BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Spoor65 op 23 July 2008, 20:38:16

Titel: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Spoor65 op 23 July 2008, 20:38:16
 :) Hallo allemaal,

Ik ben dus Spoor65, oftewel Freddy.

Sinds kort geregistreerd, en al vaak het nodige gelezen, maar nu na mijn laatste verhuizing eindelijk de ruimte om een baan te gaan bouwen, vandaar dus dat ik me heb aangemeld.

Ik rij zelf N-spoor, van kinds af aan al, dus dat zal ook niet snel meer veranderen ben ik bang  ;D.

jaren altijd minitrix en roco gebruikt. maar helemaal tevreden ??? eigenlijk niet, dus na digitaal zijn gaan omschakelen, al de oude wissels verkocht, je weet wel die standaard dingen, en er slanke gepolariseerde voor weer gekocht van Minitrix, wat zijn die krengen duur zeg. en toen schoot me te binnen eens gelezen te hebben over peco.

Dus hier opgezocht en weer gelezen. Intresse gewekt, gaan zoeken en zie daar het resultaat:

Via marktplaats ruim 25 meter flexrail kunnen kopen met tevens nog 11 wissels, 3 kruisingenen een aantal wisselbedieningen. al met al voor pakweg 25% van de nieuwprijs, als ik de prijzen bekijk die "hobby en modelbouw"op haar site noemt.

Heb de rails in huis en ben blij verrast, wat een prachtige rails.
dus alle schrijvers en anderen die over peco 55 geschreven hebben, bedankt, jullie advies heeft mij hier gebracht.

Maar nu toch nog een paar vragen, ondanks zoeken via de zoekfunctie toch nog niet alle antwoorden kunnen vinden, maar ja, er staat ook al zoveel geschreven he, dus vandaar ff vragen die mogelijk al vele malen zijn langs gekomen. dus elk antwoord is welkom, of in tekst en uitleg, of als link naar de plek waar ik het kan vinden.

Ik weet dat peco 55 eventueel te gebruiken is samen met minitrix rails, dus eventueel de trix boel in schaduwsporen, maar wat is jullie ervaring hier mee?
wel doen of niet doen en alleen peco gaan gebruiken.

Zijn er in Nederland of elders nog adressen die peco materiaal verkoopt?
Hierbij ook nog bereid zijn deze te verzenden?

Ga dus binnenkort starten met de eerste meters van nieuwe baan, minitrix was natuurlijk altijd makkie, leg maar neer, en later klik je zo de wisselbediening er aan en andere dradenboel eventueel, dat zal dus bij peco ff anders moeten, hebben jullie tips waar ik sowieso eerst aan moet denken? kwa bochten maken , aansluiten van rails, aansluiten van wissels/decoders, enz?

Mss vragen jullie je nog af, heeft die nog niet eerder een baan gebouwd, nou dit gaat mijn eerste digitale baan worden, en tot nu toe is het door ruimte gebrek voornamelijk gebleven bij kleine proefbaantjes en materiaal verzamelen.

Zie graag jullie reacties op dit eerste toch wat uitgebreide stuk.

Mvg

Spoor65

Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Johan Vermij op 23 July 2008, 20:54:18
Heb de rails in huis en ben blij verrast, wat een prachtige rails.
dus alle schrijvers en anderen die over peco 55 geschreven hebben, bedankt, jullie advies heeft mij hier gebracht.

Ik ben ook stevig een nieuwe baan aan het plannen. Ik stap over van Half 0 naar N, dus moet ook nog kiezen wat ik ga aanschaffen. Ook ik denk sterk aan Peco 55. Ben dus benieuwd naar wat de kenners op je vragen antwoorden.  ???
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Rick op 23 July 2008, 21:45:55
Zelf heb ik geen Peco maar een combinatie van Roco, Minitrix en Ibertren rails liggen, maar daar zie je geen verschil tussen. Van horen zeggen kan je Peco en Minitrix combineren, als je ng Minitrix rails hebt liggen zou ik die gewoon gebruiken voor het schaduwstation. Je kan het van tevoren best even proberen hoe dat past en als het je bevalt scheelt het weer in de aanschaf van rails.
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Ferry As op 23 July 2008, 21:56:26
Hoi,

Zelf gebruik ik Peco voor H0, prima rails met goede rij eigenschappen.

