BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: tigris op 17 July 2008, 10:58:53
-
hallo,
ik ben net begonnen met de model trein en ben nog een beginner maar ik heb een probleem: mijn roco line met bedding de wissel 42594 (HO) ik heb alles aangesloten en als ik mijn trein laat rijden valt deze stil op de wissel, ik heb al van alles geprobeerd kan iemand mij helpen.
-
Als je je probleem nog wat concreter omschrijft, dan kunnen wij daar ook wat mee. Je zegt dat je van alles geprobeerd hebt, maar wat is dan van alles? Gebeurt dit steeds bij één locomotief of wagon, of maakt dat niet uit?
-
ik heb twee locomotieven geprobeerd en zelfs meerdere wissels maar het probleem blijft zich voordoen
en ik heb al eens iets gelezen over het hart van de wissel verbinden met de rails zelf maar dat kan met deze volgens mij niet
-
Doet het probleem zich bij alle wissels of bij één wissel voor?
-
alleen bij de wissels van het type 42594 maar niet bij wissels van andere types
-
Roco 42594 is een hele engelsman 15graden. Deze hebben std het hartstuk gepolariseerd.
Meet het hartstuk eens door met een multimeter.
De normale roco line wissels hebben een zwart draadje lopen van hartstuk naar de wisselbediening (tenminste diegene die gepolariseerd zijn). Volgens mij is dat bij een engelse wissel echter niet het geval.
-
Hallo tigris
Eerst even een vraagje omdat je pas begonnen bent.
Heeft deze wissel het nummer 42594, ik vraag het omdat roco met bedding al lang niet meer nieuw verkrijgbaar is, het kan ook zijn dat je gebruikt spul hebt gekocht, normaal niks mis mee.
Heb je wissels elecktisch aan gedreven en waarmee.
Zoals René al aangaf meet het eens door met een multimeter.
De wissels zijn standaard gepolariseerd via het koper stripje aan de onderzijde en naar het rails stuk in het midden aan de bovenzijde dit bestaat uit twee delen.
Je schrijf dat je meerdere wissels hebt, zijn dit dezelfde of zijn dat verschillende wissels?.
Als het dezelfde zijn en alle wissels hebben het probleem dan is er iets anders aan de hand, lijk mij sterk dat ze allemaal de zelfde problemen hebben.
Stopt de trein bv gelijk als hij op de eerste helft van de wissel is of wanneer hij al over de helft is en hoe is het als je de trein van de andere kant de wissel op laat rijden.
Bij gevoegd scan van de wissel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubb_kr_wisssel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubb_kr_wisssel.jpg)
Gr Piet
-
aha een plaatje. bedankt piet.
Kijk eens of de metalen stripjes nog wel goed vastzitten aan het wisselbedieningsstukje. Zonder deze verbinding valt elke trein stil indien je niet met een mallotige snelheid over de wissel rijdt.
Verder meten is weten. Indien je digitaal rijd is het meten heel makkelijk. Maak een verbinding tussen de hartstukken en de twee railstaven (niet beide railstaven tegelijk natuurlijk). De centrale moet dan een kortsluiting detecteren.
Dit werkt bij analoog ook, maar daar zit dan waarschijnlijk geen kortsluitbeveiliging op. Oppassen dus. Beter is met een multimeter of indien je die niet hebt een lampje te proberen.
-
ik heb de trein en alle toebehoren gekregen van mijn grootvader.
ik heb gekeken en zover ik kan zien zitten de koperen stripjes goed aan elkaar gesoldeerd. ik heb meerdere wissels van 42594 maar ook andere wissels en ze vertonen allemaal hetzelfde probleem. en welke richting kan ik je geen antwoord opgeven want het verschilt iedere keer maar het is wel iederen keer als hij net over de helft is (ligt aan de snelheid van de trein), behalve als ik met een idiote snelheid erover heen rijd dan denk ik dat hij net genoeg vaart heeft voor de overkant te halen maar dat kan ook nooit goed zijn.
gr. tigris
-
rocoline zonder bedding heet toch ook gewoon rocoline (zonder bedding?)
Omdat er meteen gezegt wordt: rocoline is niet meer verkrijgbaar (dit is niet geheel juist want het is wel verkrijgbaar maar enkel nog zonder bedding)
-
Hallo tigris
Uit je antwoordt maak ik op dat je analoog rijdt en niet digitaal, bij digitaal kan ook de trein met hoge snelheid niet verder rijden omdat de kortsluitbeveiliging dan in werking is getreden.
Maar nu is het probleem nog niet opgelost, nog een paar vraagjes.
Zijn de wissels handbediend of elektrisch.
vertel eens iets meer over de aansluiting die je gebruikt, trafo en of er nog iets meer tussen zit.
Zit er ook een zwart kasje tussen, dan zou het wel weer digitaal zijn.
Eerst maar eens kijken of we hiermee iets verder komen.
Gr piet
-
Hall Bert,
In het allereerste bericht wordt gesproken van roco line met bedding en op de bijgevoegde foto in een van de berichten en aan het nummer kun je zien dat het roco line met bedding is.
