BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Tomas131 op 24 July 2008, 13:33:30
-
Hoi allemaal,
Ik heb gehoord via via dat de nieuwe kleurstelling van de NS Oranje zou worden. Is dit waar of is dit maar een broodje aap verhaal?
-
Ga er maar van uit dat het een broodje aap verhaal is.
-
Ik heb gehoord via via
= geen bronvermelding, graag bron vermelden anders zijn we genoodzaakt deze draad te sluiten.
mvg,
Sander
-
Hoi,
Niet overdrijven.
Hij stelt een vraag die niet van een zodanige aard is dat er een bron vermeld moet worden. (vind ik)
Al zou het de frietboer zijn die het gezegd heeft, het zou zomaar kunnen. En misschien is het wel waar, en weet er iemand het fijne van.
Bart
-
al sinds de jaren 90 bekend...
Dat het meer oranje achtig wordt dan geel...
Kijk maar naar de Buffels...
En de nieuwe ICRs en koplopers...
Puur oranje dat weet ik niet maar het is een donkere kleur geel.
-
Het geel heeft wel erg lang overheerst, tijd voor verandering!
Oranje is een goede optie, mooi met lichtblauwe contrasten.
Zie ik graag verschijnen. (dit weekend veel rood bekijken over de grens)
gr Wim
-
= geen bronvermelding, graag bron vermelden anders zijn we genoodzaakt deze draad te sluiten.
Huh, als ik zeg dat Minitrix met een Olympische Koploper komt snap ik dat nog wel, maar bij een vraag lijkt het me ietwat onnodig.
-
Ach, laat die jongen ff met z'n scepter zwaaien... 'T gaat wel weer over. :-*
-
Volgens mij staat in het boek Treindesign ook ergens dat er eind jaren zestig gedacht werd over de kleur oranje voor de NS. Die kleur bleek niet bepaald kleurvast te zijn en heel snel licht te worden. Uiteindelijk is toen voor geel gekozen.
En mij valt het inderdaad ook op dat het geel van de NS toch wel een beetje oranje lijkt te worden. Kijk maar eens naar een oude koploper en zo'n verbouwd stel...
Eelco
-
Lekker kleurvast overigens, dat geel :P
-
Het is natuurlijk niet zo oranje als een olympische koploper. Maar het huidige geel, zou ook oranje genoemd kunnen worden.
Briljant licht oranje RAL2007 is trouwens geler dan RAL1023 verkeersgeel.
Ik vind het verkeersgeel er wel op lijken overigens. Is al ergens genoemd welke kleur het nieuwe geel van de ns is?
-
Maar het huidige geel, zou ook oranje genoemd kunnen worden.
Nee dat kan niet, want dan was het wel huidige oranje...
Geel = geel, oranje = oranje... 8)
mvg,
Sander
-
Is het nou geelachtig oranje of oranjeachtig geel.
-
het is beiden. grensgevalletje, de kleuren lopen in elkaar over..
-
Als iemand een Buffel of nieuwe Koploper vind neigen naar Oranje is het echt tijd voor een arts.
Maar goed.
De NS heeft enkele jaren geleden al laten weten met andere kleuren te willen komen. Heeft destijds een heel stuk gestaan op BeneluxRail.net
Blauw, zilver en geel waren de hoofdkleuren.
Tot nu toe is er niets van terecht gekomen.
De IntercityMax (N spoor) is een goed voorbeeld wat de wensen en plannen waren destijds. Het model zie je af en toe wel eens opduikelen.
De Thalys is volgend jaar aan de beurs.
Het kleurenschema lijkt op dat van de Hi-Speed treinen nu, met accent op zilver.
Ook de stoelen binnen krijgen diverse verschillende kleuren door elkaar heen.
-
De geheel nieuwe en nieuwe oude sprinters zijn niet direct geel te noemen. Blauw, wit overheerschen behoorlijk.
-
Blauw, zilver en geel waren de hoofdkleuren.
Tot nu toe is er niets van terecht gekomen.
Als je de SGMm, nieuwe Sprinters en ICMm niet meetelt, klopt dat wel. ;)
Met de internationale treinen zal het inderdaad niet zo gaan zoals ze toen dachten, dat is nu immers NS Hispeed.
-
Als iemand een Buffel of nieuwe Koploper vind neigen naar Oranje is het echt tijd voor een arts.
