BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: MopperSmurfje op 29 July 2008, 07:37:25
-
Heren,
Het is me niet meer duidelijk op hoeveel hoeken de Sik een lamp had zitten.
Bij de Roco H0 versie zitten er 2 bij, soms zie ik foto's met op alle kanten en lamp en dan weer op 1 kant of geen.
Wie kan hier helderheid in verschaffen?
-
Zijn er niet genoeg foto's te vinden via google bijvoorbeeld?
wellicht heeft ieder bedrijfsnummer/tijdperk een andere lampen hoeveelheid.
Kees-jan
-
De Sikken hadden aan één zijde lampen; de rijrichting natuurlijk.
Volgens mij bij rangeerwerk één lamp (aan), en bij ritten beide.
En dan is er nog het kleine "toplichtje" nog die aan beide zijde zit/zat. In het boek "Diesellocomotieven in Nederland" staan foto's waar deze ook weg is, of waar een extra grote lamp zit.
-
Precies, heel veel verschillende versies! Soms met, soms zonder, soms met kleine lampjes.
Dus voor wat werd er wat gebruikt?
Wie weet meer? Foto's kan ik wel vinden maar t waarom nog niet!
-
Voor treinbewegingen (dus "over de hoofdbaan") werd netjes het A-frontsein getoond, d.w.z. drie lampen.
Dat kwam natuurlijk niet veel voor, maar het gebeurde wel (heb ik volgens mij bij Doetinchem de Huet eens gezien).
-
En dan had de loc sluitverlichting?
Hoe werden de grote lampen gevoed?
Ze konden er denk ik gewoon op en afgeschoven worden?
-
En dan had de loc sluitverlichting?
Kan me niet herinneren dat gezien te hebben, maar ik zou gokken op een knipperbol (die voor goederentreinen werden gebruikt).
-
Voor de siklampen kan een los rood glaasje worden geschoven, dan heb je dus een sluitlicht. Zowel de oude als de "nieuwe" lampen zijn daar op ingericht.
-
Hier (http://www.nicospilt.com/treinseinbeelden.htm) even scrollen en je komt een grappig voorbeeld van een Sik met driepuntsverlichting tegen. Hij was niet eenkennig. :D