BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: René op 19 July 2008, 09:15:48
-
Zo kijkend tussen foto's viel mij op dat er in de jaren nogal wat spoor verdwenen is.
Gewoon een paar plaatjes waar ooit een een spoorlijn heeft gelopen.
http://www.panoramio.com/photo/11516184 (http://www.panoramio.com/photo/11516184)
Voor dit gebouw langs liep het spoor van Station Enschede Zuid. De rotonde (rechts) was ooit een overweg.
http://www.panoramio.com/photo/10972763 (http://www.panoramio.com/photo/10972763)
De voormalige halte Kisveld aan de Lijn van Neede naar Diepenheim
http://www.panoramio.com/photo/10808236 (http://www.panoramio.com/photo/10808236)
Ooit liep hier (links) de lijn Enschede - Oldenzaal. De lijn was al verdwenen ver voordat de wijk Roombeek door een ontploffing met de grond gelijk werd gemaakt.
http://www.panoramio.com/photo/10576000 (http://www.panoramio.com/photo/10576000)
De Kettle Valley Railroad was ooit eens meer dan 200km lang. Nu kun je er over 30km lengte lekker met de fiets downhill
http://www.panoramio.com/photo/2257554 (http://www.panoramio.com/photo/2257554)
Het oude station van Flobeck (Vloesberg) staat er nog. Het spoor is verdwenen.
(http://www.panoramio.com/photos/original/10092287.jpg)
Wie volgt?
Of wie heeft foto's van de situatie met spoor?
-
leuk topic, straks en de komende dagen ff tijd vinden om foto's van 4 voormalige spoorlijnen tee posten.
Groetjes Michiel
-
Dit is weer een leuk onderwerp, een soort spoorzoeken op Beneluxspoor. Hulde:-)
Grtz, Marcel
-
Het laatste stukje spoor dat van Enschede-Noord naar Oldenzaal liep bestaat nog steeds:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1770.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1770.jpg)
Enig idee waar dit ligt René?
In mijn archieven heb ik ook nog ergens een foto (uit 1986) van een soortgelijk stukje smalspoor dat van de Kalkzandsteenfabriek naar de Pannekoekenplas liep....
-
Het is overduidelijk een stuk straatspoor. Waarschijnlijk bij één van de oude fabrieken. Het zou ook zomaar op het terrein van Connexion aan de Kottendijk kunnen liggen. Bij Spoorzoeker (http://www.spoorzoeker.nu/spoorzoeken/enschede_oldenzaal/page_01.html) kan ik er niets over vinden. Die lijn staat nog wel op de nominatie om verkend te worden. Mogelijk in de komende weken als het weer weer beter wordt.
-
Hier de eerste spoorlijn van mij, en laat ik eens gek doen, raad zelf maar waar het is ;)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02770-1.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02770-1.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02774.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02774.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02775.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02775.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02776.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02776.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02777.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02777.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02778-1.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02778-1.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02782.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02782.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02788-2.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC02788-2.jpg)
De foto's zijn gemaakt op 9-7-2006.
Groetjes Michiel
-
http://www.panoramio.com/photo/12248058 (http://www.panoramio.com/photo/12248058)
Hier nog de restanten van de oude lijn Enschede - Boekelo. In de jaren 70 is dit spoor nog bereden door de MBS (http://www.museumbuurtspoorweg.nl).
-
Het is overduidelijk een stuk straatspoor. Waarschijnlijk bij één van de oude fabrieken. Het zou ook zomaar op het terrein van Connexion aan de Kottendijk kunnen liggen.
Het is daar waar de Hengelosestraat de hoek om gaat op het terrein van een tandtechnicus. t.o. RZT/Oost Nederland/Amicon/Menzis/of God mag weten hoe die tent volgende week gaat heten...
@Michiel: dit is overduidelijk de neudalhausenstadbahn...
-
Ja de Neudelsteudelfreudelhoutenstadtbahn (tenminste volgens je fotoboeket naam van de de plaatjes).
Maare er was toch al een draadje met desolaat spoor?
Kees-Jan
-
Het is daar waar de Hengelosestraat de hoek om gaat op het terrein van een tandtechnicus. t.o. RZT/Oost Nederland/Amicon/Menzis/of God mag weten hoe die tent volgende week gaat heten...
@Michiel: dit is overduidelijk de neudalhausenstadbahn...
Na Goegel eurs geraadpleegd te hebben was dat één van de mogelijkheden. Ook de parking bij denAldi kwam nog even als nominatie op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GE_enschede_noord.jpg)
Deze dusch
Zo schijnt er ook nog een stukje spoor (7 meter) opgenomen te zijn in de Mountainbikeroute. Alleen is het niet mogelijk dat dit stuk spoor op de originele plaats ligt. Die route komt alleen bij Smulders kleigaten vlak bij de voormalige lijn.
-
De voormalige spoorlijn heeft niks met de Neu Dalhausen Stadbahn te maken, dus je mag verder zoeken, het is in NRW in iedergeval.
Uh ja dit topic zal wel heel dicht tegen spoor desolaatheid aan blijven hangen, maar hier kan je ook de fiets en wandelpaden en dat soort dingen neer zetten natuurlijk, lijkt me daar iets minder op de plek.
Groetjes Michiel
-
Vlissingen Buitenhaven. Langs de loodsen liepen de sporen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buitenhaven_Vlissingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buitenhaven_Vlissingen.jpg)
In de Railhobby raccordementen special staat het sporenplan getekend,
SK
-
Het einde van wat ooit de stamlijn naar de Goese haven was. Het eerste stuk van het oude trace is nu de ontsluitingsweg naar een nieuwe woonwijk, en de rest is verworden tot fietspad!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Goes_Stamlijn_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Goes_Stamlijn_1.jpg)
SK
-
Vorige week voor het eerst na ruim 22 jaar terug op het terrein waar ik vele voetstappen heb gezet en waar vele NS-treinstellen hun einde vonden: het gesaneerde terrein van Koek in Mijdrecht waar ook de spoorlijn door heen liep.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1961.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1961.jpg)
-
Nog een intressant item. De sporen die naar de voornoemde loodsen aan de buitenhaven liepen moesten dwars door een waterkering heen. De opening is nu omgebouwd tot een dijk met daar overheen de doorgaande weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buitenhavenweg_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buitenhavenweg_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buitenhavenweg_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buitenhavenweg_2.jpg)
SK
-
Het laatste stukje spoor dat van Enschede-Noord naar Oldenzaal liep bestaat nog steeds:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1770.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1770.jpg)
Enig idee waar dit ligt René?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sameico.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sameico.jpg)
Foto: J.G.C. van de Meene.
Zo zag het er vroeger (12 juli 1958, dus de copyrights zijn net komen te vervallen ;D) uit. Kijkend vanuit station Enschede Noord bij de overweg Hengelosestraat. Rechts Sameico (eierboer) en daarachter de landbouwbank. Elk met hun eigen racordement.
-
Link (http://www.spoorzoeker.nu/) naar diverse verdwenen spoorlijnen zie het menu spoorzoekens
-
In België liggen tientallen kilometers fietspad op voormalige spoortracés. Dit is er een waar ik vorige maand ben geweest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fietspadopspoorlijn.jpg)
Deze foto is genomen in Morkhoven, op de lijn van Aarschot naar Olen. Je ziet hier een veel voorkomend verschijnsel: om het fietspad aan te leggen hebben ze het hoofdspoor gesloopt, maar daarnaast zijn de resten van de zijsporen blijven liggen. Typisch Belgisch, wat niet in de weg ligt laat je gewoon rotten.
-
12 juli 1958, dus de copyrights zijn net komen te vervallen ;D
Ik denk het niet. De bewuste fotograaf kom ik nog zo'n beetje iedere maand tegen bij de NVBS-afdeling Zwolle ;)
-
Er zijn diverse sites over dit onderwerp.
