BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Daan Knoben op 15 July 2008, 19:28:08
-
Met de bouw van mijn nieuwe hobby zolder, ben ik aan het ontwerpen geslagen. De zolder is ongeveer 5,40 x 3,00 dus best een lekkere ruimte. De indeling is grotendeels bekend, ik moet alleen nog een trap en een bedje kwijt, dus dat stuk is nog variabel. Ik märklin met K-rails, en wil zoveel mogelijk digitaal maken mbv intellibox of marklin CS icm met Koploper.
Het thema van mijn baan moet worden een kopstation (ja eindhoven is ineens een kopstation) aan het eind van een dubbelsporige hoofdlijn. Halverwege de hoofdlijn takt er een enkelsporige lijn af naar een haven/overslag bedrijf. Tijdperk V, varierend van 2200-en tot class 66, van intercities tot Linten of plan V's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eindhoven.jpg)
In het station zijn er 3 perronsporen, 2 voor getrokken materieel, en 1 voor treinstellen. Dit zijn de lichtblauwe sporen.
Voor het opstellen van treinstellen zijn de rode sporen. Het oranje spoor is voor tractie.
De donkergroene sporen zijn de goederensporen en de bijbehorende opstel/uithaal sporen. Het bruine spoor wordt een aansluiting van PTT post met de bijbehorende motorposten etc.
De donkerblauwe sporen zijn voor kop en zij lading etc.
De paarse aftakking onderin, is de havenspoorlijn, maar het ontwerp daarvan is afhankelijk hoe de zolder verder ingericht wordt. Dit wordt waarschijnlijk iets van een loskade voor kolen e/o erts.
De hoofdlijn loopt naar beneden naar een schaduwstation. Ik ben nog aan het denken hoe ik dit zo kan maken, dat de treinen zo lang mogelijk rijden etc..
Ik zou zeggen laat jullie kritische blik eens waaien over mijn creatief bedenksel.
Ik weet alleen niet hoe ik het wintrack bestand kan toevoegen hier.
-
Daan,
Ik heb even je baanplan bekeken. Eerste indruk: ziet er leuk uit!
Ik zal proberen een paar kleine verbeterpuntjes te noemen, waarvan je zelf moet bedenken in hoeverre ze voor jou relevant zijn.
- Ik zou de 2 blauwe stationssporen in het verlengde van de grijze baan leggen, zo hoeven treinen niet per se door wissels in gebogen stand te rijden. Dit bevordert de doorstroming.
- Ik zou het meeste rechtse spoor (rozig) proberen te verlengen. Je kunt in dat geval het spoor gebruiken om treinstellen van de rode sporen uit te halen, zonder het hoofdspoor te gebruiken.
- Het onderste rode opstelspoor voor treinstellen is onhandig gepositioneerd. Je kunt vanaf dat spoor slechts het onderste blauwe spoor bereiken, zonder extra rangeerbewegingen te maken. Door de wisselstructuur in het grijze deel anders te leggen, zijn er meer rijmogelijkheden te realiseren.
Verder schiet me op dit moment weinig te binnen. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat er erg veel rails gepland is. Dit maakt dat de baan veel (speel-)mogelijkheden heeft, maar doet daarbij wel afbreuk aan het realisme.
Het schaduwstation zou je onder het reguliere station kunnen plaatsen. Door de grijze sporen onder via een spiraal te laten dalen kun je genoeg hoogte overbruggen. Een spiraal bewerkstelligt ook veel rijlengte. Ik snap echter niet waar je de rijlengte voor wilt hebben; treinen kunnen in het schaduwstation uiteraard ook opgesteld worden.
Succes,
Frank
-
Ik vind het een mooi plan. Alleen zou ik de materieelsporen (rode en oranje) vanaf de andere kant inrijdbaar maken, of vanaf beide kanten berijdbaar. Als je nu tijdens de spits een rijtuig wilt bijzetten of na de spits wilt weghalen, moet je een behoorlijk eind het station uitrijden, al ligt er wel een uithaalspoor voor. (da's al netjes..)
Ook vind ik de afstand tussen de omrijdwissels op de 2 onderste lichtblauwe sporen behoorlijk ver uit elkaar liggen. De lok maakt kop en moet dan eerst heel de wisselstraat over rijden voordat hij een wissel tegen komt die hem naar het andere spoor brengt. In het echt rijdt de lok niet in zijn eentje "eindhoven" uit om kop te maken, maar ligt er een extra setje wissels om die omloopbeweging te kunnen maken.
