BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Remco. op 03 August 2008, 01:37:32
-
Goedenavond of morgen als je dit waarsch. leest :)
Ik ben druk bezig om een geschikt baanplan uit te werken voor mijn situatie.
Mijn gegevens:
H0, TP IV Nederlands
Kameroppervlak 4 x 3 meter.
Rails: Rocoline 2.1 mm
Nu kan ik in de ruimte die ik heb mede door de noodzakelijke ruime bochten geen echt lange rechte stukken kwijt.
Ik ben druk aan het tekenen geweest om toch iets te kunnen bewerkstelligen:
Dit is een plan 1 wat ik bedacht heb:
Plan 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/compleet_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/compleet_1.jpg)
Het gaat voornamelijk om het middelste gedeelte, de 2 lussen zijn puur om te kunnen keren.
Het bovenste gestippelde deel valt weg onder de 'stad' die erop komt, ter hoogte van de horizontale bruine lijn komt een muurtje waar bovenop dan de stad ligt. Het gedeelte wat voor de muur ligt is 35 cm diep, het gedeelte erachter is 30 cm diep. Daar bevindt zich een klein schaduw station.
Ik hoop dat er mensen zijn die wat tips, tools en/of aanvulligen hebben voor dit baanplan. Ik zal sowieso nog een ander baanplan erbij posten maar dat heb ik nog niet helemaal uitgewerkt. Zodra deze af is komt hij erbij.
Bedankt alvast,
Gr. Remco.
-
als ik heel eerlijk ben vind ik het plan een beetje zonde van de ruimte en inspiratieloos.
Vraag me nou niet gelijk een ander in elkaar te flansen :).
om te beginnen zou je je je station in een hele grote flauwe boog kunnen leggen.
Zo is je station leuker om aan te zien, en je perronsporen kunnen veel langer worden, en je kan een vloeiende aftaking maken naar de 2 zijpoten waar werkplaatsen of industrie kan komen.
Alles recht gaat visueel zeer snel vervelen.
die 4x3 meter zijn dat de maten van de muur, of kan je ook nog van een andere kant de baan zien.
Als dit het geval is , zou je de poot die je van 2 kaneten kan zien scheiden door een tussenschot zodat je 2 verschillende scenery's kan maken op 1 poot
-
Het is hier nog te warm, slapen lukt niet. Dus bij deze mijn eerste reactie.
- Waar moet je ruimte vrijhouden voor bijvoorbeeld de deur, kasten, ander meubilair ? Moet je rekening houden met een schuin dak ? Je hebt nu een 'geknikt hondenbot' - wellicht heb je ruimte aan een kant om een dubbele knik te maken.
- In feite kunnen treinen alleen 'rondjes' rijden. Het je overwogen in de beide lussen voor het rondrijden ook keerlussen te maken. Daarmee maak je de loop van de treinen speelser en bouw je variatie in, omdat een trein ineens van een andere richting kan komen.
- (vanaf onderkant gerekend) Heb je in het derde spoor links en rechts uitloopstukjes (40 cm zo te zien). Als een loc een trein naar spoor 3 heeft gereden, kan die links weg in het uitloopstukje, door te "ontsnappen" naar spoor 4 en dan via de wisselstraat weer vertrekken.
Hoe bedoel je dat met het rechter uitloopstukje ?
- De boogwissels links en rechts geven je de keuze tussen de twee langste sporen. In feite bieden de eerste wissels op het rechte stuk spoor dezelfde faciliteit. Is het de bedoeling de bogen links en rechts als een soort "omloopsporen" te zien ?
- Ik weet dat je veel goederenwagens hebt/had, wil je een echte rangeerbaan bouwen ? Of zoek je het meer in de strakke dienstregelingen met personentreinen en een prominent station op de voorgrond ?
Het is me niet duidelijk wat voor soort "spoorbedrijf" je wilt opzetten, dus beperk ik me nu tot vragen.
Groeten,
Sander
-
als ik heel eerlijk ben vind ik het plan een beetje zonde van de ruimte en inspiratieloos.
Vraag me nou niet gelijk een ander in elkaar te flansen :).
om te beginnen zou je je je station in een hele grote flauwe boog kunnen leggen.
Zo is je station leuker om aan te zien, en je perronsporen kunnen veel langer worden, en je kan een vloeiende aftaking maken naar de 2 zijpoten waar werkplaatsen of industrie kan komen.
Alles recht gaat visueel zeer snel vervelen.
die 4x3 meter zijn dat de maten van de muur, of kan je ook nog van een andere kant de baan zien.
