BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: BenQ op 21 July 2008, 23:09:30
-
Goede dag,
2 maanden geleden heb ik besloten om een hobby van 50 jaar geleden weer eens op te pakken.
Ik had toen een Marklinbaan met een V200, maar omdat mijn vader voor zichzelf begon moesten 2 zonen op de vliering slapen waar dus de treinbaan stond. En daar was geen plek meer voor.
Nu heb ik eeen wat grotere zolderkamer van 3,55x4,3 meter. Hierop wilde ik een N spoor baan maken van 2,4x2,4 met een hap eruit van 1,2x1,2.
Als rails Fleischmann Piccolo.
Met AutoCAD heb ik een ontwerp gemaakt, van alle rails en wissels die er zijn blokken van gemaakt. Op de jpg heb ik in enkele lijnen het plan getekend.
Voor de onderdoorgangen heb ik 6 cm hoogte verschil aangehouden en moest toen zelfs wat verslepen anders werd volgens mij een helling te stijl.
Het ontwerp heeft misschien als nadeel dat de treinen alleen maar dezelfde kant opkunnen.
Hoe denken jullie over dit ontwerp? Sorry ik had nog niet gezien hoe ik een plaatje in het bericht moest krijgen.
Met vriendelijke groet, Ben
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbaan_N.jpg)
-
Welk ontwerp?
-
Hi Ben,
Ik heb 5 tips voor je, waarvan je er 2 al aardig hebt verwerkt in je ontwerp:
1) Gebruik geen te kleine radiussen (radii? ;) ), dat vinden sommige loks niet leuk en het ziet er niet natuurgetrouw uit. Als je ze wel gebruikt, verberg ze dan, bijvoorbeeld in een tunnel. Dat ziet er in dit ontwerp al aardig uit.
2) Gebruik geen stijgingen van boven de 2 a 3 procent, dat vinden loks ook niet leuk, ze gaan er zelfs van kapot op den duur. Ik kan het niet goed beoordelen, maar dat ziet er ook al goed uit voor zover ik kan zien.
3) Als je voor een beetje realisme gaat, probeer dan de rails zo weinig mogelijk evenwijdig aan de muur of de andere randen van de modelbaan te laten lopen. Dat is lastig op een klein oppervlak, maar met deze ruimte mag dat geen probleem zijn. Het ziet er echt veel beter uit!
4) De meeste N-spoorders kiezen onder andere voor deze schaal omdat ze dan realistische treinlengtes van meer dan 2 meter kunnen realiseren. Een 'paradebaanvak' is den wel zo mooi, om je realistische trein in zijn (haar?) geheel voorbij te zien komen. Dat zou in dit geval een diagonaal baanvak kunnen zijn dat van de ene naar de andere verre hoek loopt.
5) Als laatste, zorg dat je overal goed bij kunt! Bij het getoonde ontwerp zou dat alleen kunnen als je luiken in de baan maakt, want verder dat 60 centimeter kom je in praktijk niet zonder beschadigingen te veroorzaken aan je landschap.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes, zo te zien heb je een paar luxeprobleempjes op te lossen... Ik zou willen dat ik zoveel ruimte had voor m'n modelspoorhobby!
-
Hoi,
ik ben zelf ook een plan aan het maken voor een groteren N baan (eerst mijn klein 'oefenbaantje' afwerken) en ik kwam eerst ook dezelfde problemen tegen zoals in bovenstaande post. Probeer niet in hoeken van 90° te denken.
Misschien heb je iets aan een klein plannetje waar ik ook aan gewerkt heb enkele dagen geleden: http://images.internix.be/files/Modelspoor/001.png (rood is ruwe schets voor ligging sporen, aan de deur kom je binnen aan de achterkant van de baan).
-
Aan de hand van opmerkingen heb ik het baanplan aangepast.
Graag opmerkingen over dingen die ik niet goed doe / waar ik niet aan denk
Groet, Ben
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbaan_3.jpg)
Nog eens nagedacht en misschien is het leuk :D om aan het einde van de bocht inplaats van de 3-wegwissel een draaischijf aan te brengen met aan de linkerkant een locomotiefloods.
Op de volgende manier:
(de getallen zijn hoogte ongeveer in mm)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbaan_4.jpg)
De loods gedraaid ivm een opmerking dat je van de loods de voorkant moet zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbaan_5.jpg)
-
Ben nog eens bezig geweest en wil nu op de baan een laag schuim ???, nee niet met de brandweer, leggen en rechts achterin een schaduwstation die lager ligt dan de basis (0) dus op -40 mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_1.jpg)
Ben alleen nog niet helemaal uit het draaischijfgedeelte.