In ieder geval heeft Harlaar in Badhoevedorp Peco. Of ze het verzenden weet ik niet zeker, effe bellen ! Verder is het in Houten op de beurs ook verkrijgbaar ( linker zaal )
Gebuik NIET de Peco wisselaandrijvingen. Deze zijn uit het jaar nul en afgezien van het lawaai zijn ze voor zover ik weet door het hoge stroomgebruik niet echt geschikt voor een wisseldecoder.
Zelf gebruik ik de servo aandrijvingen van Conrad. Niet de goedkoopste , maar stil, langzame wisselomzetting, terugmelding en makkelijk bij een digitaal systeem. Wissels moet je wel polariseren ( kan je dus niet openrijden )

Succes

Ferry
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Erwin (n-spoorder) op 23 July 2008, 22:12:48
Ik gebruik ook voor de wissels peco 55 in schaal-N
Deze bestel ik rechtstreeks in Engeland.
De wissels zijn voorzien van een conrad aandrijving via een hulpprintje aan een standaard dcc-wisseldecoder de aandrijving zorgt ook voor het puntstuk schakelen.

De rails is allemaal flexrails van het merk GT (iets van 2euro voor 90cm) deze past perfect aan de peco wissels zonder frees en slijpwerk.
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Bert Roefs op 23 July 2008, 23:36:18
http://www.thesignalbox.co.uk/index_new.php?pg=1

Bovenstaande leverancier schijnt een van de goedkoopste adressen voor Peco-rails te zijn.

Ik zou dus zeggen:

DEUVM
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Johan Vermij op 24 July 2008, 08:41:46
Ik gebruik ook voor de wissels peco 55 in schaal-N
...
De rails is allemaal flexrails van het merk GT (iets van 2euro voor 90cm) deze past perfect aan de peco wissels zonder frees en slijpwerk.

Ik heb een online shop (http://www.flexibletracks.com/gleise.html) gevonden voor de GT rails, die is idd niet duur. Ik zie alleen maar Code 80 en geen code 55. Is die wel beschikbaar?
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Jerome op 24 July 2008, 09:58:45
Hallo,

Ik ben ook een zeer tevreden gebruiker van Peco 55 rails en wissels. Ik gebruikte hiervoor altijd Minitrix. De flexrails is erg mooi en goed te leggen. De wissels zijn meer bedrijfszeker en goed te gebruiken in combinatie met de motoren van Conrad. Ik gebruik Lenz LS 150 voor de aansturing (hier loopt een ander draadje over). Ook zijn de wissels mooi slank. Ik heb zelf onderstaande partij bij (de rails) ook bij The signal Box gekocht.

(http://i228.photobucket.com/albums/ee84/jdeknegt/100_0088.jpg)
Ik heb meerdere Verkopers voor een prijsopgave gevraagd en zij waren veruit de goedkoopste. Bij deze partij scheelde het ruim 200 Euro, verzendkosten meegerekend! Je moet ze wel achter de broek aan zitten om de spullen op tijd te leveren. Ze beloofden een levertijd van 3 weken, het werden er 6 weken. Overigens is er nog een andere verkoper uit de UK een goede optie, alleen kan ik ze ff niet vinden op het net Ik dacht dat ze Eatteaons ofzo heten.

Mvg, jeroen
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: T.Spat op 24 July 2008, 10:39:19
Ik gebruik zelf ook al jaren Peco code 55 naar
tevredenheid, heb ook een testbaantje met combi Peco flexrail
en Arnoldrails. Alleen rijdt alles sneller op de Arnoldrails dan op
het Pecospoor ??? vermoedelijk omdat Arnoldrails van ijzer is
het kan ook echt roesten ;D ;D ;D heb ik ooit ondervonden
nadat ik een stuk Arnold van ballast had voorzien....

Grtz,

Tis
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Johan Vermij op 24 July 2008, 10:48:15
In ieder geval heeft Harlaar in Badhoevedorp Peco. Of ze het verzenden weet ik niet zeker, effe bellen ! Verder is het in Houten op de beurs ook verkrijgbaar ( linker zaal )

Conrad Electronics verkoopt ze ook online (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTEzNzg1NTg4ODE=?direkt_aufriss_area=SHOP_B2C_ModelRailway&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub15&aktiv=15&navi=oben_1).