Als dit het geval is , zou je de poot die je van 2 kaneten kan zien scheiden door een tussenschot zodat je 2 verschillende scenery's kan maken op 1 poot
Hoi Marty,
De maten zijn de muren, dus nee ik heb geen ruimte om er om heen te wandelen zeg maar. De reden dat ik alles recht heb heeft te maken met het feit dat ik eerder een kronkel baan had maar dat niet realistisch vond, 3 meter rails = +- 270 meter in 1:1 en daarin zag ik nooit de kronkels die ik eerder bouwde ;D dus daarom is mijn eerdere baan gesneuveld. En dit stukje spoor is geen station zeg maar, puur een stukje rail met wat zijsporen, het station zou bijvoorbeeld links of rechts ervan kunnen liggen.
Ik heb ook al eens een ander baanplan getekend en met wat hulp van mensen hier is dat gefinetuned naar dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railplan_6.jpg)
Dat is meer waar jij denk ik op doelt? Alleen deze is net te groot geworden, ik kan hem net niet kwijt :(
Het is hier nog te warm, slapen lukt niet. Dus bij deze mijn eerste reactie.
- Waar moet je ruimte vrijhouden voor bijvoorbeeld de deur, kasten, ander meubilair ? Moet je rekening houden met een schuin dak ? Je hebt nu een 'geknikt hondenbot' - wellicht heb je ruimte aan een kant om een dubbele knik te maken.
- In feite kunnen treinen alleen 'rondjes' rijden. Het je overwogen in de beide lussen voor het rondrijden ook keerlussen te maken. Daarmee maak je de loop van de treinen speelser en bouw je variatie in, omdat een trein ineens van een andere richting kan komen.
- (vanaf onderkant gerekend) Heb je in het derde spoor links en rechts uitloopstukjes (40 cm zo te zien). Als een loc een trein naar spoor 3 heeft gereden, kan die links weg in het uitloopstukje, door te "ontsnappen" naar spoor 4 en dan via de wisselstraat weer vertrekken.
Hoe bedoel je dat met het rechter uitloopstukje ?
- De boogwissels links en rechts geven je de keuze tussen de twee langste sporen. In feite bieden de eerste wissels op het rechte stuk spoor dezelfde faciliteit. Is het de bedoeling de bogen links en rechts als een soort "omloopsporen" te zien ?
- Ik weet dat je veel goederenwagens hebt/had, wil je een echte rangeerbaan bouwen ? Of zoek je het meer in de strakke dienstregelingen met personentreinen en een prominent station op de voorgrond ?
Het is me niet duidelijk wat voor soort "spoorbedrijf" je wilt opzetten, dus beperk ik me nu tot vragen.
Groeten,
Sander
Hoi Sander, ja ik kan dus ook niet slapen :|
- Linksonder zit de deur, maar deze zit in een nis zeg maar dus de effectieve ruimte blijft nog steeds 4 x 3 meter. Alle muren recht. Verder geen bijzonderheden.
- Dat de treinen alleen rondjes kunnen rijden dat klopt, een keerlus is ook nog een optie, mogelijk dat die lussen dan ook wat kleiner zouden kunnen.
- Die uitloopstukjes zijn voor een locwissel en om loc's op te dumpen.
- Die boogwissels waren een oplossing om van 1 naar 2 sporen te gaan, eerder toen ik aan het tekenen was waren de lussen dubbelspoor vandaar. Die lussen zijn idd gewoon omloopsporen, niet meer niet minder. Dat ik ze zo heb gemaakt is omdat ik anders moet inkorten op het middengedeelte en dat wilde ik niet, ik wil minimaal een trein van 1.5 meter kwijt kunnen en dat kan nu.
- Wat ik eigenlijk wil, is een stuk baan waar ik lekker naar kan kijken wat via koploper lekker rondjes draait met een klein stukje rangeren erbij. Maar dat stukje moet wel realistisch zijn. Dus niet zoals ik eerder had, op 3 meter spoor bijna 180 graden omkeren. Dat is geen gezicht, dus daarom een klein stuk realistisch maken, zie het meer als een groot uitgevallen diorama.
Een andere optie waar ik nog mee bezig ben is langs de rand van het vertrek een dubbelspoor leggen met boven een rangeer terrein, onder een station en op de 'verticale' trajecten enerzijds een boogbrug ( zelf te bouwen van een meter lang oid ) en een echt traditioneel stukje nederlands polderspoor op het andere deel. Maar dan zo dat ze in modules zijn opgebouwd en ook achter elkaar gezet kunnen worden en dus een 'lang' realistisch traject vormen. De bogen zijn dan puur voor in dit vertrek noodzakelijk zeg maar.
Ik hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft, ik ben niet meer 100% om 3:21 maar goed ;D
Gr. Remco.
-
Goedenavond of morgen als je dit waarsch. leest :)
Goeienacht, mag dat ook? Het is tenslotte nog donker buiten...
Je denkt nog teveel in hokjes. Bekijk je ruimte eens op een andere manier. Diagonaal bijvoorbeeld. Ken de de 3-4-5 driehoek? (Piet Apegras) De diagonaal bied je 5m (uiteraard niet geheel effectieve) lengte.