Onder andere deze;
http://www.arthurkamminga.nl/rail/doodspoor/index1doodspoor.html (http://www.arthurkamminga.nl/rail/doodspoor/index1doodspoor.html)
http://www.verlatenspoor.nl/home.htm (http://www.verlatenspoor.nl/home.htm)
http://www.feijenoordsemeesters.nl/ (http://www.feijenoordsemeesters.nl/)
Al gaat de laatste niet alleen over waar de spoorlijn heeft gelegen.
Maar het is wel een site met veel info. :)
Oscar
-
Ik weet nog een stukje spoor wat over is van de lijn naar Oldenzaal,
in de wijk Roombeek achter de oude textielfabriek TTM.
Is een aftakking geweest en er ligt iets van 20 meter, goed
verscholen in het gras ;D
Dat busstation is bij mij om de hoek, zal daar morgen eens goed rondkijken.
Grtz,
Tis
-
Hallo allemaal,
Laat ik mijn korte bijdrage hier wegzetten.
www.vergessenebahnen.de
www.railtrash.fotopic.net
www.oude-spoorlijnen.be
Veel plezier met spoorzoeken.
Groeten van Alexander
-
Hier de eerste spoorlijn van mij, en laat ik eens gek doen, raad zelf maar waar het is ;)
Tot nu toe niemand die het wist, het zijn foto's van het baanvak Iserlohn-Iserlohn Ost.
Hier nog een voormalige spoorlijn die ik inmiddels 2 keer gelopen heb, hier foto's uit 2007:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04611-1.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04611-1.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04625-1.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04625-1.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04634.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04634.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04636.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04636.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04641.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04641.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04661.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04661.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04662.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04662.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04663.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04663.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04668.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04668.jpg)
En nog een foto uit 2008:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00960-1.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00960-1.jpg)
Het leuke is dat deze voormalige spoorlijn dwars door een nieuw stuk dierentuin loopt. Weer laat ik jullie maar raden naar welke lijn het is, wel weer uit NRW.
Hier (http://www.achim-bartoschek.de/bahntrassenradeln.htm) nog een site waar je heel veel fiets en wandelroutes op voormalige spoorlijnen vind met beschrijving en foto's.
Groetjes Michiel
-
Ik weet nog een stukje spoor wat over is van de lijn naar Oldenzaal,
in de wijk Roombeek achter de oude textielfabriek TTM.
Is een aftakking geweest en er ligt iets van 20 meter, goed
verscholen in het gras ;D
Dat busstation is bij mij om de hoek, zal daar morgen eens goed rondkijken.
Grtz,
Tis
Roombeek heef vol gelegen met aftakkingen en racordementen. Vrijwel elke fabriek had zo zijn aansluiting.
Tussen wachterswoningen 23 (Lasonderpad) en 25 (omg. Lijsterstraat):
km 36.760: Thole
km 36.980: De Concurrent en Lasonder
km 37.095: Bamshoeve
km 37.418: J.J. Rozendaal en Twense Textielmij (TTM???)
km 37.446: Menko
Na wachterswoning 25 lagen er nog twee
Bron: Het Twentse spoorwegbijbeltje van Evert Heusinkveld
-
In België liggen tientallen kilometers fietspad op voormalige spoortracés. Dit is er een waar ik vorige maand ben geweest:
Typisch Belgisch, wat niet in de weg ligt laat je gewoon rotten.
Dat doen ze niet alleen in België hoor.
http://www.panoramio.com/photo/12248058 (http://www.panoramio.com/photo/12248058)
Hier vond ik langs een afrit ook nog wat restanten van spoor dat vele jaren geleden is opgebroken. De houtjes waren al wel verwijderd.
Die tot fietspad verbouwde spoorlijnen zie je hier ook veel
-
(http://www.stationsweb.com/zelhem/afb26.jpg)
©stationsweb
Station Zelhem (GLD) op de lijn Ruurlo-Doetinchem (12km)
geopend op 15 jul 1885
gesloten op 22 mei 1937
Het is nu beter bekend als VVV gebouw.
Groetjes,
Robbert
-
Die tot fietspad verbouwde spoorlijnen zie je hier ook veel
Noem eens een paar voorbeelden? Want in Nederland ken ik ze niet.
-
WSM lijn in het Westland en het "Bels-lijntje vanuit Tilburg naar Baarle-Nassau
-
Noem eens een paar voorbeelden? Want in Nederland ken ik ze niet.
Groningen-Drachten o.a.
Maar er zijn tal van websites die deze lijntjes behandelen. Verlaten Spoor, Spoorzoeker etc.
-
Tja, nu ik er over nadenk kom ik tot de conclusie dat ik wel erg vergeetachtig ben. We hebben nl. ook nog de Halvezolenlijn, die heb ik notabene een paar jaar geleden over de hele lengte gefietst.
Nog meer voorbeelden?
-
Zie mijn link voor nog meer voorbeelden, gewoon ff doorklikken naar Nederland ;)
Groetjes Michiel
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sameico.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sameico.jpg)
Foto: J.G.C. van de Meene.
Ligt daar nou een Y-wissel?
Ik dacht dat die alleen op hoofdlijnen werd gebruikt zodat het verkeer niet veel hoeft af te remmen. Ik vraag me af waarom er dus hier voor een Y-wissel is gekozen.
-
Ja zo te zien wel ja, groetjes Michiel
-
Nog meer voorbeelden?
Jazeker, Sobat noemde al eerder de opgebroken stamlijn in Goes.
Vanaf de duiker ter hoogte van het SGB depot tot aan tiendenplein (grote rotonde) is nu fietspad + rondweg.
Vanaf tiendenplein tot rotonde van Van Hogedorplaan ligt het fietspad even aan de andere zijde van de weg Vanaf deze rotonde is er weer fietspad tot net voorbij de Praxis.
Diverse objecten zijn stille getuigen.
-Het stukje spoor op het terrein van de inmiddels bijna afgebroken AKF hallen.
-Het hekwerk langs de rondweg
-Het talud langs de Ringbaan west
-In de brug bij de praxis zitten nogsteeds extra verstevigingsbalken waar vroeger de 2 spoorstaven lagen, deze zijn uiteraard alleen zichtbaar iniden de brug open staat of per bootje ;D
-
@Klaas: De oude zuiderspoorlijn hier in het dorp is in de jaren 70 opgebroken en tot fietspad omgebouwd, hetzelfde geldt voor de lijn van Enschede naar Lonneker. Het zijn geen fietsroutes zoals het Bels lijntje en de Halve zolenlijn maar stukken van 1 a 2 km lengte.
Tussen Eibergen en Neede en het voormalige spoor tussen Neede en Borculo is hetzelfde gebeurt.
Een paar plaatjes met de ligging nog:
http://www.panoramio.com/photo/12248329 (http://www.panoramio.com/photo/12248329)
De oude spoorbrug in het fietspad tussen Neede en Borculo
http://www.panoramio.com/photo/12247992 (http://www.panoramio.com/photo/12247992)
Het restant van de oude spoorbrug bij Eibergen ligt nog langs het huidige fietspad Eibergen - Neede
http://www.panoramio.com/photo/2624998 (http://www.panoramio.com/photo/2624998)
Dit recent afgebroken pompstation was van de zoon van een oud kolenhandelaar. De overkapping van het station was oude overkapping van de kolenbunkers. Langs de huidige invalsweg lagen tot in de jaren 60/70 de kolenbunkers en loodsen van het oude station Enschede Zuid.
-
Tussen Heerle en Wouwse plantage heeft ooit smalspoor gelegen.
Aan het spoor Bergen op Zoom - Roosendaal lag een spooraansluiting waar men hout en producten van steenbakkerijen kon overladen op wagons van de SS en later NS.