Trouwens hoe diep zit een draaischijf (Fleischmann 9152) in de baan.
Groet, Ben
-
Ben na het afbreken :'( van het vorige ontwerp begonnen met het weer opbouwen van de baan.
De opbouw is als volgt:
18 mm underlayment plaat 240x240 cm hier staan per vierkant van 120x120 5 poten onder.
Dit zijn standaard poten van Praxis waar ik wielen onder heb gemonteerd, eerst wilde ik deze met de speciale bouten die er voor zijn, monteren, maar dat ging niet goed, wiel brak steeds onder de poot uit. Nu met een 10cm bout M8 met ringen die precies in de poot passen de wielen gemonteerd. Eerst lag er tapijt onder de baan en zelfs daarop reed de baan prima.
Op de plaat over de hele oppervlakte 4 cm XPS-plaat.
Hierop ligt een plot 1 : 1 waar de hele baan opstaat.
Zie de foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opbouw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opbouw_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opbouw_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opbouw_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opbouw_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opbouw_3.jpg)
Na het aanbrengen van de XPS-plaat hierin aan het graven ;D gegaan voor het schaduwstation, dit gaat met een scherp mes aardig goed, even 2 lange rijtuigen in een bocht geplaatst om te kijken of dit goed gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_01.jpg)
Bocht naar schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_02.jpg)
Schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_03.jpg)
Test met rijtuigen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_04.jpg)
-
Wim,
In wezen is het een ronde bocht dus het eerste rijtuig heeft net zoveel speling als de tweede, dat de eerste minder ruimte zou hebben is gezichtsbedrog.
Aan de binnen kant komt op de XPS een 2 sporige baan die langzaam omhoog gaat.
Hierover heen komt een bergmassief, zoals gesuggereerd met booglijntjes in een vorige reactie.
Groet, Ben
-
Ik heb wat rails, treinen en gebouwen op de baan gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_05.jpg)
Station Schwarzach, verleden week in elkaar gelijmd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_06.jpg)
Oude locomotiefloods, gekocht via Marktplaats.nl
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bens_Baan_07.jpg)
Nog een locomotiefloods van Fleischmann, ook via Marktplaats.nl gekocht.
Komende tijd rails leggen, bergen grof model geven.
Groet, Ben
-
hey ben,
ziet er allemaal wel leuk uit hoor ,leuk die lokloods die hebt gekocht via marktplaats ;D ;D
die personenrijtuigen die bij je lokloods staan (die groene)
zijn die van roco????
grt bert
http://www.everyoneweb.com/nspoor/ (http://www.everyoneweb.com/nspoor/)
-
Ben,
Ik ben bang dat je niet meer bij je schaduwstation kan komen als je alles bebouwd hebt. Hoe ga je dat oplossen als er een trein ontspoort.
Ook de sporen in de heok van de twee muten (achter de locloods) zullen onbreeikbaar worden.
Je hebt de baan welliswaar op wielyjes geplaatst maar het lijkt me niet echt handig als je iedere keer de baan moet gaan verslepen om er achter te kunnen komen.
Gr,
Eric
-
@Eric,
Ik begrijp je bezorgdheid maar nu ben ik ook meerdere keren per dag met de baan aan het heen en weer rijden, had hem eerst op tapijt staan en dat ging redelijk zwaar maar nu staat hij op laminaat en daarbij gaat het rijden heel licht.
Probleem zou kunnen zijn dat ik geen aansluiting tussen de baan en de twee hoeken kan maken om bv een tram of bus van de ene hoek naar de andere hoek te laten rijden langs het station op, maar daar vinden we wel een oplossing voor.
Groet, Ben
-
hoi,
om nog ff terug te komen over die groene wagonnetjes van roco...ik heb er drie en wil er graag meer achter mijn lok hebben maar kan ze verder bijna niet vinden :( en toen zag ik ze ineens bij jouw staan op een foto. dus ze zijn er nog wel ,marktplaats al een paar x afgelopen maar nee hoor niks...vandaar mijn interesse in die wagonnetjes ;D ;D
grt bert
http://www.everyoneweb.com/nspoor/ (http://www.everyoneweb.com/nspoor/)
-
Dit is het plan dat ik nu aan het maken ben, de stippen zij de isolatie voor het bloksysteem.