Ik ben getrouwd met een arts, en met mijn ogen is niks mis... ;D
Eelco
-
Als iemand een Buffel of nieuwe Koploper vind neigen naar Oranje is het echt tijd voor een arts.
Tot zover de afdeling lompe opmerkingen... ;D
Kijk zelf maar. http://www.ralkleurenkaart.nl/ D'r Zijn een heleboel gelen (dat is vast geen goed woord ;D) die ik onder oranje zou scharen.
-
Als ik dat zo zie, twijfel ik aan mezelf.
Hoop kleuren die 'geel'genoemd worden,vind ik toch echt wel oranje :'( ???
-
Hans, ik ook, maar een buffel of nieuwe Koploper....daar twijfel je toch zeker niet over ?
-
Volgens mij zijn de blauwe banen op de nieuwe koploper stiekem eigenlijk paars. ;D
-
paars? turkoise....
mvg,
Sander
-
Chris,
Thalys in HiSpeed kleuren! Gaat de Thalys dan net zo beroerd zijn diensten verlenen als de huidige HiSpeed treinen. Als ze al rijden, dan zit er geen gang in. Wijk van ellende steeds meer uit naar de Thalys. Bovendien zijn ze bezig met WiFi testen in de Thalys. Kan ik weer gewoon doorwerken tijdens de rit.
Richard
-
Ik ben getrouwd met een arts, en met mijn ogen is niks mis... ;D
Eelco
Liefde maakt blind... 8)
-
@Tomas131 Call me Tom
Het is wel opvallend dat je je nu stil houdt, ben je niet in verwarring met Thomas The Tankengine, die is er inderdaad in oranje, of was dat Clara of Annabel??
@ de rest
De kleur geel is inderdaad wat meer oranje achtig geworden, maar als dit drastisch zou wijzigen dan werd de vlaflip en de nieuwe SLT toch ook niet in deze kleurstelling gebracht.
Kortom Broodje Aap, hoewel een aap eet bananen en die zijn vaak geel,
Frederico
-
Als iemand een Buffel of nieuwe Koploper vind neigen naar Oranje is het echt tijd voor een arts.
Een Buffel neigt toch echt een stuk meer naar oranje dan het standaard NS-geel... als je dat níet ziet wordt het volgens mij eerder tijd voor een arts... ::)
-
Nou nou, jongens, laten we niet gaan katten. Één plaagstootje is genoeg.
-
Dat vind ik nou ook!
-
De Thalys is volgend jaar aan de beurs.
Het kleurenschema lijkt op dat van de Hi-Speed treinen nu, met accent op zilver.
Ook de stoelen binnen krijgen diverse verschillende kleuren door elkaar heen.
Bron? ;D
- Peter
-
Bron? ;D
http://www.modobruxellae.be/Doc/08_news/080704_thalys_nl.pdf
ik ga mijn Mehano thalys nu verkopen en hoop dat hij ook ooit uitkomt in de nieuwe nog niet bestaande kleurstelling :P
-
Maar wat is nou het verschil? Een beetje golvende lijn, of is het rood ook anders?
- Peter
-
Meer van hetzelfde dacht ik zo... Ik zie het ook niet hoor...
-
Dit gedeelte denk ik;
"Het bekende Thalys rood was
nooit eerder zo flamboyant dankzij een chromen lijn, die over de volledige lengte van de
trein zal lopen en de Thalys-identiteit en logo bevestigt. Er wordt daarbij gezocht naar
een visueel effect wanneer de trein met 300km/u voorbij raast."
En dit;
"De andere zichtbare elementen van het nieuwe
design bevinden zich hoofdzakelijk ter hoogte van de rode lokomotieven, die worden
voorzien van donkerdere nuances en van een levensgroot chromen logo, waarvan de lijn
over de volledige lengte van de treinstellen loopt."
-
Maar die worden dus niet meer oranje zoals de oer TGV (ik probeer jullie weer back on topic te helpen ;D)
Als ik aan de TGV denk vond ik dat oranje maar niks....
-
ik vind de hedendaagse tgv maar niks maar de nieuwste blokfluiten (die snelle) vind ik al helemaal niks waarom moet de moderniserering was blijven hangen in 1989 ofzo 2400/2200/6400 heerlijk
-
Als ik aan de TGV denk vond ik dat oranje maar niks....
