BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: MopperSmurfje op 30 July 2008, 15:14:04
-
De elektrische locomotief 1739 van de Nederlandse Spoorwegen wordt in Märklin H0 exclusief voor de Nederlandse Märklin Stores en Shops geproduceerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_image.jpg)
Voorbeeld: Multifunctionele locomotief serie 1700 van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Bedrijfsnummer 1739 met het stadswapen van Dalen.
Model: Met digitale decoder, geregelde hoogvermogenaandrijving en geluidsgenerator, 2 assen aangedreven, 4 antislipbanden. frontsein traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar, tyfoongeluiden en optrek- en afremvertraging met Control Unit of Systems digitaal schakelbaar. Lengte over de buffers 21,0 cm.
Het model wordt met certificaat in een eenmalige oplage geproduceerd voor de Nederlandse Märklin Stores en Shops.
Er is vast wel iemand die er op wilt schieten, go ahead!
-
Waarom is deze 1 cm langer dan de Roco variant? ( of andersom maar dan korter ;D)
-
Dat zou inderdaad een boeiende vraag zijn.
Verder valt er weinig nieuws te schieten. Het ding is identiek aan de vorige uitgave, maar dan met een ander nummertje.
-
niet helemaal, de grijze vlakken lijken nu wel goed te zijn!
-
Welke grijze vlakken ???
-
wel jammer dat het weer alleen een marklin loc word en niet een marklin en trix loc
-
Is toch om te bouwen?
-
???
-
wel jammer dat het weer alleen een marklin loc word en niet een marklin en trix loc
wees blij.. ik kan er alleen maar om :'( en vele met mij :-|
-
??? ???
-
Ik ben echt blij dat roco een mooiere heeft voor gelijkstroom rijders. Die is goedkoper en mooier. Denk dat er weinig mensen zijn die een trix 1700 zouden willen hebben in h0.
-
Nou, persoonlijk vind ik de Roco niet mooier. De Marklin is mooier maar de Roco loopt mooier. Ik heb ervaring met alle 2 de merken en waardeer ze alle 2 op hun specifieke eigenschappen. Het mooiste zou zijn een combi van de 2 merken!
-
@Bob
De grijze vlakken die bij de ramen doorlopen om het hoekje. Bij de vorige uitgave liepen deze helemaal tot de deur. Overigens was het de eerste keer dat deze (belachelijke) fout werd gemaakt.
Daarnaast wil ik opmerken dat het een photoshop is (zoals we van Märklin gewend zijn) dus dat het nog niet is gezegd dat de grijze vlakken nu wel lopen zoals het hoort.
Groeten,
Herman
-
Denk dat er weinig mensen zijn die een trix 1700 zouden willen hebben in h0.
Echt wel! :D
-
Voor de MN-ers onder ons, de M* is 0,77011404 cm te lang.
-
Ik vind het erg jammer dat Märklin heeft gekozen voor deze simpele keuze van het store/shop-in-shop model.
Vorig jaar hadden ze iets bijzonders met de Railpro loc.
Dit is "meer van hetzelfde", gewoon een nummervariantje. :(
Als ze nu een Raillion versie hadden gemaakt...
Koen
-
Helemaal mee eens, erg jammer. Maar ik ga m wel kopen!
-
Ik dus niet...
Je vind het erg jammer, je hebt mogelijk al vijf of meer verschillende nummers, waarom zou je hem dan willen hebben??
Koen
-
Er zijn geloof ik wel 10 verschillende nummers.
Waarom, tja, omdat ik het ene mooie loc vind en ik nog geen 1700 heb.
-
Ik bezit een Hamo uitvoering de 1855.
Geen idee hoe oud die is (via Marktplaats)
Ik vind die mooier als de Roco versie maar technisch gezien is de Roco versie stukken beter.
Heeft de marklin versie tegenwoordig werkende rode seinen ?
Er staat nu frontsein traditioneel in bedrijf ?
-
Nope. De Marklin heeft enkel 3 frontseinen, wisselend met rijrichting. Dit is wel een minpunt :-[ Echter als ik puur op emotie af ga vind ik de Marklin versie, als je 'm baatpakt, meer loc dan de Roco versie...En ja, voor de MN-ers is er op beide wat aan te merken ;D....Ik heb de 1835 rondrijden, zie direct niet het nu om weer zoveel geld (dat is wel absurd!) er tegenaan te gooien voor een simpele nummervariant.
