BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 16 July 2008, 21:57:08
-
In het boek 'Diesellocomotieven in Nederland' wordt geschreven dat de cabine van de NS 2801 in de jaren '70 verkocht is aan een particulier die de cabine in een volkstuin langs de spoorlijn ten zuiden van Dordrecht heeft neergezet. Tot op heden heb ik hier geen foto van kunnen vinden. Wie heeft hier een foto van? Ik ben daar zeer benieuwd naar!
Maarten
-
Die tuinen zullen inmiddels wel geruimd zijn. Ik denk dat dat op het vm. paardenlandje was.
-
Maarten, wij hebben soms dezelfde ideeën. Ik zat ook al te denken aan zo'n tuinhuisje...
-
ideaal hokje, zo'n cabine. Op het terrein van de Wph Tilburg stond jarenlang het machinistenhuis van de bruine 2490 als opslaghok voor smeerolie...
Wim
-
Die tuinen zullen inmiddels wel geruimd zijn. Ik denk dat dat op het vm. paardenlandje was.
Wil niet eigenwijs lijken, maar dat denk ik niet ... in 1976 zag het daar in elk geval heeeel anders uit.
De put voor de tunnel naar 's-Gravendeel was toen "net" gegraven. Van een rondweg daar nog niets te zien.
Allemaal vlak 'boerenland' zonder troep.
Wicher.
-
Je hebt gelijk, het paardenlandje (kom ik net achter) is pas sinds 14 jaar. Anders zou het het tuinencomplex aan de rijksstraatweg kunnen zijn? Maar daar staat ie dan nu iig niet meer.
Doe jij eens een gok?
-
Doe jij eens een gok?
goegel eurth?
Kees-Jan
-
Moeilijk. Rijksstraatweg kan heel goed.
Het 'nadeel' is dat, voor zover ik mij kan herinneren zo'n beetje langs de hele lijn 'ten zuiden van Dordrecht' volkstuintjes waren.
Wij, nou ja mijn vader, hebben er één gehad in de 60-er jaren net ten noorden van de Zuidendijk. We gingen altijd via die dijk naar onze tuin. Ik vermaakte mij daar met fikkie stoken (wat nou CO2) en hagedissen, neeeh, niet tegelijkertijd.
Ik kan geen plek ontdekken waar het zou kunnen zijn. Hoewel ik me in kan denken dat zoiets vlakbij "Bruggehof" wel neergezet kan zijn (geweest).
Wicher.
Aanpassing:
goegel eurth?
Kees-Jan
Ik vermoed dat de cabine al is opgeruimd voordat goegel ontstond? :-X
-
ideaal hokje, zo'n cabine. Op het terrein van de Wph Tilburg stond jarenlang het machinistenhuis van de bruine 2490 als opslaghok voor smeerolie...
Wim
Hmmm, iemand daar weleens fotoje van gezien? ;)
-
Wij, nou ja mijn vader, hebben er één gehad in de 60-er jaren net ten noorden van de Zuidendijk.
Bij wat nu de Kometenlaan is? Of aan de Crabbenhofzijde?
-
De locatie van onze tuin was ten oosten van de spoorlijn Dordrecht - Lage Zwaluwe.
Zie onderstaande afbeeldingen. In mijn beleving lag de volkstuin ergens binnen de rode markering.
1967:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1967_volkstuin_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1967_volkstuin_1.jpg)
2008 (niet helemaal :-|):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_volkstuin_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_volkstuin_2.jpg)
Tot wanneer heeft de 2801 energie geleverd? Bij welk deel van 'de haven'? Wanneer is ze gedemonteerd? Dat zou aanwijzingen op kunnen leveren.
Met heel veel inspanning zou misschien via de volkstuinvereniging(en) nog iets te achterhalen zijn. Dan moeten oud-leden of oude leden benaderd worden. Maar of er dan foto's zijn?
Van de "Langste reizigerstrein ter wereld" zijn heel veel foto's en filmopnamen gemaakt. Daarmee ook van het traject. Als de cabine er toen nog stond is ze wellicht te lokaliseren.
