BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: janblonk op 03 August 2008, 15:18:47
-
Op dit moment ben ik een nieuwe baan aan het aanleggen en langzamerhand wordt het tijd voor de elektronica.
Ik gebruik de ECOS, maar om wissels te schakelen ben je vaak net te laat door de menuwisselingen.
Ik wil de ECOS gebruiken voor de automatische schakelingen en zoek naar een manier om het daarnaast ook snel handmatig (elektronisch) te doen.
Wie heeft daarvoor een oplossing?
m.vr.gr.
Jan Blonk
-
De rijstraat via de ECoS met een terugmelder schakelen m.b.v. een drukknopje op een paneel. Is dat misschien een optie voor je ::)
Voor iedere rijstraat een knopje.
Mvg, Johan
-
Eerlijk gezegd kan ik je filosofie niet helemaal volgen. Bedoel je met "automatische schakelingen" dat je de wissels via decoders wilt schakelen? Of ga je ook automatisch rijden via een besturingsprogramma?
Overigens kun je de meeste decoders met drukknoppen overbruggen, zodat je een wissel via de centrale of via de drukknoppen kunt aansturen.
-
De luxe oplossing is Track-Control van Uhlenbrock.
Zie http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm -> producte -> digital -> schalten -> 69000 Track-Control
Ik heb me wel eens afgevraagd of er niet een eenvoudige encoder gemaakt zou kunnen worden om iets dergelijks zelf te kunnen maken met drukknoppen.
Groeten,
Sander
-
Sander,
Als je alleen met drukknoppen wilt werken, kun je die doorgaans aansluiten op een gewone S88-decoder. In bijvoorbeeld Koploper kun je daarmee wisselstraten sturen. Dat schijnt direct ook te kunnen bij centrales als de ECoS. Zo kun je relatief goedkoop een seintableau in elkaar prutsen.
Grtn!
Huib
-
Ik heb het even gecheckt in de handleiding van de ECoS: je kunt inderdaad wisselstraten laten reageren op S88-contacten. Als je de wissels vastlegt in een wisselstraat, kun je die dus met een paar simpele drukknoppen bedienen. Misschien is dat een werkbare oplossing.
Grtn!
Huib
-
Huib,
Ja, ik weet dat je op die manier met Koploper kunt werken. Het heeft echter twee 'bezwaren'. Allereerst maak je daarmee je baan 100% afhankelijk van je PC en Koploper - je kunt niets bedienen zonder de computer erbij. Tweede issue is, dat Koploper niet ziet/weet dat je via de drukknoppen en speciale actie's wissels schakelt. Op het baanplan-scherm wordt de wisselstand niet aangepast - waardoor in feite het hele venster onbetrouwbaar is geworden.
Het tweede probleem speelt ook, als je via de centrale een wisselstraat gaat bedienen. Koploper geeft die omschakelingen niet weer.
Sander
-
Huib,
Ja, ik weet dat je op die manier met Koploper kunt werken. Het heeft echter twee 'bezwaren'. Allereerst maak je daarmee je baan 100% afhankelijk van je PC en Koploper - je kunt niets bedienen zonder de computer erbij. Tweede issue is, dat Koploper niet ziet/weet dat je via de drukknoppen en speciale actie's wissels schakelt. Op het baanplan-scherm wordt de wisselstand niet aangepast - waardoor in feite het hele venster onbetrouwbaar is geworden.
Het tweede probleem speelt ook, als je via de centrale een wisselstraat gaat bedienen. Koploper geeft die omschakelingen niet weer.
Sander
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je via de S88 de wisselstraten op de centrale schakelt, heb je helemaal geen computer nodig. Je bent dus niet afhankelijk van Koploper of welk programma dan ook in dat geval.
En om op je tweede bezwaar terug te komen... als ik via de centrale een wissel verzet, mag ik toch aannemen dat het verzetten van dat wissel wordt doorgegeven aan de computer? Het zou niet moeten uit maken of dat wissel op de centrale onderdeel is van een wisselstraat of niet. De wisselstraten op de computer zijn niet direct gelinkt aan wisselstraten in de centrale, maar dat was ook niet Jan's opzet als ik het goed heb begrepen.
Kortom, ik zou het eens even proberen. Kleine moeite als je toch al een S88-decoder hebt liggen.
Ik zie nu trouwens dat Johan eerder dezelfde suggestie heeft gedaan. Daar heb ik even overheen gelezen.
grtn,
Huib
-
Ja dat werkt zeker te weten via drukknopjes en een S88.