En roco line met bedding is nieuw niet meer leverbaar.
Gr Piet
-
het is gewoon analoog. zover ik weet zijn de wissels hand bediend
ik gebruik een trix trafo serienummer 65552.
tigris
-
tigris,
Probeer je de wissels open te rijden (dwz de wissel staat eigenlijk niet goed voor de richting waar de trein vandaan komt, maar de wisseltong wordt door de wielen 'goed' gedrukt).
In zowel analoog als digitaal bedrijf treedt dan een kortsluiting op (bij gepolariseerde hartstukken). Geen idee wat jouw transformator dan doet. Je trein zal in ieder geval stilvallen.
-
Ik schrok zelf van het bericht dat het niet meer leverbaar was :o, dus ik heb me toen op dat puntje gefocused ipv het geheel. Je opmerking is dus geheel terecht, had even beter moeten lezen ;)
-
Hallo Bert,
Kan iedereen overkomen.
Het is je vergeven.
Gr Piet
-
Bij de engelse wissels van Roco Line is het altijd noodzakelijk om ze te polariseren, als je dat niet doet zal vrijwel elke loc op de wissel blijven staan. Dit in verband met de lengte van het hartstuk dat zonder polarisering spanningsloos is.
Aan elke kant van het wissel bevinden zich 3 dwarsliggers die zijn voorzien van een klein contactbusje en de wisselaandrijving van Roco heeft een ingebouwde schakelaar ook voorzien van deze contactbusjes. Hiermee kun m.b.v. stugmontagedraad de polarisatie tot stand brengen.
Roco lone met ballast wordt nietmeer gemaakt maar Roco Line zonder ballast nog wel. Het railmateriaal van beide is identiek, als de bedding eronderuit haalde hield je dezelfde rail over.
Ik zal straks even een afbeelding inscannen uit de gebruikaanwijzing hier plaatsn.
Groet Gerrit
PS. een gepolariseerd wissel mag je niet openrijden want dan veroorzaak je kortsluiting.
-
Hallo Gerrit,
Bij de engelse wissels van Roco Line is het altijd noodzakelijk om ze te polariseren
Het gaat hier om roco line met bedding, het onderwerp doet mogelijk anders vermoeden, kijk maar een in het allereerste berichtje.
Niet helemaal duidelijk genoeg door de starter van dit draadje aangegeven.
Engelse wissels van roco met bedding zijn standaard al gepolariseerd.
Gr Piet
-
Rocoline met bedding en Roco line zonder bedding zijn voor wat de rails betreft hetzelfde, bij RLzB ontbreekt alleen de bedding.
Door mijn leverancier ben ik zelfs verschillende keren geholpen aan RLzB terwijl hij dit niet op voorraad had, door de bedding er af te halen als hij het gewenste railstuk wel als RLmB op voorraad had.
Groet Gerrit
-
Hierbij het beloofdw plaatje.
Het railmateriaal van Roco Line met of zonder bedding is technisch gelijk van uitvoering.
Ik hoop dus dat dit je verder kan helpen ondanks dat dit afbeeldingen zijn van de uitvoering zonder bedding.
(http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Wissels/polarisatie.jpg)
Bij een engels wissel komt dit dubbel voor, er zijn ook 2 aandrijvingen nodig.
Groet Gerrit
-
Hallo GerritM,
De rails is bij beide gelijk maar de polarisatie is bij de rails met bedding standaard en zonder bedding moet je dit zelf doen.
Kijk maar een op eerder berichten waarbij ik een scan hebt geplaats van de roco met bedding en dan zie je dat de polarisatie aan de onderkant met twee koperen stripje is gemaakt en al standaard aanwezig is.
Het eraf halen van de bedding kan en dan kun je zelfs de polarisatie laten zitten als je het niet met geweld doet, dat is geen probleem.
De dwarsliggers met contactbusjes heb je bij de rails met bedding dan ook niet en zijn ook niet nodig bij de standaard gepolariseerde wissels.
Gr Piet
-
Ik heb de uitvoering met bedding nooit in m'n handen gehad, maar bij de uitvoering zonder bedding zitten ook koperen stripjes en die eindigen dan in de contactbusjes die in de kop van de dwarsliggers zitten. Misschien zitten deze busjes er bij de uitvoering met bedding ook.
Maarja misschien geeft m'n info toch een beetje houvast, hieronder nog even het plaatje waarbij in rood de plaats van de koperstripjes is aangegeven.
(http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/Wissels/polarisatie-clr.jpg)
Groet Gerrit
-
Gerrit,
De roco line met bedding ziet er heel anders uit van onderen. Piet heeft een mooi plaatje geplaatst in een van de eerste berichten.
De metalen stripjes verbinden de harstukken met de wisselbediening. In de wisselbediening wordt het hartstuk geschakeld met een van de twee railstaven.
Dit alles gebeurd mechanisch en werkt dus ook indien je de wissel handmatig bedient.
Heb zelf zeker 6 van deze engelsmannen (ook met bedding) en ze werken allemaal prima.