-
Daar wordt ik toch wel erg stil van....Mijn oeroude Trix Hondekop had dat zelfs, om maar wat te noemen. (maar dat was toch wel heel bijzonder voor die tijd.)
Ze werken tegenwoordig toch met led's bij marklin ?
-
Tsja. De 1200-een hebben wel front- en sluitverlichting, de 6400-een ook. Maar blijkbaar lukt het met de 16/17/1800 niet helemaal. De 1835 kostte 269 Euro......Dan mag je dat toch wel verwachten....Ze werken indd. met LED's
-
Maar blijkbaar lukt het met de 16/17/1800 niet helemaal.
Inovatie noemen we dat. ;) Maar ook andere merken als Roco hebben veel loks zonder sluitverlichting.
Zo vaak gebruik je dat meestal toch niet bij een lok. Vier gaten maken en daar een stukje ietsjepietsje roodgekleurde lichtgeleider plaatsen moet toch niet zo moeilijk zijn?
(Sowieso vind ik wel dat bij nieuwontwikkelde loks frontseinen, sluitseinen, rangeerseinen, gevaarseinen, cabineverlichting en eventuele zwaailampen eigenlijk standaard digitaal aan moeten te sturen zijn. Zo veel geld kosten een paar extra ledjes en printbaantjes nou ook weer niet...)
-
...Moet overigens wel zeggen dat, als ik wagens of rijtuigen achter een loc hang, ik de sluitverlichting irri vind !
-
Dat er geen sluitverlichting op zit is op zich jammer. Aan de andere kant is het bij getrokken treinen toch niet nodig. Maar nu zijn het van die lelijke rood geverfde seinen.
Dan kunnen ze er beter nog niet-werkende lichtgeleiders instoppen. Dat zie je bij de 1144 ook...
En de prijs vind ik voor zo'n uitgemolken model ook veel te hoog (alhoewel de prijs voor deze variant nog niet bekend is).
Koen
-
Alleen de 1700 word ook voor trek-duw bedrijf gebruikt en dan is sluitverlichting wel zo mooi ;)
-
Nog even over die lengte.
0.77 cm is wel 66 cm in werkelijkheid! en dus een schaalafwijking van 3%?
Echt ? Geverfde sluitlichtjes? Dat heeft mijn Lego trein ook :-|
Positief : goed dat er nummer varianten zijn/komen ( als USA liefhebber ben ik niet anders gewend)
Negatief : schaallengte, Sluitverlichting , no sound ( op een enkel toetertje na)
Afwachten: prijs
-
Nog even over de Roco uitvoering. Daarvan zitten volgens mij de roosters te laag. (overeenkomstig het franse orgineel).Door het grijs boven het rooster door te trekken wordt dit visueel een beetje verstopt.
Spoorfan
-
Dat klopt maar is wel pas 'fout' gegaan met de laatste modellen, de 1602 heeft het bijvoorbeeld nog niet en gewoon een grijs dak :-X
-
De discussie over het te laag zittende rooster bestaat al sinds dat Roco de eerste 1600 uitbracht en dat is nog voor het NEM stekker tijdperk.
Het rooster heeft bij geen enkel ROCO model van de 1600/1700/1800 goed gezeten.
-
Sjongejonge zeg, wat zijn we weer lekker kritisch. Ik zie hier een beetje een 2-rail tegen 3-rail discussie in. Waar is dat nou weer voor nodig?
Ik vind dat sommige dingen inderdaad voor verbetering vatbaar zijn, waarbij de sluitseinen dat het meest zijn. Maar wat dan met de schaallengte? Die is toch juist of is die in model te lang of te kort?
Wees in ieder geval blij dat Marklin zoiezo nog een model als deze uitbrengt. Ik weet niet of ik hem neem, maar ik vind wel dat Marklin er nog goed aan doet om deze modellen nog uit te brengen.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Het gaat nergens over 2-rail vs 3-rail. Het gaat over de modellen van Roco en Märklin, de voors en tegens van beiden. Kritisch zijn is ook goed, blijf je lekker scherp van 8)
Zelf heb ik 3 Roco's omdat deze gemakkelijk te verkrijgen waren voor 2-rail. Nog een 1700 en de verzameling is voorlopig compleet. Zolang ik het bij Roco houd vallen de te lage roosters ook niet op ;D
-
Het gaat ook nergens over,
het is ook nog eens off topic. als je marklin en Roco wilt vergelijken kun je er beter een ander draadje voor openen
Ik heb modellen van beide merken dus het zal me persoonlijk worst zijn hoe dat rooster zit het zijn gewoon beide geschikte modellen.