Website van de "Feijenoordse meesters":
http://www.feijenoordsemeesters.nl/LRT.htm (http://www.feijenoordsemeesters.nl/LRT.htm)
Wicher.
Aanpassing:
Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2600 en NS-loc 2801. Werkspoor-lijndiesellocs van NS. Door Paul Henken. Uitg. Uquilair, 2006. ISBN 9071513556. De geschiedenis van twee mislukte projecten.
(info van website: http://www.nicospilt.com/Diesel_2800.htm (http://www.nicospilt.com/Diesel_2800.htm))
Kan er in dat boek een aanwijzing staan?
-
in dat boek staat alleen dat men die cabine is gaan zoeken maar niet heeft gevonden. Het kan sowieso ook best zijn dat t hele verhaal niet waar is.
-
Je hebt gelijk Wicher. Het staat idd niet in 'Diesellocomotieven in Nederland', maar in 'Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2600 en NS-loc 2801'.
Floris, op welke bladzijde staat dat? Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen.
Mispoes, jij hebt dan zeker ook het idee om een DE-I-kop aan en muur te hangen? ;) Ik heb trouwens nog veel meer plannen met losse koppen. Één daarvan is bijna af en zal ik binnenkort plaatsen.
Maarten
-
uh, dan moet ik op mn kamer gaan kijken en gezien t feit dat ik hier zit om het opruimen van mn kamer uit te stellen doe ik dat ff niet. Stel je voor dat ik toch ineens zou gaan opruimen.
-
Het zou jammer zijn als het een mythe blijkt :-|
Ik denk dat tijd hier belangrijk is:
- wanneer is de machine ontmanteld: hoever na 1970?
- wanneer is men voor het boek gaan kijken? Als dat pas in 2000+ is geweest kan ik mij voorstellen dat er niets teruggevonden is.
Wicher.
-
Op 14-10-1974 ben ik gewapend met mijn camera en eerste diarolletje, dia's wezen schieten bij station Zwijndrecht en in de Dordtse Zeehaven.
Bij de Zeehaven heb ik o.a. de geel-grijze 2530 [zonder zwaailampen] en de lichtblauwe 2801 op de dia gezet.
De 2801 was nog vrijwel compleet zo te zien. Er zaten alleen geen fabrieks- en nummerplaten meer op.
(Dia's zitten helaas in verhuisdozen, kan ik zo gauw niet vinden :-|)
Erich
-
Zou wel heel machtig zijn als je die weet te vinden! ;)
-
En ze met ons wil delen in een eigentijdse resolutie ;).
De Dordtse Zeehaven dus.
Werd er voor een bedrijf energie opgewekt of puur voor de havenvoorzieningen?
Wicher.
-
Volgens mij werd de locomotief gebruikt voor de hijskranen van dezelfde schroothandelaar die er nu nog zit: Zeehavenbedrijf Dordrecht.
Volgens mij stond de loc, later nog lange tijd alleen het onderstel bij de rode pijl:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2801.gif)
Plaatje van sporensituatie in 1965, het spoor rechtsboven komt/gaat naar station Dordrecht.
-
Het is wel niet helemaal meer het onderwerp maar wie weet komen we er toch een keer achter of er de gevraagde foto's zijn :).
Het gaat dan om deze locatie, Zeehavenbedrijf 1976:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zeehavenbedrijf_1976.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zeehavenbedrijf_1976.jpg)
De 2801 zou dan al weg kunnen zijn.
Wicher.
-
Het wordt wel een "Dordts onderonsje" zo :D
Rond 1980 heb ik inderdaad tijdens het varen dat onderstel zien staan achter die loods bij die pijl.
De dia's die ik gemaakt heb waren aan de andere zijde van die loods aan de insteekhaven.
Erich
p.s. zoeken en scannen ja, over 3 weken heb ik vakantie, maar beloof niks :-*
-
Aaaaaah please? Pretty pretty please! ;D
-
Ik heb het Zeehavenbedrijf gebeld. Nog even geen Info.
