BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: jantrein op 01 August 2008, 17:29:37
-
Beste mensen,
Wat is de beste manier om onzichtbaar een splitsing te maken voor het FCS?
Wat voor materiaal gebruik je als beste voor het wegdek boven de splitsing? Dit moet dun zijn, en er moet verf op houden.
Wat zijn jullie ervaringen bij de verschillende aandrijvingen die er in de handel zijn?
Kortom hoe doen we dat op een betrouwbare manier?
Mvrg,
Jantrein
-
Wat ik ooit eens gezien heb op een beurs in Nederland is dat met gebruik heeft gemaakt van een wisseltong principe die in omgekeerde richting werd gebruikt.
Dat wil dus zeggen dat het stukje draad of naar links of naar rechts ' afbuigt'.
Was heel origineel bedacht door de desbetreffende club, alhoewel ik me niet meer de naam ervan kan herinneren omdat het lang geleden is, ergens in de jaren '90.
De aandrijving geschiedde door middel van een motor met vertraging die het uiteinde van de draad zo'n 2 centimenter heen en weer kon bewegen.
Als wegdek werd ordinair karton gebruikt waarop de weg geschilderd was.
Misschien heb je iets aan deze info, ik zou zeggen, experimenteer en je weet het :)
Veel succes.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Ik zat ook al aan zo'n soort oplosssing te denken alleen vraag ik me af of dat karton op den duur wel heel blijft.
Ik ben dan ook benieuwd hoe anderen dat hebben opgelost.
Ik kan hier maar weinig info over vinden op internet als iemand een link weet hou ik me aanbevolen.
Mvrg,
Jantrein
-
Is het niet eenvoudiger om een wisselmagneet (http://members.lycos.nl/carsystem/), zie accessoires, van Faller te monteren dat werkt perfect.
Op mijn baan rijden de Faller auto's op karton dat in diverse grijs/zwarte kleuren te koop is bij een kantoorboekhandel of Pipoos.
Ik plak de Fallerdraad met plakband op de ondergrond en plak daarna stroken van karton met Bisontix over het draad. Van slijtage is nauwelijks sprake.
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/stenen-3.jpg)
Groet Jaap
-
Mooie oplossing na de aardbeving.groet Bram,
-
@Jajo,
Hoe werkt die wisselmagneet? ik heb alleen de handleiding gelezen via internet maar daar wordt ik niet zo veel wijzer van.
Wel heb ik begrepen dat het niet betrouwbaar zou zijn. Alhoewel ik net via MiWULA forum heb gelezen dat ze juist wel goed zijn, daarom mijn vraag om ervaringen.
Mvrg,
Jantrein
-
Als je de handleiding gelezen hebt wat wil je dan nog weten??
Ze zijn bij juiste montage betrouwbaar!
Groet Jaap
-
Op welke manier ze werken. In de handleiding die op interent ergens heb gelezen staat alleen hoe je ze meot inbouwen echter geen woord over de werking, daar ben ik benieuwd naar.
Zitten er bewegende delen in?? of werken d.m.v. elektromagnetisme??
Ik heb zelf dit product niet, vandaar.
Zijn die dingen zelf te bouwen?? Ik vind 20,00 Euro/stuk nogal veel.
Mvrg,
Jantrein
-
De Fallerdraad is bij zowel rechtdoor als afbuigend enkele millimeters onderbroken. De auto rijdt in principe rechtdoor. Als de elektromagneet geactiveerd wordt komt de metalen kern omhoog (zelfde principe als bijvoorbeeld een Fleischmann wissel) en vult het afbuigende "draadloze gat" op waardoor de magneet onder de auto eerder de afbuigende draad vindt dan de draad die rechtdoor gaat.
Groet Jaap
-
't nadeel van zulk een Faller wissel is dat je deze niet kan gebruiken in bochten, het stuk voor de wissel moet behoorlijk recht liggen om de wagen op de wissel de rijdraad niet te doen verliezen.
Het visuele effect is ook niet dat ... een wagen die wil afdraaien geeft net een snok aan zijn stuur om zo weer zachtjes aan zijn weg te vervolgen.
Mijn oplossing bestaat eruit de rijdraad niet te onderbreken, en deze zelf af te buigen naar de gevraagde richting. Zo zijn ze ook bruikbaar in bochten en kan je de straal van afbuigen zelf bepalen.
