BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: JaJo op 27 July 2008, 17:46:13
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/26_gr.jpg)
Toch behoorlijk warm op zolder 27 gr..... de brug kan niet meer dicht :-|
Geeft niet want het treinverkeer ligt toch al stil de laatste dagen...
Groet Jaap
-
Of is dit nog een gevolg van de recente bunker-explosie ? En mogelijk ook een kleine aardverschuiving ten gevolge van het hevige onweer, gisteren.
-
Je rijd toch niet met nederlands matrieel ;)
-
Ja hoor, Jajo heeft een 2200
Harm
-
Nee geen aardverschuiving dit keer maar een kwestie van uitzetten :)....
De rails liggen op die plek heel dicht tegen elkaar aan. Bij normale temperatuur kan er papiertje tussen. Nu dus even niet.
Misschien tijd voor een airco op zolder.....
Groet Jaap
-
Misschien tijd voor een airco op zolder.....
Groet Jaap
Raam los :-X ;D
Mvg, Johan
-
of oplossen zoals met de delfhavense schiebruggen, gewoon de brandweer halen en nat spuiten.
-
Raam los :-X ;D
Mvg, Johan
Ik heb de ramen toch liever vast. Dat gerammel van losse ramen is maar niks ;D ;D
Toch eens kijken of de brug hier nog wil sluiten.
-
Misschien tijd voor een airco op zolder.....
We hebben 2000 jaar zonder gekund en nou motten we opeens airco... :-|
-
Klimaat verandering ? :o
-
Je bedoeld een bijdrage aan de klimaatverandering
-
Grappig (?) om te zien op deze schaal. Het zou wel spoorspatting kunnen zijn, maar bij dat verschijnsel zit er een horizontale slinger in de rails.
Mvrgr
Koopmans
-
We hebben 2000 jaar zonder gekund en nou motten we opeens airco... :-|
Dat is allemaal de schuld van Märklin ! Die kwamen in 1933/34 met een eerste catalogus en dat is in feite het begin van alle ellende ;)
-
De uitzettingscoëfficiënt van de zolderkamer is hier ook kleiner dan die van de brug. :(
Geeft niet, het is toch te warm om daar te vertoeven.
-
Das jammer want dan was Jaap zijn huis groter geweest en had ie het snel voor een hogere prijs kunnen verkopen.
Kees-Jan
-
Je bedoeld een bijdrage aan de klimaatverandering
Wat is dat niet, volgens mij hou je dat toch niet tegen :'(
-
Gebeurt dit ook op andere plekken?
Dat er opeens een rail omhoog springt omdat het niet verder kan uitzetten?
Bij flm profi rails heb je soms last van dat die uiteindes ineens een stukje verder uitsteekt dan de bedding zelf waardoor een kier onstaat als je de 2 railsen aan elkaar verbindt...
-
Effe uit de draad stappende:
Kun je avatars uitschakelen?
En weer in de draad (andrs wordt ons Chrisje kwaad)
Kees-Jan
-
Bij flm profi rails heb je soms last van dat die uiteindes ineens een stukje verder uitsteekt dan de bedding zelf waardoor een kier onstaat als je de 2 railsen aan elkaar verbindt...
Dat komt puur omdat de hele railas dan wat is verschoven. Aan de andere kant zal je juist zien dat de bedding langer is dan de as.
-
Ja Jaap, dat heet railspatting, al heb ik het als 'spoorspatting' geleerd. Jammer dat het jargon uit raakt, al heb ik wel een vermoeden waarom.
-
Bas, gooi je een railas en een raillas niet een beetje door elkaar ?
-
Kun je avatars uitschakelen?
Kees-Jan,
Yep. Profiel => Lay-out voorkeuren => Vinkje zetten bij Toon geen avatars van anderen.
Neem tenminste aan dat dit is wat je bedoelt...
Mvg Tinussie.
-
nee ;D maar bedankt voor alle PMen en zo.
Kees-jan
-
Jaap, je zolder heeft nu ook de ideale temperatuur om rails te leggen, dan heb je hier nooit meer last van.
Groet Stephan
-
@Kees-Jan
Toch niet vanwege mijn geklooi met avatars ???
(ik was net op mijn zolder, het is daar bloedje heet :P)
-
Gebeurt dit ook op andere plekken?
Dat er opeens een rail omhoog springt omdat het niet verder kan uitzetten?
Ja dat is mij overkomen toen ik in de tuin met h0 aan de slag ging. De zon stond er pal op. Het kon niet links of rechts, dus spatte het omhoog, wel 3 cm. Ik heb de rails toen op alufolie gelijmd en daarna gewoon geverfd en geballast. De hele S-vormige baan kon nu in de breedte verschuiven, dat ging wel tot 1 cm aan toe. Dus op de foto × (https://images.beneluxspoor.net/bnls/buitenbaanw041q.jpg) naar links en rechts.