De smalspoorlijn begon bij deze spooraansluiting en liep door de boerenweg, de Zoomweg en de Zoomvlietweg naar de houtzagerij op de Wouwse Plantage. Van daaruit liep de smalspoorlijn verder door de Plantagebaan naar de steenbakkerij (nu bouwmaterialenhandel) ten zuiden van het dorp Wouwse Plantage. Vanaf de steenbakkerij liep een smalspoorlijn naar de kleiputten ten zuiden van de steenfabriek. Na WO1 werd de smalspoorlijn steeds minder gebruikt (opkomst vrachtwagen) en in 1942 werd de lijn door de Duitsers afgebroken.
Bij de oude steenbakkerij is als herinnering een diesellok (die daar nooit heeft gereden) en een wagon weggezet.
-
Hoi,
Ook de voormalige spoorlijn Zwolle-Apeldoorn (in de volksmond Baronnenlijn genoemd) is grotendeels tot fietspad omgebouwd. Heb twee jaar geleden de route vice-versa afgelegd.
Onderweg is hier en daar nog wat te zien uit het verleden zoals o.a. restanten van brugjes. Het was een hele rit (meer dan 100 Km), maar zeer de mooite waard.
mvg,
Fred.
-
Een die ik nog niet ben tegen gekomen in dit topic: de lijn Ede-Bennekom-Wageningen. In 1968 reed de laatste trein, anno nu zijn er nog een aantal punten waar het verloop van de spoorbaan terug te vinden is. Onder andere de aftakking naar het raccordement van het Landbouwbelang, het trace bestaat nog steeds als een wandelpad achter de huizen langs.
Wat verder erg leuk is dat de geschiedenis van de lijn nu weer in beeld is gebracht door een aantal foto's van de lijn die her en der in Bennekom geplaatst zijn. Zie onderstaande link:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/devallei/3412317/Bello-dendert-weer-door-Bennekom.ece
mvg, Henk
-
Deze foto kwam ik tegen op een kalender ''Oud Utrecht vanuit de lucht'' die ik gekocht heb in een boekenwinkel.
Rechtsonder het complex van de Utrechtse Gasfabriek aan de blauwkapelseweg.
Het spoor van de Gasfabriek sloot aan op de lijn Utrecht/Amersfoort ( Bij Fortblauwkapel) de foto is genomen in 1949
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0029_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0029_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0031_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0031_1.jpg)
Ik woonde vroeger in de wijk ernaast.
Toen ik klein was zei mijn Vader tegen mij dat hier vroeger een trein had gereden, dat kon ik mij maar moelijk voor stellen maar nu heb ik het bewijs ;D
Groet,
Raymond
-
........ Het meest vervuilde stukje Utrecht waarschijnlijk 8)
Grtz,
Marcel
-
t'-is wel geen spoorlijn, maar toch..
Het trace van de RTM op de zuid Hollandse en Zeeuwse eilanden is nog overal terug te vinden als voetpad, wandelpad, ruiterpad, busbaan, rijweg, Hotel, Supermarkt, garage en als monument.
SK
-
........ Het meest vervuilde stukje Utrecht waarschijnlijk 8)
Grtz,
Marcel
Idd en wij maar spelen daar, zonder te weten dat daar zoveel rotzooi lag (ligt).
Groet,
Raymond
-
Het 'Gifpark' geeft licht in het donker ;D Je kunt nog goed zien waar vroeger de aftakking lag naar de gasfabriek. Precies achter de voormalige post bij station Overvecht. Liep ie op het laatst tussen de huizenblokken door. Dan had je iets verderop nog de aansluiting van de Beenzwartfabriek van Smits, daar zal ook wel veel troep in de grond zitten.....
Grtz, Marcel
-
Nog een plaatje waar ooit rails lag: Station De Kwakel, gelegen aan de spoorlijn Uithoorn - Aalsmeer. Het losspoortje diende tot eind jaren 70' nog voor het opstellen van sloopmaterieel.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/DeKwakel.jpg)
Foto: Stationsweb
Grtz, Marcel
-
zo ook station holwerd (woonplaats)
dat compleet verbouwd is naar aardappel schuur
(http://farm3.static.flickr.com/2047/2396633254_d5a4da21f4.jpg)
kijk naar leeuwarden
(http://farm4.static.flickr.com/3130/2395801191_f2a46241c0.jpg)
nog es van een andere hoek
en 120 meter vederop naar leeuwarden toe deze spoorbrug waar een wandelpad over heen ligt maar toch diepe scheuren laat zien en aan de andere kant zit een soort van hol in de brug zelf
(http://farm3.static.flickr.com/2168/2395802831_6496cf2146.jpg)
-
Zo, dat station hebben ze lekker verziekt! Dokkummer lokaaltje 8)
-
Door Capelle aan den IJssel reed vroeger een trein naar het oude Maasstation in Rotterdam. Dit was de lijn Utrecht - Rotterdam
Nu ligt er noordelijker een nieuwe lijn naar Rotterdam Centraal.
De oude lijn is nu een provinciale weg (N219) die van Rotterdam via Capelle naar Nieuwerkerk loopt.
Het oude station van Nieuwerkerk staat er nog, voor de rest is er heel weinig wat er aan herinnert.
Koen
-
Kijk eens even bij de van Genth Kazerne en de Plantage 8) Een goed navigator zal daar nog heel wat van het oude trace terug vinden!
SK
-
Hoe bedoel je? Echt restanten (spoor etc) of het tracé?
Koen
-
Met Goegel eurs kun je zaak heel goed zien waar vroeger nog spoor heeft gelegen. Zeker als je de oude stations nog weet te liggen. Je ziet dan ook dat delen van die oude lijnen nu een (fiets)pad zijn.
Ook in het landschap kun je het vaak nog goed zien aan verhogingen en de begroeing.
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2006/06/france%202.jpg)
Zoals dit fietspad in Zuid Frankrijk.
Groet Jaap
-
Een spoorrestant en toch weer niet is het viaduct dat in de jaren tachtig over de A28 werd gebouwd ten behoeve van de spoorlijn De Bilt - Zeist. Die spoorlijn was toen al lang buiten gebruik.
Van die lijn zijn verder restanten genoeg te vinden. Een groot deel van Bosch en Duin tussen De Bilt en Zeist is nog groen, omdat het in bezit was van de spoorwegmaatschappij die maar een klein gedeelte gebruikte als opstelterrein. Een paar jaar geleden heeft Connexxion het terrein verkocht aan een makelaar, die delen met flinke winst doorverkocht aan particulieren, die hun delen onmiddelijk afsloten, met een jarenlange rel als gevolg. Ik geloof dat de gemeente De Bilt het terrein nu kan kopen voor een bedrag dat aanzienlijk hoger ligt dan hetgeen Connexxion er intertijd voor wilde hebben.
-
Ik geloof dat de gemeente De Bilt het terrein nu kan kopen voor een bedrag dat aanzienlijk hoger ligt
Ja wij hebben hier een goed gemeente bestuur.... :-X
Groet Jaap
-
Leuke foto Jaap.
Van de bovenleiding hebben ze gelijk electriciteitsmasten gemaakt!
Kees-Jan
(hier in het dorp geen plaats waar ooit een spoor lag te vinden behalve een leeg geplukte startset van Roco op de zolder).
-
Ook dit soort bouwsels kunnen er op wijzen dat hier ooit eens spoor heeft gelopen.
(http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/3326982.jpg)
In dit geval de voormalige lijn Neede - Eibergen
-
Als je op een Michelinkaart ineens een kilometerslang fietspad ziet aangegeven, is de kans groot dat het een voormalige spoorlijn betreft. Precies zoals de Voie Verte van Lourdes naar Pierrefitte-Nestalas op Jaap zijn foto ;D.
-
Nog een fietspad, maar dan in de buurt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1968.jpg)
Fietspad in Barendrecht op het trace van de RTM Barendrecht-Barendrechte brug. 2 bruggetjes (de ene staat op de foto) in dit tracé hebben nog gemetselde landhoofden uit de RTM-tijd.
