BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Marty op 01 August 2008, 14:28:11

Titel: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 01 August 2008, 14:28:11
Onder het mom van beter gejat dan slecht gestolen, maak ik in navolging van ons aller ReesReelCees ook maar een blog.
ook omdat ik eigenlijk te lui ben om mijn eigen site bij te houden en alles te uploaden.
Na diverse soldeer workshops gevolgd te hebben, en het nog steeds niet onder de knie hebben van het solderen van messing modellen heb ik een weerstandsoldeermasjien gekocht ergens in Australië.
Vorige week was de vakantie aangebroken voor mij, maar nog niet voor de rest van het gezin, heb ik dus een hele week om wat te gaan bouwen.
Er lagen nog 5 wagentjes en een backertje van Werps te wachten, en die gingen er dus aan geloven, eindelijk was de tijd aanwezig.

Helaas, ik heb me helemaal gesetteld......weerstandsoldeermasjien kapot  >:(.
Na wat gevloek, sterke drank en wat nicotine heb ik mijn oude bout maar weer uit het stof gehaald, die bout die nooit genoeg warmte wou geven.
Na wat getuur naar de bout had ik het euvel gevonden, kwestie van het schroefje strakker aandraaien, en waarempel, hij werd goed heet, en mijn longlife tip glom me tegemoet.
Ik blij, en dus weer met volle moed het doosje van een eerste open goederen wagen gepakt, die achter de bout stond, met het gevolg dat ik de komende week niet kan gaan zwemmen, want zo'n bout blijft best wel kleven aan je vel als je je pols erop legt  :'( :'(.
Na weer wat gevloek alles maar weer uitgezet, dag 1 van mijn soldeerweek zat erop.

Ik sla een stukje over om jullie niet in slaap te schrijven, maar inmiddels is het dag 5 en heb ik al 3 open goederenwagentjes in de lak zitten en 1 dichte goederenwagen, allen H0m.
En ik moet zeggen, het gaat steeds beter, ik hoefde bij de laatste versie bijna niks meer meer recht te buigen, teveel aan soldeer weg te schrapen of over te solderen wat afgebroken was tijdens het schonnborstelen..
Dus was het nu tijd voor het echte werk.
Werktafel opgeruimd en het doosje met mijn eerste backertje erbij gepakt.
De bouwbeschrijving kon ik al dromen, maar er toch maar bijgehouden.

In deze blog ga ik dus beschrijven hoe ik een backertje bouw.
voor mij een grote stap om het in het openbaar te doen, want voor een portie scenery draai ik mijn hand niet om, dat komt wel goed, hoe meer je rommelt hoe beter het eruit ziet.
Maar dit is een gevalletje secuur werken en zeker niet zomaar aanrommelen, dus iets wat ik niet gewoon ben.
en jullie mogen mijn gespartel allemaal aanschouwen  ::)
dus aan en opmerkingen zijn van harte welkom bij mij sprong in het diepe.
Met deze blog heb ik ook een stok achter de deur om door te gaan, als het even niet zo gaat zoals ik zelf wil en wens.....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gereedschap1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gereedschap1_1.jpg)

alle benodigdheden naast elkaar gelegd, met het belangrijkste erbij, dat spul in dat bruine koppie  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tin_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tin_1.jpg)

voor het pakketje uitpakken eerst wat stukjes soldeer klein gesneden, in dit geval Carr 188 graden soldeer, maar dre 50/50 tin uit de bouwmarkt werkt net zo goed, als er maar geen harskern inzit

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pakketje_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pakketje_1.jpg)

dit is het dus waar het in deze blog om draait, een simpel  :-| pakketje wat binnenkort over de sporen gaat scheuren......

Eerst de grote delen uitgeknipt of gesneden en netjes geschuurd.......

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kap2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kap2_2.jpg)

........ waar ik ook al gelijk de eerste fout gemaakt heb.
Ik had even niet op de tekening gekeken waar uitvoerig de etsplaat op staat getekend met de nummers.
Van 1 kopse kant had ik de 2 buitenste "pikkies" er afgeknipt en alleen de midelste liet staan.
Op het dak zitten 3 gleufjes, ik was dus iets te vrolijk aan het vijlen geweest helaas, maar deze is gelukkig nog niet funnest.

Als je gaat vijlen is het zeer aantrekkelijk om het uit de hand te vijlen, maar alles wat gevijld moest worden heb ik Consequent tussen een tangetje met een platte bek gehouden.
doe je dat niet ga je altijd wel een keer ergens te ver of erger nog, je knakt het Messing, en krijg dat nog maar eens recht...
Alle delen zijn gevijld, nu eerst een nicotine staaf om weer rustig te worden, billen samenknijpen en na het buigen gat er dan echt gesoldeerd worden.

wordt vervolgd........................hoop ik  :-X
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Floris Dilz op 01 August 2008, 14:33:00
succes! 't komt vast wel goed allemaal  ;)
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: JaJo op 01 August 2008, 14:47:24
Leerzaam.... :)

Groet Jaap
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Patrick Pontier op 01 August 2008, 14:47:50
Wat je al niet bij een apotheek halen kunt tegenwoordig.
Probeer ook eens nicotine kauwgom ;)

netjes geschuurd tot nu toe,

groeten,
Patrick
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: ReesCees op 01 August 2008, 14:48:14
Hee Marty (dief  ;)).

Ben benieuwd naar het resultaat.

Kees-Jan

NB ik zie die aansteker liggen die je in België kwijt was  ;D
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marc tramt op 01 August 2008, 14:49:13
Aanstekelijk onderwerp!


(terwijl ik het typ zie ik dat dat best dubbelzinnig is hier..)
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 01 August 2008, 17:19:53
@ cees, scherpe ogen  :)
@ Patrick, eerst naar de tandarts om een paar vullingen vast te laten zetten, voor ik weer kauwgom van welke soort dan ook weer aandurf

Bon, na 2 keer vouwen lijkt het al op een kop van een tram

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop1.jpg)

Goed in de handleiding lezen welke kant je op moet vouwen.
Verkeerd vouwen is niet funnest, maar komt de strakheid niet ten goede, en prompt vouw ik de verkeerde kant op  :)
rechtse kop zijn de zijflappen gevouwen, linkerkap is al teruggevouwen.
moest nog even terug gevouwen worden voor een behandeling met het glasvezl-onding.
ten overvloede: vouw nooit uit de losse pols, gebruik altijd een tang of klem om de boel recht te houden.
Hou je tang of bankschroef zo dicht als mogelijk bij de vouwnaad, en vouw het met een ander recht hard onderdeel.
Mijn tang met smalle lange en platte bek die goed sluit is onmisbaar.
Beknibbel niet op je gereedschap, koop gewoon goed spul.
Het is echt zinloos om een relatief duur model te kopen en dan bij de gamma in de rommelbak je gereedschap te halen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop4.jpg)

Dat deel wat teruggevouwen wordt en dubbel op het voorfront komt, heb ik voor vertint, weer een plens soldeervloeistof erop, en heb ik de 2 delen tegen elkaar aan gevouwen.
Met de brede platte soldeerstift erop (aan de binnenkant van de kap!!) tot het ging sissen. Als het sissen ophoud zit het vast.
Daarna bout af laten koelen en de platte stift vervangen voor potloodstift.
hiermee soldeer ik de lipjes voor de schroefjes vast en kan ik goed in de hoeken komen.
Lipjes op voorfront drukken en solderen maar, staat de boel gelijk haaks.

als het goed is ziet het er zo uit (lipjes moeten nog gesoldeerd worden)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop5.jpg)

Volgens de beschrijving moet je nu de 4 moertjes op de lijes gesoldeerd worden, waar je later de ketel vastzet aan het huisje.
dus dan doen we dat maar. Het moertje wordt op een sate prikker gezet om geen tin in het schroefdraad te laten lopen.
Schroefje en lip  weer voor vertinnen en met stok en al het moertje op het gaatje zetten.
Moertje controleren of deze in het midden van het gaatje zit en solderen maar.
Met de potloodpunt duurde het me te lang, en werd de platte punt er weer ingezet, ging een stuk rapper.
Na afkoelen gelijk het boutje er een paar keer in en uit draaien nu je er nog goed bij kunt.
Zo weet je of het later past, en weet je ook of het moertje goed vastzit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop6.jpg)

het moer-op-stok principe

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop7.jpg)

Hier zit het moertje op zijn plek en het schroefje gaat er na een paar keer in en uit draaien in als een kip in een soep.
uiteraard deed 1 moertje moeilijk en wou niet goed voor het gaatje.
Na en paar keer lossolderen zit het nu goed op zijn plek.
Volgende stap, de zijwanden en kopse kanten zo solderen dat het net lijkt of alles recht zit.