Hoop dat dit wat lijkt bij de specialisten ;D, wil in de nabije toekomt met Koploper en Dinamo gaan werken, dit omdat ik allemaal analoge locs heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbaan_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbaan_7.jpg)
Groet, Ben
-
Na een hele tijd op dit forum geen reacties te hebben geplaatst wil ik ook hier doorgaan met mijn baan.
Heb intussen niet stilgezeten, de baan gebouwd. Dinamosysteem gekocht en zelf in elkaar gezet, krijg je geen lasogen maar soldeerogen van.
Eerst met Koploper op de pc gereden. Een demo van iTrain gezien en daar koploper (helaas) niet meer wordt ontwikkeld gekozen voor iTrain.
Daar staat de baan nu in en dat gaat aardig goed.
Vond uiteindelijk de baan niet aan mijn verwachtingen voldoen en diverse aanpassingen gedaan.
(http://i1082.photobucket.com/albums/j374/BenQua/Spoorbaan_6.jpg)
Aangepaste baan
Dit is een vrij statische baan en hier een schaduwstation bij ontworpen.
(http://i1082.photobucket.com/albums/j374/BenQua/Spoorbaan_8.jpg)
Links de afgaande (3%) en rechts de opgaande (2.1%) baan
(http://i1082.photobucket.com/albums/j374/BenQua/Spoorbaan_9.jpg)
De helixen
(http://i1082.photobucket.com/albums/j374/BenQua/Spoorbaan_10.jpg)
Schaduwstation met 4 opstelsporen.
Groet, Ben
-
Even een aantal opmerkingen plaatsen, in ogenschouw nemend dat je al zei dat je baan wat statisch was:
Ik ga er even vanuit dat dit een dubbelsporige baan is.
Bij de pijlen: Deze kopspoortjes en draaischijf bereik je vanaf 1 spoor en 1 richting. Ik zou wat extra wissels plaatsen zodat deze beter bereikbaar zijn.
Apropos draaisschijf: Ligt deze niet ver weg van het station? Een lok moet behoorlijk ver rijden om het te bereiken.
De X: Hier sta je waardoor het station ook ver van je af ligt. M.I. kun je het station beter vooraan plaatsen.
Ik heb aan het station, om het levendiger te maken een kopspoortje toegevoegd, mocht je station op deze plaats laten liggen, omdat het niet anders kan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbaan_6_OPM.jpg)
groet Jeroen
-
Jeroen,
je kopspoortje is ene leuk idee maar je dient nu wel de wisselstraat ervoor aan te passen.
Je kopspoor is namelijk maar van 1 hoofdspoor toegankelijk.
mvg,
Sander
-
Sander,
heb je gelijk aan, maar dan vind ik dat je de wisselstraten aan beide kanten van het station zoals het nu is aan moet passen. Want ook nu zonder het kopspoortje kun je niet alle sporen bereiken. Er zouden dus overloopsporen ofzo erbij getekend/geplaatst moeten worden.
-
De overloopwissels erbij getekend, ook indeling bij de draaischijf aangepast.
(http://i1082.photobucket.com/albums/j374/BenQua/Spoorbaan_11a.jpg)
Aangepast sporenplan.
Spoortje bij het station niet geplaatst, dit stuk ligt ongeveer 7 cm hoger dan de rest van de baan
Ik wilde daar een weg langs het station maken en dan wordt het nogal druk.
Aan de voorkant ligt nog een station met 2 sporen, de 2 sporen langs de rand zijn niet aan het station toebedeelt dus daar stopt de trein niet.
Bedankt voor de opmerkingen.
Groet, Ben
-
Toch blijf ik het jammer vinden dat je het "grote" station achter op je baan plant. Mij lijkt het mooi dat het belangrijkste verkeer onder je snufferd (excuse the term ;D) plaats vindt.
Dit is mijn mening.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbaan_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorbaan_10.jpg)
Wanneer je je wisselstraat in je schaduw station andersom legt zoals op mijn tekening dan heb je langer opstelsporen en ze zijn nagenoeg even lang. In jouw oude situatie is de binnenbocht het kortste en de buitenbocht het langste.
-
@Thurbo,
Dit klopt, maar alleen bij een recht opstelspoor. Doordat de opstelsporen met 2 bochten gaat is er toch een verschil van 40 cm tussen binnen en buiten.
Groet, Ben