Maar als je wat beweert laat het dan tenminste kloppen ;)
-
Lengte: Lok is te lang tov de werkelijkheid ruim 66 cm omgerekend. De roco daarentegen is conform. Betekent als je dus beide varianten naast elkaar zet de een gewoon langer is ( of korter:)
En da's geen gezicht ( is mijn mening)
T zou leuker geweest zijn als ze een blanco lok hadden uitgebracht met aparte letter en symboolsetjes. ( dan krijg je pas omzet!)
-
Het lengte verschil is te verwaarlozen (althans bij de oudere uitgaves)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_6877.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_6879.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_6878.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_6883.jpg)
De Marklin is wel ietsjes breder maar op de modelbaan is dat niet te zien.
Of zou Marklin een totaal nieuwe locomotief hebben ontwikkeld ??
-
Nee, niets nieuws onder de zon.
Grappig zo'n foto. Kan je goed zien dat er nog veel verschillen zijn. Zelfs het type buffers verschilt.
-
Mijn Marklin Hamo heeft wel wat onderdelen (luchtslangen etc,) geleend uit de roco onderdelendoos
-
Kijk dat zijn leuke foto's!
zodra de prijs bekend is nog es een vergelijk maken , rusten we een Roco uit met een Esu sound van 100 Euri en beoordelen we nog maar es.
-
Zit op zo'n Esu sound ook alleen maar een toetertje ?
Mijn vergelijking draait alleen om de maten, of je Roco's naast Marklin kunt laten rijden zonder tranen in de ogen te krijgen.
Mijn oordeel is dus ja!
-
Nah als we de BR141 als willekeurig voorbeeld nemen:
Speicher:
8 MBit
Taste Funktion
Licht Licht vorn
F1 Sound ein/aus, Lüftergeräusch
F2 Dopplereffekt, schnelle Glocke
F3 Schaffnerpfiff
F4 Kompressor
F5 Kurzpfiff
F6 Beschleunigungs-/Bremszeit, Rangiergang
F7 Pantograph runter
F8 Pantograph hoch
En natuurlijk programeerbaar met " eigen " geluid. we kunnen vast op zoek gaan naar specifieke Ns geluiden voor deze loks.
-
en de locnummers van de marklin loc komen beter overeen met de werkelijkheid
-
Nah als we de BR141 als willekeurig voorbeeld nemen:
Speicher:
8 MBit
Taste Funktion
Licht Licht vorn
F1 Sound ein/aus, Lüftergeräusch
F2 Dopplereffekt, schnelle Glocke
F3 Schaffnerpfiff
F4 Kompressor
F5 Kurzpfiff
F6 Beschleunigungs-/Bremszeit, Rangiergang
F7 Pantograph runter
F8 Pantograph hoch
En natuurlijk programeerbaar met " eigen " geluid. we kunnen vast op zoek gaan naar specifieke Ns geluiden voor deze loks.
Welke lok is dit?
Bart
-
een BR141 misschien? ;)
-
Dat bedoel ik niet, welke firma levert een 141 met werkende pantografen?
Bart
-
Niemand , het gaat over het "knetterdeknetterknetter " geluid!
-
Nah als we de BR141 als willekeurig voorbeeld nemen:
Speicher:
8 MBit
Taste Funktion
Licht Licht vorn
F1 Sound ein/aus, Lüftergeräusch
F2 Dopplereffekt, schnelle Glocke
F3 Schaffnerpfiff
F4 Kompressor
F5 Kurzpfiff
F6 Beschleunigungs-/Bremszeit, Rangiergang
F7 Pantograph runter
F8 Pantograph hoch
En natuurlijk programeerbaar met " eigen " geluid. we kunnen vast op zoek gaan naar specifieke Ns geluiden voor deze loks.
Kijk, dat zou pas een gat in de markt zijn: geluidsdecoders gaan aanbieden met daarin geprogrammeerd geluid van NS-materieel :P
-
Kan met veel Esu sounddecoders en de programmer.
Probleem zit hem in : 1 hoe is de kwaliteit van het opgenomen geluid, en welke geluiden wil je waar in?
