BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Erik-Jan Renting op 19 July 2008, 11:14:22
-
ik zat me zo af te vragen, welke treinen hebben nu eigenlijk in de TEE dienst naar Nederland gereden?
mij bekend:
RAM TEE DE4 NS/SBB
SNCB/NMBS reeks 150 met inox rijtuigen (soms met diesel i.p.v. reeks 150)
DB Rheingold rijtuigen.
verder maakt wiki ook melding van de
DB VT 11.5
SNCF rgp 825
mijn vraag is nu hebben deze treinen nu in nederland gereden, of niet? vind de info die ik zo op internet kan vinden beetje vaag hier over. wie weet er meer?
( wiki ile de france: (3e link) "De treindienst werd tot augustus 1964 verzorgd door de RGP 825-treinstellen van de SNCF. Daarna is overgestapt op elektrische tractie met getrokken rijtuigen. " )
http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Europe_Express (http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Europe_Express)
http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%89toile_du_Nord_(spoorwegen) (http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%89toile_du_Nord_(spoorwegen))
http://nl.wikipedia.org/wiki/L'Ile_de_France_(spoorwegen) (http://nl.wikipedia.org/wiki/L'Ile_de_France_(spoorwegen))
-
Hallo Erik,
Ik kan zeggen dat deze in Nederland hebben gereden, in het verleden
deze treinen vaak in Amsterdam gezien in de jaren '60.
De SNCF stond vaak op het Westelijkeiland geparkeerd voor de terug reis,
er moeten daar foto's van zijn.
marc
-
TEE in Nederland:
1957
1) op Frankrijk: Etoile du Nord, Ile de France = RGP vd SNCF, ook DEIV/RAm vd NS/SBB, deels vervangen door getrokken tr.
2) op Zwitserland via België, Luxemburg en Frankrijk: Edelweiss = DEIV/Ram vd NS/SBB
3) op Duitsland: Rhein Main = VT 08 vervangen door VT 11.5
Maar wil je het precies weten , dan zou ik zeggen:
http://homepages.cwi.nl/~dik/english/public_transport/TEE/
http://nl.wikipedia.org/wiki/TEE
en schaf in ieder geval een boek aan (bijvb. via Stockum in Den Haag):
http://www.vanstockum.nl/product/1176530/TEE.html
Succes
Modelspotter
-
ok, heren bedankt voor de info, ik weet nu wat ik wilde weten,
ik kan deze treinen dus rustig inzetten, op m'n nl baan, zonder de werkelijkheid al te veel geweld aan te doen.
groet. Erik-Jan 8)
-
Hallo Modelspotter,
Vergeet je er niet eentje, nl. TEE Rheingold van Nederland via duitsland naar Zwitserland?? Trouwens, er reden wel meer TEE treinen naar duitsland/Zwitserland: Rembrandt, Erasmus, om er nog een paar te noemen.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Ha Erik Jan
Zelf ben ik nu bezig met het mijn laatste treinstel van de Tee en dan heb ik ze allemaal. Wel in N.
Deze wist ik tot voor kort nog niet dat ie bestond.
Heb wel de Aln 442-448 gekocht van messing.
Maar je kunt laten rijden wat je mooi vindt toch?
grt Rick
-
Hoi,
In 2007 hebben in Railhobby, ter gelegenheid van 50 jaar TEE, zes of zeven artikelen gestaan die al het materieel behandelden wat op Nederland gereden heeft. Misschien kun je daar je voordeel mee doen...
Grtz,
Rob
-
Hallo Erik-Jan,
Jouw vraag hier deed weer enkele herinneringen opborrelen. Ik werkte destijds bij een handelsmaatschappij in de grafische sector en zou met een Amerikaanse toeleverancier naar een klant in Parijs gaan. Deze Amerikaan had zijn eigen 6-assige sleeping car uit 1928 en verzamelde porselein servies stukken en bestek met een spoorse achtergrond. Vanzelfsprekend ging de reis in mei 1982 niet vanaf Schiphol maar per TEE Etoile du Nord vanaf Rotterdam CS.