-
"Bels-lijntje vanuit Tilburg naar Baarle-Nassau
Kijk maar op stationsweb daar staan een aantal foto's. Ik ben redelijk vaak op vakantie geweest naar Baarle Nassau en heb vaak gefietst op dat fietspad. Er zijn nog wat restanten te vinden langs het fietspad dat herinnert dat er een spoorlijntje heeft gelegen.
mvg,
Matthijs
-
http://doodspoor.arthurkamminga.nl/ (http://doodspoor.arthurkamminga.nl/)
http://www.railtrash.fotopic.net/ (http://www.railtrash.fotopic.net/)
Veel kijkplezier, en kijk dan ook eens op de links die op de sites staan vermeld.
-
Bij mijn ouders in de buurt (Enschede, buursestraat) ligt ook nog een stuk vroegere spoorlijn. als ik me niet vergis de lijn Enschede - Ahaus.
In sommige velden is de spoordijk nog zichtbaar. Zal eens kijken of ik er nog in de buurt kom om foto's te maken.
mvg,
Sander
-
Toevallig ben ik zondag nog in Bosch en Duin geweest :D.
Motorwagen ZHESM 1908. Mijn nwe vriendin woont daar in de buurt dus ik kon het niet laten. Er is ook heel veel bos daar. ;D ;D ;D,
Erik, Goes.
-
@Erik,
Dan ben je ook op de Spoorlaan geweest, op dat fietspad dat daar ligt heeft vroeger een spoorlijntje gelegen. Heb daar ontzettend veel gelopen en gefietst aangezien mijn vader daar aan de Spoorlaan heeft gewoont in Bosch en Duin 8)
mvg,
Matthijs
-
Eigenlijk dacht ik dat er daar nog meer rijtuigen stonden maar ik zal me vergist hebben. Over het asbest hebben we het niet natuurlijk. ;D,
Groet, Erik.
-
Deze foto kwam ik tegen op een kalender ''Oud Utrecht vanuit de lucht'' die ik gekocht heb in een boekenwinkel.
Rechtsonder het complex van de Utrechtse Gasfabriek aan de blauwkapelseweg.
Het spoor van de Gasfabriek sloot aan op de lijn Utrecht/Amersfoort ( Bij Fortblauwkapel) de foto is genomen in 1949
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0029_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0029_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0031_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0031_1.jpg)
Ik woonde vroeger in de wijk ernaast.
Toen ik klein was zei mijn Vader tegen mij dat hier vroeger een trein had gereden, dat kon ik mij maar moelijk voor stellen maar nu heb ik het bewijs ;D
Groet,
Raymond
Het is alweer lang geleden dat dit hier ter sprake kwam, maar gisteren stond er een korte beschrijving in DUIC van een wandeling langs de overblijfselen (https://www.duic.nl/cultuur/op-pad-met-oud-utrecht-op-zoek-naar-de-gasspoorlijn) van de aansluiting van de Utrechtse gasfabriek op de lijn Utrecht - Amersfoort.
-
Dank voor de tip!
-
Het boek
https://spoorwegboekhandel.nl/product/atlas-van-de-verdwenen-spoorlijnen-in-nederland-5e-druk/ (https://spoorwegboekhandel.nl/product/atlas-van-de-verdwenen-spoorlijnen-in-nederland-5e-druk/)
Geeft ook een mooi overzicht voor Nederland.
-
Ferdinand: leuk artikel in DUIC, bedankt. Ik ben regelmatig in die buurt geweest, maar had geen idee dat er een spoorlijntje had gelopen. Dat professorenlaantje ben ik laatst nog doorgelopen. Tijd om het nog een keertje te doen nu ik weet wat daar liep :)
Reinout
-
Tja, als je maar oud genoeg mag worden: ik kan mij het raccordement naar de gasfabriek in Utrecht ook nog herinneren. al heb ik, logerend bij mijn grootouders, maar één keer daar een trein (rangeerdeel?) gezien: een Sik met een paar kolenbakken. Mijn vader (Utrechter) speelde daar net voor / in de oorlog en duwde dan met vriendjes zo'n kolenbak verder het terrein op. Lekker harde klap van op elkaar botsende wagons was dan hun beloning. Natuurlijk wel zorgen dat je niet werd gepakt...Kwajongensstreken zijn van alle tijden.
-
Het is alweer lang geleden dat dit hier ter sprake kwam, maar gisteren stond er een korte beschrijving in DUIC van een wandeling langs de overblijfselen (https://www.duic.nl/cultuur/op-pad-met-oud-utrecht-op-zoek-naar-de-gasspoorlijn) van de aansluiting van de Utrechtse gasfabriek op de lijn Utrecht - Amersfoort.
Super leuk om te lezen!!!
Bedankt voor het delen Ferdinand (y)
Zo vaak gespeeld daar op het vaaltterein (zo noemde wij dat vroeger ;D), later het griftpark genoemd.
Mijn vader vertelde er wel eens over, dat daar vroeger een kolentrein reed voor de gasfabriek .....mooie vervlogen tijd......
Groet,
Raymond
-
Tja, als je maar oud genoeg mag worden: ik kan mij het raccordement naar de gasfabriek in Utrecht ook nog herinneren. al heb ik, logerend bij mijn grootouders, maar één keer daar een trein (rangeerdeel?) gezien: een Sik met een paar kolenbakken. Mijn vader (Utrechter) speelde daar net voor / in de oorlog en duwde dan met vriendjes zo'n kolenbak verder het terrein op. Lekker harde klap van op elkaar botsende wagons was dan hun beloning. Natuurlijk wel zorgen dat je niet werd gepakt...Kwajongensstreken zijn van alle tijden.
Mooi verhaal :D (y)
Groet,
Raymond
-
In1962 of 63 was ik daar met collega's (Leerling Monteur Seinwezen) om oude Seinwezen spullen weg te halen bij de NX Post Blauwkapel.
Ik weet nog wel dat het oude gasfabriek spoortje er nog lag weg te roesten.
Het kwam uit op het rechter spoor in de richting Bilthoven.
Peter
-
Ja Raymond, nou je het zegt, het heette vroeger inderdaad het Vaaltterrein.
Bedankt voor het opfrissen van m'n geheugen!
-
Het Utrechtse gasfabriek-raccordement en het nabijgelegen raccordement van de Beenzwartfabiek worden door Roef Ankersmit ook beschreven en getoond in zijn boek https://railmagazine.nl/winkel/roef-ankersmit-fotografie-op-het-spoor/ (hoofdstuk 4.22).
-
de bediening in 1959, altijd met de zondagse buurtgoederentrein 6802, meestal per 2400:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0a-TDR3B-31-5-1959-blz-57-647cff847d89d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0a-TDR3B-31-5-1959-blz-57-647cff847d89d.jpg)
-
Volgens een oud-kollega van mij heette die beenzwartfabriek in de volksmond "de benekluif" en stonk het daar altijd een uur in de wind.
-
Leuk draadje.
Had ergens een foto vanuit trein, maar kan 'm zo snel niet vinden... daarom van Google maps, bij Nieuwerkerk a/d Ijssel: wat ik altijd heb aangenomen, zou dit de aansluiting naar het Maasstation zijn geweest..?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230604-193358-Maps-647d05afc4a99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230604-193358-Maps-647d05afc4a99.jpg)
-
N219 / N210 ligt praktisch gezien op het oude tracé naar Maas.
-
Leuk vind ik ook hoe de vorm van het Kralingse Bos nog altijd wordt bepaald door de oude Ceintuurbaan.
-
Persoonlijk hou 'k van spoorse 'grenstoestanden' : het Bels lijntje met de sprong over de Kempische Vaart:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Tilburg_-_Turnhout
En onze vakantiebestemming: Hotel Val de L 'Our in (Burg) Reuland: met uitzicht op de spoorberm. Eind jaren '80 nog ge- en verkend
doorheen het onkruid, voordat het huidige fietsasfalt er lag. https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_47 , evenzo een grensgeval .