Tot zover valt het me nog niet tegen, maar goed, dit was het makkelijkste van het hele bouwwerkje.
stand: kopse kanten-verbrande vingers 2-0

Eerst maar wat huisoudelijke dingen uitvoeren en dan met een schone kop, tong uit de mond de wanden zetten, zal mij benieuwen......

wordt wederom vervolgd

Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Ronald Halma op 01 August 2008, 17:53:53
Hartstikke mooi werk, Marty! Nu zie je dat de workshop van Erwin toch mooi z'n vruchten afwerpt :) ;)

Zonder dollen, ik blijf het volgen hier. Ik durf dit (nog) niet, het smalspoorwagentje van Werps heeft me destijds al genoeg bloed, zweet en tranen gekost. Mooi om te zien daar je aan dit projekt zo gemakkelijk begint. Misschien is dat ook wel het beste; gewoon beginnen!

Ik blijf je blog volgen :)

Grtz,  8) Ronald 8)
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Floris Dilz op 01 August 2008, 18:00:39
gewoon beginnen is wel de belangrijkste stap bij het bouwen van een model. Zeker bij een kit, alles is al voor je bedacht, dus in principe moet je het kunnen.
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Ronald Halma op 01 August 2008, 19:22:26
Zeker Floor. Maar durven is natuurlijk nog weer een klein stapje verder.... ;)
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Floris Dilz op 01 August 2008, 19:24:02
hoezo durven. Bijt ie?
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: JaJo op 01 August 2008, 19:39:42
Ik krijg weer soldeerzin. :)
Over twee weken in Houten maar weer eens een bouwpakketje opsnorren.

Groet Jaap
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Ronald Halma op 01 August 2008, 20:40:54
Citaat
hoezo durven. Bijt ie?

 :P ;)
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: vervallen op 01 August 2008, 21:48:05
@marty

is het nog goed gelukt dat ..... [billen samenknijpen]
want daar mis is de verder info van..... ;D :D ;)

knijp ze,
Frederico
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 01 August 2008, 22:07:27
ja, heb niets kapot geknepen  :)

Ik zit nu te wachten tot de lijm droog is.........heuh soldeer is afgekoeld  :-[.
Alleen het dakje er nog op en de kap is klaar en is de ketel aan de beurt.
Foto's volgens straks nog. maar het was toch wel meer ge-emmer dan ik dacht om alles recht te krijgen
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 02 August 2008, 02:23:29
Duurde even, maar het valt niet mee om 14 geuven open te steken op 1 avond  ::)
Maar eerst moesten de wanden nog op de kopse kanten.
Kon niet moeilijk zijn dacht ik, 2 plaatjes op elkaar solderen was ooit les 1 bij een workshop van FritsT.
De eerste zat er inderdaad zo op.
even de zijflappen voor vertinnen, een sloot vloeimiddel erop en de zijwand op de juiste plaats klemmen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijkant1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijkant1_1.jpg)

Ik was wel zo bij kennis, om eerst een kartonnetje op de onderplaat te leggen en die een mm of 2 van mijn aanslagprofiel te houden.
De reden waarom ik dat deed, was om te voorkomen dat het vloeimiddel door de kier aan de buitenkant van de wand weer omhoog kroop, waarna het soldeertin daar ook heen zou lopen, waardoor je een mooie zilvere puist op je voorgevel krijgt.
Zo onderbreek je de capitulaire werking, of hoe dat heten mag....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijkant3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijkant3_1.jpg)

door de kopse kant tegen het profiel te klemmen is alles haaks en heb ik een hand vrij tijdens het braden.
Maar ook al las ik de handleiding goed, ging toch weer de fout in
Er stond duidelijk, eerst de hoeken vasttippen en pas als alles zit en haaks is vastsolderen. Neeeee eigenwijze ik moest weer de hele naad vullen met soldeer, want het soldeer liep zo mooi uit  ::)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijkant4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zijkant4_1.jpg)

Dat het een probleem was kreeg ik pas door na ik de andere wanden ging vastlassen, solderen ging bijna niet, had toch te weinig warmte.
Dus nadat alle hoeken waren gepikt kreeg ik de boel nevernooitnie meer haaks en recht, omdat die eerste hoek tegenwerkte.
Dus les: luister naar de handleiding als je niet zo bedreven bent in het bakken en braden met soldeer.
Ik mag dan wel de hotelschool gedaan hebben, dit viel niet onder kookles  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baksoldeer1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baksoldeer1.jpg)

Dat deel dus maar weer lossolderen, maar de grote stukken wouden toch niet goed hechten, dus dan maar drastisch aanpakken.
Tussen de delen maar weer goed vloeimiddel inpurren, alles op zijn plek houden met de platbektang en de vlam erop.
1 seconde een sis, en vast zat het, als je het maar wel met beleid deed en beter richt dan op de wc.
jaaaa, ze zaten vast, alleen was ik zo lekker aan het vlamspugen geweest, dat de moertjes waren losgekomen . Les voor de volgende keer, toch maar even natte watten erop klemmen  :)
Daar kwamen de sateprikkers weer en ze zaten er vreemd genoeg in 1 keer weer op en beter als de eerste keer voor de verandering.

Ondertussen af en toe wat aan het dakje werken, de gleuven waren er wel ingeëtst, maar niet door en door, dus moest er een ruimertje aan te pas komen.
Gelukkig dacht ik, heb ik ze niet voor niets gekocht, maar 14 tegelijk ??

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dak1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dak1.jpg)

gleuvenruimen heeft weer een heel nieuw begrip gekregen zo
Maar als je klaar bent met ruimen van de gleuven kan je ook daadwerkelijk kijken of alles past

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baksoldeer4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baksoldeer4.jpg)

Val van de ene verbazing in de andere, het past in 1 keer.
Nadeel van de gleufjes die opgeruimd zijn, die zijn opeens wel erg groot geworden, maar dat is voor latere zorg, als het dak vast zit

Dakje er weer af en rap de randen definitief vastzetten.
Alles weer in de haakse hoek op het kartonnetje.
randen aan de binnenkant goed natmaken, paar flintertjes tin erin en poken maar met de stift.
Alles loopt vanzelf mooi uit, zo mooi dat ik er nog een paar keer met de bout overheen ging omdat het dan zo mooi glom.
Stom dus, de rand liet los en kreeg kieren waar een preiserlein zijn hand door kan steken.
Weer een wijze les, vast is vast en niet meer aankomen.
Dus maar weer opnieuw stellen in de haakse hoek, boutje erover heen, lichte druk op de 2 haaksliggende wanden geven, en het zat weer mooi recht.
even controleren met je nagelriem of de wanden aan de buitenkant goed aansluiten en niet uitsteken.
Want dat zou betekenen dat 1 van de wanden krom erin staat.
Was niet het geval dus gauw het dak erop

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dak2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dak2_1.jpg)

Alle lipjes drukte ik zo strak als mogelijk op het dak naar buiten, en niet naar binnen.
Als je het naar buiten drukt, kan je de dakrand van het dakje gebruiken om het dak strak aan te drukken op de kast.
Het dak moet aan de binnenkant gesoldeerd worden over de lengte om stevigheid te krijgen.
Ik had geen zin in blaren door het dakje vast te houden, dus heb ik de hoeken aan de buitenkant maar even vastgepikt, waarna het beesie op zijn rug kon

Dak ging weer op dezelfde manier, binnenkant lekker nat soppen, flintertjes erin en de stift er weer lekker over

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baksoldeer6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baksoldeer6.jpg)

met het potloodstiftje kon ik weer makkelijk in de hoekjes dus dat was rap gebeurt.
oke het ziet er niet uit alsof een pro het heeft gesoldeer, maar boeien, zie je later niets meer van, en het zit zo vast als een.....dak.

terug op zijn pootjes kunnen de lipjes afgeknipt worden en gevijld.
Nu bleek het nadeel van het ruimen van de gleufjes, of gleufjes, zeg maar kraters.
Zelfs met klodders soldeer was het niet meer dicht te krijgen, maar ik mocht niet klagen, ik wist dat er kleine etsfoutjes inzaten.
Gelukkig ben ik een Puttycowboy, heb nog net geen holster om met een tube Putty, maar her en der liggen de tubes voor het grijpen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dak3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dak3.jpg)

met het vingertje de putty erop, peuk pakken en het is al droog.
nog even flink schuren, oog langs de wanden of ze haaks waren, en zowaar, ik ben tevreden, en dat gebeurt niet gauw bij eigen bouwsels.
Gelukkig maar, styreen donder ik zo in de prullebak, maar zo'n kitje, dat doe je niet zo gauw.
Er waren hele kleine deukjes in het plaatwerk gekomen, maar die laat ik lekker zitten, lijkt net echt  :) ik hou zniet zo van te strakke en nette modellen.
het moet er wel uitzien alsof ze echt in 1900 gebouwd zijn.