Ik mag morgen terugbellen.
Wicher.
-
Even Hoofdstuk 12 "Afvoer en sloop" uit het boek "Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2600 en NS-loc 2801" samenvattend:
- eind inzet 16-01-1968
- afvoer 9-3-1970
- jan 1972 overbrenging naar Hengelo tbv verwijderen bedieningsapparatuur ed
- daarna via Tilburg naar Zeehavenbedrijf Dordrecht tbv "krachtbron hijskranen"
- 1974 onherstelbare schade aan dieselmotor tijdens hijswerkzaamheden
- 1975-1980 stond de loc onbruikbaar en verdwenen achtereenvolgens alle delen boven de voetplaat
- "De cabine werd verkocht aan een particulier, die hem in een volkstuintje ten zuiden van Dordrecht aan de spoorlijn neerzette." NB: op een foto uit 1976 staat de cabine nog op het onderstel.
- 1983 afvoer/sloop laatste restanten...
-
@SimonSt: bedankt. Dat voorkomt overbodige vragen.
Maar, dan zal ik niet veel meer te vragen hebben?
De cabine is dus op z'n vroegst in 1976 naar die volkstuin gegaan.
Alle beeldmateriaal bij het Zeehavenbedrijf, tussen pakweg 1973 en 1983, kan de 2801 bevatten of delen ervan.
Het enige dat ik nog kan hopen is dat men mij verder wil helpen met verwijzingen naar die particulier.
"Ten zuiden van Dordrecht" is eigenlijk wel heel rekbaar. Dat ligt Zevenbergen ook ::)
Nou ja, hopen dan maar ...
Iemand nog suggesties om het anders aan te pakken?
@Maarten: loop ik je niet voor de voeten? Dan even roepen hoor!
Als het verhaal waar is, is er toch de kans dat er helemaal geen foto's van zijn waarop de cabine zichtbaar is. Dat geldt ook vanuit de lucht, onder een flinke boom bijv.
Van een plaatje als dit:
http://www.klassieke-locs.nl/fdbi/pm_mm2410.jpg (http://www.klassieke-locs.nl/fdbi/pm_mm2410.jpg)
zou ik dan helemaal warm worden 8)
Wicher.
-
Ik denk dat ze toch wel ten zuiden van de stadsgrenzen bedoeld hebben. Dus nog wel op het eiland.
-
Ja, was maar een grapje :).
Ik zou mij vooral richten op het stuk tussen Zuidendijk en Wieldrechtse Zeedijk.
Richting Rijksstraatweg acht ik inmiddels onwaarschijnlijker.
Wicher.
-
Geeft niks hoor Wicher, hoe meer er zoeken naar info, hoe beter! Sowieso vind ik het leuk dat er al zo veel reacties zijn!
Heb trouwens zelf in Dordt gewoond vanaf mijn geboorte in '81 tot '88, maar daar heb ik weinig aan...
Maarten
-
de volkstuintjes langs de spoorlijn zijn een aantal jaren gelden
allemaal opgeruimd dus daar zul je nu niets meer aantreffen...
-
Zover waren we al, vandaar dat ik het paardenlandje en de tuinen aan de rijksstraatweg opperde. Mocht het er nog staan.
-
Op 14-10-1974 ben ik gewapend met mijn camera en eerste diarolletje, dia's wezen schieten
Zucht! Voor het eerst foto's maken in oktober 1974... Jaloers!
-
Ik heb telefonisch gesproken met de directeur van het Zeehavenbedrijf. De uitkomst is dat ik de vragen in mag kloppen en aan hem toesturen zodat hij ze kan verspreiden. Hij verwacht er niet te veel van maar denkt wel een aantal mensen nog te kunnen benaderen.
De sloper van de loc zou "Nimeta" (Dordrecht) geweest kunnen zijn. Dat bedrijf bestaat niet meer.