-
Voor jou altijd een goeienacht ;D En ja ik ken pythagoras, dat stationsplan wat in mijn reply stond is 6m, piet geeft maar 5 meter zoals je ook al concludeerde dus dat wil niet, dus moet ik wat anders verzinnen en daarom ben ik nu ideeen aan het spuien ;D
Even als extra toevoeging het moet een banenplan zijn wat eventueel in modules weg is te halen omdat ik mogelijk niet permanent in dit vertrek kan verblijven met mijn zooi :)
-
heummm, nee dat is niet wat ik met een boog bedoel, een boog is wel wat anders dan een kronkel :)
ik bedoelde een zeer flauwe boog in het zijsporen gedeelte. dit hoeft maar een hele flauwe te zijn en dit staat veel realistischer dan recht.
Het idee van Stig is ook niet gek, of je zou bv 3 poten kunnen doen, dus 1 in het midden erbij.
-
Ok ja ik denk dat ik begrijp waar je op doelt. 's Ochtends werken de hersenen wat beter ;D
Zoiets ? Ik heb nu alle sporen meegenomen daarin.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/flauwe_bocht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/flauwe_bocht.jpg)
En vwb 3 poten zeg maar, die bochten zijn puur voor de omloop dus die komen niet in de scenery zeg maar, het middelste gedeelte moet dan scenery met tunnel in/uitgangen worden waarna ze over de lussen omlopen als je begrijpt wat ik bedoel :)
-
Is er nog iemand die nog een tip heeft :)
Deze heb ik o.a. nog bedacht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/test_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/test_2_1.jpg)
Bij deze moet het schaduwstation er onder komen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/test_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/test_1_2.jpg)
de losse wissels eromheen zijn het schaduwstation wat dan achter een muurtje komt te liggen
Wat ik erg mooi vind is bijvoorbeeld 'De Lage Zij' (http://www.floodland.nl/aim/lzij_sporenplan_1.htm) van Huib Maaskant. Dat ziet er echt super uit.
Bij voorkeur wil ik een module baan, maar een vaste baan is niet uitgesloten.
Ik heb ook overwogen om gewoon dubbelspoor rond de kamer te doen en dan op alle zijkanten een module te maken, de bochten puur om te hoeken. Dan was mijn idee, links een polder stuk op spoordijk bijvoorbeeld, bovenin een klein rangeer terrein, rechts een grote brug ala Amsterdam Rijnkanaal, die zou 2 meter worden in H0 dus moet iets krimpen :) en op de onderkant een station.
Maar goed zoals misschien al duidelijk is, ik vind het verdomd lastig :D
Gr. Remco.
-
Kun je het niet compleet anders doen?
Ook ik had in de ruimte die ik nu heb een baan met 2 keerlussen aan beide kanten, zodat je een dubbelsporige hoofdbaan krijgt. Dat vrat ruimte.
Nu heb ik een dubbelsporige hoofdlijn rondom de gehele kamer, met een brug bij de deur. Moet dus even kruipen, maar zo sta je wel middenin je eigen modelspoorwereld. Heb zelf de hoofbaan wat hoger gelegd inclusief een stoptreinhalte, de goederen/opstelsporen en fabrieksaansluitingen liggen wat lager. Dit geeft een speels effect, ondanks het feit dat je aardig vlak blijft.
-
Dat overweeg ik dus ook zoals is te lezen in de laatste alinea. Ik neig hier heel sterk naar omdat dat 1. het meest efficient is, 2. de meeste rijmeters geeft 3. Ik daarin in ieder geval de meeste dingen kan bouwen wat ik graag wil :) De hoogte verschillen zijn ook wel interessant om mee te nemen :)
Gr. Remco.
-
Zeker.
Inderdaad heb je dan meer rijlengte op de hoofbaan, en een betere mogelijkheid om met treinen "tegen elkaar in" te rijden. Verder benut je op deze manier je oppervlakte van je kamer beter dan bij gebruik van keerlussen.
Voordeel van het iets hoger leggen van je hoofbaan is dat je meer ruimte hebt om onder door te kruipen, bovendien geef je dan meer het effect dat de brug water overspant door de spoordijk. Het is m.i. minder mooi om dit gewoon op tafelhoogte te houden. Maak de brug ook niet veel breder dan de deur (gaat ie naar binnen of naar buiten open?), dat is in principe niet nodig. Ik heb 4 enkelsporige ROCO-boogbruggen (overgeschilderd) gebruikt, 2 in de breedte en 2 in de lengte.
-
De deur zit linksonder in een nis bij de bocht dus daar heb ik geen last van, maar ik wil op een stuk van 1.5 meter een grote brug maken dat heeft mijn voorkeur zeg maar :)
-
@t Arjan6511 .... heb je misschien ook een baanplan van je baan...
