BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: HarryS op 27 July 2008, 22:23:20
-
Hallo,
Tijdens een dagje (08-07-2008) treintjes spotten in Zürich-Altstetten kwam deze trein voorbij. Jullie zien hier de achterkant van de trein. Samenstelling: (van voor naar achter, dus):
Rode 1116 204 (tractievoertuig)
2 rytuigen
een stuurstandrytuig met kopvorm van 1116
1116 201 (gesleept)
de 3 rytuigen en de 1116 201 zijn in Railjet kleuren.(Mooie kleurkeuze, vind ik)
(http://farm4.static.flickr.com/3027/2705951367_25677c2ea7.jpg)
Weet iemand wat meer over deze trein??
Ik denk dat er testritten mee gereden zijn. De trein zou dan dus terug naar Oostenrijk zijn gegaan.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Hier (http://www.br146.de/fotonews.php?S=2008-07-25) is iets meer te vinden.
Mvg, Johan
-
Via Google (wel in het duits): http://www.railjet.at/
-
Het wordt tijd dat we in NL zo iets krijgen. Ben dat gesukkel van die IC's hier toch wel erg zat.
-
De loc is is model in ieder geval aangekondigd door Roco. Nu nog even wachten hoe het met de bijbehorende rijtuigen zit.
-
Die rijtuigen lijken een beetje op de Metropolitan Rijtuigen van de DB.
Volgens mij met dezelfde doelstelling, nu kijken of ze even succesvol zijn ;D
-
Hallo,
Johan en Breitenstein, U beiden worden bedankt voor de links. Nou weet ik wat meer over de treinen.
Het wordt tijd dat we in NL zo iets krijgen. Ben dat gesukkel van die IC's hier toch wel erg zat.
Nou, ik denk, dat een concept als dit, beter in de wat grotere landen past, waar de afstanden tussen grote steden groter zijn als hier. Als je hier zoiets probeert.....rijd de trein net 200 km/u kun je weer afremmen voor het volgende station.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Ik denk dat de ÖBB het meer in luxe dan in snelheid zoekt. Ik geloof best dat ze 230 kmh kunnen rijden, maar zowel in Oostenrijk als in Zwitserland zijn de trajecten waar je sneller dan 100 kmh kan rijden een zeldzaamheid. Bijna het gehele spoorwegnet ligt in bochten of op hellingen. De vlakke rechte stukken kan je zoeken met een lantaarntje.
Ik kan helemaal niets vinden over technische innovaties zoals kantelbak constructie of iets dergelijks.
http://w1.siemens.com/press/en/presspicture/2008/mobility/sots200805-01.htm
2008-Jun-23 | The ÖBB railjet has already absolved the first test runs. The picture shows the train at Küb in Lower Austria. In January 2006 the ÖBB has ordered 23 railjets from Siemens. In September 2007 the ÖBB decided for an option over 44 additional railjets. The delivery of the first trains is scheduled for august 2008.
Zie ook
http://www.oebb.at/pv/de/Pressecorner/Presseinformationen/2008_03_05_Der_railjet_zieht_ein!_/index.jsp
http://eisenbahn.egghof.com/2008/07/bb-railjet-inbetriebsetzung.html
http://www.oebb.at/de/Pressecorner/Presseinformationen/2008_04_28_Die_ersten_railjet-Testfahrten_starten_heute/index.jsp
http://www.bahnonline.ch/wp/2151/obb-railjet-fur-messfahrten-in-der-schweiz.htm
-
@Moddemeijer: Ik zou je lantaarntje dan maar eens verlichten, want er zijn wel degelijk in Oostenrijk genoeg trajecten waar harder dan 100 kmh gereden kan worden. :-X
Tussen Wenen en München, tussen München en Ötztal en enkele lijnen ten Oosten van Wenen. Deze zijn nu geschikt voor 160 en met wat aanpassingen is 200 daar zo gek nog niet. Ze stoppen echt niet zoveel geld erin als ze overal maar 100 zouden kunen ::)
Voor meer actuele info over railjet en andere öbb info: http://www.bahnforum.info/smf/index.php (http://www.bahnforum.info/smf/index.php)
Marc
-
als in Zwitserland zijn de trajecten waar je sneller dan 100 kmh kan rijden een zeldzaamheid.
Owe nog nooit gehoord van de NBS en de LBT zeker ::) wordt 200 Km/h gereden en op het traject Bern - Thun rijden ze al jaren 160 Km/h en zo zijn er wel meer.
Bij de indienstelling van de NBS zijn alle Re 460 uit de Cargo getrokken om voor reizigers 200 te rijden.
Mvg, Johan
-
Hallo,
. Als je hier zoiets probeert.....rijd de trein net 200 km/u kun je weer afremmen voor het volgende station.
Groetjes
Harry Stipkes
In iedergeval zijn we er dan lekker snel en dat is de bedoeling. Of vind jij de IC tussen Utrecht en Arnhem vv representatief? Ik in iedergeval niet; ga er dan ook vanuit dat de IC geen tussenliggende stops meer heeft en alleen de echt grote steden aan doet.
-
Ik krijg net de neuheiten van Walter Licht binnen, 62449 is de Railjet van Roco. Weet dan niet of het de grijze of de rode versie is :(
-
De railjet-trein is er alleen in het rood. Er zijn nog twee locomotieven met proefbeschildering, en die zijn overwegend grijs. Er zijn dus geen grijze rijtuigen.
www.raymondkies.nl
-
Ik zag in Duitsland een Railjet locomotief als locomotief voor een goederentrein (auto's).
Is dat uitzonderlijk?
-
Hallo Bob,
Het komt wel meer voor dat de Railjetloks ook voor andere treinen worden ingezet.
De 1116.200 in de proefuitvoering rijdt altijd in de normale treinloop mee.
http://bahnbilder.warumdenn.net/10783.htm
http://bahnbilder.warumdenn.net/9128.htm
Gr Chris
-
Andersom komt (volgens mij) ook wel voor:
http://bahnbilder.warumdenn.net/10712.htm
-
Maar dan gaat ie geen 200 km/h. ;D
Gr Chris
-
wat er ook mee te maken heeft is dat de OBB op dit moment een tweede serie 1116 locomotieven laat omspuiten voor RailJet diensten (v.a. nummer 224), daarvoor zijn de rijtuigen alleen nog afgeleverd. Deze rijden op dit moment dus in andere diensten. Zelfde gelft idd voor de proto-locs, waarvan de 1116 200 dezelfde kleurcombi als de serie draagt. Deze machine is technisch niet geschikt voor het (internationaal) rijden als RailJet.
-
Ik kan het gemist hebben, hebben de Duitsers soms Oostenrijk weer geannexeerd (dan ga ik me alvast ernstig zorgen maken namelijk) maar Stuttgart (bahnbilder (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/312160/kategorie/%D6sterreich~E-Loks~BR+1116+vor+Personenz%FCgen.html)) is bij mijn weten nog steeds een buitenlands station voor een Oostenrijkse lok. En hier is ie in de buurt van München gespot (bahnbilder (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/235672/kategorie/%D6sterreich~E-Loks~BR+1116+vor+Personenz%FCgen.html)).
Robert
p.s. Deze machine is niet geschikt voor diensten in Zwitserland. Als ik mij niet vergis mist niet alleen de juiste beveiligingsapparatuur, ook beschikken de loks uit de proto-serie (de drie kleurvariantjes) niet over een panto met smaller sleepstuk.