In Brussel werd het restauratierijtuig bijgeplaatst en konden we van een uitstekende maaltijd genieten. Voor mij was dit een schitterende ervaring omdat ik vrijwel nooit met een internationale trein reisde. In het post-TEE tijdperk ben ik met de grijze SBB Rae nog eens van Zurich naar Milaan gereisd. Ook deze trip dwars door de Alpen was een belevenis.
In Parijs wist mijn Amerikaanse collega de kleine antiekwinkeltjes te vinden waar 'çhina' van de TEE e.d. verkochten. Daarnaast was hij ook bekend met de 'doop' van de Venice Simplon Oriënt Express van James Sherwood. Wij aanschouwden de luxe van de gerestaureerde rijtuigen. Een prospectus die ik kon bemachtigen moet nog ergens thuis liggen.
Ook de terugreis ging vanzelfsprekend met de TEE. Tijdens het diner merkte de gerant mijn belangstelling voor het spoor op en schonk mij zijn TEE pin. Na zoveel jaar koester ik nog steeds zijn gift.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TEE_insigne.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TEE_insigne.jpg)
Mijn h0 modelspoorverzameling omvat een aantal TEE DB locs, DB rijtuigen en de NS Ram. De SBB Rae staat/stond ook hoog op mijn verlanglijstje maar vanwege budgettaire problemen en constructie aspecten heb ik ervan afgezien.
Groet, Rob
-
Leuk zeg die pin...
-
Hoi
Excuses voor het opdiepen van dit oude draadje, maar naast mijn interesse in getrokken internationale treinen spreken de TEE treinen me erg aan. Ik ben dan ook voorzichtig bezig de in Nederland gereden hebbende TEE treinen te verzamelen. Nu heb ik al:
- de Roco VT 11.5 voor de Rhein Main, met opschriften Rhein Main
- de Roco RAm voor de Edelweiss/Etoile/L’Oiseau
- de Lima Rae, ook voor de Edelweiss (ja kort ja)
Nu ben ik nog op zoek naar een RGP van de SNCF voor een redelijke prijs en een VT08 aangezien die kort hebben rondgereden als voorloper van de VT 11.5. Nu gaat mijn vraag over de laatste: weet iemand ook hoe deze heeft gereden op Amsterdam? Volgens mij heb ik de volgende keuzes:
- DB logo (al dan niet met vleugels) op de neus of een TEE logo
- 3- of 4- delig
- Wel of geen naam op de zijkant.
Ik zie ze namelijk voorbij komen van Lima en Marklin (ja, ben 3-railer). Maar met al deze variaties, en vaak met de namen Saphir of Roland op de zijkant. Het kan natuurlijk zijn dat ze zonder opschriften reden, met de juiste opschriften (hoewel kort) of dat ze met de namen van andere treinen rondreden (immer was maar van korte duur)
Wie kan mij meer vertellen?
-
In de beeldbank van de NVBS vind ik twee foto's van de VT08 in Nederland. Betreft opnamen uit 1958 en 1959 als D 72 'Hamburg-London Express' (Hamburg-Altona - Hoek van Holland). In beide gevallen gaat het om een 3-delig treinstel met DB logo zonder vleugels op het front en zo te zien geen naam op de zijkant.
Weet niet of dit de periode is waar je naar op zoek bent. Kijk maar of je hier iets mee kunt.
Martijn
-
Hallo,
Op "VT08 in Niederlande" googlelen kwam deze foto:
link (https://www.google.de/search?source=hp&ei=yMAQWpKjGI-ukwXGrqTgCA&q=vt08+niederlande&oq=vt08+niederlande&gs_l=mobile-gws-hp.3..33i160k1.1818.9077.0.11639.19.17.0.2.2.0.473.3356.0j14j1j1j1.17.0....0...1.1.64.mobile-gws-hp..0.18.3376.3..0j41j0i30k1j0i22i30k1.0.IE0Kfljoh1M#imgrc=xGd7ISmU5_NwIM:)
-
Hoi
Excuses voor het opdiepen van dit oude draadje, maar naast mijn interesse in getrokken internationale treinen spreken de TEE treinen me erg aan. Ik ben dan ook voorzichtig bezig de in Nederland gereden hebbende TEE treinen te verzamelen. Nu heb ik al:
- de Roco VT 11.5 voor de Rhein Main, met opschriften Rhein Main
- de Roco RAm voor de Edelweiss/Etoile/L’Oiseau
- de Lima Rae, ook voor de Edelweiss (ja kort ja)
Nu ben ik nog op zoek naar een RGP van de SNCF voor een redelijke prijs en een VT08 aangezien die kort hebben rondgereden als voorloper van de VT 11.5. Nu gaat mijn vraag over de laatste: weet iemand ook hoe deze heeft gereden op Amsterdam? Volgens mij heb ik de volgende keuzes:
- DB logo (al dan niet met vleugels) op de neus of een TEE logo
- 3- of 4- delig
- Wel of geen naam op de zijkant.