Edit: opgezocht; "Nimeta" zat op hetzelfde terrein als het Zeehavenbedrijf.
En ... ik heb een bericht met vragen aan de huidige volkstuinverenigingen bijna af. Niet geschoten is altijd mis.
Afronding van beide berichten volgt dit weekeinde. Moet ook nog wel eens andere dingen doen.
Wicher.
-
Je laat er geen gras over groeien iig! Wie weet wat er uit komt.
-
De berichten zijn verstuurd.
Het is nu wat mij betreft afwachten. Ik verwacht dat we in deze periode wel extra geduld zullen moeten hebben.
Hier zijn de vakanties dit weekeinde begonnen.
Wicher.
-
Hoe is het trouwens met die kop van die DE2 die bij Riekje in een tuin stond? Is die er nog of is die inmiddels helemaal weggeroest?
-
Een geadresseerde was inmiddels geen betrokkene meer bij een volkstuinvereniging. Bericht naar een ander adres verzonden.
Een e-mail adres was veranderd van hotmeel naar dzjimeel. Moest verboden worden :-|. Adres gecorrigeerd en opnieuw het bericht verzonden.
Ik heb ook Cor de Rijke benaderd (Feijenoordse meester, Langste reizigerstrein ter wereld). Hij is bereid wat collega's te benaderen.
De directeur van het Zeehavenbedrijf heeft gemeld dat hij intussen bezig is zijn belofte na te komen.
Concreet dus nog weinig te melden, maar dat had ik dan ook nog niet verwacht.
Wicher.
-
een volkstuinvereniging
welke?
-
Er schijnt iets veranderd te zijn bij de Amateurs Tuinders Vereniging (ATV) versus de Volkstuinvereniging Vlijpark.
Daar had ik blijkbaar de verkeerde te pakken. Teveel op Google vertrouwd.
De Vrije Tuinder is van hotmeel naar dzjimeel gegaan. Die kreeg ik in eerste instantie retour.
Wicher.
-
Ik kom daar vaak langs, maar ik had geen idee dat die zo heetten...
-
Ik ben erg benieuwd of je hierover meer te weten komt.... ;)
-
Ik vraag me dan toch een ding af. Heb je vkantie en niks anders te doen? ;D Het is niet eens zeker of die cabine er heeft gestaan. Laat staan dat we er achter komen waar ie nu is. Maar waarom eigenlijk al die moeite?
-
Interesse? (of vakantie en niks te doen... ;))
-
Dit is ook een leuk tuinhuisje ;D
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/uid76cfboothrotherham120483cbrownin.jpg)
Grtz, Marcel
-
Interesse? (of vakantie en niks te doen... ;))
Soort van komkommernieuws? ;D
-
Tis niet de 2801, maar lijkt er wel een beetje op :P
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/vicberryleicester130888nrawlings.jpg)
-
Koppensnellers! :D
-
Tis net de Intratuin:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/cabsbvberryleicester211087blatham.jpg)
Tuinhuisjes te koop :o
-
Ik vraag me dan toch een ding af. Heb je vkantie en niks anders te doen? ;D Het is niet eens zeker of die cabine er heeft gestaan. Laat staan dat we er achter komen waar ie nu is. Maar waarom eigenlijk al die moeite?
De kick is natuurlijk enorm als er iets wordt teruggevonden. Ik volg dit met belangstelling. 25 jaar geleden (ja, echt!) las ik in RH 5/6-83 over de 2801. Een paar weken later "Andere locomotieven van de NS*" van NJvWJ met de tekst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img267.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img267.jpg)
Ik ben direct daarna gaan bellen. Met de KvK van Ddt, en daarna een aantal bedrijven. Heb zelfs mensen aan de lijn gehad die zich nog wel iets konden herinneren maar de loc was er niet meer. Daarin ben ik jaren later min of meer bevestigd toen twee jaar geleden het 2600/2800-boek uit kwam en in 1982 alleen nog een soort "platte wagen" over was. Als ik die in 1983 zou zijn tegengekomen zou ik teleurgesteld zijn geweest want als 15-jarige zou het mij om de kap zijn gegaan. Nu zou ik een gat in de lucht zijn gesprongen ach ja... ik heb het opgegeven na die ene maandagochtend bellen...
