BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Theo L. op 27 July 2008, 14:05:17
-
Is er iemand met ervaring in het aansluiten en gebruik van een minitrix drehschiebebuhne / draaischuifbrug (DSB), catalogusnummer 6513, in een digitale baan.
Bij aansluiting volgens de bijgesloten gebruiksaanwijzing ontstaat kortsluiting bij de overgangen van de normale baansectie naar de sectie waarin de DSB zit.
Tevens het idee dat een booster gloeiend heet aan het worden is wat natuurlijk geen goed teken is.
Ter illustratie een foto van het betreffende ding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00531_2.jpg)
Met andere woorden, HELP.
Theo
-
Theo, kun je een tekening van het baanplan geven ? Je schrijft namelijk dat de sluiting ontstaat bij het aansluiten op de normale baansectie. Het zou dus zomaar kunnen dat de kern van het probleem in de baan zelf zit - die zich manifesteerd doordat je de schuifbrug ertussen plaatst.
Sander
-
ontstaat kortsluiting bij de overgangen van de normale baansectie
Elektrisch gezien nog al logisch, de railstaven maken vette sluiting... Oplossing is IEDER
oprijspoor te isoleren (beide railstaven) met van die kunstsof raildingen of effe de dremel in de
oprijsporen...
je moet dan wel ALLE sporen APART voorzien van spanning, lees draden trekken.
Robert
-
Ter verduidelijking, beide railstaven zijn geisoleerd, de kortsluiting manifesteerd zich op het moment dat de loc over de geisoleerde punten rijdt.
Ik bestuur met intellibox en de voeding gaat via een booster Power 3.
De voeding van de het DSB gedeelte gebeurt vanuit het booster gedeelte dat bedoeld is voor de keerlus aansluiting.
Theo
-
de kortsluiting manifesteerd zich op het moment dat de loc over de geisoleerde punten rijdt.
Aha ;D
Hmm, dan is de spanning op je brug tov de rest omgekeerd.... Effe aansluiting omdraaien.
Als je brug niet 180 kan draaien, wat sommige blijkbaar kunnen, gewoon de brug voeden vanaf het punt waar de sporen aanhangen...
vanuit het booster gedeelte dat bedoeld is voor de keerlus aansluiting.
Klinkt wat wazig voor mij, maar mss dat je hier onbedoeld een kortsluiting maakt...
Robert
-
Maak juist gebruik van de keerlusaansluiting om te voorkomen dat er kortsluiting ontstaat nadat de brug 180 graden is gedraaid.
Theo
-
Theo, kun je een schema tekenen van die aansluiting ? Met je laatste antwoord maak je het nog vager dan het al was.
Sander
-
Dan effe stap voor stap
- Haal die keerlusmodule er effe uit en test of ie dan wel werkt.
Kan zijn dat je de brug effe 180 moet draaien of effe draden brug omwisselen.
- Doet ie het? Mooi, zet die module erin. Er zou dan geen sluiting mogen optreden.
- Doet ie het niet? Draaibrug 180 graden, zou ie het moeten doen.
Als ie constant sluting blijft maken zit er wat verkeerd in die module (aansluiting) of die module is stuk...
Succes.
Robert
-
Jullie hebben het over een keerlus-module. Heeft dat ding ook een naam en een rugnummer ?
Sander
-
Het ding zit ingebouwd in de power 3 van uhlenbrock.
Theo
-
OK, dank je. Ik herhaal even m'n vraag - Heb je een tekening hoe alles is aangesloten ?
-
Tekening ga ik voor je maken.
Theo
-
@Sander
Hierbij een scan van de handleiding van minitrix, zo is het ook aangesloten.
Hopelijk wordt het hier mee duidelijker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsb2.jpg)
Theo
-
Theo, tussen de sporen van de twee regelaars zie ik een tweezijdige isolatie tussen de sporen. Heb jij die ook ?
-
@Sander.
De isolatie zit er tussen.
Extra info:
Linker regelaar is de besturing van de DSB.
Middelste regelaar is bij mij de aansluiting via de booster(keerlusaansluiting).
De rechter regelaar is bij mij een andere booster.
Theo
-
Wat ik mij afvraag is het volgende. Is die ingebouwde keerlusodule van de Booster wel geschikt om te gebruiken in combinatie met een draaischijf? M.a.w. ik heb een tijd geleden bij Wim Ros een aantal goede keerlusmodules gekocht. Ik hoop niet dat hij het erg vind dat in dit geval zijn naam wordt gebruikt. Toen ik deze had besteld heb ik Wim gevraagd of deze ook naast een normale keerlus, geschikt zouden zijn voor gebruik bij een draaischijf en daarop antwoorde hij dat dit niet het geval zou zijn. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, dat kan maar misschien zou je de test nog eens moeten uitproberen met een keerlusmodule van Viessmann of zo. Ik weet niet of ik het bij het goede eind heb maar wie weet!
-
Rob,
De keerlus optie welke in een Fleischmann booster of een Uhlenbrock Power 3 booster zit is geschikt voor jouw draaischijf. Helaas zal die op basis van kortsluiting zijn werk doen.
Bij mijn weten heeft Viessmann geen keerlusmodules in zijn gamma.
Mvg
Wim.
-
Ik zag dat je on-line was. Sorry, ik bedoelde de LK100 van Lenz. Heb spijt. veel spijt voor deze verwarring! Maar mijn optie geeft dus geen soelaas, jammer.
-
Theo,
Op de Power 3 zitten 4 dipswitches, kun je even vertellen in welke stand deze staan op jouw booster?
Mvg
Wim.
-
@Wim
4 dipswitches
1 off naar beneden
2 off naar beneden
3 on naar boven
4 off naar beneden
MVG, Theo
-
Volgens Bartjes moet het dan werken.
Mvg
Wim.