-
(ik was net op mijn zolder, het is daar bloedje heet :P)
moet je hier komen in de plaatselijke radio studio met al die apparatuur en geen airco........... kenne we niet betale.......
Maar spoorspat komt het meeste voor bij voegloosspoor.
Mvg, Johan vannavond verplicht 3 uur lang opgesloten zit in het technisch hok van de studio zonder airo........... zweet lekt je van de kop
-
Jaap, je zolder heeft nu ook de ideale temperatuur om rails te leggen, dan heb je hier nooit meer last van.
Groet Stephan
@Jaap, mocht je dat van plan zijn - ik hoop het niet met die warmte -, let dan op, als het kouder en kouder wordt, krimpen de rails weer en trekken alsnog het hele zaakje krom... ;)
@Bob, klopt, iemand had mij aanbevolen buiten alles aan elkaar vast te solderen, had ik niet moten doen. In het vervolg zal ik zeker rekening houden met het uitzetten en krimpen van spoorstaven.
-
Toch nog even op Wikipedia gezocht en gevonden spoorspatting (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorspatting)
Misschien heet het bij een HO-brug anders. ???
Groet Jaap
-
het heeft iedergeval te maken met het feit dat de krimp en zet lengte niet genoeg zijn gecompenseerd in een naad (deze naad is bij de HSL moerdijkbrug zelfs in totaal 2 meter)
-
hahaha die Bob, grapje hoor!
Kees-Jan wel warm hoor ook hier.
zit hier net aan een hamburger spatting
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5794.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5794.jpg)
heerlijk
Kees-Jan
-
;D
Nu maar afwachten tot de temperatuur zakt
-
Jaap, bij jou deed zich hetzelfde verschijnsel voor, alleen konden je railstaven wél in lengterichting verschuiven. Railspatting of spoorspatting, het is mij om het even. Dat is in h0 en in welke schaal dan ook hetzelfde verschijnsel.
(@Kees-Jan, heeft die vork last van vorkspatting?)
-
alles wordt hier uitgelegd over railspatting na ongeveer 8.30 minuten.
http://www.youtube.com/watch?v=yeNBHhmjdzY&feature=related
in het topic natuurkunde.
Kees-jan
-
of oplossen zoals met de delfhavense schiebruggen, gewoon de brandweer halen en nat spuiten.
Ik ben een voorstander van vloeibare stikstof, laat geen rommel achter en is niet schadelijk. :)
-
De temperatuur-invloeden blijven niet beperkt tot rails. Bij bovengrondse pijpleidingen (petro-chemie bijvoorbeeld) zie je vaak U-vormige stukken in een lange leiding. Deze compensatie-stukken dienen voor het opvangen van krimp en zet. Ben niet verbaasd dat deze stukken meters lengteverschillen moeten overbruggen.
Sander
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/hitte-2.jpg)
Misschien heb ik wel last van een zonnesteek maar ik ben gisteren toch nog even probleemoplossend (http://modeltreinbaan.nl/?p=1413) bezig geweest. ;)
Groet Jaap
-
Spoorstaven op en bij bruggen werden (worden?) ook wel eens wit geschilderd tegen te hoge temperaturen. Haal de Tip-Ex maar naar zolder, dan kunnen de ijsblokjes in een cocktail (of op je eigen hoofd natuurlijk ;D).
-
Jaap: cool 8)
-
Probleemoplossend?
Nu is de warmte je wel naar het hoofd gestegen. ;D ;D
Pas maar op dat door het smeltende ijs het MDF brugdek niet begint te zwellen.
Probeer heet eens met vloeibaar stikstof ;)
-
Jaap, Jaap, Jaap.
Is er ergens bij jouw in de buurt een bouwplaats?
Haal daar zo'n grote stempel en zet die horizontaal tussen de twee tafels waar de brug tussen ligt. Ga dan voorzichtig draaien zodat je meer ruimte krijgt.
Plop de brug valt er vanzelf tussen (of niet).
(tis nou toch bouwvak dussssssssssss die missen ze vandaag even niet)
Succes,
Kees-Jan
-
Het enige wat helpt Jaap is de temperatuur flink naar beneden halen of een modelbaan in een vrieshuis opbouwen. Zo heb je dat probleem met je rails dan niet meer. Mocht dat niet helpen dan is er nog vloeibaar stikstof (een brand blusser is daarbij heel erg bruikbaar). 8) ;D
Mvg,
Martijn vd horst
-
jah alleen een brandblusser is meestal geen vloeibaar stikstof maar Kooldioxide :D maar dat werkt idd ook
-
Halonblusser nemen dan maar
Kees-Jan
-
Volgens mij gaan we dan weer op de gasmaskerdiscussie uitkomen :D
-
Halon bevat ook geen stikstof is zo mogelijk nog vervelender dan CO2. Halon is een molecuul met het heerlijke Broom en Chloor erin. Je kunt natuurlijk ook proberen om je hele baan op peltier elementen te leggen beetje duur maar dan kun je wel de temperatuur regelen.
