BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Korsten op 24 July 2008, 00:42:56
-
Kijk eens aan: artikel in de Times of Malta (http://www.timesofmalta.com/articles/view/20080723/local/minister-launches-extensive-public-transport-reform)
Hoop gedoe over openbaar vervoer, maar dit is het interessante gedeelte:
Transport Minister Austin Gatt this afternoon launched a document proposing a root and branch reform of public transport. He told a press conference that the government had set a target date of 2015 for a complete system, including, if possible, a tram service, which truly served the people and which led the people to prefer public transport to their cars.
[...]
Separately, Dr Gatt said detailed studies were under way for the introduction of water taxis this summer and initial studies had been launched on the possible introduction of two tram lines – from Valletta to Birkirkara and Rabat and from Valletta to Sliema. Economic viability still has to be proved. Should it be viable, the aim was to introduce a tram service by 2015.
Allemaal onder voorbehoud, natuurlijk. Maar er heeft al eens een spoorlijn van Valletta naar Rabat/Mdina gereden. En laat het dorp Attard, waar wij wonen, nou net op de route liggen.
Er heeft ook al eens een tram gereden, van Valletta naar Birkirkara, Żebbuġ en Cospicua (drie verschillende lijnen). De trein en de tram hebben elkaar destijds weg beconcurreerd, met als gevolg dat er tegenwoordig alleen nog maar bussen zijn. Vaak oud, maar tegenwoordig steeds meer nieuwe. Wel vaak uit China, dus nog steeds rommel. :)
Malta heeft trouwens een vrij uniek (om niet te zeggen: merkwaardig) systeem van openbaar vervoer. Tot openbaar vervoer rekent men lijnbussen (geel met wit en een oranje bies; op het eiland Gozo zijn ze grijs met wit en een bordeauxrode bies), busjes tot zo'n 14 personen, soms ook meer (rood), taxi's (wit) en lijkwagens (doorgaans zwart). Lach niet, want die waren tot voor kort waren die allemaal verenigd in de Public Transport Association (PTA). Er bestaan ook zwarte taxi's, maar die zijn op bestelling en vallen hier dus niet onder.
De markt is gemonopoliseerd. De regering, hoewel ik er geen fan van ben, wil daar verandering in aanbrengen en de markt liberaliseren. Dus voor lijkwagens, waar er 12 vergunningen waren en niet meer, werden er extra vergunningen uitgegeven. Gevolg: de lijkwagens gingen staken en de lijnbussen, rode busjes en taxi's deden mee.
Om toch maar duidelijk dat ze hun monopolie wilden behouden, werden er wegen geblokkeerd, werden privé-busjes tegengehouden, er werd geïntimideerd, mensen werden wat ruw behandeld en er sneuvelden enkele voorruiten. Ze waren het ook niet eens met eisen die de regering wilde gaan stellen aan chauffeurs, zoals een blanco strafblad. Helaas voor hun steunde werkelijk niemand hun actie, de oproerpolitie werd opgetrommeld, een aantal chauffeurs werd vanwege het voorgaande gearresteerd, de regering gaf een zak geld aan de lijkwagens die vervolgens uit de PTA stapten en zo viel de bodem onder de staking uit. De regering deed wat onbeduidende concessies aan de PTA en die accepteerden liberalisering. Game, set and match voor de regering.
Het bizarre is dat liberalisering voor de lijnbussen nationalisatie betekent. Want op dit moment zijn de buschauffeurs verenigd in een coöperatie en bezitten ze de bussen zelf. Soms bezit iemand verscheidene bussen en heeft hij chauffeurs in dienst. Maar dagen van 16 uur achter het stuur van een chauffeur met één bus zijn bepaald geen uitzondering.
Maar goed, we zullen zien wat de toekomst zal brengen. In ieder geval zal ik eens kijken of ik wat kan lobbyen bij de minister, al was het maar om een 1:87 van een moderne Maltese tram te kunnen bouwen. :)
- Peter
-
Ik ben eens een paar dagen met de bus heen en weer gecrosst over Malta, en dan niet de touringcars maar die brakke gevallen van 't openbaar vervoer. Dat was wel een belevenins, maar niet echt stipte reistijden ;)
De bussen waren echt vooroorlogs, hebben zu nu een tram uit het stoomtijdperk opgeduikeld, of denken ze toch aan een moderne tram?
-
Rekeningen zeker naar Brussel????
SK
-
Zullen wij dan ook alle illegale vluchtelingen naar Brussel sturen? In 2006 hadden we er 1800, wat naar Nederlandse begrippen vertaald 72.000 zou zijn. In het dichtstbevolkte land van de EU, met een BNP per capita dat minder dan de helft van dat van Nederland is.
Maar nee, bijzonder weinig van je kostbare belastingcentjes gaan naar Malta, dus je kunt rustig slapen. En verder zou ik graag van nu af aan constructieve bijdragen zien.
- Peter
-
Heb helaas niet zoveel constructiefs mee te delen in dit draadje. Was wel erg gecharmeerd van Malta en de oude bussen die er rond reden.
-
Johan, in het begin van de 20e eeuw deed het stoomtreintje op meterspoor er minder lang over om van Valletta naar Birkirkara te rijden, in de ochtendspits nog wel, dan je nu per auto voor elkaar krijgt. Deels heeft dat te maken met het feit dat het enige rechte stuk asfalt van enige betekenis de landingsbaan van het vliegveld is, deels ook omdat alles zo dichtbevokt is en er nergens plaats om infrastructuur aan te leggen.
Dus hoe ze een tram van Valletta naar Sliema gaan doen, hoewel die tegenover elkaar liggen aan beide zijden van Marsamxett Harbour, is een vraag, want er zijn daar aardig wat hoogteverschillen over de weg (zoals ik zelf al eens ondervonden heb toen ik iets te snel bergaf ging en een rood verkeerslicht en een rij wachtende auto's voor me zag).
Valletta-Birkirkara-Rabat is het oude traject van de spoorweg. Er zijn daar nog steeds wegen die vrij vlak zijn, op het laatste gedeelte naar Rabat na, dat nogal steil omhoog gaat (zelfs voor je auto).
In de zomer is het relatief rustig, ook vanwege de schoolvakanties, maar in de winter zitten de wegen overvol en het wordt ieder jaar erger. Vandaar dus dat er behoefte is aan vervoer met hoge capaciteit. En nee, ik denk niet dat ze een stoomtrammetje gaan inzetten, net zoals de bussen in toenemende mate modern zijn.
- Peter
-
Tenerife heeft ook al een tram dus dat vervoermiddel rukt aardig op in de zuidelijke landen. Straten auto vrij maken, straatspoor erin, waslijn in de starten, tramstellen van Alsthom erop en rijden maar in 2011?
Wellicht een nieuwe inkomstenbron voor Malta; tramtoerisme?
-
Zal ik alvast arrangementen gaan organiseren? Kom jij dan ook? :)
Er wordt '2015' gezegd, maar gezien het feit dat werkzaamheden hier altijd uitlopen, heb ik er een hard hoofd in. Als het ding al überhaupt komt te rijden.
- Peter
-
Altijd goed, inclusief bierarrangement graag!