Citaat
Gebuik NIET de Peco wisselaandrijvingen. Deze zijn uit het jaar nul en afgezien van het lawaai zijn ze voor zover ik weet door het hoge stroomgebruik niet echt geschikt voor een wisseldecoder.
Zelf gebruik ik de servo aandrijvingen van Conrad. Niet de goedkoopste , maar stil, langzame wisselomzetting, terugmelding en makkelijk bij een digitaal systeem. Wissels moet je wel polariseren ( kan je dus niet openrijden )

Welke wissels moet je dan aanschaffen.... handmatig of electrisch en dan ombouwen?
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: T.Spat op 24 July 2008, 11:03:26
peco wissels zijn standaard handwissels, met de mogelijkheid om
er een electrische aandrijving aan te pluggen.
Aangezien het hartstuk ook gepolariseerd moet worden kan dat
in een moeite.

De wissels zijn ook gewoon als handwissels te gebruiken, maar dan
is de stroomvoorziening van het hartstuk minder betrouwbaar, n.l.
de wisseltongen moeten dan de stroom doorgeven.

Grtz,

Tis
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Erwin (n-spoorder) op 24 July 2008, 18:01:32
Ik heb een online shop (http://www.flexibletracks.com/gleise.html) gevonden voor de GT rails, die is idd niet duur. Ik zie alleen maar Code 80 en geen code 55. Is die wel beschikbaar?

ik haal ze altijd bij "de spoorzoeker" in borkel en schaft  (bij valkenswaard)
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Spoor65 op 24 July 2008, 20:59:28
bedankt voor de reactie`s op mijn vragen :)

zo te zien dus wel mogelijkheden en adresjes om peco aan te kopen, maar
ik kijk dus net op de site van the signalbox, die rekent natuurlijk zijn prijzen in Engelse Pond. iemand bekent met de wisselkoers? en wat rekend hij dan nog voor verzendkosten? want dat komt er dan natuurlijk bij kijken alsmede de extra kosten voor banktransactie omdat het niet in euro gaat.

Verder zie ik een paar keer de conrad servo aandrijving tegen, weet iemand daar ook het artikelnummer van, bij conrad? dan ist wat makkelijker te vinden.
Hoe zit het trouwens met dat hulpprintje naa de wisseldecoder? wat moet ik me daar bij voorstellen/

Het hartstuk polariseren komt ook nog langs, de code 55 wissels hebben dus al geleidende hartstukken toch? maar hoe gaat het verder polariseren precies in zijn werk? is hier ergen info over te vinden?

de enigste vraag die ik nog niet echt beantwoord zie, is, of de peco rails met minitrix combineren aan te bevelen is of niet, enigste die hier wat op meld heeft zelf geen peco, of geen minitrix  ;) natuurlijk wel bedankt voor jullie reactie, maar ik vraag mij idd af, merk je verschil in rijden op de Minitrix rails in vergelijk met de peco, zijn de wissels van peco betrouwbaarder dan minitrix? dat soort dingen zou ik graag weten.

Bedankt en groetjes

Spoor65
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Han Zijlstra op 24 July 2008, 21:08:21
t groteverschil tussen standarrd minitrix en Peco is natuurlijk t feit dat peco wissels kent met fantastische hoeken en minitrix niet.
Daarnaast is het bij Peco zo dat je alleen met flex rail werkt en wissels , geen segmentjes voor bochtjes of rechte stukejs. Dit geeft een enorme vrijheid in bouw.
Peco is innl goed te krijgen tegen normale prijzen.
Even uit mijn hoofd.
Harlaar, H en H, onze beurs vriend uit Texel, in het noorden bij het treinencentrum.

Bij de meeste gaat alles per stuk tegen de normale gangbare prijs. Bij Tc kun je bij 1 partij in een keer nog wel wat doen.
Peco aandrijving zijn prima, je kuntook een combi maken met Tillig aandrijving en wil je helemaal smooth dan nemm je Tortoise met een Hare print voor DCC

Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: HansQ op 24 July 2008, 21:33:28
Hi, het nummer van de Conrad aandrijving is 219998.
Let op, je moet Peco wissels modificeren (veertje eruithalen) om ze te gebruiken!
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Jerome op 25 July 2008, 10:34:40
Spoor,

Ik stel voor dat je eerst de site van Henk Funk leest. http://www.funkyrail.nl/  Daar staat heel veel nuttige info over het gebruik van Peco rails. Helaas is de site al een tijd niet meer bijgewerkt, maar het staat nog steeds te boek als één van de meest informatieve sites voor N spoorders en uiteraard ook over de ultieme keerlus.

mbt de Conrad wisselmotoren; Als je deze gebruikt heb je helemaal geen hulpprint nodig. Zoek eens op dit forum op Conrad Wisselmotor en Peco. Dan krijg je heel veel info over hoe je e.e.a kan aansluiten.