In jouw geval zou ik het extra omloopspoor combineren met een aansluiting naar het onderste rode opstelspoor (links wissel en engels wissel).
Misschien een idee om het bovenste lichtblauwe spoor via het oranje spoor bereikbaar te maken, de rest weghalen en via een wisselstraat vanaf het onderste lichtblauwe spoor een aansluiting te maken naar opstelsporen die de andere kant op lopen (tegengesteld aan de perronsporen) in de rechterhoek van de baan.
-
Ik zou het oranje spoortje weghalen/verplaatsen. De sporen erboven krijgen een krappe straal terwijl de andere sporen juist zo mooi in een flauwe boog liggen.
Hou er bij het ptt-spoor rekening mee dat de Mp's eventueel ook losse postwagons meevoeren en er dus ook ergens mee gerangeerd moet kunnen worden.
Verder; mooie ruimte en een mooi groot baanplan. Bouwen maar en foto's plaatsen! :D
-
Hoi Daan,
Mooi plan, en erg ambitieus...
Kun je aangeven welke herkenbare punten je gaat toepassen om Eindhoven 1:1 ongeveer te benaderen.
Denk aan de locloods, reparatie/onderhoudswerkplaats, de twee aanwezige wascabines enz.
Aan de rechterzijde (=oostzijde) splitst de lijn in het echt richting Venlo en Maastricht/Heerlen. Je zou dat terug kunnen laten komen in het onderste deel van je baanplan. Leuk detail is dan dat de lijn naar Venlo voorzien kan worden van betonportalen (zie Railz), die naar Maastricht van standaard DIN-portalen.
Groetjes,
Hans van de Burgt
-
Oh en trouwens, de boog rechtsonderin moet in een tunnel komen liggen, zodat de krappe straal (700mm ofzo) niet zichtbaar is. Het is lastig om het station in n mooie grote boog te leggen, en toch flink spoorlengte (2,5m) te krijgen, zonder ook nog eens de hoofdbaan in gebogen wissel te laten rijden. Maarja ik moet zowieso toch nog wel naar de tekentafel(wintrack), maar dit forum helpt ofc. enorm.
@ Hans: had eigenlijk vooraf niet de insteek om iets van Eindhoven na te bootsen, alleen de naam. Maar kan misschien mooi idee zijn. Aangezien ik werk op 7 hoog pal naast de stationskap van Eindhoven zal ik eens inspiratie op gaan doen.
@ Marc: Mischien is het handig om de donkerblauwe sporen voor post te gebruiken, en ze achteraan van omloopwissel te voorzien. De reden dat die kruising erin zit, is puur omdat ik die al heb, en heb geprobeerd die erin te passen. Misschien laat ik die wel weg. Het oranje spoor kan ik ook weer uit laten komen op het middelste perronspoor
@ Daan: Met die bogen bovenin moet ik nog ff worstelen ja. Ik had eerst gedacht een wegbrug over het station te leggen, en pal achter het oranje spoortje de pilaar te zetten. Overigens die opstelsporen pal tegen het peron zijn geinspireerd op de sporen 53,54,55 in Venlo(zijn sporenplan.nl) waar oa. Plan-U, DM-90 en DE-2tjes stonden. Ook in Maastricht zijn er opstelsporen tegen het perron. Als je een treinstel bij wil zetten kan deze natuurlijk alvast klaar worden gezet op het uithaalspoor(lichtroze, die nog wat langer mag zijn overigens). Over het omlopen gesproken, heb de wissels wel zo geplaatst, dat er altijd 2 of 3 treinbewegingen tegelijk kunnen plaatsvinden. Maarja ik moet nog eens wat meer varianten op de wisselstraat bedenken.
@ Frank: Het rechtse grijze spoor kan ik via engels wissel ipv gewone wissel door laten lopen in het middelste perronspoor. De reden dat ik ze via wissel in gebogen stand laat gaan is enerzijds omdat ik anders meer lengte nodig heb als ik en de wissel in rechte stand wil en de bocht om wil naar links. Het rode spoor onder was ook eigenlijk alleen bedoelt voor het onderste perronspoor. Welke sporen vind jij teveel/overbodig?
-
Hallo Daan,
Over het algemeen ben ik voor een tunnel om de krappe boogstralen weg te werken. Maar misschien is het een alternatief om de hoek rechtsonder helemaal vol te bouwen met bos. Als de bomen dicht op elkaar staan, en voldoende schaalhoogte hebben, ontneemt dat het rechtstreekse zicht.
