robert,
Dit is zeker een optie. Je kunt de spiraal bereikbaar houden door het midden ervan vanaf de onderkant bereikbaar te maken, het is groot genoeg om in te zitten. Misschien kun je dan ook de bovenkant afneembaar maken, zodat je goed zicht hebt op de sporen.
Het probleem is dat je erg lastig bij de buitenste spiraal komt, van binnenuit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_5.jpg)
groeten,
Frank
-
@Frank
Dat laatste is dan weer geen probleem omdat de buitenste spiraal vanaf de buitenkant te benaderen blijft.
Ik denk in ieder geval dat ik met dit plan door kan.
@liefhebbers
Nog een paar vraagjes.
Van peco code 55 heb je 3 soorten wissels. Wat betreft de lange wissels denk ik dat deze het beste toepasbaar zijn op de doorgaande sporen. Boogwissels daar waar dat moet.
Maar is het verstandig om op de rangeersporen bovenaan de kleine wisseltjes of de middelmaatjes toe te passen? In het echt zijn de wissels vrij scherp dus vandaar...
Qua "tafel"bladhoogte zat ik te denken aan 120 cm of ben ik nu te optimistisch?
Robert
-
Robert,
Nog een tip van mijn zijde: Teken de baan uit mbv een ontwerpprogramma. Je zult zien dat je handtekening iets te optimistisch is. Slanke wissels zijn natuurlijk prachtig, maar slokken een hoop ruimte op. En ruimte is kostbaar op jouw oppervlak!
Groeten,
Frank
-
Hoogte:
Aangezien je baan in een hoek is gesitueerd is je eigen lichaamslengte de belangrijkste maat.
Je arm reikwijdte is max 90 cm en gebogen staan is funest voor je ruggengraat.
Tafelhoogte is prima tussen 110 en 130 afhanklijk van je lengte.
Ikzelf ben 185 en werk prima met 110 tot 120
-
Dat heb ik net geprobeert met MIBA-plan en passen deed het van geen kant. Maar goed, daar ga ik nog wel eens een keer goed voor zitten want de industrie boogwissels (flm, minitrix) zijn wel heel erg nauw en lelijk in vergelijking met peco. (Het wordt dus in ieder geval code 55).
Misschien valt her en der nog wat ruimte te winnen met verdekte, korte radii). Even puzzelen dus.
Ik hou wel 120 aan, ben zelf 190+/- dus dan gaat dat zeker lukken qua tafelhoogte.
Robert
-
Het 'probleem' zit hem voornamelijk in het feit dat je 7 sporen parallel wilt hebben lopen. Deze vertakkingen eisen een behoorlijke ruimte op. Misschien moet je daar een beetje in gaan snijden?
De Fl* boogwissels zou ik absoluut vermijden, deze gaan van radius 1 naar radius 2. Radius 1 wil je echt niet gebruiken. Mijn ervaring met deze boogwissels is in een woord: ontsporingen. Misschien zijn er van een ander merk wel boogwissels leverbaar die van radius 3 naar radius 4 buigen. Dat soort wissels zouden je extra lengte opleveren voor je stationsemplacement, je kunt dan de overloopwissels naar de bogen verplaatsen.
Groeten,
Frank
-
Het probleem met snijden is dat het karakter van het station dan verdwijnt. Misschien alleen dat binnenste spoor verwijderen, maar de sporen bij de goederenloods en losweg zijn vrij karakteristiek in mijn ogen dus die wil ik liefst wel behouden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Thayngen_MIBA_plan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Thayngen_MIBA_plan.jpg)
In het echt is het een stuk simpeler want Thayngen Bf is zo recht als het maar zijn kan. Maar goed een eerste poging met code 55 dan maar, nu in een planningsprogramma.
Robert
-
Nou ik ga maar snijden/snoeien. Binnenste spoor moet definitief geschrapt worden als aangesloten spoor. Ik noem het maar een overgroeid spoor waar de wissels voor verwijderd zijn (spoordesolaatheid dus). Ik wil het dus nog wel aanduiden, maar het ligt dan wel op de rand of het wordt onderbroken.
Zo kan ik denk ik wel wat ruimte extra creeren voor de andere sporen. Tevens zal ik denk ik nog een engelse wissel inpassen aan de rechter zijde naar de bovenste sporen (is een dure grap) maar dat zal ook weer plaats besparen. Straks een nieuwe tekening dan maar.
Robert
-
hey, ondanks dat je nog in de ontwerp fase zit. ziet het er erg interessant uit. Succes met het ontwerpen :P Zal draadje geboeid blijven volgen.
mvg,
piet
-
Hoi,
Een aangepast plan,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Thayngen_aangepast_MIBA_plan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Thayngen_aangepast_MIBA_plan_1.jpg)
De groene stukken spoor zijn nu niet meer aangesloten op de hoofdbaan waardoor ik wat wissels kwijt ben. Ook heb ik nu aan weerzijde van het station een hele engelsman in het sporenplan gelegd omdat deze lekker ruimtebesparend zijn tov twee wissels tegen elkaar om sporen te laten kruizen.
Als ik het goed heb kunnen treinen nu zowel uit de richting Singen (links onder) als de richting Schaffhausen (rechts) alle sporen bereiken
Opmerkingen zijn nog altijd welkom
Robert
-
Als je ervoor zorgt dat de treinen aan de onderkant al van spoor kunnen wisselen, dan kunnen inderdaad alle sporen bereikt worden. Maar kom je op het rechterspoor uit de spiraal, dan zie ik niet hoe je linksboven kunt komen. Of ik zie een wissel over het hoofd in deze tekening?
-
Hoi Hookies,
Spoor 1 (als je de laatste potloodtekening ernaast legt is dat het spoor direct langs het stationsgebouw) wordt doorkruist door een tweetal boogwissels. Hierdoor kan je dus vanuit Singen naar de goederensporen bovenin komen. Spoor 1 zelf (langs het perron) is alleen berijdbaar in de richting Schaffhausen --> Singen dat is waar, maar dat laat ik zo.
Spoor 2 en spoor 3 (in de potloodtekening langs het eilandperron) en het 4e spoor dat parallel aan spoor 3 ligt) zijn komend uit schaduwstation Schaffhausen (rechts) via de gele minitrix-en bereikbaar en de treinen richting Singen kunnen dan via de engelse wissel weer verder rijden (Vanaf schaduwstation Singen visa versa).
Ik hoop dat dat je vraag beantwoordt.
Robert
-
De rails is goedwels binnen (tenminste voor de zichtbare sporen). Voor de schaduwstations moet nog rails gekocht worden. Het enige wat nog rest is denken over het kat-proof maken van (met name) de schaduwstations. We hebben namelijk recentelijk twee katten in huis gekregen en de eerste wagens zijn al omgebonjoured en op de grond geknikkerd (zodat de nagels lekker gescherpt konden worden).
In ieder geval binnenkort een voortgang in een ander deel van het forum.
Robert