Ikzelf maak gebruik van een servo-motortje die een plexi-schijfje laat draaien naar de gewenste positie (zelfbouw) ... een ander voordeel is dat ik afhankelijk van de draaipositie meerdere wisselposities kan bekomen (rechtdoor / links afslaan / rechts afslaan met slechts één wissel)
Heel de baan wordt dan afgewerkt met een dun laagje plasticard in wegdekkleur (is de slijtage te groot kun je stukken gaan vervangen)
(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Treintafel132.jpg)
(Een fotootje van mijn testbaan ... m.a.w. voor je definitief in je baan iets gaat inbouwen maak even een kleine testbaan en test de onderdelen daar op uit)
-
Mooie oplossing!
Groet Jaap
-
Merci ...
Buiten dat het betrouwbaarder werkt is het tevens ook goedkoper ...
Een servo-motortje kost +/- €10,00 een servo-sturing voor vier kost +/- €25,00 ... Wat het geheel voor vier wissels op +/- €65,00 brengt.
Doe het identiek met vier magneetspoelen van Faller (+/- €20,00) dan brengt dat het bedrag op +/- €80,00
-
@ Jajo,
Bedankt voor de uitleg, daar kan ik wat mee. Er zit dus toch nog wel een bewegende kern in die spoel, da's jammer, alles wat beweegt slijt en kan tot storing leiden. Ik had gehoopt dat het puur op elektromagnetisme zou werken.
@B_modelbouw,
Bedankt voor de uitleg, de voor en tegens van de Faller oplossing en de foto. Gebruik je de faller rijdraad? omdat die banen op de foto nogal breed lijken, of heb je magneetbanen gebruikt? Ik heb op MIWULA forum daarover gelezen. Die magneetbanen werken ook zonder dat die slepers fysiek het wegdek raken en daardoor slijten. Dit slijten gaat best wel hard heb ik gemerkt. Ik heb een startsetje gekocht dat heeft nu een uur of 8 gewerkt maar er zit al een hele gleuf in de sleper. Ook is de mechanische afremming dan niet meer aanwezig waardoor de auto's een mooier wegegdrag vertonen en de accu's gespaart worden.
Heeft iemand met dit systeem ervaring?
M.b.t. de spliting: Ik heb zelf inmiddels wat geexperimenteerd met een rijdraad die aan één kant vast zit en waarvan de andere kant wordt verschoven tussen rechtdoor en afbuigen. Ik moet zeggen dat dit een hele mooi vloeiende afbuigende beweging geeft van de auto's, zoals B_modelbouw al zei.
Ook het feit dat je meerdere aftakkingen per splitsing kan maken en aftakkingen in bochten spreekt me ook wel aan.
Alleen komt nu de vraag bij me op hoe stuur ik die servo aan zodat hij op meerdere posities kan stoppen. Ik wil uiteindelijk wel digitaal gaan rijden, waarschijnlijk DCCar, maar dan moet ik wel een servosturing hebben die dat aan kan, bestaat dat?
Nog afgezien van het prijsvoordeel geeft zelf maken natuurlijk veel meer voldoening ;D zeker als het ook nog eens mooier werkt.
Mvrg,
Jantrein
P.S. @B_modelbouw: werk je met de infrees methode? en wat voor plasticcard gebruik je. Hoe dik en waar haal je het vandaan?
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/Schema%20servo-besturing%20(800%20x%20550).jpg) (http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/Schema%20servo-besturing%20(800%20x%20550).jpg)
Misschien is dit (http://modeltreinbaan.nl/?p=1326) iets dat je kunt gebruiken voor je Faller besturing.
Ik heb de potmeter uit het schema vervangen door een vaste weerstand (10K) waardoor de uitslag van de servo maximaal is. Als je de weerstand die bij de schakelaar zit verandert van 10K naar 5K is de uitslag half. Wel heb je dan een meerstanden schakelaar nodig natuurlijk.
Groet Jaap
-
@Jajo,
Heee....da's heel intressant. Met verschillende weerstandswaarden kun je dus de positie van de servo bepalen. Alleen hoe stuur ik dit nu aan van uit mijn Intelliebox?
Mvrg,
Jannimatie, oh....pardon: Jantrein
-
(Nog) Geen idee maar dit is bedoeld voor analoge banen.