Die zijn juist KVLT man! Ikoon van nieuwe trein reizen in Europa. Met die Atlantique begon het gezapige Duitse middenklasserzilvergrijs... Zo zijn die witte Duitse wormen ook een symbool geworden. Ik hoop dat ze daar met hun poten vanaf kunnen blijven...
-
jeugd sentiment, over 30 jaar roept men, wat waren die treinen toch mooi geel destijds.........ofzo
Ach iedereen heeft zo zijn smaak, zo vind ik die heel witte Duitse rijtuigen met die bescheiden rode streep erg mooi...
-
Dat 'nieuwe Thalys'-verhaal gaat zo te zien vooral om de renovatie van het interieur. Het is een beetje zoals met de Lacroix-TGV's: van binnen compleet anders, van buiten grotendeels hetzelfde met wat afwijkende accenten.
En oranje TGV's heerschen! Zo horen ze te zijn ;D. Ik hoop (of verwacht half wel en half niet) dat, wanneer het museumstel aangewezen wordt (het is vrijwel zeker dat dat gaat gebeuren), dat betreffende stel nog een paar jaar in het oranje zal zijn te bewonderen 8).
-
Het prototype staat toch ergens als bloembak langs de snelweg ?
Die Franse post TGV's vind ik wel wat hebben
-
Het viel me vandaag pas op dat ook het uiterlijk van de Nederlandse ICE's flink is veranderd. Het NS-logo is vervangen door een of ander HIspeed-logo.
Met de HIspeedboemel naar Keulen. ;D
-
Bob, ik zie dat jij al op de feiten vooruit loopt? (avatar) ;D
-
Die avator-foto kreeg via via een neef van een achterneef en daar weer een kennis van een vriend die de foto vond in een prullebak van een niet nader te noemen bedrijf die niets met de NS van doen heeft ;D ;D ;D
Tja dat emmertje oranje (water)verf! stond daar voor het grijpen
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/emmertje.jpg)
-
Het viel me vandaag pas op dat ook het uiterlijk van de Nederlandse ICE's flink is veranderd. Het NS-logo is vervangen door een of ander HIspeed-logo.
Met de HIspeedboemel naar Keulen. ;D
Dit (http://www.nshispeed.nl/images/stories/pdf/over_ns/pers/hs_partnerlogo_ice.pdf) logo dus....toch?
-
Bij de fransen zit er anders wel een denkbeeldige dimensie in het hart van de renovatie en als ik deze denkbeeldige dimensie op het geel projecteer is het oranje.
Of bevind ik mij nu zelf in de denkbeeldige dimensie en hoe kom ik er weer uit, HELP :P
-
Ach iedereen heeft zo zijn smaak, zo vind ik die heel witte Duitse rijtuigen met die bescheiden rode streep erg mooi...
Hoi, ze zijn grijs hoor :-|
Bart
-
Ik bedoel deze:
(http://home.tiscali.nl/~amibo/rail/dresden8.jpg)
-
Gebroken wit dan. ;)
Welke kleur komt er in de buurt Bart?
-
@ Bob dat is "RAL 7035 Lichtgrau", dus Bart heeft er wel gelijk. Het is grijs maar ziet er uit als wit :)
-
Precies ;D
Bart
-
En oranje TGV's heerschen! Zo horen ze te zijn ;D. Ik hoop (of verwacht half wel en half niet) dat, wanneer het museumstel aangewezen wordt (het is vrijwel zeker dat dat gaat gebeuren), dat betreffende stel nog een paar jaar in het oranje zal zijn te bewonderen 8).
Ik wil niet lullig doen, maar alle oranje TGV's zijn volgens mij jaren geleden al gerenoveerd of in ieder geval overgeschilderd...
-
As if I wouldn't know that... ;D Mijn bericht was multi-interpretabel, dat lees ik nu.
Wat ik bedoelde is dat de SNCF er de laatste jaren een halve gewoonte van maakt om materieel dat bestemd is voor het museum terug te brengen in originele staat, en wel een paar jaar vóórdat het betreffende object buiten dienst gaat (zie CC 6558, BB 25236, CC 72084, laatst ook een BB 67400 - kweeniemeer welke -, enzovoort), dus mijn hoop is dat:
1) een museumstel wordt aangewezen (die kans is enorm),
2) dat stel wordt teruggebracht in de oranje kleur (die kans is ook aanwezig, doch minder groot), en
3) ik m dan eens tegenkom terwijl ik een camera in de hand heb.