Nog even een statie portret en dan naar de blog en naar bed.
Wil wel doorgaan maar het wordt laat, en er ligtnu echt een lastige klus, de ketel, maar daarover zeer binnenkort meer

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kapklaar1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kapklaar1.jpg)

het dak ziet er nog wat vlekkerig uit, maar geloof me, het is zo glad als een babykontje  ;D

Als ik het werk zo bekijk blijf ik wel met een vraag zitten: ga ik daadwerkelijk het solderen een beetje onder de knie krijgen of passen de kitjes van Erwin gewoon zo goed ??? ???
Een echte soldeercrack zal zich krom lachen bij het zien van de foto's maar zodra alles gelakt is en je ziet er niets meer van, en de onderdelen vliegen er bij de eerste noodstop niet tegen de frieslijsten, kan ik ermee leven....... ik zal blijven oefenene, want ik krijg er zowaar lol in

wordt wederom weer vervolgdt
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: stig op 02 August 2008, 02:43:32
Dat Erwin erg veel tijd besteed aan de nauwkeurigheid van zijn kitjes, bleek echt wel op de cursusdag. Zelfs met zo'n piepklein pielemoosie wagonnetje! De veerpakketten, schitterend fijn gewoon. Niks geen gegoten resinzooi, maar mooi en slim gevouwen etswerk. Wat dacht je van de binnenzijde van de bak. Dat wordt meestal vergeten. En als je de kit snapt, is het fijn eraan werken. Je geen zorgen maken.

Je bak en braai voortgang ziet er heel herkenbaar uit. En door het te beschrijven help je vast nog wat mensen over de streep eraan te beginnen. Gewoon door het vanuit een niet professionele achtergrond het zichtbaar te maken. Ik krijg zowaar zin wat spullen af te maken en mijn zandstralertje te gebruiken. Want dat vergat ik altijd. Het opruimwerk na het solderen. Het solderen is leuk, met wat warmte plak je messing aan elkaar, maar o oh, wat een troep is het nu 1-2 jaar later. Had ik nou maar meteen opgeruimd... Enfin, misschien kan die badger nog wat betekenen...

Ben benieuwd hoe de ketel je nog voor uitdagingen gaat stellen. ;)
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 02 August 2008, 02:51:57
Klopt Stig, ik ben ook mijn bed weer uit gekomen om het kappie onder de hete kraan te houden en er even goed met een sopje en tandenborstel over te raggen, was ik ff vergeten........... en ja, alles bleef zitten  :)
Zandstralen gaat zeker gebeuren, maar pas als ik naar de spuiter ga, al weet de spuiter nog van niks  :)
Mede door de ketel lag ik nog wakker, want het moet echt mooi rond worden, en een knik zit er zo in.
waarom maakte ze vroeger niet gewoon vierkante ketels  >:( ??

Dat was ook mijn bedoeling Woudie van deze blog, om te laten zien, dat als het mij lukt, het iedereen moet lukken  :)
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: ReesCees op 02 August 2008, 08:44:34
Ziet er fraai uit Marty.

Op Houten zag ik ooit een keer een grote stomer van Frits en ik moet zeggen dat messing bouw toch wel erg leuk is.

voor mij echter voorlopig niet.

Kees-Jan
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: T.Spat op 02 August 2008, 10:56:59
Net het verhaal gelezen en ik ben al wat jaartjes bezig met
modelspoor maar  welhaast messingfoob ::) kan nog net
een draadje aan een stukkie rails braden, maar jouw beschrijving
is zo helder dat ik er toch wel haast zin in zou krijgen, misschien
toch eens zo'n cursus volgen... ;D

Mvg,

Tis
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: JaJo op 02 August 2008, 12:48:27
Niet alleen je soldeerwerk is leuk om te zien, maar zeer zeker ook je schrijfstijl nodigt uit om weer te gaan bakken en braden! :)

Groet Jaap
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marc tramt op 02 August 2008, 12:53:04
Helemaal mee eens Jaap! En zo'n Backertje blijft toch ook wel erg leuk om eens in model te hebben. Ik wordt altijd héél hebberig van dit soort draadjes.
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Rick op 02 August 2008, 13:00:36
Zo onderbreek je de capitulaire werking, of hoe dat heten mag....
Ook al is modelbouw soms een slagveld, capillaire is hier het juiste woord. ;)
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Lvdwerf op 02 August 2008, 13:28:21
Ik ben na een workshop van erwin werps ook verslaafd geraakt aan messing. Ben nu bezig met mijn tweede rijtuig in N en er moeten er nog 3 volgen.
En wat betreft de vierkante ketels, 't zal wel iets te maken hebben met druk.
Ik vraag me af wat je in N-spoor als aandrijving zou kunnen misbruiken voor een backertje. foei lennert eerst je andere projecten afmaken
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 02 August 2008, 13:40:03
Ook al is modelbouw soms een slagveld, capillaire is hier het juiste woord. ;)

ik had al zo'n vermoede dat ik meer richtig RISK zat dan de onwetende loop van vocht  :)

Dank je Jaap, oor het compliment.
Ben de hele ochtend al aan het rollen met bezemstelen en houten kwasten om de ketel rond te krijgen, maar tot nu toe zonder resultaat.
ik durf dat ding nog niet rond een bezemsteel te spannen en dan te verwarmen, dat werkt met styreen, maar weet niet of dat met messing lukt.
En ik ben als de dood voor de grote knik, nu zit er een heel klein knikje in, maar ja.
Misschien moet ik hem maar gewoon aan het begin vastpikken en dan voorzichtig mm voor mm vast solderen en nathouden.
Eerst maar even met dochterlein een stukkie fietsen, voor ik op een kluizenaar ga lijken  :) maar daarna, rap weer verder.
Vannacht nog met de lope mijn boekje "stoomtrams op oude ansichtkaarten" door lopen speuren en ben weer wat wijzer geworden over details.
Nu even wachten tot Erwin klaar is met klussen vandaag, en dan krijg ik nog wat foto's van de dakopbouw.
Daar komt de condesatorbuizensysteem op, maar er is niet te zien wat buis is en wat boom.
Het wordt echt een poepie, de tweede ligt reeds al op me te wachten  :)


JAaaaaa moppie, ik kom er aan, pak je fietsje maar vast.......................
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: stig op 02 August 2008, 15:06:39
Marty, probeer eens messing te rollen op een stuk roofmate. Over de bovenkant rol je dan een dunne as of pen.
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: TonM op 02 August 2008, 16:37:26
Ben de hele ochtend al aan het rollen met bezemstelen en houten kwasten om de ketel rond te krijgen, maar tot nu toe zonder resultaat.
ik durf dat ding nog niet rond een bezemsteel te spannen en dan te verwarmen, dat werkt met styreen, maar weet niet of dat met messing lukt.


Ook in mijn ervaring is messing niet altijd even buigzaam. Maar je kan het "soepeler"maken:
Pak het plaatje dat rond moet worden vast met een pincet of tang, maar wel eentje die thermisch geïsoleerd is (beter voor je vingers). Neem dan die grote gasbrander die ik op de foto zag staan en verhit het stuk messing totdat het roodgloeiend wordt. Je moet het echt zien gloeien. Daarna rustig laten afkoelen. Het hele proces twee of drie keer herhalen en daarna is het messing een stuk zachter en mooi buigzaam. Het wordt op die manier wel dof, maar dat dat is met een schuurpotlood of een schuurblokje ook weer een heel eind op te knappen. En ik ga er vanuit dat je het model uiteindelijk toch wilt schilderen.
Maak alleen niet de fout dat je het hete messing in een bak water stopt om het afkoelen te versnellen, want dan wordt het juist harder in plaats van zachter. Gewoon rustig in de lucht laten afkoelen.

Lijkt allemaal misschien een beetje spannend, maar ik heb het al een aantal keren zo gedaan en bij mij werkt het goed.