-
Leuk.
Ik ben ooit met een NVBS excursie naar Baarle Nassau en Turnhout geweest,en daar rond gekeken.
Dwars over het emplacement liep de grens,wat je zag aan een ander rail profiel,en aan de rand stond een bordje van de wegonderhouds diensten van B en N.
Ik denk dat onze trein door een NS diesellok werd getrokken.
Peter
-
Leuk draadje.
Had ergens een foto vanuit trein, maar kan 'm zo snel niet vinden... daarom van Google maps, bij Nieuwerkerk a/d Ijssel: wat ik altijd heb aangenomen, zou dit de aansluiting naar het Maasstation zijn geweest..?
Dat is trouwens ook besproken in het topic van Alewijn.
-
Topic van Alewijn...? Help mij ff ???
-
hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.msg3221586233#msg3221586233)
Groeten,
Jelmer
-
Ah, rondom Charlois... Het zal wel vaker beschreven zijn, daar vast ook (y)
-
van militaire tuigen naar spoorfietsen, ook niet zo ver van de grens NL/B : http://www.lijn-12.be/kapellen-militair1940.php
( met dank aan lijn-12.be - Vinck )
-
In mijn jeugd liep er een spoorlijn van Eindhoven via Valkenswaard naar Hamont in België. Als deze lijn niet was opgebroken, had het wellicht een prima verbinding kunnen worden met Brussel. Maar ja… spoorwegen zijn lang gezien als een nationaal iets. Internationale verbindingen? Niet nodig, want immers vliegtuigen. En nog steeds schijnt zo te worden gedacht, gezien dat belachelijke besluit om volgend jaar de Eurostar voor lange tijd uit de dienstregeling te nemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6188-647e0c89f114b.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6188-647e0c89f114b.webp)
Hier een foto van het station van Valkenswaard 1955-1956
Gr, Hans
-
Vroeger was er een tramlijn Oldenzaal - Denekamp. Die lijn is al lang geleden opgebroken. Maar in Denekamp heeft men weer rails neergelegd in bestrating bij het voormaLig stationsgebouwtje.
-
Als we toch met raadplaatjes bezig zijn.. brug van voormalige spoorlijn in mijn woonplaats. Merendeel van het tracé is nu weg geworden, alleen de stationsgebouwen staan nog als herrinering in het landschap. Al hebben deze nu wel een woonfunctie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0424-647e211db78ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0424-647e211db78ce.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0426-647e211e1e737.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0426-647e211e1e737.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0425-647e211df0fdb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0425-647e211df0fdb.jpg)
Gr Frank
-
Dat is deze spoorlijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Uithoorn_-_Alphen_aan_den_Rijn
Groeten,
Jelmer
-
Leuk draadje.
Had ergens een foto vanuit trein, maar kan 'm zo snel niet vinden... daarom van Google maps, bij Nieuwerkerk a/d Ijssel: wat ik altijd heb aangenomen, zou dit de aansluiting naar het Maasstation zijn geweest..?
[plaatje] (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230604-193358-Maps-647d05afc4a99.jpg)
Spijker op z'n kop zou ik zeggen. Wellicht helpt Topotijdreis (https://topotijdreis.nl/vergelijk/kaart/1950/kaart/2022/@102301,441489,9.69) je in de beeldvorming.
-
Geinig (y) ik had mij hiervoor niet gerealiseerd dat het spoor door Alexanderpolder er eerder niet was... ik dacht dat het Maasstation aftasten.
-
Je kan het bruggenwachters huis nog altijd zien vanuit de trein Alphen -Leiden.bovenop een stukje spoordijk dat is blijven liggen.
Peter
Het schiet mij nu net te binnen, heel lang lag er naast het spoor naar Bodegraven een stuk bouwland dat gebogen liep vanaf de nu nog bestaande spoorbaan ri brug over de Rijn..
Er lag ook naast het NS spoor een half afgebroken kort bruggetje over een sloot.
-
Snel gevonden Jelmer.. (of ook bekend in de buurt ?) (y).
Het hoog gelegen gebouw wat je vanuit huidige treinverbinding leiden-Utrecht nog kan zien (tussen Alphen en Bodegraven) is het oude station Gouwsluis. Ligt zo hoog omdat spoor daar op de hoogte van de brug over de Oude Rijn lag. Het oude brugwachtershuis bestaat niet meer (net als de hele brug >:()
-
Foutje, zie volgende post! :)
-
Topic van Alewijn...? Help mij ff ???
Draadje over spoor rond Rotterdam Charlois.
Alewijn is de starter van dat draadje.
Zoek ff met zoekfunctie hierboven naar het draadje, ongeveer jaar geleden was er wat over oude spoorlijn naar Rotterdam Maas te zien.
Draadje heet "Rondom Charlois"
-
Leuk draadje.
Had ergens een foto vanuit trein, maar kan 'm zo snel niet vinden... daarom van Google maps, bij Nieuwerkerk a/d Ijssel: wat ik altijd heb aangenomen, zou dit de aansluiting naar het Maasstation zijn geweest..?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230604-193358-Maps-647d05afc4a99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230604-193358-Maps-647d05afc4a99.jpg)
Klopt helemaal.
Er staat nog een iets breder bovenleidingportaal. Is te zien vanaf de Schielandweg met de auto of fiets.
Tot een jaar of 10 geleden stond er ter hoogte van voormalig station Nieuwerkerk nog een oude bovenleidingvoet langs de weg. Is tijdens de verbreding van de kruising weggehaald.
Ook nog een leuk detail: er heeft nog een poos een wissel gelegen op het punt van jouw foto. Achter voormalig station Nieuwerkerk zat nog een kolenhandel die nog een stukje van het oude trace als spooraansluiting gebruikte...
Koen
-
In ‘Rondom Charlois’ kwam deze aftakking bij Nieuwerkerk inderdaad ter sprake, p.139. Op p. 140 ook wat kaartjes van de Ceintuurbaan. Op het gedeelte oostelijk van het Kralingsebos ligt nu de Kralingse Zoom en de Bosboom.
-
Snel gevonden Jelmer.. (of ook bekend in de buurt ?) (y).
Nou niet super bekend, maar werk wel in Leiden.
Ooit in Amstelveen gewoond en daarbij bij fietstochtjes wel afgezakt richting Uithoor etc..
Groeten,
Jelmer
-
Post 95, kolenspoor Nieuwerkerk...
Die aansluiting is toch al 50 jaar geleden verdwenen?
Toen de kolen uit de gratie raakte.
-
Er staat op sporenplan.nl in de '65 tekeningen nog een aansluiting :)
PS staat hier nog op kaart: https://martijnvanvulpen.nl/spoorzoeken/langs-de-baan/stationsgebouwen/nieuwerkerk/
-
tot 1970 volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Nieuwerkerk
in Rondom Charlois p.138 nog wat plaatjes van de situatie na 1953:
Het is al genoemd: station Nieuwerkerk aan den IJssel, waarvan het stationsgebouw is blijven staan.
En zoals Ronald aangaf functioneerden de sporen bij het station nog als een raccordement, nadat de lijn in 1953 een stukje naar het noorden verlegd was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwerkerk-1959-foto-R-Ankersmit-623e0581b1402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwerkerk-1959-foto-R-Ankersmit-623e0581b1402.jpg)
Nieuwerkerk aan den IJssel 1959 foto R Ankersmit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwerkerk-1959-foto-C-vd-Meene-623e05a8ca552.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwerkerk-1959-foto-C-vd-Meene-623e05a8ca552.jpg)
Nieuwerkerk aan den IJssel 1959 foto JGC vd Meene
-
Wellicht een geinig thema voor een baantje.. :) Is er ook ergens een sporenplan van het laatste emplacement?
-
Ja Vincent,
Zie: sporenplan.nl.