Tot nu toe dacht ik dart zulks een kostbare aangelegenheid was, maar de oplossing die ik eerder deze week zag voor het maken van bomen, was voor mij een eye-opener. Gewoon met diverse planten uit de tuin. Kan de link nu zo snel niet vinden...
groetjes,
Hans van de Burgt
-
Dag Daan,
Ikzelf worstel momenteel ook met mijn baanplan in een +/- gelijkaardige ruimte. De opmerkingen van andere posters kan ik bijtreden. Toch vind ik jou baanplan voor mij erg inspirerend, vooral het goederengedeelte.
De scherpe bocht rechtsonder zou je ook kunnen verbergen door het plaatsen van een rij oude werkmanshuisjes, zoals je die wel eens vindt in de buurt van een station.
Groeten en succes gewenst.
Gerd
-
Ik denk dat ik toch voor de tunnel ga, onder een kanaal door o.i.d. Aangezien er toch een haven moet komen, past dat kanaal ook weer goed:)
-
Ik begrijp niet goed waarom je thema 'Eindhoven' kiest als je een kopstation en een havenaansluiting wil. Beide zijn daar niet. Waarom dan niet Hoek van Holland of Enkhuizen? Die hebben dat wel en leveren ook genoeg mogelijkheden, zeker Hoek van Holland. Ruimte heb je zo te zien wel!
In de Railhobby van november 1982 staat volgens mij een baanontwerp met thema HvH.
-
Tis ook meer dat ik uit de regio Eindhoven kom, en ik het dus leuk vind het station Eindhoven te noemen.
-
Pas je toch de naam aan. Maar er Eindhaven van.
Sla je twee vliegen in een klap. Je kan er een haven bij maken en aangezien het een kopstation is kan je dat voor de trein zien als een eindstation.
Gr.
Eric
-
Dan zou ik me, als je dus toch eigenlijk iets met je eigen omgeving wilt doen, als ik jou was afvragen of het niet veel spannender is om een realistische nabootsing van die omgeving te maken! Bv. op een modulebaan, waar je dan (bijvoorbeeld) op elke module een punt uit het Eindhovense trace nabouwt dat jou aanspreekt, en die je dan dus aan elkaar kunt hangen en over rondrijden. Volgens mij is dat op den duur veel bevredigender dan een fantasie-ensemble maken dat deels op je eigen stad lijkt maar toch eigenlijk niet.
-
Eindhoven station is te groot om na te bouwen, en trace eromheen ook. Ik hou het lekker bij mijn thema. Als er nog mensen ideeen hebben over het baanplan, GRAAG!
-
Hallo Daan,
Ik kom nog even terug op die URL waar ik las hoe je op heel goedkope wijze een bos kunt maken.
Klik maar op:
http://modeltreinbaan.nl/?page_id=1232
groetjes,
Hans
-
Goed idee, echter vraag ik me nu af hoe de houdbaarheid is.
Iemand hier al ervaring mee?
-
Mijn ervaring met onkruid anders dan dorre takjes is dat de houdbaarheid ongeveer een jaar is. Daarna wordt het erg droog en valt uit.
Op mijn spoor 0 baan staat een stuk bos gemaakt van coniferentakjes, maar dat is nu echt niet zo mooi meer.. :-[
Maar even on-topic, station vlissingen is ook een zeer dankbaar kopstation om eventueel in vereenvoudigde vorm na te bouwen.
Ikzelf heb eens een paar plannetjes gemaakt met harlingen haven, dat heeft een leuk industrie/haven gedeelte en een klein kopstation, al is het reizigersverkeer er nu wel heel erg beperkt..
Op zich is er met de naam "eindhoven" niets verkeerd, aangezien het aan het einde van een lijn ligt en er hoogstwaarschijnlijk een paar boerderijtjes in de buurt hebben gestaan (hoeven) waarvan de naam dus tot eindhoven is verbasterd.
Dat die naam dan in het echt voorkomt in nederland en niet lijkt op jouw model vind ik dan echter wel schandalig.. ;D
-
In de omgeving van Eindhoven staan heel veel bossen. :D
Als inwoner van Geldrop-Mierlo, onder de rook van 'Lampegat' zijn we dan ook prima bedeeld.
Maar als je voor het aanleggen van modelbos gebruik maakt van natuurlijke materialen, moeten deze wel goed gefixeerd worden.