Mvg, Jeroen de Knegt
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Spoor65 op 25 July 2008, 21:06:00
 :) Zie inmiddels weer een aantal reacties op mijn vragen, toch mooi dat via dit forum de kennis op deze manier gedeeld kan worden.

zie dus een aantal tips omtrent de wissel aandrijvingen, waaronder de conrad servo aandrijving, maar nu zie ik ook ergens dat je het veertje uit de wissel moet halen? of dat z`n goed idee is vraag ik mij toch af, de wisseltongen zijn toch vrij dun, lijkt me wel van belang dat die goed aansluiten toch?

kortom, verslechtert het verwijderen van de wisselveertjes de betrouwbaarheid? en wat is de reden dat deze weg gehaald worden?

Nu heb ik d8 ik ook ergens gelezen dat de hier ook al genoemde Lenz LS150 decoder wel genoeg amp heeft om de peco aandrijvingen te bedienen? klopt dit?

Verder zie ik iets over een hulp printje maar waar en wanneer heb je die nu nodig? bij elke aandrijving of bij speciefiek de conrad?

gr, Spoor65
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Jerome op 28 July 2008, 09:30:45
Spoor,

Ik heb de veertjes uit de Peco wissels gehaald en dat is geen probleem. Het verenstaal van de Conrad motor drukt de wisseltong gewoon tegen de rails aan de aansluiting is dus geen probleem. Je kan ze ook evt laten zitten, maar dan gaan de wissels over met 'klak'. Ik gebruik inderdaad Lenz LS150 wisseldecoders, deze worden aangedreven door een oude Marklin trafo (Zie foto in mijn eerdere post).  Het mooie is dat als je het veertje uit de wissel haalt, je kan spelen met het voltage op de trafo. Hierdoor kan je wissels met een zachte klik laten omgaan.  Ik heb overigens ook eerder een wisseldecoder van LDT gebruikt. Gaat ook prima, maar het maakt veel meer herrie (mijn vriendin kwam elke keer naar boven om te vragen wat dat getik toch was!  ;)) Overigens heb ik dit allemaal niet zelf verzonnen, maar gevonden in draadjes op dit prachtige forum! (of advies gevraagd in draadjes zoals jij)

Ik ben nog bezig met de bouw van mijn baan, maar tot nu toe is alles betrouwbaar. Af en toe moet je wat bijstellen en ik heb een enkele conradmotor die kuren heeft.

Het hulpprintje heb je niet nodig bij het gebruik van de Conrad motoren.Volgens mij is deze nodig voor het polariseren van de wisseltongen. De Conradmotor doet dat voor je. Als je bv geheugendraad zou gebruiken heb je het wel nodig.

Nog meer vragen, komt u maar!

Mvg, Jeroen

Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Spoor65 op 01 August 2008, 01:04:19
jeroen,

in je eerdere bericht, met de foto van de partij peco rails, vermeld je dat je eerder ook altijd minitrix gebruikte, heb je ook ervaring met de combinatie van beide? ben wel erg benieuwd of deze goed samen gaan of niet, zowel in aansluiting op elkaar, maar vooral ook op gebied van rijeigenschappen.

Heb namelijk nog 9 gepolariseerde wissels liggen van minitrix, en vraag me dus af, of ik die nog zal gebruiken, met wat andere rails als schaduwstation of dat ik toch beter ze verkopen kan en geheel overgaan op peco.

wanneer echter, zoals ook door de Arnold rail gebruiker werd vermeld, rijsnelheden gaan verschillen lijkt het mij misschien toch beter alleen met peco door te gaan.