1965
Kaart regio Gouda
Helemaal naar beneden scrollen.
Ps: donders, dat meld je hierboven zelf al!
-
:angel:
Maar dat is schematisch; ik was meer op zoek naar lengten & afstanden en waar het originele stationsgebouw ongeveer staat in het emplacement
-
Simpele situatie: enkelsprorige aftakking van het hoofdspoor en geen overloopwissels.
Dus of vanaf Rotterdam Noord en dan terugsteken of duwend linksrijdend vanaf Gouda.
-
Zie ook hier weer de onvolprezen Beeldbank van de NVBS: een overzichtsfoto van Ankersmit, gemaakt in 1959 (NEG101093-072-28). Het sporenplan is dan iets anders dan in 1965, met nog een omloopmogelijkheid in Nieuwerkerk, een extra opstelspoor en een extra veiligheidskop (naast die bij de aansluiting op de hoofdbaan). Die omloopmogelijkheid had men echter niet nodig, er werd gereden Rotterdam Noord Goederen - Nieuwerkerk - Gouda en inderdaad met terugsteken bij de aansluiting dus.
-
Toch maar eens lid worden van de NVBS... :)
-
Het is nooit te laat voor een wijs besluit... ;)
-
Zie ook hier weer de onvolprezen Beeldbank van de NVBS: een overzichtsfoto van Ankersmit, gemaakt in 1959 (NEG101093-072-28). Het sporenplan is dan iets anders dan in 1965, met nog een omloopmogelijkheid in Nieuwerkerk, een extra opstelspoor en een extra veiligheidskop (naast die bij de aansluiting op de hoofdbaan). Die omloopmogelijkheid had men echter niet nodig, er werd gereden Rotterdam Noord Goederen - Nieuwerkerk - Gouda en inderdaad met terugsteken bij de aansluiting dus.
Sorry Frank,
Ik zie op die foto wel een extra veiligheidskop, maar gèèn omloopmogelijkheid. :(
-
Ik zie hier achter de kleuterklas volgens mij wel een omloopspoor, en ook nog foto met een uitrijsein (als het stationsgebouw al een kleuterschool is)...? Lag het stationsgebouw aan de noord- of zuidzijde*?
http://fotos.serc.nl/zuid-holland/nieuwerkerk-aan-den-ijssel/nieuwerkerk-aan-den-ijssel-61919/
http://fotos.serc.nl/zuid-holland/nieuwerkerk-aan-den-ijssel/nieuwerkerk-aan-den-ijssel-63661/
*PS preview op Dotka data laat een stationsgebouw aan noordzijde zien; dan is het zeer waarschijnlijk een omloopspoor en staat het sein nog richting R'dam... ?
https://originals.dotkadata.com/OriginalRest/594686/Small
-
:)
De sporen lagen ten zuiden van het stationsgebouw. Dat staat er nog..
Deze foto's zijn die beide richting Moordrecht genomen.
Die met de seinpaal lijkt mij van na de sluiting van het station in 1935.
Die met kleuters idd met omloopspoor, wissel.
Dat wissel is ook te zien op foto op stationsweb.nl.
Zou het zo kunnen zijn dat het schema 1965 op sporenplan.nl in deze niet geheel juist is?
-
Ik zie op die foto wel een extra veiligheidskop....
Afgaand op de thumbnail van de NVBS en de foto met de kleuters, is het emplacement van 1916 op Sporenplan.nl nog duidelijk herkenbaar.
Op de NVBS foto staat de 2257 volgens mij op het noordelijke doorgaande spoor langs het eilandperron en de wagons op de verbindingswissel naar het oorspronkelijke inhaalspoor. Op de kleuterfoto is achter de wagon nog net het (doodlopende) spoor langs het eilandperron te zien. Het is volgens mij dus ook geen extra veiligheidskop maar de bestaande, van toen het nog een doorgaande lijn was.
Als de andere sporen uit 1916 er ook nog lagen, zou dit het het zijn geweest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NadIJ-647f59d0b8ab1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NadIJ-647f59d0b8ab1.jpg)
-
Toch maar eens lid worden van de NVBS... :)
Dat is snel geregeld :)
Mooie schets van het emplacement.
Echter op de Beeldbankfoto zie ik in het verlengde van de veiligheidskop drie wissels en ik zie niets dat er op duidt dat de trein zich juist op twee wissels bevindt die er volgens sporenplan.nl in 1965 niet meer zouden zijn.
Het derde wissel leidt volgens mij naar een spoor dat we in het verlengde van de rongenwagen zien.
Het lijkt er m.i. op dat het spoor dat we op de foto zien zuidelijke ligt dan het oorspronkelijke ttv de treindienst naar Rotterdam Maas.
Het talud lijkt vrij smal voor nog een spoor links van de trein. Zie ik een restand van bovenleidingmastvoet?
Een beetje wisfull thinking van de een of de ander ?
Ik heb hier rond 1967 gelopen, maar heb er verder geen actieve herinnering aan...
-
... en ik zie niets dat er op duidt dat de trein zich juist op twee wissels bevindt die er volgens sporenplan.nl in 1965 niet meer zouden zijn.
Daarvan suggeer je eerder dat het wellicht niet klopt :angel:
Een beetje wisfull thinking van de een of de ander ?
Zoals gezegd: ik keek naar het SS-tekening op sporenplan.nl, ook aangezien op de kleuterklas-foto, de loskade en het naastliggende spoor duidelijk te herkennen zijn en suggereren dat voor dat deel nog intact was. De beeldbank kan ik (nog) niet bij, op de thumbnail lijken de wagons toch echt op het verbindingswissel te staan. Zie situatieschets hieronder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NadIJ-NVBS-647f6070438e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NadIJ-NVBS-647f6070438e7.jpg)
En dat daar een oorspronkelijk een veiligheidskop nodig was, die gehandhaafd is, lijkt mij gezien de draaibrug.
Het losspoor met de lichte bocht is trouwens op de foto's in het draadje van Alewijn ook nog te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwerkerk-1959-foto-C-vd-Meene-623e05a8ca552.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwerkerk-1959-foto-C-vd-Meene-623e05a8ca552.jpg)
Nieuwerkerk aan den IJssel 1959 foto JGC vd Meene
-
Tramstation Vaals
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2887-647f69987625f.jpg)[/url]
Ongelooflijk dat er nog zoveel zichtbaar ( viaducten, ingravingen, stationsgebouw Vaals ) is.
-
Over tramstations gesproken:
Het (https://www.google.nl/maps/@51.9968078,4.207852,3a,75y,119.46h,98.29t/data=!3m7!1e1!3m5!1sq4vY80hHY51-zv_i2BBlRQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3Dq4vY80hHY51-zv_i2BBlRQ%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D129.17195%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?entry=ttu) tramstation van Naaldwijk.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/WSM_station_Naaldwijk.jpg)
Dit (https://www.google.nl/maps/@51.9957922,4.209016,3a,75y,92.1h,97.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1sn8hXsypYn79qKGTebSn3Mg!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu) was het eerste tramstation van Naaldwijk. Hier heb ik op de creche gezeten in de jaren '80 :)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/59/Naaldwijk_-_Tramstation_WSM_%28oude_station%29_%2826_september_2018%29_1.jpg)
En het (https://www.google.nl/maps/@52.0067624,4.1575457,3a,75y,60.39h,98.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1sa2w1uL3Z_8KZAy8Z_NoJvQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu) tramstation van 's-Gravenzande.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/WSM_station_s-Gravenzande.jpg)
Foto's van Wikipedia.
-
Tramstation Vaals
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-2887-647f69987625f.jpg)[/url]
Ongelooflijk dat er nog zoveel zichtbaar ( viaducten, ingravingen, stationsgebouw Vaals ) is.
LTM-station Vaals werd daarna jeugdherberg 't Heemet. Toen ik er in 1985 logeerde sierden groene skaibanken uit Mat'46 de recreatieruimte!