TonM
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 02 August 2008, 18:29:19
Dank je Tom, het grappige is, dat ik dat vanmiddag gedaan heb tot ie lekker dof rood oxide was, toen ging de telefoon, dus kon het rustig afkoelen, en voila ging zo om een kwaststeel heen
er bleef toch een kleine knik in door de vele gaatjes voor de dom ed exact in het midden zit op de plek waar de meeste spanning komt met rondbuigen.
Ben nu de kap aan het afmaken met alle kleine appendages zoals krijksteunen, lijnhouders en lampijzers, en dat valt niet mee met dioe kolenschoppen.
Als keeper heb ik altijd voordeel gehad aan die grote handen, moar nu hek ik er aaallleeeen moar laas vaan ( das plaat Utregs   :))
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: t.koopmans op 02 August 2008, 18:36:41
Met tig jaar ervaring met dit soort methodes wil ik toch wel waarschuwen dat tijdens het verwarmen messing ontzinkt, het verdampt eruit. Als je dus te lang bezig bent houd je roodkoper over met een aantal details van het etswerk weg en een plaatje zo slap als een vaatdoek.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 03 August 2008, 15:11:54
Na een dagje realtief soldeer rust ben ik de zondag maar weer aan de slag gegaan.Gisteren fietste ik met dochterlief op de Lekdijk van IJsselstein richting Lopik, en kijkend over de uiterwaarden had ik opslag zin om weer wat aan graszaaien te doen op de baan.
Thuisgekomen had ik dus mooi nog een uurtje voor ik weer aan de kokkerel mocht om wat te Silfloriseren ( ok het is mininatur, maar niemand die het verschil ziet  :))

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gras1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gras1_1.jpg)

Het beginstukje voor het eerste weilandje is gemaakt, en hier en daar wat struikjes geplaatst.
op de achtergrond de opslagschuur van de nog te bouwen de pannen en tegelfabriek in aanbouw.

Ondertussen was ik de tip van Stig aan het uitproberen maar verder als onderstaand plaatje kwam ik niet.
het plaatwerk van de ketel wou maar niet rond worden zonder een onoogelijke knik.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel1.jpg).

Ik kreeg die middag een mailtje van Erwin die de blog gelezen had en nog even fijntjes wist te vertellen,  dat ik wel wat kon verprutsen, er waren nog reserve keteldingesen aanwezig.
Dus dan moest het maar, hup de brander erop, even onderbroken door telefoontje gelukkig, want ik ben ongedurig en had zeker dat ding met de hand beetgepakt om te buigen, buigen als het messing heet is, nietwaar ??  :)
nog een keer stoken, voorzichtig beetpakken met tang, en ja met vingers, even bijten maar, het was voor een goede zaak.
Om een grote penseel gebogen en het bleef rond staan, joegee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel3.jpg)

Maar nu?? hoe begin je, in het midden?? of aan de rand??
Ik besloot aan de rand, mocht het plaatje te lang zijn schuift het weg onder de vloerplaat, is het te kort zie je het aan de ene kant toch niet, zit geen deuropening.
Als ik in het midden begin heb je kans dat ie ij de deuropening te kort is, en dan zie je later een vette kier door de deuropening. vandaar de keuze.
De hoeken vastgepikt, en toen had ik geen zin meer  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel2.jpg)

Toch kon ik niet stoppen en wou nog wat appendages doen op de kap.
Ben begonnen bij de windplaten op het dak, simpel klusje.
Buigen op de naad in een platte bankschroef, in de gaatjes steken en aan de binnekant op het dak langssolderen, een scheet duurt langer.

Toen even "snel "de krijksteunen erop....yeah right.
Tjiezzz wat zijn die dingen klein, en dan zitten er ook nog 3 !!! vouwnaden in.
Eerst was ik nog laggerig dat er 12 steunen op de fret zitten, terwijl je er maar 4 nodig hebt, nou ik kan jullie vertellen, ze zitten erop, maar ik heb geen reserve meer, tenzij ik een uurtje met mijn knieen over de vloer zwalk

ZO KLEIN ZIJN ZE :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/app3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/app3.jpg)

 1 ongebogen en 1 gebogen

proberen voor te vertinnen zonder dat je pincet vastsoldeert , sap erop, proberen met mijn lijnkerhand niet zo te trillen en hupsakee, stok erop.
na een paar pogingen zaten ze er naar min of meer tevredenheid op.
Wel nadat ik de zwarte prut had weggeveegd, kon ik gelijk sjekken of ze wel echt vastzaten
Het moet namelijk wel Marty-Proof zijn, aangezien ik niet te voorzichtig met mijn eigen materieel omga, hadden ze maar geen trein moeten worden  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/app5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/app5.jpg)

Beetje onscherpe foto maar het moest even uit de losse pols, en alle genomen foto's in deze blog zijn genomen met een simpele camera van mijn telefoon.
Die zaten erop.
Mochten andere mensne nog aan een backertje beginnen; bij het aanbrengen van de appendages, doe de buffers als laatste. Als de buffers er eenmaal opzitten is het bijna onmogelijk om je kap vlak op zijn kop te zetten om daarop te solderen.
Daar kwam ik dus achter toen de steunen voor de lampen erop moesten....en die waren nog 3 keer kleiner dan de kriksteunen....slik.....
Ik dacht toedeledokie, ik ga Tatort kijken......

Volgende ochtend moesten die ijzers er nog op, maar hoe ik het ook probeerde, mijn pincet zat vaster gesoldeerd op de kap dan een ijzer steuntje van pak hem beet 1,2 mm.
Da ging nie goe komen, en dan ga je denken, koffie drinken, denken, en maar wat proberen. en weer denken; wat hout iets kleins vast maar is tin-ongevoelig.....hout,, maar ja wat voor hout
Ik heb een sateprikker gepakt en in de punt een sneetje gezet om de punt iets te splijten, niet te ver, ze moeten nog wat kunnen klemmen.
met wat gevloek en gezweet het uitsteekfrutselte in die punt duwen tot het klemt, al heb ik maar een mm of 0.8, maar het bleef zitten.
gauw sap op de kap, onder het raampje, stokkie erop leggen met dat puntje, het stoken en na 2 seconde sissen stokje wegtrekken.
En warempel, het steuntje bleef zitten.
Nummer 2 idem, maar nu dhet steuntje een kwartslag gedraaid zodat ik het stokje tegen het eerste steuntje kon houden zodat beide seunen op 1 lijn zaten........sis en vast.
Al zeg ik het zelf, een klien briljantje van een oplossing vond ik zelf, al zal het al duizende keren zo gedaan zijn, maar dat kon me even niet schelen, ik had iets uitgevonden op zeer kleine onderdelen vast te houden  :)

Helaas de foto's hiervan zijn mislukt, en als jet het niet erg vind, ga het niet meer lossolderen
kap was klaar op de buizen op het dak en de 2 lampen na, mar die moeten er pas op na het spuitwerk.
tijd voor de kap om even lekker te badderen om alles troep eraf te wassen, want het leek wel of het 2 weken op bivak in Noorwegen was geweest'

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/app6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/app6.jpg)

na drogen en nog wat gekietel met het glasvezelpotlood was de kap statieportretwaardig

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/app7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/app7.jpg)

Volgens de tekening de achterkant, maar het ligt er maar aan welke kant ie oprijd  :)

en de voorkant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/app8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/app8.jpg).

niet slecht voor een amateurtje, al zeg ik het zelf heel bescheiden  :-X

Tja, de ketel lag er nog zoals gisteren, beetje vastgepikt, maar voor de rest zag het eruit als een ontplofte soepkip.
Gewoon maar beginnen en zien wat de plaat doet.
Strak op de plaat leggen en mm voor mm maar vastsolderen.
dotje tin in het nat en hitte erbij, en dat ging rap

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel4.jpg)

Niet eerst de ene kant helemaal doen, en dan de andere kant, want dan staat er teveel spaning op, hoe ik dat weet ??? gewoon een gokkie  :)
Zolang de kopse kanten goed op de plaat trespa wordet gedruktmet je pikk de vleorplaat vasthouden, tussen je wijsvinger en duin iets van een staaf om de ketelplaat tegen het trespa te houden en stoken met de andere hand.
Had ik me daar zo druk over gemaakt?? laat maar komen die ketels  :)

na 4 minuten lag de ketel erzo bij:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel6.jpg)

en nog een foto zover nu den Backer is, na goed 2 dagen soldeerplezier

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel7.jpg)

Nu even pauze en dan gaan ik de ketel afmaken, maar dat wordt nog een gepuzzel, want de kitjes passen als een tierelier, maar sommige tekeningen .....tsjaa  :)

Wel grappig dat ik tot voor een week geleden helemaal gek was van racen, al vanaf ik als klein jochie op Zandvoort naar die zwarte John Player Specials keek van Andretti, en een broertje dood had aan solderen van een kitje.
En nu zit ik op een racezondag de hele dag te solderen en maar met een kwart oog de tv in de gaten hou  ;D hoe kan je leven in zo'n korte tijd een ommekeer krijgen.
Maar ik ga nu toch ff de race afkijken..................

wordt ..... ach lijkt me logisch........




Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: ReesCees op 03 August 2008, 16:01:57
Ik vind het mooi Marty wat je aan het bouwen bent.

Heb wel net naar een ontploffende Ferrari zitten kijken (mis het reesen nog steeds).

Kees-jan
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 03 August 2008, 16:10:06
och, net goed voor die draak van een Massa  ;D
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 03 August 2008, 16:48:00
helaas , de eerste tegenslag(je)
Nu ik de ketel wil aankleden kom ik erachter dat de dom mist. en kan ik de ketel niet afmaken vandaag  :(
de digitale postduif is al aan het vliegen richting het noorden
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: ReesCees op 03 August 2008, 16:57:11
nou gooi er dan eens een verfje op zou ik zeggen.

Kees-Jan
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: stig op 03 August 2008, 16:58:12
Dom, dom, dom... ;D

Fijn dat het zonder slachtoffers gelukt is met die ketel. Ik rol op die manier daken, zoals ik verteld had. Dat je de ketel nooit helemaal zo gerold krijgt is logisch, maar ik dacht, dan heb je een begin. Als je het daarna over een bezemsteel trekt, knakt het minder snel als wanneer je vanuit de vlakke plaat begint.
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Servé op 03 August 2008, 17:16:33
Dat ziet er allemaal mooi uit. Ikzelf begin nog niet aan dat soort "bouwpakketten".
Nog 1 kleine opmerking. Op je site staan onder "ontwerp" 2 links van BeneLuxRail. Die links werken dus niet meer ;D. Verder ziet het er echt fantastisch mooi uit.
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 03 August 2008, 17:24:27
Kan je nagaan hoelang ik mijn site al niet heb bijgehouden  :)
Moet alles eerst weer op mijn pc downloaden voor ik het kan veranderen, mij teveel werk, maak wel een keer een nieuwe...ooit

@ Cees, gaat een beetje lastig, mijn naald van mijn badger staat letterlijk in een hoek van 90 graden, iets te hard gedrukt  na het schoonmaken  :-[
Dus gaan we eerst maar aan het onderstel beginnen zo.
Kijken of het me lukt om alles rollend te krijgen en de decoder aan te sluiten op de motor, dat heb ik ook nog nooit gedaan.
En van decoders snap ik net zoveel als de toewijzing van de OS aan China  ;D
Dat gebakkie hoeft alleen maar voor en achteruit, dus de meeste draadjes kan ik erafknippen, zal mij benieuwen.

Maar eerst nu de 2 moertjes op de vloerplaat van de ketel solderen, zie nu op de foto dat ik die vergeten ben, en op een lekker plekkie zitten
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: ReesCees op 03 August 2008, 17:27:15
Naaldje lenen?

Anders even langs brengen, kun je gelijk die hele wand zien.........

Kees-jan
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 03 August 2008, 17:44:12
Dank voor het aanbod, ik ga van de week zelf weer 1 halen
Langskomen neem ik zeker een keer aan dat aanbod, want ook modellen zpuiten heb ik nog nooit gedaan........ik weet het, ik ken nog nie zoveel  :(
dus daar heb ik ook nog veel een te leren.
morgen krijg ik de misssende delen al opgestuurd, en ik wil dat ding eerst helemaal rijdend hebben, voor er een lik verf op komt.
Maar als ie rijd, kom ik graag langs
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: PieterW op 06 August 2008, 10:39:24
Mart

Hulde ende Bewonder

Snap nu waarom dat fabriekje niet meer lukt. Je bent inmiddels messing verslaafd!! ;D
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 06 August 2008, 20:29:25
Nahh fabriekje lukt wel, maar de fabriekjesfabriek is even 3  weken gesloten en gaat alleen open eventueel voor de brandweer  :)
het project ligt even stil aangezien de onderdelen op zijn en ik op de spareparts zit te wachten.
ook heeft vrouwlief een wagen voor achter de paarden ( geen prieser maar 1:1) gekocht en die zijn we nu aan het opknappen.
De verkoper zei er moet alleen een likkie verf op.....je een lik van een kudde olifanten, en de hele voorpartij moest vervangen worden omdat de schroeven een beetje in het luchtledige hout hingen.
Maar vanavond ga ik me dan toch echt aan het onderstel bezig houden met de onderdelen die ik al wel heb, en anders maar wat kasseien krassen, ik hoef nog maar 1,40 meter te krassen  :)
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 08 August 2008, 03:17:06
Helaas nog geen onderdelen binnen door een gescheurt rubbertje ofzo, maar omdat dat niet mijn indianen naam is geworden, vind ik dat nog niet zo erg.
Maar na 2 dagen krabben, branden en schuren van een ouwe paardekar, waar ik niet eens op mag omdat de shetland van mijn dochterje mijn gewicht nog geen centimeter vooruit krijgt, en een dag Dol-fijn ben wezen rogge-aaien was het deze avond toch wel weer tijd om wat te gaan doen.
Het frame ziet er op de tekening zo vreselijk ingewikkeld uit, dat ik het wat uitgesteld had.
Na het laatste beetje moed bij elkaar geraapt  te hebben en de tekst nog een keer goed gelezen heb ik het frame ontdaan van zijn laatste braampjes.
Ook hier weer goed klem houden tussen je tang, want een recht frame leek mij toch wel een pre bij die kleine worstekarretjes
Aangezien er aan het frame in de de fret nogal veel kleine onderdelen zaten, zaten er dus ook veel bramen aan.
Erg trikkie waren de onderste, allemaal braampjes, maar ook een paar millescule oogjes.
Deze mogen er absoluut niet af, want dan kan je elke keer als je je lokkie opbeurt op je knieen naar de grond gaan om je wielstellen te zoeken, het zijn namelijk de borgringetjes van je wielstellen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame1.jpg)

linksbovenin zie je een afgewerkt stukje met het oogje, rechts het onafgewerkte stukje met de braampjes er nog aan.
ook zijn alle andere onderdeeltjes nog niet weggehaald.

Nadat het gehele vijlwerk klaar was en mijn nagels ook gelijk bijgevijld waren, want soms moest je wel eens wat vasthouden met de vingers, even de tekening sjekken wat wel en niet voorvertint moest worden.

Eerst flink met een glasvezelpotlood over het gehele frame raggen en voorvertinnen maar, een 1 kubieke millimeter tin was meer dan genoeg voor het hele frame.
Tijdens het afkoelen had ik mooi even de tijd om met een pincet weer alle glasvezeldeeltjes uit mijn vingers te pulken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame2.jpg)

nu moest het gehele frame diverse malen gebogen worden, sommige delen 90 graden en andere delen 180 graden, dus even goed opletten wat waar heen moest, terugbuigen en dan de andere kant zou waarschijnlijk een breuk betekenen en krijg dan nog maar eens alles recht.
In een bankschroef kan ook niet, omdat er delen na buigen buiten je vouwlijn steken, dus wederom eerst voorzichtig buigen en zodra er ruimte was voor de tang gauw de tang erop en door buigen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame3_1.jpg)

lastige buigklus was geklaard, inclusief de 8 zeer kleine flapjes die naar binnen moeten worden gebogen waar later de blokjes van de ascompensatie in komt te glijden.
Nu hoefde ik alleen nog maar de 2 buiten flappen 90 graden verder te buigen en het frame zat al in elkaar, keek ik daar nu zo tegenop ???