-
Sneek schreef:
Kijk, dat zou pas een gat in de markt zijn: geluidsdecoders gaan aanbieden met daarin geprogrammeerd geluid van NS-materieel
Vreemd dat ondanks het behoorlijk uitgebreide gamma aan soundfiles o.a. bij ESU geen decoders met "NS-geleuid"te koop zijn:
Blijkbaar is daar voor de modelspoorder naar nederlands voorbeeld geen markt voor.
Dan hebben de "Belgen" het beter voor elkaar gezien het aantal SNCB/NMBS noviteiten bij de soundfiles van ESU.
Sven
-
Goed plan Sven, zou dit te realiseren zijn? In mijn geval in motorola.
-
Met Motorola heeft het niets te maken.
Zal wel komen, omdat de vertegenwoordiger in de Benelux in België zit.
-
Volgens mij dwalen we af ;D
En ondertussen is er een nieuw draadje voor geopend.
-
zodra de prijs bekend is nog es een vergelijk maken
€ 279,95
-
ECHT ???
-
Tja, en dat voor een model dat reeds 20 jaar in het programma zit.
Vinden jullie het dan nog gek dat het slecht gaat met M*
Ze vragen er toch zelf naar..........
-
Tsja.....Echt waar. Dat zijn 3 Roco's incl. Tamiya voor 't dak...Of 2 Roco's, 2 ESU MFX Decoders en 2 fluisterslepers...
-
Ja weet je ik heb laatst de 1211 gekocht van Trix, optisch gezien een werkelijk prachtige lok, hij straalt echt dat lomp grote en sterke uit van de 1:1 variant maar die prijs, aan de ene kant best ok aan de andere kant best veel.
Ik heb er 219 voor betaald, daarvoor heb ik alle verlichting, decoder + sound ( Die weer niet super veel toe voegt aan het geheel maar toch ;) ) Als je dat vergelijkt met bijv. de 1800 die ik kocht, 129 euro, decoder erbij 32 euro, goede verlichting, 20 euro, Airco's van Kleinspoor, 7.50 euro, busje tamiya a 7.50 euro. Totaal een kleine 200 euro waar je nog moet sleutelen om alles in de hand te krijgen.
Daar staat natuurlijk tegenover dat je wel een lok ( de 1800 ) krijgt met op 4 assen aandrijving en een stille middenmotor, dat is heel iets anders als de brulbak die in de 1200 zit :)
Dus rond de 200 vind ik nog acceptabel, maar 280 euro met geverfde rode sluitverlichting vind ik wel iets teveel van het goede. Dat kan echt niet meer.
Wat ik wel een sterk voordeel vind van Matrix is de spare parts shop, had even een stroomafnemertje nodig onder het draaistel en vrijdag's besteld, woensdag in huis. Dat vind ik dus perfect! en daar kan Roco wel een voorbeeld aan nemen want dat moet allemaal moeilijk via leveranciers terwijl ik gewoon vanuit mijn luie stoel mijn reserve onderdeeltjes wil uitzoeken en bestellen zonder tussenkomst van een winkel.
Gr. Remco.
-
Tsja.....Echt waar. Dat zijn 3 Roco's incl. Tamiya voor 't dak...Of 2 Roco's, 2 ESU MFX Decoders en 2 fluisterslepers...
MTE biedt voor een kleine 160 euro een drierailversie van de 1600 aan.
-
Op Marktplaats wordt hij voor minder aangeboden:
http://link.marktplaats.nl/184258212 (http://link.marktplaats.nl/184258212)
-
Raar zo flink aan de prijs.
Ik had rond de 180 euro verwacht voor die lok.
maja 280 euro jammer.
Heb nooit eerder een marklin 1600/1700 in de winkel gezien.
(mischien nu wel een nieuwe motor erin?)
Maar dat de roco en marklin allebij sinds eh?? 1987 in de winkels ligt weten we.
Maar wat koste 1 van de eerste Roco 1600 loks
En 1 van de eerste Marklin 1600 loks.
Was het prijsverschil toen ook zo groot ? 120% verschil.
En eh ja die Roco 1823 voor 145.
Wie iets wil verdienen koopt gewoon een dump roco 1823 89 eur + 6 eur = 95 eur.
ff ombouwen kom je op de 125 uit vraag je rond de 140 - 150 ( als je er meerdere ombouwt heb je een leuk extraatje voor je treinen)
En de marklin rijders zijn dan meteen blij.