Trouwens hoe kan een slepertje zo snel slijten? Bij mij rijden ze al jaren zonder problemen.
Groet Jaap
-
@Jajo,
Tja...voor jouw een vraag voor mij ook. Het grootste deel van die 8 uur heeft hij over een proef baantje gereden wat bestond uit een plaat met opgeplakt rijdraad waar ik een vel papier overheen heb geplakt. Papier is natuurlijk niet zo heel erg glad (houtvezels) maar ik was zelf ook wel verbaasd dat het zo snel ging. Voor mij 2e hands bus geldt overigens hetzelfde.
Mvrg,
Jantrein
-
Ik denk dat het door het te dunne papier is gekomen. Het slepertje wordt dan te strak tegen de draad getrokken en de wrijving is dan erg groot.
Als je dun karton zou nemen denk ik dat het probleem over is.
Groet Jaap
-
Inderdaad ze zien alles ...
Ik maak geen gebruik van de klassieke Faller-rijdraad, maar van magneetstrips die ik op 1mm snij ... Zoals je reeds aanhaalt beter voor de sleper.
De ondergrond is inderdaad ook bepalend voor de levensduur van de sleper ... Bij mij zijn dat kleurloze plasti-card van 0,3mm die ik schilder.
Waar zijn deze te vinden in de modelbouwwinkel, anderzijds te bestellen bij plasti-card zelf.
De Servo-sturing is zelfbouw, al denk ik dat Viessmann / Uhlenbrock / ... deze ook wel in hun gamma hebben tegenwoordig, en rechtstreeks aanstuurbaar zijn via de rijregelaar.
-
Het zal inderdaad wel aan het papier liggen.
Ik zou graag wat proefjes willen doen met magneetstrips. Daar zie ik het voordeel wel van. Vooral dat je langer doet met een acculading.
Is daar nog op een of andere manier leuk aan te komen.
@ B_Modelbouw: Wat zijn dat voor magneetstrips?
Mvrg,
Jantrein
-
Hallo,
Hier nog een mooie site met veel tips over het FCS:
http://www.fcsfm.de/ ;D
-
Bedankt Gerard, een zeer informatieve site!
Groet,
Jantrein
-
@Jajo,
ik heb je servo schakelingetje gebouwd, werkt prima. Nu nog even de koppeling maken met DCC sturing dat gaat ook vast wel lukken.
Bedankt,
Mvgr,
Jantrein
-
Ik had het schema ook van internet "gepikt" hoor. ;)
Succes!
Groet Jaap
-
Hallo,
Hier nog een mooie site met veel tips over het FCS:
http://www.fcsfm.de/ ;D
zat al een tijdje op die site opeens na een paar minuuten he dit is duits terwijl ik wel alles snapte
-
Ik hoor even niets van B_Modelbouw: heeft iemand ervaring met magneetband/strip/folie?
Welke moet ik hebben? er zijn 2 of meerpolige uitvoeringen.
Ik wil graag de sleper laten zweven, geen wrijving, geen slijtage, langere rijden op een acculading.
Mvrg,
Jantrein
-
@Jajo,
Hbe je misschien ook een schema waarmee de snelheid is intestellen bij die servo sturing?
Mvrg,
Jantrein
-
Nee Jan daar heb ik geen schema van.
Groet Jaap
-
Ik had een wisselaandrijving van een metalen Marklin wissel gebruikt.
Een Faller Car draadje had ik in een rechthoek gebogen en aan de onderkant een haakje gebogen voor het veertje.
Een gleufje in het hout gevijld voor de zwaai beweging en een gaatje voor het draaipunt. Waaar het draadje bewoog heb ik wat hout weg gehaald en als weg dek een dun plastic plaatje en die beschilderd in weg dek kleur. Klik, auto gaat rechtdoor, klik, auto slaat af naar tankstation.
Of dit de beste methode is weet ik niet. Het werkte wel.
groetjes
Wil
-
Ik maak hier gebruik van servo-motortjes die een schijf doet draaien...
Foto's vind je terug op het forum van DC-Car
http://www.ciservice-ilchmann.de/forum_modellbahn/viewtopic.php?t=187 (http://www.ciservice-ilchmann.de/forum_modellbahn/viewtopic.php?t=187)
Daar de rijdraad niet wordt onderbroken krijg je een mooie loop van de wagens, en zijn ook bruikbaar in bochten.