-
Lenen Jaap?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5838.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5838.jpg)
@ Lennert: Halon laat geen rommel na ;)
Kees-Jan
-
laat geen rommel na maar je gaat er wel van kapot :D
-
Inderdaad en Kees-Jan is zeker geen rommel.
By the way Kees-Jan; wat heb jij toch met psychedelische kleurcombinaties?
-
Das mijn zoon Marc (hij is eigenaar van die 215)
Jaap:
Is er al een oplossing in Preiserland?
Kees-Jan
-
Jaap, je kan het ook nog met de tuinslang proberen, net zolang nathouden totdat de boel krimpt ;) ;)
Groeten, Jarno
-
Volgens mij gaan we dan weer op de gasmaskerdiscussie uitkomen :D
Geen gasmaskerdiscussie, afgezien van het feit dat die niet werken voor CO2.
Maarehhhhh, CO2 --> Broeikaseffect --> nog warmer --> nog meer koelen met CO2 --> nog meer broeikaseffect --> wie gaat verder? ;D
-
Nou René,
Steigen van de zeespiegel dus overstromingen:
oplossing daarvoor is een zee aquarium (volgens H. Finkers).
Allemaal ééntje thuis nemen.
Kees-Jan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5838.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5838.jpg)
Das mijn zoon Marc (hij is eigenaar van die 215)
Kees,
Is hij ook de eigenaar van die Duplo-dierentuin ?
groet: Marnix (wiens kinderen van 2 en 4 ook met Duplo spelen en ik ook natuurlijk...)
-
Ja Marnix.
Kees-jan
-
Vraag: is het niet handig om eens in de zoveel meter met een Dremeltje een compensatienaad (in de lengterichting van de rail) in te bouwen? Iemand moet dat toch wel eens geprobeerd hebben?
-
Gisteren het voorrecht gehad om eens de werkzaamheden van de Preisertjes zelf te mogen aanschouwen. Het was nog steeds warm in Preiserland en de brug sloot nog steeds niet. De coolingdown met ijsblokjes heeft helaas weinig resultaat gehad.
De Preisers zullen dus met een andere oplossing over de brug moeten komen. Als ik het goed gezien heb, is deze railverbinding hun enige connectie met de buitenwereld. Wellicht zal het leger moeten worden ingeschakeld en voedselpakketten droppen totdat de railverbinding hersteld is en ze weer via het spoor kunnen bevoorraden.
-
;D
De temperaturen zijn weer dalende dus het gaat wel weer goed komen. Maar zweten was het wel gisterenavond boven...
Groet Jaap
-
ik heb het voor elkaar, ikke heb airco naast de modelbaan op't zoldertje! en arko, maar dat werkt niet zo best samen, 't zal mij benieuwen hoe lang ie het blijft doen, toen ik em bij de klant wegsloopte was ie al 10 jaar oud en dus afgeschreven, en ik heb em een beetje opgeknapt, verse leidingkjes eraan, ploempie gas erin en hij draait al weer lekker, al gaat ie vanwege de hoge buitentemperatuur nu we vaak uit op hogedruk, dus dan is het NOG warm!
@ jaap... MOOIE LOK daar zo bij die mooie wagon, welke is dat? de wagon heb ik ook (en in het bruin, die schijnt gewild te zijn las ik net in het wat heb je nieuw aangeschaft stukje), maar een passende lok ontbreekt er nog wel aan, of is het weer zo'n zelfbeunsel? ;D
Timo
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2006/04/Loc%2012.jpg)
beunsel..beunsel... ???
Fleischmann 4155 K.P.E.V. G8-1 :)
Groet Jaap
-
Maar @Jaap. hebben die snel smeltende ijsklontjes niet voor een nieuw natuurfenomeen gezorgd? Waterschade?
-
sjoh, ik ga eens kijken of ik m'n hand kan leggen op zo'n mooi lokje, t zou leuk zijn om eens een goeie goederenlok te hebben MET tender, nu heb ik vrijwel alleen tenderloks...
dit schrijvende heb ik er al een gevonden op een ebay shop...!
Timo
-
Maar @Jaap. hebben die snel smeltende ijsklontjes niet voor een nieuw natuurfenomeen gezorgd? Waterschade?
Toen ik donderdagavond ff kwam kijken was er geen waarneembare waterschade te zien. Dat viel wel mee dus. Volgens mij heeft Jaap echter wel weer wat over de eigenschappen van ijs geleerd en getuige geweest van een ander natuurfenomeen.
De ijsklontjes zaten namelijk muurvast. De warme rails sneden door de ijsblokjes heen als een warm mes in de boter, het ijs zakte door de rails (i.p.v. andersom), maar vroor aan de onderkant weer vast.