En zo ;D.
-
@ Bob dat is "RAL 7035 Lichtgrau", dus Bart heeft er wel gelijk. Het is grijs maar ziet er uit als wit :)
O.K. weer iets geleerd, Bij echt wit zullen de reizigers waarschijnlijk een zonnebril hebben moeten dragen 8)
-
Dit (http://www.nshispeed.nl/images/stories/pdf/over_ns/pers/hs_partnerlogo_ice.pdf) logo dus....toch?
Eeeh nee, volgens mij stond het gewone HIspeed logo op de 'Arnhem'. Maar ik kan het verkeerd hebben gezien tussen het snurken door.
-
http://www.modobruxellae.be/Doc/08_news/080704_thalys_nl.pdf
Met teksten van Arjen Ederveen!? Of Van Kooten en De BIe? Met zo'n origineel heb je geen parodie meer nodig...
-
Of door een Waal vanuit het Frans in het Nederlands vertaald. Op Vlaamse publicaties valt doorgaans weinig af te dingen op het taalgebruik en correctheid.
Bob, je avatar ziet eruit als een Shinkansen. :)
- Peter
-
Ja, nu je het zegt :o ;D
-
De oude koplopers zijn toch ook erg verkleurt door de zon.
Wie heeft een kwaliteits foto uit 1985 van een koploper Icm 1?
Dan zie je een enorm kleurverschil met hoe ze nu rijden ( de niet gerenoveerde ).
ICRs zelfde verhaal.
-
Daar worden ze toch niet meer oranje van, eerder geler.
-
De oude koplopers zijn toch ook erg verkleurt door de zon.
Denk eerder dat oxaal de boosdoener is.
Mvg, Johan
-
De oude koplopers zijn toch ook erg verkleurt door de zon.
Ah daarom zijn die koplopers van marklin niet goed van dakkleur hihi
Kees-jan
-
Je zegt het fout.
Daarom DENKT iedereen dat de koplopers van marklin een foute dakkleur hebben, deze zijn in het echt namelijk ook ietwat zilverkleurig, maar lijken door veroudering grijs.
Pfffff...
Bart
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5775.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5775.jpg)
Ja
Kees-Jan
-
Hmm..
De foute kleur blauw gebruikt voor de reclamebanen, lijkt me zo ;D
Bart
-
Tis geel over blauw ipv blauw over geel.
test time met NS kleuren.
Kees-Jan
-
Ah, ik dacht: het nieuwe NS logo... ;)
-
Tis met deze verf beter eerst geel te spuiten en daarna blauw. Je krijgt het perfect dekkend maar de randen worden te dik (eigenlijk de hele verf laag) > Roco effect.
Kees-jan
-
Ik heb het denk ik gemist, maar wat voor verf gebruik je nu dan?
-
Het is autolak maar dan niet op water basis.
De lak is gelijk door de verfmenger op spuitdikte gebracht, ingeblikt en spuit heel erg fijn en is zo droog.
Verkrijgbaar in iedere kleur en in mat/half glans of glans.
dus je hoeft niet meer te "tobben" met verdunning en wat je over hebt kiep je weer terug in het blik.
Kees-Jan
-
Aha. En heb je die spuitdikte vooraf bepaald, of door de verfmenger laten adviseren? Het si wel jammer dat de banen dan zo dik zijn dat ze er op liggen ahw. Toen ik een rood biesje moest spuiten met gewone tamiya acryl, ging dat fijn dus. Heleboel laagjes, maar echt niet zichtbaar als een opgelegde streep.
-
De dikte is het zelfde als dat hij normaal in de spuitbussen mengt. Aardig dun dus.
Met acryl verf is het idd mogelijk (zie mijn bruine 1200 met bies).
Als ik eerst geel spuit en daarna blauw is er niets aan de hand Ewout dan "ligt" het er niet zichtbaar boven op.
Kees-jan
-
@Bart : Er is een subtiel....nee...mega verschil tussen enigzins (ietwat) zilverkleurig, of knallend zilver zoals de Marklin er nu op staat als Koploper. ;D
Om het goed te doen, moeten ze donkergrijs vermengen met wat zilver. De dakkleur is namelijk precies hetzelfde als een plan V, Sprinter en of DDM.