Ik zie ze namelijk voorbij komen van Lima en Marklin (ja, ben 3-railer). Maar met al deze variaties, en vaak met de namen Saphir of Roland op de zijkant. Het kan natuurlijk zijn dat ze zonder opschriften reden, met de juiste opschriften (hoewel kort) of dat ze met de namen van andere treinen rondreden (immer was maar van korte duur)
Wie kan mij meer vertellen?
Als je op zoek gaat naar een RGP is het handig om ff te letten dat het stuurstandrijtuig boven de ramen aan de zijkant het zilverkleurige opschrift TRANS EUROP EXPRESS heeft, dan heb je een van de meest recente Roco exemplaren. Een aantal jaren gelden heeft Roco ook nog eens een setje van drie uitgebracht als Rembrandt. Nummer heb ik ff niet bij de hand. Ik zou thuis eens verder moeten gaan kijken in mijn verzameling TEE's... Misschien later deze ff ..
-
Hoi
Blijkbaar reden deze stellen op op de TEE verbinding tot 1957, dus 58 en 59 zou kunnen. Ik heb inmiddels wel foto´s gevonden van de kop van de Rhein Main met een TEE logo op de kop dus, maar nog geen uitsluitsel over aantal rijtuigen en opschriften zijkant.
Qua RGP, is daar dan ook een artikelnummer van bekend, van de meest recente= Ik kom nu steeds uit op de 43033. Dat is volgens mij de oudere versie, maar er staat mij iets bij dat deze een betere laklaag had.
Martijn
Oh ja, dank iedereen voor het meedenken !
-
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/303-roco-rgp1-tee
-
Ah kijk. Dank.
Er staan search opties uit. Nu de vt08 nog.
-
Enkele kanttekeningen: de latere RGP van Roco met het opschrift TRANS EUROP EXPRESS is nergens te vinden omdat deze in een heel kleine oplage is gemaakt. De oudere versie is gangbaarder en bruikbaar in de beginjaren, rond 1957 waren die opschriften er nog niet maar zat er al wel een TEE-logo op de fronten. Wat velen niet weten is dat de groene RGP ook een enkele keer in ons land is geweest als gezelschapstrein.
Bij de VT11.5 worden vrijwel alleen de Helvetia-tussenwagens aangeboden, die heeft Roco juist weer erg veel verkocht. Heb ze ook ooit aangeschaft maar deze uitvoering kwam niet in Nederland, alleen de Rhein-Main en ook deze sets zijn moeilijk te vinden, op eBay zie je ze nauwelijks. Roco zaaide hier aardig wat verwarring omdat de bestelnummers van de tussenwagens ondanks de -soms per jaar verschillende- opschriftvarianten gelijk waren.
Grtz, René
-
Misschien nog andere mensen die hun licht kunnen schijnen op de vt08 vraag?
-
Martijn,
Ik zou het maar houden op een vierdelig stel met TEE schild.
kijk hier (http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/uploads/1/4/2/6/14265436/rhein-main_all.pdf)hier voor de zpar (1956 en 1957).
en hier (http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/tee-saphir.html) en hier (http://www.nvbs.com/greenstone/cgi/library.cgi?e=d-10000-00---off-0nsnrbeel--00-2----0-10-0---0---0direct-10----6-------0-1l--10-zh-500---50-preferences---01-3-1-01-00--4--0--0-0-01-00-1gbk-00&a=d&c=nsnrbeel&cl=CL2.1.104) voor foto's.