-
Goeienavond,
'n Grensgeval eens-te-meer: het traject van de aloude spoorwegmaatschappij M. T. = "Mechelen-Terneuzen" .
Vanuit B-Sint-Niklaas langs B-De Klinge en NL-de Clinge via Hulst zo verder Zeeuws-Vlaanderen in ...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Belgian_Railway_Line_54.png/1280px-Belgian_Railway_Line_54.png
-
Viaduct bij het gehucht Schapenbout waar de spoorlijn Mechelen-Terneuzen onderdoor ging.
Foto is van 2 jaar geleden en heb ik eerder laten zien in "Onlangs gespot".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI3532-50-6127a2465553f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI3532-50-6127a2465553f.jpg)
-
goeienavond,
"stoomtram" ?
Met verontschuldiging maar, M. T. was normaalspoor, met échte treinen, gewoon verbonden met de rest van het spoornet van België.
( diverse privé-maatschappijen, Staatsspoorwegen (Etat) en vanaf 1926 de NMBS)
-
Was zonder nadenken dat het een stoomtram noemde. Niet correct, heb het aangepast.
-
Goeienavond,
Niet zo verwonderlijk, want er reden toch ook (stoom)trams in Zeeuws-Vlaanderen ;)
Trouwens, kruiste de M. T. dan (n)ergens die tramsporen ? Gelijkgronds of anders ?
Waar vroeger ooit een spoorlijn liep : https://museumhulst.nl/files/exposities/pdf/boekje-final.pdf
-
Het boek
https://spoorwegboekhandel.nl/product/atlas-van-de-verdwenen-spoorlijnen-in-nederland-5e-druk/ (https://spoorwegboekhandel.nl/product/atlas-van-de-verdwenen-spoorlijnen-in-nederland-5e-druk/)
Geeft ook een mooi overzicht voor Nederland.
Dat boek heb ik ook. Daar staan veel niet meer bestaande spoorlijnen in beschreven met veel foto's.
Ik heb 't bij de boekwinkel gehaald, maar zie dat het ook via de shop van Railhobby te bestellen is.
-
Ik heb voor de grap eens wat filmpjes van Youtube in een Playlist gezet van allemaal verdwenen of niet of nauwelijks meer in gebruik zijnde Spoorlijnen:
https://www.youtube.com/v/C_ARlGPdOnc&list=PLEmgljhgAwHy5akDrGhYHT8FXGR2b8T7q&index=1
-
Niet te vergeten de spoorlijnen van de staats en particuliere mijnen in Limburg. Op sommige zijn fiets of wandelpaden aangelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=mPRPHpnD7Os
Gr. Bert.
-
Daarvan suggeer je eerder dat het wellicht niet klopt :angel:
Zoals gezegd: ik keek naar het SS-tekening op sporenplan.nl, ook aangezien op de kleuterklas-foto, de loskade en het naastliggende spoor duidelijk te herkennen zijn en suggereren dat voor dat deel nog intact was. De beeldbank kan ik (nog) niet bij, op de thumbnail lijken de wagons toch echt op het verbindingswissel te staan. Zie situatieschets hieronder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NadIJ-NVBS-647f6070438e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NadIJ-NVBS-647f6070438e7.jpg)
En dat daar een oorspronkelijk een veiligheidskop nodig was, die gehandhaafd is, lijkt mij gezien de draaibrug.
Het losspoor met de lichte bocht is trouwens op de foto's in het draadje van Alewijn ook nog te zien:
Waar jij die twee goederenwagens hebt staan, gaat het onderste spoor niet rechtdoor. Er ligt dus alleen een knik komende vanaf de hoofdbaan. Het onderste spoor takt verderop, met een links wissel, weer naar het oude hoofdspoor richting Maas af. Toch maar snel lid worden, kun je de foto's gewoon aanklikken...
-
Schets klopt dus, alleen is het hoofdspoor wat ik op foto achter de kleuters zie, achter de wagon (op die foto), bij het wissel dus blijkbaar al opgebroken. Maakt het nog makkelijker om na te bouwen... :) Alleen die linker wissel begrijp ik niet..? Er zat na de draaibrug alleen nog een verbindingswissel tussen de 2 hoofdsporen, maar die zijn rechts.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NadIJ1-64803d750a625.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NadIJ1-64803d750a625.jpg)
-
Dit bedoel ik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Tekening-Nieuwerkerk-6480451b57237.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Tekening-Nieuwerkerk-6480451b57237.jpg)
-
Ach zo.. Maakt het eigenlijk een heel geinig sporenplan :)
Wel benieuwd waarom ze de moeite hebben genomen de eerste wissel uit te bouwen en daar een gespiegeld wissel in te bouwen; of die is van na 1916 en voor het opheffen van de lijn.. ?
-
Dit bedoel ik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Tekening-Nieuwerkerk-6480451b57237.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Tekening-Nieuwerkerk-6480451b57237.jpg)
;)
Dat bedoelde ik hierboven ook.
Post 112.
Met dank aan NVBS...
En ja, waarom die wijzigingen daar, we zullen het niet achterhalen...
-
Met dank aan NVBS...
En de kleuters.. :)
Over post 112:
Echter op de Beeldbankfoto zie ik in het verlengde van de veiligheidskop drie wissels en ik zie niets dat er op duidt dat de trein zich juist op twee wissels bevindt die er volgens sporenplan.nl in 1965 niet meer zouden zijn.
Trein bevindt zich in schets op de goeie positie, alleen de wissel eronder is er niet meer ;) en hoe de '65 sporen op sporenplan.nl te interpreteren blijft onduidelijk. Eerst maar eens lid worden van de NVBS...
Volgens mij kunnen we het onderwerp Nieuwerkerk na 1953 afsluiten :angel:
-
Wie weet zijn er onder die kleuters van toen thans wel leden van de "vereniging met die lange naam" zoals een krant eens schreef.
-
Super leuk om te lezen!!!
Zo vaak gespeeld daar op het vaaltterein (zo noemde wij dat vroeger ;D), later het griftpark genoemd.
Mijn vader vertelde er wel eens over, dat daar vroeger een kolentrein reed voor de gasfabriek .....mooie vervlogen tijd......
Groet,
Raymond
Werden daar op of bij het Vaalterrein eind jaren dertig niet veel trams van de GTU gesloopt? :)
Aanvulling: ja, Vaaltbrug.
-
De Gooise stoomtram tussen Naarden=Bussum en Muiderberg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Gooise-tram-6482136cb68a8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Gooise-tram-6482136cb68a8.jpg)
Hier het eindpunt Bij Hotel-Restaurant Het Rechthuis met daar een miniatuur van de stoomtram.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Gooise-tram-2-648213cab9822.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Gooise-tram-2-648213cab9822.jpg)
En hier het beginpunt bij station Naarden=Bussum. Achter de fietsenstalling is het eind/beginpunt nog herkenbaar door de twee perronoverkappingen.
-
De tram maakte dan vanaf het spoorsration een krappe bocht naar rechts de Comeniuslaan in.
Van al die perrons zijn er nog maar twee functioneel.
-
Klopt. Augustus 2019 is heel Naarden=Bussum omgebouwd van een emplacement naar nog maar twee sporen. Het is dat er bediende seinen staan anders was het nu een halte aan de vrije baan geweest.
-
Werden daar op of bij het Vaalterrein eind jaren dertig niet veel trams van de GTU gesloopt? :)
Aanvulling: ja, Vaaltbrug.
Ik heb mijn vader daar nooit over gehoord, het zou kunnen..
Ik zelf kan dat niet gezien hebben, ik was er toen nog niet ;D
Wat ik wel weet is dat daar grote schuiten lagen voor het afval van de gemeente reiniging, je mocht daar niet komen maar wat niet mag doe je juist wel ;D
Dus we gingen dan ook vaak tussen de rotzooi schummen of er nog wat bruikbaars tussen zat, soms lagen er tv's en radio's tussen die het nog deden :D
Groet,
Raymond
-
:) Schummen?