Kunnen we zien hoe je het bedoelt..... in beeld
Ik zit ook te hanessen met mijn ruimte
-
@Bertje,
Ik denk dat je Arjan bedoeld ;)
Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ik heb zelf al helemaal weinig ruimte maar een baanplan vind ik altijd leuk om te zien, geeft weer wat ideeen voor mijn eigen baan.
mvg,
Matthijs
-
Hier is iig wat ik in gedachten heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_9.jpg)
En dan natuurlijk wel netjes afgewerkt en niet zulke harde verlopen :) De zwarte dikke lijnen geven de modulegrenzen aan, als ik dit maak, wil ik het zo maken dat ik ook die 4 grote modules achter elkaar kan zetten zodat het 1 lange baan word.
Het station krijgt ook wel een spoortje erbij maar ik zat tegen de 50 delen aan ;)
-
Jah zag het ;D inmiddels veranderd
-
Leuk plan Remnco, zeker als je het station straks nog wat kunt uitbreiden. Wel een fraai idee om die dijk en brug eruit te kunnen halen en dan de modules op elkaar te laten aansluiten.
-
Dank je Hookies,
Ja ik denk dat ik hiermee het meeste plezier behaal voor mij, een continu dienstenregeling waar treinen lekker rond toeren maar ook modulair zodat ik het kan verplaatsen.
Ik overweeg ook nog steeds om vanaf het rangeerterrein naar beneden te gaan en er zeg maar een Y aan te plakken met opstelterrein waar de treinen opgesteld en dus automatisch gekeerd kunnen worden. Maar daar ben ik nog niet uit.
Gr. Remco.
-
Remco,
Als je de modules ook in een andere opstelling wil kunnen neerzetten moeten de hoeken van ome Piet wel kloppen anders krijg je zigzagbaan. ::)
En de baan moet precies ophoogte te stellen zijn.
Ben zelf ook een een baan aan het ontwerpen, had hem al een stukje in elkaar zitten maar weer helemaal afgebroken.
Nu ligt er alleen de plaat met een plot 1:1 erop met het laatste ontwerp.
Mijn baan is wel in spoor N dus heb ik in dezelfde ruimte meer speelruimte. ;D
Groet,
Ben
-
Klopt Benq dat is iets wat ik wel even mee moet nemen in de berekeningen :)
-
Heb je toevallig je AnyRail bestand nog???
mvg,
Matthijs
-
@Mathijs
Wie ik ?
-
Jah jij ;) ;D
Heb misschien nog wel een ideetje voor je stationsgedeelte.
mvg,
Matthijs
-
Ja die heb ik nog, hm even kijken, mailadres dan gooi ik hem in je richting.
Gr. Remco.
-
PM met mijn mailadres is onderweg
-
mail is al retour :D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/idee_remco.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/idee_remco.png)
Stationsontwerp heb ik ooit een keer gemaakt als ontwerp voor mijn eigen modulebaantje.
mvg,
Matthijs
-
Ja die is zeker leuk, die houd ik even in het achterhoofd :D
Gr. Remco.
-
En er is genoeg ruimte voor reizigerstreinen in je station. Perronlengte is iets van 160cm. Mooie lengte voor zo'n modulebaantje 8)
mvg,
Matthijs
-
Inderdaad, dat is ook wel een beetje de limiet van de treinen waar ik mee rijd hoor. 1.5 meter tot 1.70 voor goederentreinen.
Gr. Remco.
-
Was ik weer.
Globaal bedoelde ik wat Remco op pagina 2 liet zijn op zijn ontwerp, maar dan zonder de hoeken waarin hij de bogen wegwerkt. Nu heb je minder ruimte om sporen op een iets lager gedeelte te leggen. maar het voordeel is nu wel dat je eventueel met uitneembare modules kunt gaan werken
Probeer hier een foto van mijn baan hier te plaatsen, maar het netwerk van mijn werk wil niet echt meewerken geloof ik. Ga nog even puzzelen.
-
Hier foto's van Arjan's baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pic13392.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pic13392.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pic18805.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pic18805.jpg)
Moet je zelf maar even toelichten Arjan :)
Gr. Remco.
-
Even kort:
Kwaliteit van de foto's is niet zo, en anderhalf jaar oud.
Basis vormt de dubbelsporige hoofbaan die zoveel mogelijk aan de buitenzijde van de tafels loopt. Op de bovenste foto is een halte te zien op het bovenliggende gedeelte met 2 zijsporen. Hier stopt alleen de stoptrein en S-Bahn.
Vanaf de hoofbaan gaan 2 afritten naar het laag-gelegen gedeelte. Er zijn 2 ontvangstsporen met bovenleiding (zonder functie) en 1 spoor zonder.
Een rangeerlok trekt de treinen uit elkaar en plaatst de wagens bij de aansluitingen op de baan en stelt een trein samen die met een diesel weer vertrekt.
Dat was de ochtend zeg maar, de middag bestaat dan uit het verzamelen van wagens, de ontvangst van de buurtgoederentrein met de diesel en het samenstellen van 2 lange cargo's.