Iedere andere die trouwens hier ervaring mee heeft, natuurlijk ook welkom om het te vermelden.

de link van funky is trouwens een mooie, idd erg veel info, bedankt

Groetjes spoor65
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: RJ op 01 August 2008, 10:06:49
de link van funky is trouwens een mooie, idd erg veel info, bedankt

Ik vraag me af wat er met Henk gebeurd is, aangezien hij nu al jaren zijn website niet meer geupdate heeft.
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: T.Spat op 01 August 2008, 10:08:59
Over verschillende rails, Arnold is ijzer, Minitrix is een legering
van waarschijnlijk nikkel en zilver, en Peco heeft dat ook :D

dus waarschijnlijk is daar geen extreem snelheidsverschil waar te nemen.
Een en ander is natuurlijk uit te proberen met een proefspoortje, een
lok en wat prik.

Grtz,

Tis
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 August 2008, 11:13:49
Minitrix is een legering van waarschijnlijk nikkel en zilver, en Peco heeft dat ook :D
Die legering heet in het Engels nickelsilver. In het Duits Neusilber en de officiële Nederlandse benaming is nieuwzilver.
Maar,....er komt geen spatje zilver aan te pas. Het is een legering van koper, zink en nikkel.
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Spoor65 op 02 August 2008, 14:56:18
Hallo,

Na alle info zojuist eens wat gaan testen en proberen omtrent het samenvoegen van mintrix rails en peco code 55.

Las ook in het nieuwe draadje van johan al 1 en ander welke mijn vragen hier ook weer meer berduidelijkt heeft.

nu dus even een paar rechte railstukken van minitrix gekoppeld aan een flexrail van peco code 55.
Ten eerste werkt dit alleen maar met de railverbinders van peco, die passen namelijk wel op de minitrix railstaven, maar railverbinders van minitrix dus niet op die van peco.

verdere bevinding? zonder er stroom op te zetten, maar gewoon even met een goederenwaggonnetje over het stuk spoor heen rijdend, valt al 1 ding duidelijk op, ja het rijdt, maar toch wel duidelijk verschil waarneembaar bij de raillassen, 2 minitrix rails hoor je een zacht klikje als de wielen er overheen gaan, van Minitrix over op de peco, een duidelijke KLAK, idd de hoogte van de rails komt overeen, maar de breedte van de spoorstaven verschilt, peco rails zijn de te berijden breedte van de spoorstaven duidelijk smaller dan de minitrix
en tevens meer afgerond, dan de vlakke bovendelen van de minitrix, gevol dus een duidelijk hardere klak bij het rijden en zelfs enige gehobbel doordat de wielen niet vlekkeloos van 1 op ander over gaan.

Voor mij is dus inmiddels wel duidelijk dat de combinatie wel kan, maar niet echt soepel en vlot gaat. als je dit wilt krijgen je dus idd, zoals ik het andere draadje vermeld, moet geen solderen en vijlen om de boel soepel te krijgen.

wilde het bij deze dus toch even melden.

groetjes

Spoor65
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: bas den boer op 25 August 2008, 11:19:04
waarom maak je schaduw spoor niet gewoon van peco flex ze kosten per stuk 3,90 euro bij harlaar in badhoeven dorp. ik gebrijk ook peco alleen mijn stoot blokken zijn van minitrix. ik heb er geen last van. alleen het leggen van peco is wat moeilijker te leggen maar als je het een paar keer hebt gedaan valt het wel mee.   

groetjes bas
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Spoor65 op 27 August 2008, 14:56:44
Hallo Allemaal,

Inmiddels zijn we weer een aantal weken verder, alle minitrix en roco rails zijn ondertussen verkocht, op 5 wissels na, maar als het een beetje mee zit, gaan die ook deze week de deur nog uit.

We gaan dus een frisse nieuwe start maken, met idd alleen maar peco code 55 rail.

Inmiddels wat begonnen met het opbouwen van de frame`s op zolder, en wat aan het stoeien met een baan ontwerp, waar ik dus binnenkort wel een nieuw draadje over zal openen om ook jullie mening hierover te horen.

Wil jullie bij deze graag bedanken voor het advies en de hulp tot nu toe,
zoals jullie mogelijk gezien hebben in mijn ander draadje, ondertussen ook aan het uitzoeken hoe we de boel gaan besturen, of via koploper of met rocomotion. maar zoals vermeld, dit staat in een ander draadje.