In Op de Rails 1971 stond artikel van Balt
Korthals Altes met foto van sloop twee(?)ramer.
Op de NVBS-site zijn meer foto's van deze sloopactiviteiten te vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230609-085759-6482d0919fb8f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230609-085759-6482d0919fb8f.jpg)
Het artikel is van de hand van Ab van Donselaar, september 1971..
-
:) Schummen?
Euh, kijken, rommelen,speuren? ;D
Groet,
Raymond
-
Ik ken het als “scheumen” (opgegroeid in Baarn).
-
Het baanvak Roermond - Dalheim (Duitsland) wordt al jaren niet meer gebruikt. In Nederland is de lijn bij Roermond losgekoppeld en daardoor niet meer te gebruiken. Voor een grootdeel ligt het spoor er nog, maar bij alle spoorwegovergangen is de rails verwijderd. In 2019 is bijna alle beveiligingsapparatuur op het Nederlandse deel verijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roermond-6482ca243e32a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roermond-6482ca243e32a.jpg)
Roermond
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Richting-Dalheim-Duitsland-6482ca4c3fe1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Richting-Dalheim-Duitsland-6482ca4c3fe1b.jpg)
Richting Dalheim (Duitsland)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-06-09-084835-6482cb722cd70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-06-09-084835-6482cb722cd70.jpg)
-
Goeievoormiddag,
Dé boerentram, schrijlings op 'mijn' grens NL/B: een hapklaar artikel met leuke foto's, door Marius Broos:
https://www.mariusbroos.nl/Tramwegen/Wernhout-Wuustwezel.html
En zij konden niet bij elkander komen, die van Zundert en die van onder de grens . Toch wel. 'k Ben er min-of-meer het resultaat van ;)
-
Met Prorail hekken? :o
Groet Hans
-
Goeiemiddag,
"ProRail-hekken" : is dit een reactie op "zij konden niet bij elkander komen" ?
> enigszins raar & merkwaardig
-
:)
Hervé, zeker een leuke website over de boerentram vlakbij de grens met NL.
-
Restanten van de Noord-Friesche Locaal Spoorwegmaatschappij in Leeuwarden, vorig jaar nog weer eens bezocht en gefotografeerd. Tot 1995 reed er in het aardappelseizoen nog een goederentrein tot Stiens.
Nabij de Noorderbegraafplaats te Leeuwarden (wijk Westeinde) ligt het spoor nog en is het een hondenuitlaatpad geworden.
Iets meer richting emplacement Leeuwarden, achter de vroegere Frieslandhal (WTC Expo) steekt nog een deel van de aansluiting naar de Verenigde Stofzuiger Fabriek, later Tebel, uit de dijk. Spoor en wissel zijn daar onder een laag grond verdwenen. Zand er over... ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-06-09-123313-6483002e156c7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-06-09-123313-6483002e156c7.jpg)
De Andreaskruisen zijn later bij verschillende overwegen op dit stuk geplaatst als soort van herinnering/monument.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-06-09-123408-6483002e25c48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-06-09-123408-6483002e25c48.jpg)
De vroegere aansluiting. De 'hoofdbaan' lag achter de prullenbak.
grtz,
Wim
-
Goeiemiddag,
aan HRP-Ronald over de boerentram op de grens Wernhout/'Wezel :
Interessante verwijzing is het zeker.
Speelt (speelde) zich af in onze achtertuin. Mijn vader (°1926) heeft nog enkele anekdotes over de stroomtram in de jaren 1930.
Hij heeft die als kind ooit eens laten stoppen (halte op verzoek) met een fluitje van de dorpskermis.
Spijtig genoeg geen eigen foto's van den tram met het toenmalig Agfa-boxje ;)
Bijvoorbeeld: https://www.oudwezelopdefoto.be/p98209022/h3dd26978#h3dd26978 (Oud Wuustwezel op de Foto)
https://www.oudwezelopdefoto.be/p98209022/h3dd26978#h3700d524
-
Tram laten stoppen met kermis fluitje :)
"Dat zijn leuke dingen voor de mens" , zei cabaretier Paul van Vliet...
Nav boerentramsite: de BBA heeft heel lang nog de naam gevoerd met Buurtspoorweg voor de tweede B. ...
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-002-0-64847ac1b897d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-002-0-64847ac1b897d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-001-0-64847ac1c690f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-001-0-64847ac1c690f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-003-0-64847ac24da19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-003-0-64847ac24da19.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-004-0-64847ac258f3d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-004-0-64847ac258f3d.jpg)
Waar eens de WSM te vinden was, Schipluiden.
-
Tramstation Schipluiden.
Nu museum..
Sluit over 2 minuten.
Woensdag weer open ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/001-Hzd-Coupure-naar-Wolphaartdijkse-veer-6486d63a30c1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/001-Hzd-Coupure-naar-Wolphaartdijkse-veer-6486d63a30c1b.jpg)
Coupure naar Wolphaartsedijkse-veer
-
Mooie foto, Hans!
Toevallig stond deze maand in het NVBS-blad Op de Rails een artikel over kaarten. Interessant is in dit verband de website www.spooratlas.nl , een interactieve kaart waar niet alleen spoorlijnen, maar ook vroegere tramlijnen op de huidige kaart worden weergegeven. (Nog) niet alles staat er naar mijn idee op, maar ik vind het een aanwinst voor de spoorzoeker.
Uit hetzelfde artikel: www.cultureelerfgoed.nl/onderwerpen/bronnen-en-kaarten/overzicht/atlas-historische-infrastructuur-en-mobiel-erfgoed , ook al zo'n rijke bron, en niet alleen voor spoor.
-
Wolphaersdijkseveer....
Stukje normaalspoorrail van de stoom-, resp motortram .
Zie ik in de in 1971 door Wyt te Rottefdam uitgegeven "Atlas van de tramwegen in Nederland".
:)
-
Kijk ook eens hier. Het gaat voornamenlijk over het bovenste deel van dat draadje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100561.0
-
;)
Dat bedoelde ik hierboven ook.
Post 112.
Met dank aan NVBS...
En ja, waarom die wijzigingen daar, we zullen het niet achterhalen...
Ontdekte ik zojuist: het baanvakvoorschrift voor de Lokaalspoorweg Nieuwerkerk Aansluiting - Nieuwerkerk. Te vinden op klassiekebeveiliging.com en daterend uit 1968. Dan blijken nog maar drie sporen te resteren. Er staat exact in wat alle handelingen zijn, zelfs indien een personentrein het baanvak moet berijden.
-
Er is nog iets interessants aan de tramlijn naar Wolfaartsdijkseveer. Is hier te zien op google maps:
https://www.google.nl/maps/@51.5209154,3.8129479,453m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Door de weel ligt noord-zuid een dam waar vroeger die lijn over liep. Je zou denken dat ze die dam wel konden afgraven toen de spoorlijn verdween. Maar dat gaat niet, in die dam ligt nl. een hoofdwaterleiding.
-
als je op google maps niet te ver inzoomd, kun je aan kleurverschillen in de vegetatie het tracee redelijk terug vinden, ook in de akkers.
-
Misschien aardig om dit draadje te splitsen in 'waar eens een spoorlijn liep' en 'waar eens een stoomtramlijn liep'.
-
Zie daar het nut niet van in?
-
Ik ook niet. Lijkt me een onnodige versnippering.
-
Mij best; het was maar een idee.
-
Ik vind het wel een goed idee.
Ook te doen voor smalspoor..... Ik heb hier op BNLS al bladzijden vol geschreven over Terschellinger Spoor. Dat is compleet verdwenen, maar zeer herkenbaar in het landschap.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42101.msg664299#msg664299 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42101.msg664299#msg664299)