Al met al ben je wel een paar uur zoet.
Inmiddels is de baan alweer wat verder, maar ben bijvoorbeeld over de muurplaten niet tevreden en dat is 1 van de dingen die nog moeten worden aangepast. Op het het gedeelte van de foto met de brug zijn nog helemaal geen muurplaten aangebracht, ook dat moet dus nog.
-
Zo kom je in ieder geval wel aan je rijmeters :) Ik ben dus niet de enige met dit idee. Nu moet ik dat idee nog even verder uitwerken.
Gr. Remco.
-
Ben benieuwd hoe het er nu uitziet Arjen6511
Wat is eigenlijk de ruimte die je hebt? En van welk merk zijn de bruggen... ziet er wel mooi uit
-
Nou ik ben weer druk geweest :) en zie hier een nieuw baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/compleet_ingekleurd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/compleet_ingekleurd.jpg)
Er komt dus een station op rechts, klein rangeer terrein er om heen met een aftakking naar een kleine haven waar ik o.a. wat kalk en grind kan laden. Mogelijk nog olie erbij maar dat weet ik nog niet. Verder gaat het rangeerterrein over in een groen gedeelte met een grote boogbrug over de toevoer naar de haven.
De buitenring met dubbelspoor word nog iets groter, ik kom er net achter dat ik in Anyrail hem maar 2.5 meter hoog heb gemaakt terwijl het 3 meter mag zijn, dus daar komt nog 20 cm bij.
Schiet maar zou ik zeggen ;D
Gr. Remco.
-
Ziet er zeker niet onaardig uit.
Wel een paar dingetjes:
1. Heb je genoeg ruimte om te staan tussen de baan?
2. Je kruipt onder de brug door, stoot je dan niet je hoofd tegen de tafel waar je de haven op hebt gesitueerd?
3. Neem aan dat de blauwe vlakken water is, eigenlijk is het dan net iets mooier om (een gedeelte van) de punt die je nu hebt tussen de brug en de haven op te vullen, zodat de twee bakken op elkaar aansluiten en het weer meer een geheel wordt. Zorg wel dat je er nog goed bij kunt.
4. Van bovenaf komt een spoor dwars door de hoofbaan en je opstelsporen naar binnen toe. Probeer eens te kijken of je die wissels verder naar rechts kunt leggen en kunt laten aansluiten op het derde spoor van boven, en dan met een overloop wissel naar het vierde spoor.
Hierdoor hoef je minder wissels te gebruiken en kun je langere treinen opstellen. Stelregel is wel, dat als je met lok moet omlopen je dan eigenlijk niet de hoofdbaan op mag, dus hou rekening met een omloopspoor, omdat je toch geduwd de haven ingaat naar het rode spoor.
5. Rechtsonder liggen de sporen redelijk ver uit elkaar, met 2 grote grijze vlakken. In het rechtse vlak zou je eventueel nog een kopspoortje kunnen leggen voor het opstellen van een lok, in het linkervlak zou in het spoortje naar de haven nog een wissel kunnen met een kort spoor naar een fabriek. Het geeft niet dat je dan een situatie krijgt waarin het afbuigende spoor het vervolg is van je spoorlijn richting de haven, in een industriegebied waar de snelheid laag is komt dat vaker voor.
6. Wat op zich wel grappig is om in het groene gedeelte ook een soort kruising met een snelweg oid te maken, waarbij de weg onder het spoor door loopt. Normaal is de scenery voor later zorg,, maar met sommige dingen moet je vroeg rekening houden.
@Bertje:
Boogbruggen zijn van ROCO, en overgespoten in een wat meer realistische kleur. Een boogbrug is ruim 45 cm, ik gebruik 2 breed en 2 lang, dus totaal iets van 91 cm. voor de brugdelen.
Exacte maten van mijn kamer weet ik niet, maar iets van 5.00 x 4.75 geloof ik.
Moet inderdaad binnenkort weer eens foto's maken, maar het zal je tegenvallen wat er is veranderd. Heb helaas te weinig tijd, en als ik tijd heb wil ik ook gewoon eens rijden. Oorzaak is dat ik 55-60 uur per week werk en dan 's avonds geen zin meer heb. En dat is al bijna een jaar zo, dus het ligt een beetje stil. Maar hopelijk komt daar spoedig verandering in.
Zal nog eens kijken wat ik voor oude foto's beschikbaar heb.
-
Nou even mede door de aanvullingen van Arjan tot wat nieuwe inzichten gekomen en zover ben ik nu:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Compleet_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Compleet_2.jpg)
Ik heb nu dus een extra spoor naar het havengebied, deze kan meteen als 'keerlus' dienst doen. De open vlakken moeten uiteindelijk met wat scenery gevuld raken. Verder heb ik minimaal 70 cm naast de haven aan beide zijden om te staan, moet lukken. De brug zit niet voor de deur bij mij dus ik kan eronder door waar ik wil dus dat zal geen probleem geven :)
Ik ben over deze behoorlijk tevreden, maar misschien zijn er nog wat tips her en der :)
Gr. Remco.