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame5.jpg)

buigen was weer geen prbleem en nu gauw de klemmen op de 2 platen die strak tegen elkaar moeten en branden maar.
De ervaring had geleerd dat die 2 op zich redelijk grote platen veel warmte nodig hadden om lekker samen te kleven om samen nog een lang en gelukkig leven tegemoet te gaan.
Dus de brander werd weer aangestoken, mede ook omdat ik een aansteker kwijt was, en een een peuk had ik wel verdiend.
Nog een keer goed kijken, alles zit goed, niets scheef??? Nee, alles zat goed en de vlam erop, sis en vast zat het.
Nu de andere kant, weer een sis en zat vast. alleen had ik wat slorig gericht met de vlam, dus de eerste kant die ik gedaan had zat weer los, leek wel een bimetaaltje  :).
Natte watten pakken of nog een keer proberen ?? gewoon nog een kriemeltje tin er tussen frotten, sap erbij en nog een keer branden van binnenuit, zodat de vlam niet tegen de andere plaat kwam.
Sis knak en plat zat het en muur vast. YESSSS alles zat goed vast  ;D...........OOONEEEEE alles zat goed vast  :-[ , ik was de 2 plaatjes die het frame recht houden en waar de schroeven in komen om het frame aan de kast te schroeven vergeten.
Er stond duidelijk in de tekst, plaatjes in de gleuven vastzetten VOOR het definitief vastsolderen van het frame.  :'(
Door de hitte, tin en wat al niet paste die plaatjes dus nevernie meer in de gleufjes.
lipjes eraf vijlen en koud in het frame solderen durfde ik niet aan, de kans dat ze scheef komen en het frame teveel tordeert was me te groot.
Misschien dat ik het later makkelijk kon bijbuigen, maar de gok was  te groot.
De gleufjes heb ik maar wat opgeruimd met een ruimertje en dan heen en weer te gaan en niet rond te draaien, om het zoveel als mogelijk een gleuf te laten blijven en geen gapende gaten.
De lipjes van de plaatjes heb ik maar puntig gevijld zodat ze er misschien nog wat makkelijker in gingen, maar al met al toch een uur onnodig werk, alleen maar omdat ik weer te snel werkte en niet elke stap controleerde met de tekst van de beschrijving

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame7.jpg)

rechterplaatje is gevijld, linkerplaatje nog niet

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame8.jpg)

mevrouw wijdbeens wacht op plaatje...de haaksheid is ver te zoeken, maar het moet maar even, de misschien wel 2 belangrijkste onderdelen van de gehele kit moeten er toch in.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame9.jpg)

eerste plaatje zit op zijn plaats, maar nog maar niet vastsolderen, want stel je voor dat de tweede niet wil, dus gauw klemmetje op de eerste en maar weer door vroeten om die laatste lipjes erin te krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame10.jpg)

alle lipjes zaten erin en vlug vastsolderen, klemmen met de vingers, want vastzetten met klemmen zou ik geheid daarna weer op de grond zitten om de plaatjes te gaan zoeken, vocht erop, sis, bout los, blaas ( op de vingers)

beetje bijbuigen en ik had een recht frame, wedrerom hulde voor de pasvorm zoals alles weer op elkaar aansluit, elk gaatje en gleufje valt op de andere openingen.

Even kijken of de wielen pasten, dat werd me een geemmer, tot ik het foefje doorhad.
De blokjes met de punt op de rand leggen, vingers op de blokjess en met een pincet de blokjes stuk voor stuk een kwartslag draaien en ze schoven met allen gemak in de geleiders

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame11.jpg)

hier zit 1 as er in en is goed te zien hoe ze erin zitten, eitje dus  :)

volgende as erin , en het frame is klaar, alleen de remmen zijn nog niet gebogen.
Dit had ik gelukkig wel goed gelezen, die moet je pas op hun plaats buigen nadat de wielen definitief op hun plek blijven, dus na het spuitwerk en het monteren van de tandwielen en motor. anders krijg je de wielen er niet meer in.

klaar, alleen.........................

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame12.jpg)

Waar in Abrahamsnaam komt ik het motortje, ik heb er een uur naar gekeken, maar heb nog geen enkel benul, en het vreemde is, het staat ook nergens in de beschrijving, dus morgen maar weer een mailtje naar Erwin eraan wagen.

Ik zie nu met het teruglezen van deze blog dat er wel heel veel gleufjes, lipjes en glijden en insteken instaan, maar het is niet anders.
Iemand die het een beetje globaal overleest zou denken dat het gaat om een beschrijving van een programma van SBS6  ;D

En nu kan ik dus echt niet verder, en moet ik wachten op de ontbrekende onderdelen waaronder de asjes/tandwielen en aankleding van de ketel.
Maar tot nu toe kan ik niets anders zeggen, dit is een kitje die door elke soldeerbeginner goed te doen is, en ik verwacht dus niets anders dat we binnen een jaar een flinke line up van backertjes kunnen maken Op eurospoor ofzo, is wel eens een mooie afwisseling op al die gele eenheidsmeuk  ;D

Hieronder de eerste proefritjes ( zei het met de 5 digit besturing) in zijn natuurlijke habitat

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mooi1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mooi1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mooi2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mooi2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mooi3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mooi3.jpg)

Mmmjaa, ik ben best tevreden  :)
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: stig op 08 August 2008, 03:26:30
Man, dat *jij* al zover gekomen bent! Heb je je nummer al bij crisisbeheer achtergelaten, zodat ze jou kunnen bellen bij rampen en aanslagen?  ;D

Nice!
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Ivo tB op 08 August 2008, 09:47:30
Beste Marty,

Jouw Backer wordt heel mooi. Indrukwekkend om deze al in een schitterend landschap te zien. Ik heb er ook nog een liggen om te bouwen. Die van mij wordt een OSM versie. Ik moet ook nog een NS 6600 van Jos Blatter / AD&TE afbouwen, die in ruwbouw al jaren klaar is.

Veel succes met het lopend krijgen (lukt wel met Werps modellen) en het spuiten.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Floris Dilz op 08 August 2008, 09:58:17
wieeej, hij wordt moppig!
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: PieterW op 08 August 2008, 10:40:30
03:17:06 » ???

Zo vroegertje geworden Mart!

Maar wel heel fraai zo'n goederen stammetje!! Is een heel fraai locje aan het worden. Prachtig!
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Michiel op 08 August 2008, 11:15:42
Inderdaad, zeer netjes!
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: HuubvG op 08 August 2008, 12:10:59
Nou nou, welck eenen teegenslagh kan eenen mensch hebben!? Die frameplaatjes... Aardig dat je zo uitgebreid verslag doet, inclusief foutjes en tegenslag, zodat jezelf en anderen daar weer wat van leren. Hij gaat goed toch? deze ga ik volgen. Als ik het styrenen tijdperk - dat voor mij nog maar net begonnen is - achter de rug heb, moest ik ook maar eens iets met messing gaan doen.
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Ivo tB op 12 August 2008, 21:27:56
Marty,

Hoe staat het met je project? Na al je berichten steeds nieuwsgieriger geworden.

Zonet mijn AD&TE Backer eens opgezocht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8120195.jpg)

In 2001 gebouwd. Dit wacht al 7 jaar op afwerking. Misschien open ik wel een draadje met werk in uitvoering 2006, 2007, 2008, .... als tegenhanger van Toon je nieuwe aanwinsten. Er is vast veel moois in aanbouw.

mvg,
Ivo

Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Floris Dilz op 12 August 2008, 21:40:05
ja, er ligt heel wat moois weg te kloeken op 's lands boekenplanken, wel een leuk idee voor een draadje inderdaad  ;)
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Blikken Tinus op 26 September 2008, 12:18:56
Hey Marty,

Hier verstop jij dus je Backertjes  ;)

Mooi stuk werk en zo te zien heb jij dadelijk de eerste grote Backer waar we de alom bekende brug mee op kunnen...

Ben je inmiddels al verder? Ik zal asap ook mijn backselen eens op een forum gaan plaatsen.

Groet, Gepke.
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 26 September 2008, 14:39:59
Jo gepke, Mislukte Utregter  ;D

Ligt inderdaad even stil omdat ik wat andere prios had, en omdat ik niet verder kon, omdat ik het motortje gesloopt has
Inmiddels neiuw motortje gehaald dus kan eigenlijk weer verder.
Ben nu aan het puzelen hoe de metertjes precies moeten, maar dat moet wel lukken met de bijzonder gedetaillerde tekeningen van Erwin  ;) ;D

binnekort ga ik weer verder, en ga ik dat ding helemaal spuitklaar maken na wat test metertjes
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: ReesCees op 26 September 2008, 14:41:36
.......................en ga ik dat ding helemaal spuitklaar maken....................................................

nee heh

Kees-jan
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 26 September 2008, 15:40:48
maak uwen borst  maar vast nattig heer Kees  :-*
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: JaJo op 26 September 2008, 16:17:09
Citaat
Jo gepke, Mislukte Utregter

Dat vond ik afgelopen zaterdag in Almere wel meevallen..