*
[Heinz Tomatenketchupmodus aan]
we-le-ke andere?
[Heinz Tomatenketchupmodus uit/]
-
Dit is ook een leuk tuinhuisje ;D
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/uid76cfboothrotherham120483cbrownin.jpg)
Hebben ze de Minerva in 1972 weer teruggebracht na plukkage?
Het enige echte tuinhuisje:
http://d7606.fotopic.net/p25639531.html
-
Ja zoiets, dit is de Engelse Koek, ofwel Cake of Cracker :-)
CF Booth Rotherham
-
http://d7606.fotopic.net/p25639535.html
Bedoelen ze dit met een "directors cut"
'T is nu wachten op een reactie dus.
-
Al blijkt de cabine nu niet meer te bestaan, ook ik ben nieuwsgierig wat er nu precies mee gebeurd is en of er nog wel foto's o.i.d. te achterhalen zijn.
Maar er is nog best wel meer interessants te vinden in de buurt van Dordrecht. Ik heb daar zelf een paar jaar gewoond en bij de reddingsbrigade gezeten. Daarvoor moest ik vaak naar de jachthaven op Willemsdorp. Tussen de (lange) Rijksstraatweg daarheen en de A16 zit een caravanopslag waar volgens mij een oud stoomlocomotiefje staat weg te roesten!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rijksstraatweg.jpg)
Goede foto's heb ik met mijn beperkte zoom niet kunnen maken, ik heb wel een paar keer geprobeerd aan te bellen o.i.d. maar was er niemand aanwezig, en een telefoonnummer heb ik niet kunnen achterhalen...
-
Koppensnellers! :D
Dat had ik al als titel bedacht om een draadje te openen over losse koppen die ik aan het bouwen ben!
;D
Maarten
-
Tussen de (lange) Rijksstraatweg daarheen en de A16 zit een caravanopslag waar volgens mij een oud stoomlocomotiefje staat weg te roesten!
Die vorm heeft het wel ja. Hmmmmm.
-
daar zit Fa. Kaijen Stalling- en Onderhoudsbedrijf.
http://www.kaijen.nl/ (http://www.kaijen.nl/)
Maar dit (http://www.kaijen.nl/afbeeldingen/Gastank.JPG) staat daar ook en vanuit de lucht lijkt dat een stoomlocomotief ;D
-
;D ;D
-
Familie van deze:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_6600.jpg)
;)
Maar wie weet staat er wel wat, misschien een mailtje waard?
-
Ik heb ze een emailtje gestuurd, wie weet..... :)
-
Hebben ze de Minerva in 1972 weer teruggebracht na plukkage?
Sloop op Tilburg naar ik meen. Zal wel een cabine van de vierassige versie zijn, die de NS niet wou hebben.
-
U gaat door voor de wasmachine ;)
-
Als er maar geen kat in zit. ;D
-
Jawel, een droogkat en een mispoes ;D
-
Maar dit (http://www.kaijen.nl/afbeeldingen/Gastank.JPG) staat daar ook en vanuit de lucht lijkt dat een stoomlocomotief ;D
Nee, vanaf de weg gezien zie je iets roestbruins staan wat op een onderstel met machinistenhuis met twee ronde ramen erin lijkt.
Voor een kraan lijkt het mij te klein. Zelf denk ik aan een aannemersloc o.i.d. (smalspoor?).
-
Ze hebben mijn emailtje nog niet beantwoord.
Inderdaad lijkt het mij ook geen witte gastank ;D
-
Sloop op Tilburg naar ik meen. Zal wel een cabine van de vierassige versie zijn, die de NS niet wou hebben.
Fout! Opmerking was niet serieus bedoeld... Kop van 26000-serie naar ik aanneem. (verdere ontwikkeling van Tommy?)