-
De keerlus, of beter gezegd de keerdriekhoek, zie ik - maar volgens mij is de spoorlengte te kort. Voor de meeste spannings-omschakel oplossingen heb je ten minste een spoorlengte nodig van je langste trein plus wat extra. Ik vraag me af of je dat haalt in een van die twee bogen.
Sander
-
Hm dat wist ik niet, dat is vervelend :( Nou ja in het ergste geval moet dan de onderste bocht verdwijnen dat is niet anders.
Remco.
Heb nu dit ervan gemaakt ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Compleet_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Compleet_25.jpg)
Een extra zijspoortje om te stallen zit er nu bij getekend maar deze is nog in de overweging
-
Je kunt de keerdriehoek best wel handhaven, maar dan moet je de onderste boog een stuk langer maken. Je liet die boog aan de onderkant eindigen met een wissel naar het rondgaande spoor. Als je het boogspoor een stuk evenwijdig aan het rondgaande spoor laat lopen ('n soort derde spoor) en de wissel een stuk verder legt, dan is een keerdriehoek best haalbaar.
Sander
-
Ik zal even kijken wat ik doe, even wat proberen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/compleet_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/compleet_4.jpg)
Weer een aanpassing, ik heb de haven een stuk gedraaid. ( Deze vind ik eigenlijk niet mooi :) de vorige was beter )
Remco.
-
Ok even een tijdje het eea laten bezinken en met frisse moed er tegen aan gegaan, ik heb hier in huis een kamertje van 3 bij 3 gekregen waar ik een baan in kan bouwen, nou ja al heel wat tekeningen gemaakt maar nu heb ik iets wat in mijn optiek zeker een leuk plan is. Nu jullie reacties en tips&tools even afwachten :D
Daar gaat hij dan:
Het is een 2 laagse baan.
Niveau 0:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/compleet_Niveau_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/compleet_Niveau_0.jpg)
Compleet met de 2 dubbelspoor opgangen naar boven
Niveau 0 met ingekleurd wat je ziet en waar je kan lopen, alles buiten de rode lijnen is niet zichtbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/compleet_Niveau_0_ingekleurd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/compleet_Niveau_0_ingekleurd.jpg)
Niveau 1, deze sluit dus aan op de opgangen van niveau 0:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_1_1.jpg)
En niveau 1 + 0 wat er zichtbaar is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_1_compleet_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_1_compleet_2.jpg)
De bochten zijn minimaal R4, op 2 bochten in het schaduwstation na, die zijn R3 ( Die kan ik waarschijnlijk met flex wel een R4 radius geven is wel het beste denk ik ), alles gebasseerd op Rocoline.
De bocht onderin is nu 'strak' getekend volgens rail geometrie maar die bocht en rechte stuk kan natuurlijk ook heel mooi gelegd worden met flex rail die ruimte is er ook prima aanwezig om er een vloeiend geheel van te maken.
- Er komt dan dus een station links met bus/taxi standplaats ervoor.
- Onderin een groene omgeving. Echt nederlands.
- Bovenin een brug over het water.
- Rechts een stad ( Dwz halve stedelijke panden met een weg ervoor langs, deze gaan ook de daling/stijging verhullen :) )
- In het midden een industrie terrein, met haventje dit ligt 1 niveau lager als het andere spoor.
Voor de stijging/daling heb ik op het kortste spoor 3meter10. hiermee kan ik rond de 2.9% stijging aanhouden om +- 9 cm te stijgen. Mijn personentreinen worden in principe niet langer als 3 rijtuigen en een loc, dus +- 1meter10. Uitzonderingen daarop zijn straks mogelijk een koploper en een ICR A+B+BKD+Stuurstand.
Nou barst maar los, ik heb echt mijn best gedaan om in de niet al te grote ruimte die ik heb, iets leuks te bedenken. Ik mag graag naar rijdende treinen kijken, zelf rijden vind ik niet het allerleukste.
Gr. Remco
-
Dit ziet er erg leuk uit. Beter nog dan je vorige plannen :D
mvg,
piet
-
Dank je Piet :)
Ik ben nu bezig om het schaduw gedeelte technisch te vereenvoudigen wat maximaal geld scheelt, tot dusverre een slordige 200 euro, maar waarbij ik eigenlijk geen functionaliteit verlies, koploper zal dat dan welliswaar deels moeten opvangen maar dat mag geen probleem zijn. In sommige gevallen word het trouwens alleen maar makkelijker :) Morgen volgen nieuwe plaatjes van het schaduw gedeelte :)
Gr. en weltrusten voor straks aan iedereen die dit nog leest! :)
Remco.