Groet Jaap
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Marty op 26 September 2008, 19:04:17
Jaap, sprak hij toen wel ABU ?? ( Aalgemin beschoaf Utregs )  ;D

gepke, cement ton kopen ??  :-*
Titel: Re: Backertje Blog
Bericht door: Blikken Tinus op 26 September 2008, 21:23:03
Marty,

't is ook ântijd froai asdân âchtelijke gladdioale proate as Utregsers  ;D

Ik wilde het voor mezelf bij één dialectische afwijking houden en dat is niet het taaltje waar m'n kinderen tegenwoordig mee thuis komen  ;)

Die bekende cementton? .... staat dat ding nog steeds bij jou? Kun je daar ook witmetalen onderdelen in gieten?  8)

Groeten, Gepke.




Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Marty op 11 April 2009, 22:17:15
Het heeft een tijdje stil gelegen, maar ben eindelijk weer verder gegaan met het bakkertje
Echter even zonder foto's
Uiterlijk is er nog weinig veranderd, buiten dat ik alle leidingen heb moeten lossolderen en verplaatsen, omdat door nader onderzoek bleek  dat zo'n beetje alle leidingen, handels en metertjes op de verkeerde plek zaten.
Er is daardoor niet veekl meer over van het maagdelijke messing, en ondanks dat ik al het plaatwerk weer mooi glad heb gekregen, ziet het er zonder grondverf dus niet uit.

Wat ik wel voor elkaar heb gekregen is de tandwieltjes mooi ronddraaiend gekregen zonder horten en stoten.
Dit heeft zeker 4 avonden zweet en gevloek gekost maar het draaide soepel.
Ondertussen ahd ik het tweede motortje waarover ik eerder vertelde ook alweer naar de Mashimahemel geholpen door met iets  te veel kracht het wormpje erop te drukken
Maar Erwin vond mij zo zielig dat hij een nieuwe mashima opstuurde inclusief gemonteerd wormpje erop, hulde en top service  :).
kreeg de motor er niet goed op
deze moet namelijk iets uiit het midden van het fframe geplaatst worden en vastgezet met secondelijm.
Probeer dat maar eens recht te doen, een rond motortje op 2 messing randjes van 0.6 mm, geen doen.
In het midden zou geen probleem zijn, maar dan mist het wormpje contact met het eerste tandwieltje.
Oplossing: gewoon een plaatje messing wat over is van de fret op het frame lijmen en je hebt een plateau voor je motortje, en precies op de goede hoogte en je kan schuiven wat je wil, zodat de worm altijd exact boven het tandwiel zit.
Sublieme oplossing van mezelf vond ik wel
2 draadjes uit de trafo zo op de motort, en de wielen gingen draaien....EUREKA, voor het eerst in mijn leven werkt iets naar behoren.
Motortje en asjes vastgezet aan het frame met secondelijm...wel de GEL gebuiken, de dunne si zo dun dat je in een poep en een zucht al je wielen en tandwielen hebt vastgelijmd, dus mijn tip, gebruik altijd GEL, die is voor mensen zoals ik ( zo A technisch als een Muilezel) nog beheersbaar.

Volgende uitdaging, voor het eerst zelf een decoder aansluiten, sterker nog, dit was voor het eerst dat ik een echte decoder in mijn handen had.
Even de site van Zimo nakijken of ik niet wart draadjes op de verkeerde plekken zou duwen, maar zelfs voor mij was het begrijpelijk kost.
Maar eerst nog even de asjes voorzien van een druppeltje naaimasjienolie, uit van die flesjes waar je niks uitkrijgt en opeens een hele plens.....
Dus met een sateprikker de olie van mn werktafel gevist en op de asjes gedruppeld, de rest van de olie ruim ik zo wel op.......dat was dus blunder nummer zoveel, let zo maar op  >:(

Decoder aangeslloten zoals tekening aangaf, alleen gingen de draadjes niet naar "gleise"  maar rechtstreeks naar de draadkes van de Multimaus
Kwam uit een startset, dus mijn bakkertje heet op de maus nu even BR218, maar hij deed het wel...zooooo mooi langzaam voor en achteruit.
Gau vastzetten op de motor met een foamtapje en ik kon de dradjes gaan vast solderen.
foek hel damned.... schuift de decoder in de olie  >:( >:( >:(.
op zicht zat er alleen een druppel op zon zwart blokkie, dus ff schoonvegen en weer verder...........
Ik weet niet, maar hij kan nog maar 1 richting op, snelheid gaat van snel naar langzaam naar topspeed naar gelang ik de knop naar rechts draai, linksom doet ie helemaal niks
Als ik wat wil doen in de instellingen van de decoder krijg ik elke keer de melding error 1, oftewel, Programmeren wordt niet ondersteund.
ben dus bang dat ik met mijn handigheid nu na 2 motortjes ook mijn eerste MX620 vermoord heb.

en ik had er zo'n lekkere vaart in, nu moet ik um weer in de hoek gooien tot ik dat probleem weer heb opgelost.
Dus een vervolg in dit blogje zal wel weer een tijdje op zich laten wachten, ga wel weer boompies draaien ofzo  :-\
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Marty op 11 April 2009, 23:33:57
Overigans, mocht iemand bovenstaand probleem met decoder bekend voorkomen, zeg het gerust hoor  :)
heb het hele forum afgestruind maar ben eht nog niet tegengekomen in een draadje
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Floris Dilz op 12 April 2009, 09:48:41
k vind t wel vreemd, olie zou isolerend moeten werken dus die decoder zou er in theorie niets van moeten merken... maar ik heb nog nooit een decoder in de olie verzopen eigenlijk. Wel op andere manieren kapot gemaakt.  (y)
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: PieterW op 12 April 2009, 15:40:34
Hee Mart gaat wel lekker met je gebakkie. (y)
Twee motoren, decoder naar de kl......., volhouden dus ;)

Overigens decoder met warm water afspoelen daarna droogblazen of feunen. Vreemd dat de olie dit veroorzaakt! Zit er niet een klein bolletje soldeer ergens tussen? Ff de bril op, een flinke lamp aan en checken zou ik zeggen!

Ooit zal deze langs de turfverlading tuffen.
Je hebt nog ff dus doe je best. ;D

Groet Peter
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: ronald1956 op 12 April 2009, 16:39:16
dus ff schoonvegen en weer verder...........

Niet per ongeluk een smdtje weg geveegd ?? gebeurt sneller dan je denkt.

mvg.Ronald
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Marty op 12 April 2009, 17:10:22
Peter, als er al een blobje soldeer ergens verkeerd zit is dit wel gedaan door meneer Zimo zelf, aangezien ik de bout nog  niet gebruikt heb.
Olie heb ik heel voorzichtig weggehaald, dus lijkt me sterk dat ik delen van de decoder afgeveegd heb.
Weten doe ik het niet omdat ik niet weet hoe zo'n ding er goed uit moet zien.
Vandaag nog wat mee zitten kloten, maar bij alles wat ik doe Error 1, ik zal wel een maandagochtend model gehad hebben. bestel dinsdag wel wat nieuwe en dan zien we wel weer verder, nu maar weer gewoon boompjes begroenen  :-\
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Karst Drenth op 12 April 2009, 19:33:30
Bekertje wasbenzine, de decoder lekker dompelbadje geven.

Daarna droogblazen en nog eens proberen ;)

Grtzz en suc6,

Karst
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Marty op 12 April 2009, 19:45:46
hmmm ff kijken in de kast, terpetine, thinmner, bison verfverdunner, dubro......shoot geen wasbenzine, morgen dan maar naar de plaatselijke Gamma.
misselijker als nu kan de decoder toch niet worden :)
Maar wasbenzine is toch ook vet ??
wordt vervolgd :)
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Karst Drenth op 12 April 2009, 20:05:45
Citaat van: marty
Maar wasbenzine is toch ook vet ??

Nope ! :) Da's de truuk. Wasbenzine is absoluut veilig voor electronica etc. ;) en... ontvet als de beste  :P

Grtzz en suc6,

Karst
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: PieterW op 12 April 2009, 20:32:34
Gewoon proberen Mart, zoals Karst beschrijft.

En anders toch maar weer opnieuw proberen.