Je kunt dan zelfs de trein naar een spoor laten rijden en als laatste in je wisselstraat een sein op rood zetten.
Ik heb via S88 en een ECoS wel eens een simpel bloksysteem in elkaar geknutseld.
Kees-Jan
-
Huib, mijn eerste 'bezwaarpunt' was gebaseerd op jouw opmerking "In bijvoorbeeld Koploper kun je daarmee wisselstraten sturen. ".
Het is zeker mijn bedoeling, zodra het kan, het extern schakelen van wissels, te gaan testen.
Sander
-
Misschien is dat een werkbare oplossing.
Grtn!
Huib
Dat is dus precies wat ik in mijn bijdrage opperde.
Er wordt onderschat wat de ECoS allemaal in huis heeft....................
Mvg, Johan jawel ook een ECoS bezitter :P
-
Je kunt de wissels dus ook door de trein zelf laten bedienen door een s88 met terugmelding als "schakelrails" te gebruiken (daar is de 8-voudig ingebouwde pendelautomaat van de ECoS ook op gebazeerd).
Kees-Jan
-
Beste mensen,
Dat mijn vraag in korte tijd zoveel reacties zou geven, had ik niet gedacht.
Voor mij is een geheel nieuw gezichtspunt om de wisselstraten die in de ECOS opslaat, handmatig te overbruggen met een drukknopje.
Hartelijk dank.
Jan
-
Voor mij is een geheel nieuw gezichtspunt om de wisselstraten die in de ECOS opslaat, handmatig te overbruggen met een drukknopje.
Hartelijk dank.
Jan
Jan,
Je overbrugt niks, je activeert een rijstraat (rijweg) met een terugmelder S88. De rijstraat heb je zelf eerst ingevoerd in de ECoS
Je hebt 74 tabbladen tot je beschikking waar je per tabblad 16 wissels of rijstraten kwijt kunt. Die krijg jij nooit vol kortom je hebt genoeg capaciteit om je uit te leven. Een terugmelderpoort kun je toewijzen aan een rijstraat, bij de Memory van Márklin en de Switsch van Uhlenbrock was dat nog chonologisch bepaald welke poort bij welke rijstaat hoorde.
Kortom je kunt met de ECoS alle kanten uit.
Ik heb het idee dat je nog niet half weet wat de ECoS kan. Ik weet niet waar je woont maar je mag hier gerust langskomen voor uitleg je hoeft je ECoS niet mee te nemen wat er is hier één in volle glorie aanwezig
Mvg, Johan
-
Johan,
Mooi aanbod.
Je moet wel goed de wisselstraten wissen als je ze niet meer nodig hebt (of een fout gemaakt hebt) anders blijven ze in het geheugen staan en dat kan vervelend zijn als je de s88 ergens anders voor gaat gebruiken.
Kees-Jan
-
De luxe oplossing is Track-Control van Uhlenbrock.
Zie http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm -> producte -> digital -> schalten -> 69000 Track-Control
Alleen heb je daar voor bij de ECoS helemaal niets aan. De ECoS heeft geen LocoNet aansluiting.
Mvg
Wim.
-
Alleen heb je daar voor bij de ECoS helemaal niets aan. De ECoS heeft geen LocoNet aansluiting.
Mvg
Wim.
Welkom terug Wim 8)
Je hebt er niks aan idd maar je hebt het ook niet nodig. Met de ECoS zelf is het allemaal prima te realiseren.
Mvg, Johan
-
Je moet wel goed de wisselstraten wissen als je ze niet meer nodig hebt (of een fout gemaakt hebt) anders blijven ze in het geheugen staan en dat kan vervelend zijn als je de s88 ergens anders voor gaat gebruiken.
Kees-Jan
@Kees-Jan,
Heb uit dit forum begrepen dat er twee manieren zijn om wisselstraten te verwijderen. Heb al met Google gezocht naar informatie hierover, maar nog niets kunnen vinden en de gebruiksaanwijzing geeft (voorzover ik het kan bekijken) maar één manier weer.
Is de manier zoals die in de gebruiksaanwijzing van de ECoS staat bij punt 14.5 dan niet de goede manier?
Zoniet, wat is dan de juiste manier om een wisselstraat uit het geheugen verwijderen ???
mvg,
Fred.
Edit: Net de oplossing gevonden. Heb overal gezocht, maar natuurlijk nooit
aan het ESU Forum gedacht. Daar stond het dus.
Sorry voor de overlast.