Minerva, EM2 27005, is bij Koek in Mijdrecht gesloopt, Drent had dat moeten en kunnen weten. Er worden geen wasmachines verstrekt...
-
Kat in't bakkie dachten sommigen. Maar hij's niet voor de poes!
-
Fout! Opmerking was niet serieus bedoeld... Kop van 26000-serie naar ik aanneem. (verdere ontwikkeling van Tommy?)
Minerva, EM2 27005, is bij Koek in Mijdrecht gesloopt, Drent had dat moeten en kunnen weten. Er worden geen wasmachines verstrekt...
Dacht ik al, jij zou dat toch wel weten. ;) Gezien de loc op de achtergrond zgeg ik deze: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_76
Een Mispoes bouwt nog wel iets aardigs maar een droogkat zit alleen maar in zz'n drogertje. ;)
-
Een Mispoes bouwt nog wel iets aardigs maar een droogkat zit alleen maar in zz'n drogertje. ;)
Ik kijk de kat nog even uit de boom...
-
Kat in't bakkie dachten sommigen. Maar hij's niet voor de poes!
En zo is dat.
De feiten spreken: op 26 mei 1971 kwam de 27005 naar de sloper, in juli van dat jaar werd het laatste stukje tot schroot verwerkt.
-
Iemand foto's van bovengenoemd feit?
-
Dat wist Drent ook wel, hoe kwam heer poes ookalweer aan die HOV uit 1971 ;)
-
Zo, weer terug van vakantie :'( ( ;D ).
Even drie pagina's doorgelezen, maar nog geen foto's van de cabine begrijp ik.
Van de Amateur Tuindersvereniging Dordrecht heb een antwoord waar we niets mee kunnen.
Van het Zeehavenbedrijf niet iets relevants ontvangen behalve de info over Marietje uit de Wikipedia en plaatjes die mij doen denken aan de bestanden die ooit voor een NS-screensaver waren gemaakt.
Van Cor de Rijke heb ik een reactie dat de vraag die hij onder collega's heeft verspreid nog niets heeft opgeleverd.
Aangezien het 'gewone' leven weer gaat beginnen laat ik dit topic voorlopig verder op z'n beloop.
Wicher.
-
Jammer dat het nog niets heeft opgeleverd.
-
geduld is een schone zaak Maarten ;)
groetjes edwin
-
Iemand foto's van bovengenoemd feit?
De restanten van de 27005 waren bij Koek snel opgeruimd, ik was wel bij de sloop van 1506 (6-2-1985) en 1503 (20-11-1986) in Tb, we hebben toen beide cabines van de 1503 keurig naast elkaar gezet op de foto gezet, die prent staat rond die tijd ergens in RM of OdR.
-
De restanten van de 27005 waren bij Koek snel opgeruimd, ik was wel bij de sloop van 1506 (6-2-1985) en 1503 (20-11-1986) in Tb, we hebben toen beide cabines van de 1503 keurig naast elkaar gezet op de foto gezet, die prent staat rond die tijd ergens in RM of OdR.
Ik kan mij een kleine foto herinneren in een OdR (1984 of 1985) van de koppen van de 1506 naast elkaar te Tb. Een grotere foto stond er in de Koppeling destijds. In een OdR uit 1986 (december?) staat een foto van de gesnijbrandde 1503. Daarna werd de cabine van de loc getrokken en daarvan staat weer een foto in Sloop & Trein deel 11.
-
Maar de foto uit Sloop en Trein is dacht ik weer in Mijdrecht genomen. Daar lag de 1503 (althans, wat er van over was) samen met de 1141 (Heeze, ook wat er van over was).
www.raymondkies.nl
-
Die foto is ook mooi maar die bedoel ik niet. Het gaat om de actiefoto die er boven staat, die is gemaakt door, als ik e.e.a. goed geïnterpreteerd heb, Rob46 zelf.