Floris heeft dat al eens aangehaald in het draadje van die trein.
Dus voor mij persoonlijk is de dakkleur nu geheel fout.
Maar dat is persoonlijk. Dus blijft het knallend zilver, dan gaat er gelijk een bus Tamiya gunship grey overheen ;D ;D
-
KJ, ik had niet goed gelezen, ik nu snap...
Dus voor mij persoonlijk is de dakkleur nu geheel fout.
Ik heb hem in P'drecht zien staan, echt geen porem. Maar goed, het is nog geen productie model.
-
En Märklin is immers een fabrikant die goed naar zijn klanten luistert. ;D
- Peter
-
Moet je wel Duits kunnen spreken neem ik aan!
Kees-jan
-
Moet je wel Duits kunnen spreken neem ik aan!
Kees-jan
Nee hoor de hr Waes is in Goppingen gestationeert en spreekt Nederlands eigenlijk Vlaams
Mvg, Johan
-
Tis geel over blauw ipv blauw over geel.
test time met NS kleuren.
Kees-Jan
en daar kan je gewoon ff rijtuig(en) voor offeren? :P
-
Je mag het ook over een baar goud spuiten, maar een rijtuig lijkt me dan goedkoper... ;)
-
@ Sebastiaan:
Ik heb daarvoor een "test rijtuig" eigenlijk een paar om verf op te testen voor de luchtspuit.
Dus geen rijtuigen slopen of verzieken maar opofferen voor de modelspoorwetenschap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5777.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP5777.jpg)
VBNB in de "horror show":
*Ex SNCF bagage rijtuig > ex Reel-cees fan rijruig > momenteel plamuur experiment.
*Dubbeldekker Piko momenteel airbrush test rijtuig
*Dubbeldekker Piko wacht op verdere verwerking tos schroot (overleefde een thinnerbad niet).
Kees-Jan
-
Je zegt het fout.
Daarom DENKT iedereen dat de koplopers van marklin een foute dakkleur hebben, deze zijn in het echt namelijk ook ietwat zilverkleurig, maar lijken door veroudering grijs.
Pfffff...
Bart
Volgens mij is het precies omgekeerd. Op foto's in "Electrische treinen in Nederland deel 3" van de proefrit in 1977 is duidelijk te zien dat het dak metallic donkergrijs is.
Op recentere fotos is het grijs behoorlijk bleek geworden maar het hangt er ook vanaf hoe de zon er op schijnt.
-
@kees
Heb je al eens het "omgekeerde" rijtuig in de blanke lak gezet, en daarna de randjes weggeschuurd?
Kijk eens hoe het er dan uitziet.
Bart
-
Volgens mij is het precies omgekeerd. Op foto's in "Electrische treinen in Nederland deel 3" van de proefrit in 1977 is duidelijk te zien dat het dak metallic donkergrijs is.
Op recentere fotos is het grijs behoorlijk bleek geworden maar het hangt er ook vanaf hoe de zon er op schijnt.
Ik dacht dat we dat al helemaal hadden uitgekauwd.
Op het dak van de Koploper zit NS-grijze verf, maar met metalen deeltjes erdoor gemengd bij wijze van zonwering. De kleur die je ziet is daardoor afhankelijk van de omstandigheden. Onder een stationsoverkapping en bij donker weer is het dak gewoon NS-donkergrijs. Maar als de zon erop staat en de metalen deeltjes hun werk doen en de zon weerkaatsen, lijkt het dak veel lichter.
Is niet alleen bij de Koploper zo. Ook bij de Vlaflipspinters zie je het duidelijk en vermoedelijk bij wel meer materieel (ICR?).
Leuke puzzel voor een fabrikant. Maar mij lijkt me gewoon NS-grijs de beste optie. Was bij de Lima Koploper ook zo en daar heb ik nooit iemand over gehoord.
-
uitgekauwd ? ,pas als de Marktrix Koploper in de winkel ligt, en dan wordt er pas doorgeslikt ;D
-
@ Sebastiaan:
Ik heb daarvoor een "test rijtuig" eigenlijk een paar om verf op te testen voor de luchtspuit.
Dus geen rijtuigen slopen of verzieken maar opofferen voor de modelspoorwetenschap.
oke, een goede doel dus :D