Mocht ik nog vragen hebben welke in dit draadje thuishoren, dan zullen ze zeker weer volgen.

nogmaals bedankt tot zo ver.

groet

Spoor65
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: mmhajvth op 27 August 2008, 16:14:04
Hou je ons ook een beetje op de hoogte d.m.v. een paar foto's hoe de bouw gaat?  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Jeroni op 27 August 2008, 16:19:21
Zou je zeggen dat het erg storend is om bijvoorbeeld Fleischmann aan Peco te koppelen in het zicht? Hobbelt de boel dan teveel?
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Robert_N-Nm op 27 August 2008, 17:21:55
Niet als je de vijl tegen de railsen zet (ja heb ik even geprobeerd). Peco code 55 heeft een iets ander profiel railstaaf als de fleischmannrail. Hiervan krijg je een hobbeltje. Even met de vijl erlangs en dat probleem is opgelost en je kan ook in het zicht een overgang maken. Eventueel verberg je dit door een kleine bomenrij of een onbewaakte spoorovergang of iets in die geest. Dan valt het zekers niet op.

Robert
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Jeroni op 27 August 2008, 17:43:21
Maar je wagons e.d. gaan niet echt derailen ofzo, of onwijs stuiteren.....
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Robert_N-Nm op 27 August 2008, 17:50:59
Niet als je de overgang tussen de spoorstaven even vijlt. Maar weet je ik neem wel even een afvalstukje mee als ik weer langskom, dan kan je het zelf even uitproberen.

Robert
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: mmhajvth op 27 August 2008, 19:25:08
Opzich is het meest storende (voor de mierenneuker onder ons dan) het verschil dat de profirails een bedding heeft, en Peco niet. En hoe goed je ook instrooit...    ik als profesioneel mierenneuker zou dat op mijn eigen baan niet doen  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Spoor65 op 29 August 2008, 22:52:32
Ik vraag me af wat er met Henk gebeurd is, aangezien hij nu al jaren zijn website niet meer geupdate heeft.

keek zojuist even op de site van Henk (Funky Rail) en yes er is weer nieuws,
Henk schrijft op zijn site:

"29-aug-08, Eindelijk weer eens een update! Modelspoor heeft
2 jaar stil gelegen maar nu gaan we weer voorzichtig beginnen!"

Dus we kunnen zijn werk weer gaan aanschouwen.

Het is idd een hele mooie site, waarvan we dus hopenlijk weer vele nieuwe dingen gaan zien.

Inmiddels zelf ook verder gegaan met het zoeken naar materiaal welke voor mij geschikt zijn,

Heb veel gezocht de laatste dagen naar geschikte wisseldecoders, en eigenlijk zie ik ff het verschil niet meer, ik zie eigenlijk steeds 2 types voorbij komen,

-de LDT S-dec 4
-Lenz LS150

wat is nu het verschil tussen deze 2 types, en welke zou de voorkeur hebben.

IK denk er sterk over om de conrad wisselmotoren te gaan gebruiken,
of is hiervoor nog een andere alternatief.

Heb reeds een aantal draadjes gelezen waar deze dingen ook al te sprake kwamen, maar, daar staat ook zeer veel info bij, die voor mij nog een beetje abracadabra zijn, dus vandaar toch nog even mijn vraag hier.

Groet

Spoor65
Titel: Re: Peco 55, nog wat vragen
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 August 2008, 23:49:36
-de LDT S-dec 4
-Lenz LS150

wat is nu het verschil tussen deze 2 types, en welke zou de voorkeur hebben.
Het belangrijkste verschil van de LS150 met de meeste andere decoders is dat er bij de LS150 wisselspanning uit de uitgangen komt. Daardoor kun je motoraandrijvingen aansluiten met tussenvoeging van 2 diodes (die bij b.v. de Conrad motor al aanwezig zijn)
Bij andere decoders komt er gelijkspanning uit de uitgangen. Daarom moet je daar nog een schakelingetje met transistors tussenvoegen om de motor van richting te laten omkeren.

Citaat
Ik denk er sterk over om de conrad wisselmotoren te gaan gebruiken,
of is hiervoor nog een andere alternatief.
Er zijn meerdere alternatieven. B.v. de Tortoise en de aandrijving van Lemaco.
Reden waarom de Conrad zo populair is is de prijs.