-
De foto van de restanten in Mijdrecht is inderdaad van Raymond en de foto erboven is van mij, op verzoek hield de sloper de kraan even stil zodat ik zwart/wit foto's en dia's kon maken, even later zette hij de beide koppen voor een fotomoment keurig naast elkaar. In die periode stond de 1501 al "langs de dijk" in Tb in afwachting van sloop maar zoals we nu weten is dat echt op het laatste moment voorkomen en genieten we nog steeds van die kar.
-
De komende jaren zal het met dat genieten wel meevallen, ben ik bang. :-[
www.raymondkies.nl
-
O?
-
Revisie naar ik meen. ;)
-
Nou, daar is zij aan toe iig....
-
Een ding is zeker, de 1501 is aan revisie toe en zoals vermeld in het laatste
informatiebulletin van de werkgroep gaat dat op korte termijn zeker NIET
plaatsvinden. Met een zeer bescheiden groepje mensen stellen we alles in het
werk om eerst 2 andere locomotieven op de baan te krijgen. De 1201 en 1315 dus.
Aanstaande zaterdag ben ik in Blerick aanwezig op de stand van de WGL1501/KLOK.
Indien je een kijkje wilt nemen in de 1501, 1304 of 1218 dan moet je je even bij mij
melden want ik heb de sleutels bij me.
groet,
marco-
ps: om off-topic te voorkomen vragen over Blerick of 1501 en aanverwante
zaken via nieuw draadje of PM.
-
En na een lange tijd weer terug naar de 2801 ;):
Een collega van mij denkt dat er ooit in Op de Rails een artikel gestaan heeft, waarin ook iets over het cabine-volkstuinverhaal heeft gestaan. Ik heb gister een mailtje naar de NVBS gestuurd met de vraag of ze aan kunnen geven in welk nummer dat stond en of ze een kopie van het artikel kunnen sturen.
Wordt vervolgd!
Maarten
-
1962/11, p.135
Kleine artikelen staan niet in de inhoudsopgave :(
-
Timtrein, in 1962 was er nog geen sprake van de 2801-cabine in een volkstuin. Ik denk dus niet dat er in dat nummer iets over de cabine. Off-topic; 1962 is de enige jaargang die ik niet heb van OdR, kan me verder geen artikel over de 2801 herinneren, maar ik zal eens graven in mijn geheugen.
Carlo
-
Dat stond m.i. niet in Op De Rails, maar in "Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2600 en NS-loc 2801". In hoofdstuk 12, Afvoer en Sloop, staat "De cabine werd verkocht aan een particulier, die hem in een volkstuintje ten zuiden van Dordrecht aan de spoorlijn neerzette."
-
Dat het in "Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2600 en NS-loc 2801" was al bekend, zodoende ben ik dit draadje gestart.
Maarten
-
Het is misschien een idee aan de auteur van het boek over de 2801, Paul Henken, te vragen hoe hij aan de info over het volkstuintje komt. Kan het waarheidsgehalte worden getoetst en misschien levert dat extra info op. Beschik echter niet over diens e-mail adres. Iemand anders?
-
Bij toeval kwam ik dit oude draadje weer tegen. Is er ooit nog meer bekend geworden? De laatste jaren duiken er wel meer oudere foto’s op, dus het kan zomaar zijn dat…?
-
Hoi Tedo,
dankzij jou het draadje weer gelezen en zag dat ik in juli 2008 gereageerd had om een plaatje te plaatsen.
Tot mijn grote schrik en spijt zie ik dat ik dat blijkbaar nog niet gedaan heb in dit draadje, dus bij deze een ietsie pietsie verlate reactie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/55-740218-6665db900544b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/55-740218-6665db900544b.jpg)
2801 in december 1974 bij het Dordtse Zeehavenbedrijf
mvg, Erich
P.S. later nooit een cabine naast de baan gezien.
-
Alsnog dank voor deze fraaie plaat, Erich!
Blijft staan dat als iemand meer te weten gekomen is over de cabine, dit hier zou willen posten.