BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Sicco Jan op 06 September 2006, 22:21:06
-
nog eentje dan vanavond: de vorige MIBA Spezial, nummer 69 alweer, gaat over de locwerkplaatsen van de DB en haar voorganger DRG.
Elke Spezial uitgave begint met het voorbeeld. Hier worden de diverse typen Bw voorgesteld met foto's, beschrijvingen en insight opgeleukt met tekeningen van Pit-Peg. De informatie heb je met een uurtje wel gelezen, maar toch pak je de artikelen later nog graag terug. Omdat ik besloten heb om bij gelegenheid een stuk Hoogezand na te bouwen zal ik bij deze Duitse kennis hoouit kunnen aansluiten. Ik hoop nog vergelijkbaars te vinden over Nederland.
De eerste voorgestelde baan is van dhr Schillo, hij bouwt een stoomdepot en is misschien ook al bekend van zijn E-locdepot. Heerlijk om zoveel ruimte ter beschikking te hebben, sommigen zullen in deze baan de puco's storen. MIBA vervolgt met twee bouwberichten van kleinere banen en depots.
Een van de grootste Bw's staat in Hagen-Eckesey en wordt geintroduceerd inclusief een baanplan van Rolf Knipper. Ik begrijp uit het stuk dat de kans reeel is dat dit gebouw zal verdwijnen.
De derde voorgestelde baan (de tweede sla ik over, leuk maar verder niet te bespreken) gaat over Bw Bielefeld. Weer zo'n grote baan en dat is mooi leesvoer. Wie dat letterlijk neemt kan MIBA-Anlagenparade 7 erbij want hierin staat nog meer over deze baan.
Vierde baan is Bw Hamburg-Altona. In schaal 0! Ik ga het niet doen, maar ik deel Floris' ideeen over deze schaal. Lekker veel detail, zolang de bouwers maar niet proberen om elke vierkante centimer rond het spoor vol te plempen.
Hierop sluit een marktoverzicht aan met voorbeelden van Duitse locdepots, installaties en gebouwen. Ook een terugkerend onderwerp in de Spezialuitgaven. Natuurlijk vooral iets voor fans van de Duitse spoorwegen en hobbyisten die de modellen aan de Nederlandse voorbeelden willen en kunnen aanpassen.
Dan drie artikelen: de speciale olievulwagens van Bw Bebra (omgebouwde G10, ketelwagen en een BR56.2), het digitaal bedienen van een draaischijf (confectie van Rautenhaus en huisvlijt naar een idee van Andreas Joachim) en een zelfbouw draaischijf naar Amerikaans model op de Mexicobaan van Lutz Kuhl en Bertold Langer. Deze laatste baan kennen de MIBA-lezers natuurlijk wel, thema's worden vaker op deze baan uitgewerkt. Dit zijn broodschrijvers en dat is niet erg. Ik denk dat iedere modelbouwer er inspiratie uit kan halen om zijn eigen baan op elk punt beter te maken.
Klonk dit als een goedkope radioreclame? Jammer dan. :P
Tot zover nummertje 69, volgende Spezial gaat over kleine banen met een concept.
Sicco Jan
ps. en niet te lang bij pagina 15 blijven hangen he? De vonken vliegen ervan af...