De NVBS foto is misschien een beetje klein maar ik meen daar toch een TEE schild te zien.
Groet
Gertjan
-
Ja cool! Mijn dank is groot!
-
De NVBS foto is misschien een beetje klein maar ik meen daar toch een TEE schild te zien.
Treinstel op NVBS-foto heeft inderdaad een TEE schild.
Martijn
-
@Martijn de K: mocht je nergens meer een RGP kunnen achterhalen met TEE opschriften op de dakrand van de stuurrijtuig, dan kun je nog ff contact opnemen met Maikel Kastelijn. Hij heeft jaren geleden, ten tijde van het maken van mijn artikelenserie in RH t.g.v. 50jaar TEE, een setje waterslide transfers gemaakt met in alukleur de tekst TRANS EUROP EXPRESS. Misschien kan hij je dan evt. nog verder helpen. Ik denk dat ie 9 december ook in Houten op de beurs staat.
Rob
-
Top!
Als ik de gegeven links bekijk, dan staat er voor de vt08 echt dat het een noodoplossing was tot de vt11. 5 kwamen. Kans is dan idd erg groot dat er geen zijopschriften op zaten.
Dat wordt wat geknutsel denk ik dan, bijv samenstellen uit verschillende Lima sets. De Marklin sets hebben volgens mij alleen maar opschriften.
Wijktrein, dank voor de tip voor de rgp!
-
Op de VT08 zat alleen een TEE logo.
Verder niets. En het was inderdaad een tijdelijke oplossing.
-
Hoi
Excuses voor het opdiepen van dit oude draadje, maar naast mijn interesse in getrokken internationale treinen spreken de TEE treinen me erg aan. Ik ben dan ook voorzichtig bezig de in Nederland gereden hebbende TEE treinen te verzamelen. Nu heb ik al:
- de Roco VT 11.5 voor de Rhein Main, met opschriften Rhein Main
- de Roco RAm voor de Edelweiss/Etoile/L’Oiseau
- de Lima Rae, ook voor de Edelweiss (ja kort ja)
Nu ben ik nog op zoek naar een RGP van de SNCF voor een redelijke prijs en een VT08 aangezien die kort hebben rondgereden als voorloper van de VT 11.5. Nu gaat mijn vraag over de laatste: weet iemand ook hoe deze heeft gereden op Amsterdam? Volgens mij heb ik de volgende keuzes:
- DB logo (al dan niet met vleugels) op de neus of een TEE logo
- 3- of 4- delig
- Wel of geen naam op de zijkant.
Ik zie ze namelijk voorbij komen van Lima en Marklin (ja, ben 3-railer). Maar met al deze variaties, en vaak met de namen Saphir of Roland op de zijkant. Het kan natuurlijk zijn dat ze zonder opschriften reden, met de juiste opschriften (hoewel kort) of dat ze met de namen van andere treinen rondreden (immer was maar van korte duur)
Wie kan mij meer vertellen?
Hier een foto van de VT08, in Hoek van Holland:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/.006-VT08.5_en_783_Christoph.jpg)
VT08.5 naast ELD4 783 op 20 maart 1962 tijdens een schoolreisje van Duitse schoolverlaters. Dit treinstel reed vanaf 2 juni 1957 tot 30 mei 1959 als volledige eersteklas trein naar Hoek van Holland als Londen – Hamburg Express (D71/D72), altijd bestaande uit motorwagen, tussenrijtuig en stuurstandwagen. Foto: verzameling Hans Zwetsloot.
Een foto, van m'n vader en eerder geplaatst in het draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73585.15 van Sobat Kras, over Hoek van Holland.
Of er tekst aan de zijkant van de wagens staat, zou ik niet weten.
Groeten,
Christoph
-
(y)
In de eerste diensten zat er niets op de neus. Later een TEE logo.
-
Mooi. Dank Allen!
Inmiddels uitgevonden dat Märklin een vt08 gaat uitbrengen zonder zij opschriften, met tee logo en vierdelig. Flinke uvp, maar ik ga eens kijken of dat beter kan door setjes van Lima te combineren. Die heeft tee stellen alleen met zijopschriften uitgebracht.
M