-
Marklin moet gewoon eens stoppen om standaard een halve gare sounddecoder in hun locs te stoppen en er dan de hoofdprijs voor gaan vragen omdat er sound in de loc zit.
Marklin zou m.i. veel meer locs kunnen verkopen als de prijzen eens normaal zouden zijn. De 1739 gaat zeker niet door mij gekocht worden. Zo bleven ook om dezelfde reden de 1215 en ACTS 1200 in de winkel achter en kocht ik laatst pas een keer de 1637 2e hands.......
Marklin, haal nu svp die *** typhoon uit die locs en breng je prijzen met 80 euro naar beneden!
Jeroen
-
dat is nou iets wat ik al een keer heb gezegd, maar toen kreeg ik te horen dat we er voor moesten sparen en dat marklin exclusief is. ik ben zelf marklin rijder maar exclusief ::)
-
Ik ben bang dat je exclusief gek bent daan :) maar ja je hebt gelijk het is een manier om exclusiviteit te waarborgen, waar dat goed voor is, ik weet het niet.
-
Ik ben het volledig met Jeroen eens. :)
De tyfoon lijkt nergens op en is niet om aan te horen. :-[ :-[ :-[
Maar Marklin heeft blijkbaar zijn eigen visie!
En zolang er gekken zijn die het blijven kopen/betalen......
-
Ik heb niet zo veel met Märklinlocs maar begrijp ik het goed dat de sound bestaat enkel uit dat malle piepje?
-
Nou ja Frank, niet TE negatief hoor..............
Het zijn TWEE malle piepjes .......... >:(
Jeroen
-
De enige manier dat Märklin zal veranderen is dat er vanuit 'ons' (de klant) een signaal komt van dit gaat nu echt te ver.
Vooralsnog blijft een grote groep mensen dat spul kopen ondanks de veel te hoge prijzen voor modellen die niet correct zijn en zijn voorzien van verouderde techniek.
Ik hoop dat de suffe 2e/3r-discussie of (die echt niet ter zake doet) eens buiten de deur gehouden kan worden, want die vergiftigd elke rationele benadering van waar het werkelijk om gaat, namelijk dat Märklin de markt gewoon niet goed aanvoelt en wil aanvoelen. Vanuit hun ivoren torentje bepalen zij wel even wat wij exclusief moeten vinden, blijkbaar. En dat terwijl de alternatieven wél met de tijd meegaan.
Enige 'voordeel' is dat uiteindelijk Märklin zelf niet zo overleven als ze zo doorgaan. Uiteindelijk moeten zelfs de meest verstokte Märklin aanhangers toch gaan inzien dat ze bij elk model de helft van het bedrag uitgeven aan niet gerechtvaardigde exclusiviteit en een naam op de doos.
groeten Sicco
-
Het zijn TWEE malle piepjes .......... >:(
Ohw, dat maakt de zaak wel anders!
Twee malle piepjes voor de prijs van één! Wat zeuren jullie nu? ;D
-
De Marklin loc is idd duur, lomp en heeft een ouderwetse motor. Toch komt de geometrie van de neus van de loc meer overeen met het grote voorbeeld dan die van de Roco versie. De Roco heeft een beetje zo'n muizensnuitje, de Marklin heeft die echte Alsthom neus, zij het wat lomp en simpel afgewerkt. Dan heb ik het nog niet over het rooster aan de zijkant... :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1756_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/031003_03.jpg)
(foto loc 1766: Railfaneurope.net)
Zelf heb ik een combinatie van de locs van beide fabrikanten gebouwd door een Marklin kap opnieuw te spuiten en te nummeren en deze op een roco onderstel (incl. de sublieme Roco motor) te plaatsen. Het blijft mijns inziens wel jammer dat er geen écht goed gelijkend, volgens de huidige standaard van techniek ontworpen model op de markt is van deze voor ons land toch zeer bepalende locomotief. Affijn, nu weer ontopic, de nieuwe Marklin 1739...
-
Heb je bij die ombouw ook de Roco verlichting (rood/wit) behouden ?
-
nope, verlichting moet nog worden ingebouwd. Twijfel nog of ik er ook sluitverlichting in zal bouwen, zie het niet zo zitten om in die metalen kap te gaan boren.
-
Hm, weer zo'n foto, nu van de 1766, die voor kleurdiscussie kan zorgen. Het dak lijkt hier weer anders te zijn dan het overige grijs, van frame, roosters en konijnehokken.......