-
Goedemorgen medespoorders,
Hier dus het sterk vereenvoudigde baanplan, in het zichtbare gedeelte veranderd niets, maar onderhuids is het sterk vereenvoudigd qua aantal sporen, functionaliteit is nog steeds gelijk.
Niveau 0:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0_compleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0_compleet.jpg)
Niveau 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1_compleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1_compleet.jpg)
Dit moet het denk ik gaan worden, koploper zal dan alles moeten regelen met betrekking tot wie wanneer over de enkele sporen mag maar dat lijkt me geen enkel probleem en ik heb het nagerekend het scheelt toch een slordige 200 euro die ik mooi weer in wat anders kan steken :)
In het schaduwstation is nu nog 2 x een bocht R3 getekend maar die word vervangen door een R4. Dan is de minimale bocht op de baan R4 en dat moet voldoende zijn om veilig en goed bochten te rijden.
Het einddoel is dus nog steeds dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_1_compleet_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_1_compleet_2.jpg)
Ik wilde in principe Rocoline, maar heb eens rond gekeken en Piko A-Gleiss is op zich ook een mooie oplossing, ik geef namelijk liever geld uit aan materieel dan aan rails. Ik heb Piko A-Gleiss bij Kees-Jan gezien en dat zag er ook gewoon goed uit. Enige is natuurlijk een hogere railhoogte van 2.5mm ipv 2.1 Maar in hoevere dat zichtbaar is als alles is bewerkt weet ik niet. Bij Kees-Jan viel mij het verschil niet op, dat zag er allemaal even strak uit!
Misschien dat iemand anders daar nog iets over kan roepen ? En tips & tools vwb het baanplan zijn nog altijd welkom :D
Gr. Remco.
-
hai remco,
dat spoor in dat gele gedeelte is dat om treinen op te zetten?
je zou misschien 2 sporen kunnen maken om een binnente halen als je er al een ander opgezet hebt.
mvg
-
Hoi Johan,
Dat is een industrieterrein daar komt dus bebouwing met loodsen etc.
Gr. Remco.
-
Voor wat betreft Piko A vs Roco Line, in je zichtbare gedeelte zie ik vrij weinig wissels. Ik zou dus in het zichtbare gedeelte Roco Line gebruiken en in de niet-zichtbare delen Piko A.
Persoonlijk vind ik, nu ik gewend ben aan mooie lage spoorstaven als Roco Line en Peco code 75, dat die hoge rails zoals Piko A, Fleischmann Profi ed toch wat "lomp" overkomen. Je kunt het wel wat verdoezelen met verf, ballast ed maar toch blijft het, zeker op foto's, zichtbaar.
Ik weet niet hoeveel je al hebt gekocht, maar misschien is dit uitvoerbaar?
Verder zou ik proberen de perronlengte wat te vergroten, zeker met getrokken treinen is dit nu wat kort. Als je het station iets diagonaal legt ziet het er iets vloeiender uit en win je al een paar cm. En hoewel het de mogelijkheiden iets beperkt, zou je ipv die engelsman in het station twee wissels kunnen nemen waardoor je weer wat perronlengte wint voor dat 2e doorgaande en het kopspoor (al het ook leuk zijn, deel verkeerd-spoor rijden)
Verder fraai doordacht, met veel rijmogelijkheden.
-
Dank je voor de tips!
Ik heb sowieso nog een rails gekocht dus ik kan alle kanten op :D
Wat ik wel zou kunnen doen is een gebogen wissel erin leggen en kijken wat ik dan win, ik ga even tekenen, ik zet het hier wel neer als ik het heb gedaan.
-
Wat ik wel zou kunnen doen is een gebogen wissel erin leggen en kijken wat ik dan win, ik ga even tekenen, ik zet het hier wel neer als ik het heb gedaan.
Pak dan wel het R9/R10 gebogen wissel... die ziet er nog redelijk fraai uit. De hele krappe wissels zijn ondingen, zien er bovendien onnatuurlijk uit.
-
Met boogwissels krijg ik niet echt een mooi resultaat, dus ik denk dat het mooier is om evt inderdaad het station iets schuin te leggen om meer perron te maken.
Ik moet daarbij wel even vermelden dat ik nu alles expres vrij krap heb berekend maar ik kan er sowieso tussen de 5 en 10 cm bij trekken in die kamer. Ik dacht: Beter te klein bedenken en iets oprekken dan andersom.
Dan worden de perrons uiteindelijk 1meter 25 en het kopspoortje 1 meter. Dus kan ik de nog te kopen Koploper, een getrokken DDM en plan V goed kwijt net als mijn getrokken rijtuigen ( 3 rijtuigen + lok ).
-
Hallo Remco,
Als je het station iets schuin legt ga je dan je brug ook naar onderen brengen?
Geeft je veel meer vrijheid in je wisselstraat,je kunt namelijk het laatste stuk van
de bocht in je wissels nemen.