Zie voor meer informatie:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec82/sec85/art131
groetjes,
Hans van de Burgt
-
ik woon ook in eindhoven, en sinds 2 maanden ook op een boerderij in nuenen , daar heb ik ruimte zat (dus lange zolder om eindhoven na te bouwen) maar dat wil ik wel met modulles doen, en dan toch vanaf het psv stadion tot de berenkeul, dus tot aan de aftakking venlo helmond- heeze weert enz. , als me zolder dan nog lang zat is doe ik ook een traject venlo erbij , omdat ik langs dat spoor in tongerle woonde (traject venlo )dus erg mooi plan , wat schijnbaar een tijdje zal duren gezien ik net aan de modulesbakken ben begonnen en nog niet echt weet hoe verder, maar dat komt wel , alles op zn tijd , maar jij ook succes met je bouwen van eindhoven
groeten stefan ;D
-
vanaf het psv stadion tot de berenkeul, dus tot aan de aftakking venlo helmond- heeze weert enz. , als me zolder dan nog lang zat is doe ik ook een traject venlo erbij ,
Afstand vanaf PSV-Stadion tot aan de Berenkuil (t/m splitsing) is ± 3 km, in schaal 1:87 een lengte van ± 34 meter.
Stukje verder tot en met overweg Tongelresestraat ± 3,75 km dus dan heb je in 1:87 ongeveer 43 m nodig.
Ik vraag me af of dat wel een interessante modelspoorbaan is.....
-
hmmm als ik dat vanuit dit oogpunt bekijk kom ik inderdaad wel ruimte te kort
dus dat word dan toch nog maar eens goed nadenken, ik dacht trouwens wel aan om allemaal modulles te maken die ik ten alle tijden uitelkaar kan halen, maar ik denk dan toch dat dit een beetje te groot project word
dus zal er nog eens goed over nadenken, mischien dan toch maar iets kleiner stuk
in ieder geval bedankt voor de berekening, had ik nog niet over nagedacht thnks
stefan
-
na het nadenken over eindhoven na te bouwen ben ik toch tot de beslissing gekomen , niet doen
dus stap maar van me idee af en kijk wel wat ik ga maken
wens je wel succes met het bouwen , ik denk nog ff na
groeten stefan
-
Waarom de moed zo snel opgeven?
Ga eens op in het restaurant in de Piazza zitten, en kijk door het raam naar het spooremplacement van Eindhoven. Kun je het hele traject overzien of niet? Neen, dus...
Je kunt wel willen om in schaal 43 meter te omvatten, maar je kunt ook gewoon een "interessant" stukje van het traject nabouwen.
Dan is het nog steeds "Eindhoven".
Zelfs als je je zou beperken tot de splising rijweg Venlo, rijweg naar Maastricht... en er die mooie ahob van de NZH zou neerzetten.
Een goede fotograaf maakt een mooie foto. Dat is altijd maar een stukje van de werkelijkheid. Een goede modelbaan is als het ware een driedimensioanle foto van de werkelijkheid.
groetjes,
Hans
-
Kan je niet het geheel condenseren tot de essentie? Kort de saaie lange rechte stukken in, en herleidt het traject tot de markante punten: een brug, een overweg, een seinhius, een tunnel, een industrieaftakking,... Probeer het traject dat je boeit te herleiden tot wat de essentie is van waarom het je boeit, en je houdt een leuk stukje van ongeveer 15m over, ipv 43m!
-
zit natuurlijk ook weer een kern van waarheid in , toch nog eens over na denken dan ;D
ik heb nu 3 modulebakken klaar ( want ik zal het geheel ooit wel weer eens moeten verplaatsen)
de maten van de bakken zijn 124x60 cm maar ik maak er nog meer heb het hout al liggen
p.s. hoe ver ben jij al daan ? ;) ben best benieuwd
ik ga er zeker nog eens over nadenken ( ben toch zo besluiteloos hahahahaha ;D
tips zijn altijd welkom medespoorders
-
Leuk draadje, ook ik wil een stukje Eindhoven nabouwen, maar dan in n-spoor en een wat vroegere periode, namelijk voordat het hoogspoor er lag. Toen was er nog wel een kopstation, een lok loods, een keer schijf een kolen depot enzovoort. Als er meer Eindhoven minnende forum leden zijn dan kan het misschien wel interessant zijn op ideeën en dergelijke uit te wisselen. Of nog mooier tekeningen uitwisselen. Met een beetje geluk heb ik zeer binnenkort alle spoorwegplannen vanaf 1945 tot en met 1959 in digitaal formaat. Ik wil namelijk het stations gedeelte en een deel van het oude rangeer terrein proberen na te bootsen (zit ook te woekeren met de ruimte zelfs in schaal 1 op 160).
-
leuk , moet je zeker doen , en hopelijk meer mensen die intresse hebben , kunnnen we eens bij elkaar kijken ;D
greetzzzzzzzzzz stefan