Peter
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 12 April 2009, 21:01:04
Gaat goed met je projekt  (y)  ;D
Gewoon volhouden, komt vanzelf een keer goed  ;D

grt
Edwin ;)
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Marty op 07 February 2010, 14:02:54
Goed, het heeft even een tijd gefuurd, zelds het forum zelf raad me aan een nieuwe topic te starten  :)
Door het geëmmer met de decoders, slecht rijden enzo, had ik het even helemaal gehad met die H0m zooi.
Tijdje terug maar weer opgepakt om wat aan de scenery te doen, en guisteren eindelijk weer een gezamelijke bouwdag, waar we hadden afgesproken nu eerst alles met prik voor elkaar te hebben, voor we wat anders gingen doen.

na wat gefrummel en gefriemel aan de bakkerts ( mede bouwer Gepke had zijn nog kleinere backert ook bij zich) en een stuk eens echt goed schoongepoetst hebbende werd de maus aangesloten................................
beetke 5 figit duwen en het reed  (y), zei het wat stotterend, maar het  reed

bewijs 1 , aktie foto :

(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0042_resize.jpg)

en uiteraard bewegende beelden (http://www.youtube.com/user/martypascale#p/a/u/0/tGAOpYF2Cpg)

Nu is het nog wat thuis bouwen aan de huisjes, en na de storm van ontraxs gaan we weer echt verder gezamelijk, en dan gaat er echt lijn in komen en lijkt het erop dat de baan kan gaan uitzien naar zijn eerste outcomming :)
nu de zin helemaal terug is durf ik weer  wat sfeerbeelden te laten zien:

(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0016_(Large).jpg)

klik (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0016_(Large).jpg)

(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0018_(Large).jpg)

klik (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0018_(Large).jpg)

(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0074_resize.jpg)

klik (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0074_resize.jpg)

(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0039_resize.jpg)

klik (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0039_resize.jpg)

(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0041_resize.jpg)

klik (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0041_resize.jpg)

(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0067_resize.jpg)

klik (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0067_resize.jpg)

(http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0048_resize.jpg)

klik (http://www.marijnbosch.com/mitropafiles/IMG_0048_resize.jpg)

er zijn nog mooiere, maar die zijn gemaakt voordat de sloten waren ontstoft :)
We gaan in ieder geval vrolijk verder met de huisjes vandaag.
voor zover............
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Marc tramt op 07 February 2010, 14:05:05
Gaaf hoor dit; mooie sfeer!   (y)

Heeft het paard het overleefd? ;D
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Marty op 07 February 2010, 14:09:04
is nog een beetje stijfies    :D

Overigens heb ik gisteren nog een verontrustende "KLOENK" gehoord....
Ik heb het perron op de bonnefooi gebouwd en uiteraard niet nagemeten.
Nu wordt het dus 5 mm van de backert afvijlen, of het perron aanpassen  :-\
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: stig op 07 February 2010, 14:13:57
Schuurpapier aan de bakker plakken en even heen en weer laten pendelen...
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Ivo tB op 07 February 2010, 14:19:56
Perron aanpassen. Heel erg mooi, die Backer in dit landschap  (y) Er staat er ook nog een die al gespoten is. Welke is dat?

mvg,
Ivo
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Marty op 07 February 2010, 14:31:49
dat is de kleinere versie van een Werps backert
Welk type, naam en numme rhet is weet ik eerlijk gezged niet.
Weet ik niet eens van mijn eigen baclertjes, ik koop materieel omdat het leuk smoelt, re ret vind ik niet zo interresant, als het maar enigzins geloofwaardig is  :D
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Maarten op 07 February 2010, 14:56:12
ziet er lekker uit zo!  (y)
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: GD op 07 February 2010, 15:39:33
Vet (y)
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Marty op 07 February 2010, 15:41:49
vet ?? we hebben 3 uur staan schoonmaken  :-\
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: GD op 07 February 2010, 15:49:57
Ja, die had ik zo niet bedacht  :D. Is "gaaf (y)" beter? Ziet er geweldig uit.

Groeten,

Gerard
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: JaJo op 07 February 2010, 17:10:24
Bakken jullie daar soms kroketten of zo?

Gr.Jaap
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Blikken Tinus op 07 February 2010, 17:12:59
Er staat er ook nog een die al gespoten is. Welke is dat?

Da's DSM loc no 2, de "Baron van Dedem". De tweede van de eerste vier Backer & Rueb's die de DSM in dienst stelde (1886). Deze 8,6 ton lichte tramlocs voldeden al snel niet meer en toen werden die van het Marty-type aangeschaft.

Groet, Gepke.
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: stig op 07 February 2010, 18:16:13
En die heet? Baron van Leerdam?  ;D
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: MR op 08 February 2010, 09:18:45
Dit is het thema, wat mij betreft. Stoomtrammetjes hebben alles. Het is een wereld die niet meer bestaat, met modelbouw is die weer tastbaar te maken. Bovendien krappe bogen? Geen probleem, heel realistisch.Bij stoomtrammaatschappijen waren allerlei allerlei oplossingen te vinden waarvoor een zichzelf respecterend spoorwegingenieur zich zou schamen, maar het was niet duur en daar ging het om. Het kopstation in mijn geboorteplaats, zo heb ik berekend is in H0 te realiseren op 1,5 bij 1,5 meter.

En die DSM-loc, is die ook van Werps? maakt Werps ook al DSM materieel?

Groet,

Marco
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Gert Arkema op 08 February 2010, 09:42:05
@ MR, aan het werk dan!  (y)

En leg maar even contact met Erwin Werps (http://www.werpsmodelbouw.nl/-HOME-.html), vindt-ie niet erg. Eén puntje; z'n modellen zijn niet echt goedkoop.
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Marty op 15 February 2010, 01:02:40
Hij doet ut hij doet ut hij doet ut........ ploink..... mijn kin van verbazing  :)

klik snel (http://www.youtube.com/watch?v=UJ-83mc4Rws)  ;D
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: stig op 15 February 2010, 01:05:34
Hehe, nou was dat nou zo moeilijk...  ;D
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: PieterW op 15 February 2010, 09:05:17
Mart vooral het laatste stukje is indrukwekkend. Echt kruipen dus!!!!! (y)
Oevrigens het koppelen gaat ook wel heel goed zie ik.
Nog een belangrijk punt voor de volgende bouwdag, afstellen koppelingen.

Peter
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Marty op 29 January 2011, 18:08:31
het is een hele lange tijd geweest van : "hij deed het hij deed het"   :(
Goed poetsen van wielen en spoor deed alles 3 minuten goed lopen en toen was het weer blweeehhhh
Vandaag op een bouwdag van TeamMitropa is de tram gekortwiekt en is de zimo eruit geknipt door mijjn nieuwe belgische held :), en een lenz Gold met extra buffer in een nabij gelegen goederen wagon geplaatst.
Onderstaand filmpje is na 3 uur onafgebroken rijden, zonder geen enkel duwtje of zetje ( mits de wielen elk uur even over een doekje rijden met schoonmaak.
De modulebak is inmiddels ook klaar, dus nog een maand om meer materiaal te solderen zodat alles op Ontraxs inzetbaar wordt.
Echt een super gevoel zoasl het nu rijdt, treintje spelen wordt zo nog echt leuk

TADDAAAAA (http://www.youtube.com/user/martypascale?feature=mhum#p/a/u/1/NQxlwoD3Eeg)
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: JaJo op 29 January 2011, 19:03:43
Gefeliciteerd! Kan je eindelijk rustig slapen.
Op dit filmpje (http://www.youtube.com/user/martypascale?feature=mhum#p/a/u/0/od43csX67lM) is het nog beter te zien, inclusief die figuranten. ;D

Groet Jaap
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: sander1985 op 29 January 2011, 20:02:35
 ;D  ;D

Het dingetje reed netjes Marty, ik ga misschien ook dat type decoder nog wel eens toepassen voor de wat kleinere locjes.

Sander
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: PieterW op 29 January 2011, 20:05:46
Eindelijk voor elkaar Mart  (y) (y) (y) (y) (y)
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: Ronald Halma op 29 January 2011, 20:24:20
;D  ;D

Het dingetje reed netjes Marty, ik ga misschien ook dat type decoder nog wel eens toepassen voor de wat kleinere locjes.

Sander

Ja toch? Zit overigens een Lenz Gold in met een power 1 bouwsteen. Het ding reed gewoon over een stukkie papier, prachtig toch?
Ik heb Marty nog nooit zo blij gezien, ja eigenlijk net als...... een kind! ;D ;D Maar wel een lief kind. hoor ;)
Titel: Re:Backertje Blog
Bericht door: PieterW op 31 January 2011, 08:34:12
........en terecht, onze vingers doen nog zeer van dat gepoets.

Mart  (y)