Heb je ook al geprobeert je haveneiland iets schuin naar beneden te leggen.
Je krijgt dan bij het station iets meer bewegingsvrijheid.Ook oogt het wat minder hoekig.
grt Robin
-
Hey Robin,
Misschien dat ik de brug dan bijvoorbeeld ook iets meer naar beneden draai inderdaad, dat is een goede optie. Ik denk uiteindelijk dat dat kijken word zodra alles er ligt, niet eerder, dat geeft ook sneller duidelijkheid.
Het haven eiland is zo recht omdat ik dan ongeveer even veel ruimte heb om aan beide kanten te staan, de deur zit onder zeg maar en die wordt vervangen door een schuifdeur dus de enige 'leefruimte' die ik heb is die rond het haven eiland.
Gr. Remco.
Ps. Alles goed met de 1823 ? Met de 1602 is het iig top!
-
Tussen niveau 0 en 1 heb je enkelsporig gemaakt. Op niveau 0 is dat een vrij lang stuk. Koploper zal het verkeer ongetwijfeld prima regelen, een trein gaat het spoor niet op indien een trein in de andere richting op dat spoor onderweg is.
Voor de toeschouwer is dat enkelspoor helemaal niet zichtbaar. Je ziet allerlei treinen stilstaan en je snapt niet waarom de trein niet vertrekt. Pas een hele tijd later zie je dan een trein vanaf niveau 0 verschijnen.
Het zou wel eens kunnen dat het op de kijker vreemd over komt - je weet niet wat er aan de hand is.
Sander
-
Ja dat is waar, dat is mogelijk maar gegeven mijn beperkte ruimte zie ik geen optie om het anders te doen en daarom heb ik wel natuurlijk het industrie gedeelte erbij, daar gebeurt dan tenminste iets en zo moet het elkaar een beetje afwisselen.
Maar ja je hebt een punt :)
Gr. Remco.
-
Ik ben inmiddels druk bezig gebleven met tekenen en bedenken. En meten, en daarbij ontdekte ik dat ik me had vermeten, en niet 3x3 had maar 3x2.6 :-|
Dus weer verder gegaan met bedenken en tekenen en bedenken wat haalbaar zou zijn met mijn en ruimte en mogelijkheden :)
Nu ben ik er uit:
Het word een ovaal met aan de ene rechte zijde het volgende station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_11.jpg)
en aan de andere zijde, uit het zicht dus een 3 sporig schaduwstation ( Wat op termijn uitgebreid kan worden om meer treinen te herbergen ) Je zou het kunnen zien als een groot diorama waarbij er treinenloop word gegenereerd via een schaduwstation.
Even uitleg bij het plaatje, het station ligt lager dan de weg, op het weg niveau komt een rij halve huisjes als achtergrond, een taxistandplaats, een bushalte en natuurlijk de ingang naar het station.
De perrons zijn te bereiken via een brug met trappen naar de perrons toe. De wegen links + rechts maskeren de overgang van 2 naar 1 rail.
Het stations deel maak ik als 1 module van 2meter70 lang en +- 80 cm breed. Het grote eilandperron word bijna 15 cm breed, het onderste perron 8 cm. De perrons worden 1meter50 lang. Voldoende dus om mijn langste stammetje van 4 x ICR + 1200 te herbergen ( Deze doet 1meter40 )
Het idee is een klein stedelijk voorstation voor het centrale station. Toen ik dit bedacht had kwam ik tijdens het internetten dit (http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=maastrichtrandwyk&vraag=maastricht%20randwyck) station tegen wat er wel wat van weg heeft.
Ik heb nu eenmaal geen zeeen van ruimte terwijl ik toch in een behoorlijk huis woon :-X maar met het oog op de toekomst maak ik dus het station als module, dan kan ik het altijd nog ergens bij inbouwen. Bijna alle rails is binnen, het laatste is besteld. En dan als de S88XPressNetLI binnen is testen of de blokken die ik bedacht heb uitkomen en dan bouwen ;D
Gr. Remco.
Nog even het complete plan er bij geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baansecties.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baansecties.jpg)
En ik wil het zo bouwen omdat ik het dan nog realistisch kan laten overkomen, alles wat ik meer bouw maakt het te druk en teveel op te klein oppervlak.
-
Je zou een keer kunnen zoeken op foto's van station Best. Daar hebben ze ook een laag station met een deel bebouwing erboven.
Als je op Google Earth kijkt zie je het ook heel goed - de trein rijdt door een soort tunnel onder de huizen het station binnen en komt na een groot plein weer in beeld.
Sander
-
Hey Sander,
Bedankt voor de tip, ik ga gelijk even kijken!
Gr. Remco.
En gekeken: Ja inderdaad daar kan ik zeker wat ideetjes voor aankleding op doen :)
Ik denk dat het wel een mooi bouwwerk word zo ;D